Kirjailijana toimiminen ja TE-toimisto
Mitenköhän tällainen toimii? Olen nyt kotihoidonvapaalla, joka päättyy ensi vuonna, mutta työstän tässä samalla kirjaa.
Ajattelin, että jos kotihoidonvapaan päätyttyä en ilmoittaudukaan työttömäksi työnhakijaksi, vaan ilmoitan työstäväni kirjaa, niin silloinhan katsotaan, etten ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaan minut luetaan kenties yrittäjäksi?
Onnistuisiko tuollainen käytännössä, vai luetaanko kirjan kirjoittaminen sivutoiminnaksi ja ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi? En tiedä yhtään, miten tällaisessa pitäisi menetellä. Taustaa nyt sitten vielä sen verran, että ennen lapsen saamista minulla ei ollut oikeutta työmarkkinatukeen 3-4 vuoteen, koska työkkärin mielestä minulla ei ollut aikanaan pätevää syytä keskeyttää opintojani.
Mieleeni tuli, että nyt aktiivimallin johdosta voisivatkin päättää, että minulla on oikeus siihen, jolloin minut saataisiin työttömäksi työnhakijaksi ja sitä kautta kursseille tai muille vastaaville.
Jos pystyn ilmoittamaan itseni kirjailijaksi, pitääkö minun sitten toimittaa esim. otteita kirjastani tai arvioitua valmistumisajankohtaa, tai julkaisu suunnitelmia jollekin taholle?
Anteeksi, jos teksti on sekavaa, mutta yritin muistaa kirjoittaa kaiken ja järkeillä ajatukseni tähän sanoiksi.
Kirjailijaksi ryhdytään kirjoittamalla kirja ja julkaisemalla se. Kukaan ei ole kirjailija ennen kun on julkaissut. Wannabeet eivät ole kirjailijoita.
Aloittaja ilmaisee itseään sen verran epäselvästi että hänellä lienee vielä hyvin pitkä matka ennen kun hän voi elättää itsensä kirjoittamalla, saatikka sitten kirjoittamalla kirjoja. Sitä edeltävinä vuosina lienee paras olla sekoittamatta harrastustoimintaansa esimerkiksi työttömyyteen ja keskittyä sen sijaan vaikkapa kouluttautumaan sen verran, että saa hankittua palkkatöitä, mikäli tällainen vaihtoehto edes kiinnostaa. Nyt tuntuu lähinnä että aloittaja harkitsee ammattityöttömän uraa.