Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion oppikirjoista yms.

Vierailija
09.03.2018 |

Milloin voi ruveta "hamstraamaan" kirjoja lukioon? Mitenköhän paljon ne vaihtuvat lukuvuodesta toiseen? Esim kielissä varmaan sarja pysyy samana, koska kuitenkin ne on "jatkumo"?

Mieli tekisi yrittää nyt jo alkaa haalia niitä tulevalle lukiolaiselle.

Montakohan vihkoa lukion aikana kuluu? Mitä muuta sinne tarvitsee? Kone on.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukio alkamassa ensi syksynä, vai joskus hamassa tulevaisuudessa?

Vierailija
2/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkoja on helppo ostaa lisää vuoden aikana, mutta olen nyt ykkösellä, ja itselläni ei ole kulunut kuin muutamia, sillä teen suurimman osan muistiinpanoista koneelle. Jos kielissä on paperiset kirjat, niin niihin ainakin kannattaa ostaa vihot! Toisaalta ehkä helpointa on ostaa yksi iso vihko, johon olisi helppo kirjoitella kaikista aineista eri kohtiin.

Kirjat kyllä pysyvät samana, mutta ei niitä pysty vielä ostamaan, kun eihän lukioon pääsystä voi vielä olla varmuutta. Kesän aikana kyllä ehtii, kun paikka ja sitä kautta kirjasarjat yms. varmistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi syksynä. Olen itse asiassa jo kerännyt sellaisia kirjoja, joita on ollut ilmaiseksi tarjolla. Niistä ainakin tänä vuonna olisi kelvannut äikkä, maantieto ja ranska. 

Vierailija
4/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu voi vaihtaa kirjasarjaa eli ei kannata haalia kirjoja. Paitsi jos lapsi on ysillä niin ostakaa käytettynä tulevan lukion oppikirjoja, jos koulu vaihtaa kirjasarjaa niin myykää pois samalla hinnalla kun ostitte. Vihkoja ei tarvitse välttämättä muussa kuin matematiikassa, jossa vihkoja kuluu puolikas vihko tai yksi kokonainen vihko yhdessä kurssissa.

Vierailija
5/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä kannata kauheasti etukäteen ostaa. Jos sä nyt tiedät kirjalistat juuri siitä lukiosta mihin lapsesi on menossa, niin voit tietty ottaa riskin. Mutta aikalailla nuo tuntuvat nyt ostattavan digilisenssejä. Lisäksi tietty kirjoja ei ole kauheasti saatavilla, kun OPS meni uusiksi v. 2016 ja eka "sukupolvi" ei ole kirjoittanut, joten eivät useimpia kirjoja vielä myy eteenpäin.

Laskin on yksi, mutta siinä pitäis tietää kanssa sitten että minkälainen.

Äkkiä noissa säästö kuluu kun ostaa huteja.

Vihkot nyt ei paljoa maksa, niitä on isoissa pakkauksissa alessa syksyllä. Kyniä, kumeja yms. toki edelleen tarvii, vaikka konetta käytetäänkin.

Vierailija
6/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihkoja on helppo ostaa lisää vuoden aikana, mutta olen nyt ykkösellä, ja itselläni ei ole kulunut kuin muutamia, sillä teen suurimman osan muistiinpanoista koneelle. Jos kielissä on paperiset kirjat, niin niihin ainakin kannattaa ostaa vihot! Toisaalta ehkä helpointa on ostaa yksi iso vihko, johon olisi helppo kirjoitella kaikista aineista eri kohtiin.

Kirjat kyllä pysyvät samana, mutta ei niitä pysty vielä ostamaan, kun eihän lukioon pääsystä voi vielä olla varmuutta. Kesän aikana kyllä ehtii, kun paikka ja sitä kautta kirjasarjat yms. varmistuu.

Kyllä hän johonkin lukioon pääsee. Keskiarvo 9,6-9,8. Tod näk pääsee siihen ykköstoiveeseensa.

Vierailija
7/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin noiden viiden lukion tiedot ja kaikilla lukee että "paperinen TAI digitaalinen".

Vierailija
8/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti vaihtuvat, ikävä kyllä. Esimerkiksi matematiikankirjat pitää tehdä aina uusiksi, vaikka lukion matikassa ei ole viiteensataan vuoteen tapahtunut mitään uutta, niin vieläkään ei ole löydetty parhaita esimerkkejä ja opetusmenetelmiä, tai sitten on joku muu syy, miksi kirjantekijöille pitää maksaa samasta asiasta joka vuosi uudestaan.

Vierailija
9/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on välillä käynyt niin, että vuoden alussa saadun kurssilistan kirjojen kirja on vaihtunut lennossa, eli se syksyllä ostettu ei ollutkaan sama, mitä 3. jaksolla sitten käytettiin. Osa opettajista iolmoittaa käytettävän kirjan vasta kurssin aikana. Joitain kirjoja taas ei ole juuri käytetty kurssilla ollenkaan, vaan opettjan muuta materiaalia.

Vierailija
10/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti vaihtuvat, ikävä kyllä. Esimerkiksi matematiikankirjat pitää tehdä aina uusiksi, vaikka lukion matikassa ei ole viiteensataan vuoteen tapahtunut mitään uutta, niin vieläkään ei ole löydetty parhaita esimerkkejä ja opetusmenetelmiä, tai sitten on joku muu syy, miksi kirjantekijöille pitää maksaa samasta asiasta joka vuosi uudestaan.

Heh. Tätä minäkin tavallaan pelkäsin, mutta tosiaan olen noita vanhoja kirjoja ilmaiseksi keräillyt ja yllättävän moni esim mökkipaikkakunnan kirjasarja onkin näissä Helsingin lukioissa edelleen käytössä.

Milloinkohan ne ensi vuoden kirjat tulee tietoon? Kesäkuussa vai vasta kun koulu alkaa?

Ja juu, tarkoitus tietenkin on, että teini itse hoitaa, mutta olen itse vuorotteluvapaalla nyt, joten joutaisin tekemään jotain "alta pois".

Vierailija
11/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata haalia ellet ole varma ettälukio, johon lapsesi menee käyttää tiettyä kirjasarjaa. Niitä kirjasarjoja on useita joka aineelle. Ja kirjat saattavat vaihtua opsin mukana, mutta en usko että ensi syksyyn mennessä vaihtuu.

Haali mielummin säästöpossuun/tilille rahaa jolla lukiolaiselle saadaan kirjat ostettua. Jos sinne laittaa joka kuukausi pari kymppiä tai enemmän niin kyllä sillä muutaman kirjan saa ja käytettynä enemmänkin jos löytyy.

Vierailija
12/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tiedät mikä tulee olemaan hänen ykkösvaihtoehtonsa niin voithan katsoa sieltä mitkä kirjat on nyt käytössä - sarjat on muuttuneet syksyllä joten aika todennäköistä on että ne ei vaihdu.

Lukioissa on usein aika toimiva FB -tms kirjakirppis ja jos lapsesi on normisosiaalinen saa hän niitä varmaan myös lainattua / ostettua ristiin rastiin kurssien edetessä. Siis sen verran isoissa lukioissa missä kutakin kurssia on enemmän kuin 1 tarjolla. Sinällään ei kirjoja kannata maksulla hankkia kovin pitkäksi aikaa kun oman lapsen koulussa ainakin on ollut muutamia (jotka on ’fiksusti’ ostaneet koko vuoden kirjat kun syksyllä kirjakaupassa on ollut -20%) ja sitten ovatkin huomanneet, että syystä tai toisesta eivät ehdi/jaksa/halua/tarvitse sitä fysiikkaa / vierasta kieltä / pitkää matikkaa/ruotsia ja sitten he on joutuneet kauppaamaan niitä käyttämättömiä kirjojansa.

Vierailija
13/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät mikä tulee olemaan hänen ykkösvaihtoehtonsa niin voithan katsoa sieltä mitkä kirjat on nyt käytössä - sarjat on muuttuneet syksyllä joten aika todennäköistä on että ne ei vaihdu.

Lukioissa on usein aika toimiva FB -tms kirjakirppis ja jos lapsesi on normisosiaalinen saa hän niitä varmaan myös lainattua / ostettua ristiin rastiin kurssien edetessä. Siis sen verran isoissa lukioissa missä kutakin kurssia on enemmän kuin 1 tarjolla. Sinällään ei kirjoja kannata maksulla hankkia kovin pitkäksi aikaa kun oman lapsen koulussa ainakin on ollut muutamia (jotka on ’fiksusti’ ostaneet koko vuoden kirjat kun syksyllä kirjakaupassa on ollut -20%) ja sitten ovatkin huomanneet, että syystä tai toisesta eivät ehdi/jaksa/halua/tarvitse sitä fysiikkaa / vierasta kieltä / pitkää matikkaa/ruotsia ja sitten he on joutuneet kauppaamaan niitä käyttämättömiä kirjojansa.

Joo, niitä tässä katsoinkin. Ranskan kirjat meillä on jo (olen itse opiskellut niillä). Samaten Mantsa ja Äikkä näyttää olevan jo.

Me mietittiin se ainevalintakortti huolella, joten en usko, että noita perumisia tulee. Ainoa mikä voi tulla niin se, että haluaa sittenkin jatkaa pitkää ranskaa. Nyt vaihtoi sen lyhyeksi.

Vierailija
14/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Tätä minäkin tavallaan pelkäsin, mutta tosiaan olen noita vanhoja kirjoja ilmaiseksi keräillyt ja yllättävän moni esim mökkipaikkakunnan kirjasarja onkin näissä Helsingin lukioissa edelleen käytössä.

Milloinkohan ne ensi vuoden kirjat tulee tietoon? Kesäkuussa vai vasta kun koulu alkaa?

Ja juu, tarkoitus tietenkin on, että teini itse hoitaa, mutta olen itse vuorotteluvapaalla nyt, joten joutaisin tekemään jotain "alta pois".

Eikös Helsinginkin lukioissa siirrytty 2016 noudattamaan uutta OPS:ia ja esim kaikki 2017-2018 lukuvuoden kirjat on tarvinneet olla OPS16 kirjoja eli ihan hirveästi ei ole ollut käytettyjä tarjolla.

Jos on ihan satavarma johonkin tiettyyn lukioon pääsystä niin sieltähän ne tiedot tulevista kirjoista saa, uskoisin että jo nyt. Automaattisesti kaikissa lukioissa ei siis samoja kirjoja käytetä vaan vaihtelua on sarjoissa.

Vierailija
15/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin noiden viiden lukion tiedot ja kaikilla lukee että "paperinen TAI digitaalinen".

Oma lapsi haluaa käyttää paperisia aina kun mahdollista. Mutta siitäkin kannattaa siis jutella sen lapsen kanssa.

Jos ostatte digikirjat niin lapsesi keskiarvolla riittää esim enkku/ruotsi mainiosti ne 6kk lisenssit. Hän ei tule niitä eka vuoden kirjoja tarvitsemaan yo-kertaukseen. Hän treenaa vaikeampaa sisältöä siinä vaiheessa. Myöskin, jos lapsi kirjoittaa vaikkapa historian ja siitä täytyy olla digikirja niin voi olla järkevää haalia se vaikkapa vääränkim opsin kirja (jos sen ilmaiseksi saa) ja säästää se kirjoituksiin lukua varten niin ei tarvitse juuri sitä uuden opsin ’Suomen historia esihistoriasta toiseen maailmansotaan’ digikirjaa vaan samannimisen vanhan kurssin samanniminen paperikirja sisältää kyllä alan historiasisällön riittävällä tarkkuudella (eihän mikään koe perustu yhteen kirjasarjaan vaan yhdessä kaikkiin Suomen lukioissa käytössä oleviin vaihtoehtoihin!)

Vierailija
16/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin voi ruveta "hamstraamaan" kirjoja lukioon? Mitenköhän paljon ne vaihtuvat lukuvuodesta toiseen? Esim kielissä varmaan sarja pysyy samana, koska kuitenkin ne on "jatkumo"?

Mieli tekisi yrittää nyt jo alkaa haalia niitä tulevalle lukiolaiselle.

Montakohan vihkoa lukion aikana kuluu? Mitä muuta sinne tarvitsee? Kone on.

Älä vielä haali vaan säästä rahaa ja osta sitten. Kyllä lukiolainen tietää mitä tehdä kun tulee se aika.

Vierailija
17/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan mahdollisimman paljon niitä paperisia. Lapsen silmät kipeytyy koneella ja sitä tulee ihan tarpeeksi muutenkin, vaikka kirjat olisikin paperisia!

Silmälasit täytyy käydä tarkistamassa kesällä, että lasit on varmasti hyvät.

Vierailija
18/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nannannaaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Helsinginkin lukioissa siirrytty 2016 noudattamaan uutta OPS:ia ja esim kaikki 2017-2018 lukuvuoden kirjat on tarvinneet olla OPS16 kirjoja eli ihan hirveästi ei ole ollut käytettyjä tarjolla.

Jos on ihan satavarma johonkin tiettyyn lukioon pääsystä niin sieltähän ne tiedot tulevista kirjoista saa, uskoisin että jo nyt. Automaattisesti kaikissa lukioissa ei siis samoja kirjoja käytetä vaan vaihtelua on sarjoissa.

Uuteen opsiin siirryttiin ihan maanlaajuisesti ja periaatteessa kaikki kirjat menivät uusiksi. Olennaista on, että jos se opiskelija Posion lukiosta muuttaa Helsinkiin voi hän jatkaa siellä lukiossa ja luottaa että lukion päättyessä on saanut koko opsin sisällön opetuksen (yo-koetta varten).

Kirjalistat mitkä nyt siellä lukion nettisivuilla varmasti löytyvät yleensä elävät jonkin verran, ja me julkaistaan aina vain vuodeksi kerrallaan - mutta jos kirjalistassa on uuden opsin uudet kirjat niin varmaan on aika harvinaista, että me nyt vuoden käytön jälkeen muuttuisivat (’jos uuden opsin opiskelijoilla on vielä ollut käytössä vanhan opsin kirjat niin sitten varmaan muutos on todennäköisempi)

Vierailija
19/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nannannaaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uuteen opsiin siirryttiin ihan maanlaajuisesti ja periaatteessa kaikki kirjat menivät uusiksi. Olennaista on, että jos se opiskelija Posion lukiosta muuttaa Helsinkiin voi hän jatkaa siellä lukiossa ja luottaa että lukion päättyessä on saanut koko opsin sisällön opetuksen (yo-koetta varten).

Kirjalistat mitkä nyt siellä lukion nettisivuilla varmasti löytyvät yleensä elävät jonkin verran, ja me julkaistaan aina vain vuodeksi kerrallaan - mutta jos kirjalistassa on uuden opsin uudet kirjat niin varmaan on aika harvinaista, että me nyt vuoden käytön jälkeen muuttuisivat (’jos uuden opsin opiskelijoilla on vielä ollut käytössä vanhan opsin kirjat niin sitten varmaan muutos on todennäköisempi)

Jonkin verran on näissä Helsingin kouluissa hajontaa. Normaalikouluissa näyttää olevan enemmän ihan upouusia.

ap

Vierailija
20/31 |
09.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan mahdollisimman paljon niitä paperisia. Lapsen silmät kipeytyy koneella ja sitä tulee ihan tarpeeksi muutenkin, vaikka kirjat olisikin paperisia!

Silmälasit täytyy käydä tarkistamassa kesällä, että lasit on varmasti hyvät.

Hei APUA ! Löysää nyt vähän !

Ei sillä ole merkitystä mitä sinä haluat vaan mitä lapsesi haluaa! (Tai opettajat) - siis että onko kirja paperinen vai digi.

Aluksi ajattelin ketjua lukiessani ja kommentoidessani, että olet äiti, joka stressaa miten saa rahansa riittämään lukion kuluihin, mutta sinähän taidat olla puhdas Curling-mamma!

Lapsesi menee LUKIOON hänen tulee jo osata tai ainakin harjoitella tekemään OMIA valintoja ja huolehtia omista arkipäivän asioistaan!

Anna lapsen nyt viettää mukava 9-kevät ja kesäloma ja väisty vähän takavasemmalle! Sinä et ole menossa sinne lukioon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi