Jos perheessä ollut vatsatautia koska uskaltaa leipoa leivonnaisia perheen ulkopuolisille?
Eli jos perheessä sairastettu vatsatautia kuinka monta päivää oireiden loppumisesta pitää odottaa ennen kuin voi tehdä leivonnaisia jotka menisivät tarjottavaksi perheen ulkopuolisille henkilöille? Leipoja itse ei siis ole vatsataudissa ollut, ainakaan niin että olisi ollut mitään oireita. Ihan faktatietoa jos joltakulta löytyisi eikä arvauksia tai musta tuntuu-vastauksia.
Kommentit (12)
Ainakin minä odottaisin kun olisi koko perhe terveen se nimittäin tarttuu pisaratartuntana vatsatauti jos on jonkun viruksen aiheuttamana. Olokin on niin huono ettei mikään leipomus edes käy mielessä. Odottelen yleensä viikon ennenkui. Ees kylään pääsee .mutta toki voit kokeilla onneasi.
Viimeisen potilaan viimrisestä ripulikakasta ainakin 2 viikkoa, mieluiten kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen potilaan viimrisestä ripulikakasta ainakin 2 viikkoa, mieluiten kuukausi.
Perustuuko vastauksesi johonkin todelliseen tietoon vai omaan ajatukseesi?
Pari viikkoa. Varsinkin nyt kun et itse ole sairastanut.
Kun viikkoon ei ole kukaan perheestä enää oireillut yhtään.
Noro tarttuu kahden viikon ajan. Vaikka olisi itse oireeton, niin voi olla kantaja, ja siten tartuttaja. Noro tarttuu kaksi viikkoa niin pinnoilta kuin ihmisestä. Eli kahden viikon karenssi alkaa siitä kun perheessä on ollut viimeinen ripulikakka tai oksennus ja siis karenssiaika edellyttää, että koko perhe on oireeton koko sen karenssin ajan, muuten karenssi alkaa alusta.
Jos taas kyse on vaikka salmonellasta ja kolibakteerista tms, niin tartuttavuus voi olla pidempi jopa.
Mutta koska et voi tarkkaan tietää mikä virus tai bakteeri aiheutti tautinne (ellei sitä testattu labrassa), niin vähintään reilun kahden viikon karenssi ruoanlaittoon ja leipomiseen perheen ulkopuolisia henkilöitä varten. Ja lievästäkin salmonellaepäilystä labraan.
Kuinka moni elintarviketyöntekijä esim. ravintoloissa, laitoskeittiöissä ym. voi olla viikkoa tai kahta pois töistä vatsataudin jälkeen, tuskin kukaan. Eikö yhtä lailla niistä sitten taudit tartu kun työntekijät joutuvat menemään pari päivää oireiden loppumisesta töihin?
Olen ollut aikoinaan elintarviketyössä (keittiötyö). Meillä ei saanut tulla töihin, jos ei voinut osoittaa, että ei tartuta. Ohje on, että salmonellatartunnan saanut ei saa työskennellä käsittelemässä pakkaamattomia elintarvikkeita. Tämä koskee myös oireetonta tartunnan kantajaa. Työstä tulee pidättyä niin kauan, kunnes kolmesta perättäisestä ulostenäytteestä ei enää todeta salmonellaa. Meillä kaikki joutui käymään salmonellakokeissa jokaisen ulkomaanmatkan jälkeen ja todistamaan olevansa puhdas, ennen kuin sai palata työhön. Näin ollen lomaa piti ottaa aina muutama päivä enemmän kuin sen matkan pituus. Se oli ihan hirveän rasittavaa ja tuli kalliiksi, ja vaihdoinkin sitten ihan muihin töihin.
Ainakin tuon linkin mukaan muutama päivä, max viikko riittäisi varoajaksi.
Olin kerran kylässä perheessä, jossa lapsilla oli ollut noro 1,5 viikkoa sitten, aikuisilla kuulemma ei mitään. Olivat laittaneet meille vieraille ruokaa ja leipomuksia, koska ajattelivat että lasten mahataudista oli jo pitkä aika. Meistä vieraista moni sairastui noroon kaksi päivää myöhemmin, eli jostain tuolta saimme sen noron, ei voi tietää että tuli pinnoilta vai niistä ruoista.
Ei mulla mitään tarkkaa tietoa ole, mutta noroviruksesta sanotaan, että se voi säilyä pinnoilla useita päiviä. En leipoisi muille viikkoon norokodissa.