Help! 3:tta päivää vaikea päänsärky
Mikä ihme tähän auttaa?! Soitin äsken terveyskeskukseen, hirveät jonot päivystykseen. Lääkärille ei saa tänään aikaa. Burana 600g ja ibumaxia otettu. :(
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastan migreeniä ja mun nukkumista helpottaa kun laitan kylmällä vedellä kastellun pyyhkeen otsalle/silmille.
Kannattais ottaa eri vaikutusaineellisia lääkkeitä, eli esim buranaa ja panadolia.Pyydän miestä tuomaan kun pääsee töistä. Kiitos:) täytyy kokeilla pyyhekikkaa myös. Onko sulle erikseen määrätty lääkettä migreenin hoitoon?
Jos sulla ei auta tuo viilennys, voit kokeilla myös pientä lämpöä, ei siis kuumaa. Itsellä auttaa nimittäin se, että puen itseni lämpimästi ja mukavasti kirjaimellisesti päästä varpaisiin eli joku pehmeä ja lämmin fleece-asu ja villapipo ja -sukat. Kuulostaa varmasti hölmöltä, mutta mulle tuo pipo tekee tosi hyvää (lämpö rentouttaa kireitä päänlihaksia?). Sitten vaan potemaan hiljaiseen ja hämärään huoneeseen. Kokeilemalla löydät sulle toimivat keinot.
parasetamolia voi ottaa tulehduskipulääkkeen kanssa, mutta kahta tulehduskipulääkettä ei saa ottaa samaanaikaan. Pysy kärryillä ja lue pikkupräntti. burana ja ibumax on samaa ainetta. Liika-annostus tulehduslääkkeistä aiheuttaa verenvuotoja joko mahalaukkuun tai suolistoo , sekä muita oireita. Liika-annostus parasetamolista tuhoaa maksan. Tarkkoina siis annosten kanssa vaikka särkeekin. Kirjoita ylös vaikka kalenteriin mitä otit ja mulloin niin vuorokausiannoksetkaan ei pauku.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kaksi kertaa tuollainen migreenikohtaus. Yleensä tulee aurana näköhäiriöt, joko sahalaitaa tai puutoksia näkökentässä, mutta kahdesti migreeni on alkanut voimakkaalla huimauksella ja saman tien tullut järkyttävä päänsärky. Ibuprofeenin ja parasetamolin yhdistelmä on vähän lievittänyt kipua, mutta ei paljoa. Ekan tuollaisen kohtauksen aikana pääsin työterveyslääkärille, kun ihmettelin, mistä on kyse, mutta hän laittoi sen niska- ja hartiaseudun jumituksen syyksi. Kerroin kyllä, että on myös valo- ja ääniherkkyyttä. Itse olen ihan varma, että kyse oli kuitenkin migreenistä. Viime kesänä tuollainen tuli uudestaan. Se on kyllä aika kammottavaa.
Migreeniä itsekin epäilen ja mullakin on lihakset jumissa. Tuo särkylääkemäärä on jo sellainen etten ois omin päin uskaltanut ottaa. Tämä on kyllä kammottavaa menee paniikkiin kun tuntuu ettei mikään auta. Mutta nyt vähän helpottaa. Joo luin netistä äsken mainitsemastasi lääkkeestä. Ärsyttää kun oireita vähätellään noin kuten sullakin se työterveyslääkäri!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille neuvoista. Nyt alkaa vähän helpottamaan kipu:) -ap
Tsemppiä ja älä pelkää, kyllä tuo vielä selviää <3
Vierailija kirjoitti:
parasetamolia voi ottaa tulehduskipulääkkeen kanssa, mutta kahta tulehduskipulääkettä ei saa ottaa samaanaikaan. Pysy kärryillä ja lue pikkupräntti. burana ja ibumax on samaa ainetta. Liika-annostus tulehduslääkkeistä aiheuttaa verenvuotoja joko mahalaukkuun tai suolistoo , sekä muita oireita. Liika-annostus parasetamolista tuhoaa maksan. Tarkkoina siis annosten kanssa vaikka särkeekin. Kirjoita ylös vaikka kalenteriin mitä otit ja mulloin niin vuorokausiannoksetkaan ei pauku.
Kiitos. Paniikissa etsin sitä hoitajan mainitsemaa panadolia mutta ei ollut niin tyydyin ibumaxiin ja ei tullut mieleenkään että vaikuttaa kuten burana. Mulla ei ollut enää sitä pakkausta. En ota lääkkeitä enempää. En tosiaan halua mitään vatsaongelmia. Kokeilen toisen kirjoittajan mätkä pyyhe/pipojuttua ja yritän nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja älä pelkää, kyllä tuo vielä selviää <3
Kiitos, täytyy tutkituttaa tämä:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sairastan migreeniä ja mun nukkumista helpottaa kun laitan kylmällä vedellä kastellun pyyhkeen otsalle/silmille.
Kannattais ottaa eri vaikutusaineellisia lääkkeitä, eli esim buranaa ja panadolia.Pyydän miestä tuomaan kun pääsee töistä. Kiitos:) täytyy kokeilla pyyhekikkaa myös. Onko sulle erikseen määrätty lääkettä migreenin hoitoon?
Ei oo määrätty,kohtauksia tulee sen verran harvoin ja oon vielä niin nuori (alle 20) että lääkäri totes ettei oo tarvetta. Olikohan sen mielestä rajana että jos kohtaksia tuleee 2x viikossa niin saan lääkkeet avuksia. Joten kaikkea on pitäny kokeilla.
Jos se on lihasperäistä päänsärkyä niin ---> mene saunaa hyvä ihminen.
Taas kipu voimistuu uudelleen. Sain nukuttua vähän aikaa niin taas alkoi jyskyttämään. Olen ottanut jo tänään 2x600g buranaa ja yhden 400mg ibumaxin eikä tunnu pitkäksi aikaa auttavan. -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä tämäkään: kuumuus ja hikoilu aiheuttaa nestevajausta, joka voi pahentaa päänsärkyä entisestään.
Jos on niska-hartia seudun jumitusta tämä, niin siihen auttaa jumppa, kävely, mikä tahansa KEVYT aktivointi. Ei liian kovaa kuitenkaan, mutta kuitenkin niin ettei jää makaamaan paikoilleen koska silloin jumitus ei katoa mihinkään.
Tuntuuko kipu esim. toisen silmän kohdalla? Jos tuntuu, niin voipi olla juuri tuota jännityssärkyä johon auttaa lukon avaaminen. Oletko syönyt/juonut riittävästi? Onko virtsa vaaleaa vai tummaa? Jos tummaa, niin nestevajausta ainakin on kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä tämäkään: kuumuus ja hikoilu aiheuttaa nestevajausta, joka voi pahentaa päänsärkyä entisestään.
Jos on niska-hartia seudun jumitusta tämä, niin siihen auttaa jumppa, kävely, mikä tahansa KEVYT aktivointi. Ei liian kovaa kuitenkaan, mutta kuitenkin niin ettei jää makaamaan paikoilleen koska silloin jumitus ei katoa mihinkään.
Tuntuuko kipu esim. toisen silmän kohdalla? Jos tuntuu, niin voipi olla juuri tuota jännityssärkyä johon auttaa lukon avaaminen. Oletko syönyt/juonut riittävästi? Onko virtsa vaaleaa vai tummaa? Jos tummaa, niin nestevajausta ainakin on kehossa.
Ei vaan takaraivon ja otsan kohdalla. Ihan normivirtsaa on eli vaaleaa. Soitin äsken päivystykseen ja epäilivät pitkittynyttä migreenikohtausta ja voi vaatia vahvempia lääkkeitä jos jatkuu viikonlopun yli.
Mene päivystykseen! Oli migreeniä tai, mutta syy selvitettävä ja särkyputki saatava katki. Ilmoita kaikki syömäsi särkylääkkeet ja on oltava tarkka että et ota ibuprofeenia tai panadolia liikaa. Niihin voi kuolla yliannostuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen! Oli migreeniä tai, mutta syy selvitettävä ja särkyputki saatava katki. Ilmoita kaikki syömäsi särkylääkkeet ja on oltava tarkka että et ota ibuprofeenia tai panadolia liikaa. Niihin voi kuolla yliannostuksen vuoksi.
Siellä oli hirveät ruuhkat kun soitin hoitajalle. En ole ottanut aamun jälkeen enempää särkylääkettä. Juonut vaan vettä. Sanottiinkin että pitää tulla jos vielä viikonloppuna jatkuu. -ap
Kyl sun tarvii mennä päivystykseen katkaisemaan tuo. Itse pääsin heti hämärään huoneeseen lepäämään lääkäriä odottaessa. Kysy jos pääset sellaiseen.
Mene päivystykseen, jotta saat piikkiä tai tippaa. Luultavasti migreenikohtaus ja se jäänyt päälle. Itselläni kestänyt joskus viikonkin, päivystyksessä saavat katki. Toivottavasti saisit myös reseptin migreenilääkkeisiin.
Muista koittaa syödä jotain jos pysyy sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mene päivystykseen, jotta saat piikkiä tai tippaa. Luultavasti migreenikohtaus ja se jäänyt päälle. Itselläni kestänyt joskus viikonkin, päivystyksessä saavat katki. Toivottavasti saisit myös reseptin migreenilääkkeisiin.
Pitkittynyttä migreenikohtausta se hoitajakin epäili jonka kanssa puhuin puhelimessa aienmin. Ei vaan näin viikonloppuiltana huvita mennä sinne tuntikausiksi jonottamaan. Sanoivat että on ruuhkaa. Täytyy katsoa huomenna mikä on vointi, kiitos neuvoista! -ap
Vierailija kirjoitti:
Muista koittaa syödä jotain jos pysyy sisällä.
Ei mua okseta. Olen syönyt ja juonut vettä ja ollut pimeässä huoneessa levähtämässä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Kyl sun tarvii mennä päivystykseen katkaisemaan tuo. Itse pääsin heti hämärään huoneeseen lepäämään lääkäriä odottaessa. Kysy jos pääset sellaiseen.
Kiitos. Seurailen tilannetta vielä tämän päivän ja menen huomenna aamulla päivystykseen.