Kirjailijana toimiminen ja TE-toimisto
Mitenköhän tällainen toimii? Olen nyt kotihoidonvapaalla, joka päättyy ensi vuonna, mutta työstän tässä samalla kirjaa.
Ajattelin, että jos kotihoidonvapaan päätyttyä en ilmoittaudukaan työttömäksi työnhakijaksi, vaan ilmoitan työstäväni kirjaa, niin silloinhan katsotaan, etten ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaan minut luetaan kenties yrittäjäksi?
Onnistuisiko tuollainen käytännössä, vai luetaanko kirjan kirjoittaminen sivutoiminnaksi ja ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi? En tiedä yhtään, miten tällaisessa pitäisi menetellä. Taustaa nyt sitten vielä sen verran, että ennen lapsen saamista minulla ei ollut oikeutta työmarkkinatukeen 3-4 vuoteen, koska työkkärin mielestä minulla ei ollut aikanaan pätevää syytä keskeyttää opintojani.
Mieleeni tuli, että nyt aktiivimallin johdosta voisivatkin päättää, että minulla on oikeus siihen, jolloin minut saataisiin työttömäksi työnhakijaksi ja sitä kautta kursseille tai muille vastaaville.
Jos pystyn ilmoittamaan itseni kirjailijaksi, pitääkö minun sitten toimittaa esim. otteita kirjastani tai arvioitua valmistumisajankohtaa, tai julkaisu suunnitelmia jollekin taholle?
Anteeksi, jos teksti on sekavaa, mutta yritin muistaa kirjoittaa kaiken ja järkeillä ajatukseni tähän sanoiksi.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää olla valmis kokoaikatyöhön koska tahansa, muuten et saa tukea. Jos sanot kirjoittavasi kirjaa ja laittavasi sen ensisijalle, niin sitten et ole oikeutettu työttömyysetuuteen.
Tuo 3-4 vuotta ilman työttömyysetuutta opintojen keskeyttämisen takia ei pidä paikkaansa.
No kyllä se pitää. Hain työttömyysetuutta 3-4 vuotta sitten, en ollut oikeutettu siihen. Sain rahaa toimeentulotuen muodossa sen verran, mitä olisin saanut päivärahoja.
Hain uudestaan työttömyysetuttaa kerran pari vuodessa, joka kerta sain saman lausunnon samasta syystä.
Ap
Jos oot ollut alle 25 vuotta niin voi pitää paikkansakin. Yli 25v ei oo velvollisuutta hankkia ammattitutkintoa.
Ainiin, koska en saa työttömyysetuutta, niin jos aktiivimallin leikkuri osuisi minuun, niin mistä se leikattaisiin? Olen ymmärtänyt, ettei sitä voi leikata toimeentulotuesta? Mutta saisinko sitten karenssin ja toimeentulotuen perusosaa alennettaisiin se 20% karenssin ajaksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää olla valmis kokoaikatyöhön koska tahansa, muuten et saa tukea. Jos sanot kirjoittavasi kirjaa ja laittavasi sen ensisijalle, niin sitten et ole oikeutettu työttömyysetuuteen.
Tuo 3-4 vuotta ilman työttömyysetuutta opintojen keskeyttämisen takia ei pidä paikkaansa.
No kyllä se pitää. Hain työttömyysetuutta 3-4 vuotta sitten, en ollut oikeutettu siihen. Sain rahaa toimeentulotuen muodossa sen verran, mitä olisin saanut päivärahoja.
Hain uudestaan työttömyysetuttaa kerran pari vuodessa, joka kerta sain saman lausunnon samasta syystä.
Ap
Jos oot ollut alle 25 vuotta niin voi pitää paikkansakin. Yli 25v ei oo velvollisuutta hankkia ammattitutkintoa.
Olen ollut alle 25v, muistelinkin, että tuo 25v on raja tuossa tutkinnossa ja etuuden saamisessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täysin mahdotonta. Sinulle voidaan korkeintaan määrätä karenssi jollei te-toimisto pidä syystäsi keskeyttää opinnot, muttei se missään tapauksessa kestä vuositolkulla. Kela voi myös määrätä odotusajan jollei sinulla ole koulutusta, mutta sekin kestää max viisi kuukautta.
-eri
Pitäisi pystyä olemaan työtön ja kirjailija samaan aikaan.
Ainakin itse tunnen pari työtöntä kirjailijaa, jotka kirjoittavat ihan päätoimisesti. Varmaan kannattaa sanoa siellä te-toimistossa että kirjoittaa vain parina iltana viikossa.
Nythän voi myös toimia yrittäjänä 4 kk ilman että Te-toimisto ottaa siihen kantaa.
Itse olen kuvataiteilija ja Te-toimiston näkökulmasta olen sivutoiminen yrittäjä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että saan työttömyyspäivärahaa ihan normaalisti. Sitten jos saan jotain myytyä niin päivärahaa ei makseta niiltä päiviltä kun olen tehnyt töitä.
Työttömyyskassa neuvoi, että vain niille kuukausille joina saa tuloja, merkitään että on tehnyt töitä tai toiminut yrittäjänä.
Kassoilla on näissä kuitenkin erilaisia näkemyksiä joten oman kassan kanta asiaan kannattaa varmistaa. Jotkut voivat vaatia merkitsemään kaikki työtunnit vaikka tuloja ei olisi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi pystyä olemaan työtön ja kirjailija samaan aikaan.
Ainakin itse tunnen pari työtöntä kirjailijaa, jotka kirjoittavat ihan päätoimisesti. Varmaan kannattaa sanoa siellä te-toimistossa että kirjoittaa vain parina iltana viikossa.Nythän voi myös toimia yrittäjänä 4 kk ilman että Te-toimisto ottaa siihen kantaa.
Itse olen kuvataiteilija ja Te-toimiston näkökulmasta olen sivutoiminen yrittäjä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että saan työttömyyspäivärahaa ihan normaalisti. Sitten jos saan jotain myytyä niin päivärahaa ei makseta niiltä päiviltä kun olen tehnyt töitä.
Työttömyyskassa neuvoi, että vain niille kuukausille joina saa tuloja, merkitään että on tehnyt töitä tai toiminut yrittäjänä.Kassoilla on näissä kuitenkin erilaisia näkemyksiä joten oman kassan kanta asiaan kannattaa varmistaa. Jotkut voivat vaatia merkitsemään kaikki työtunnit vaikka tuloja ei olisi lainkaan.
Kiitos tästä, selvensi asioita. Otan tällä viikolla yhteyttä toimistoon ja kysyn asiasta jo valmiiksi, enköhän saa asiat järjesteltyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täysin mahdotonta. Sinulle voidaan korkeintaan määrätä karenssi jollei te-toimisto pidä syystäsi keskeyttää opinnot, muttei se missään tapauksessa kestä vuositolkulla. Kela voi myös määrätä odotusajan jollei sinulla ole koulutusta, mutta sekin kestää max viisi kuukautta.
-eri
No minulla on kestänyt, jollei työkkäri ole tehnyt virhettä jossakin, niin johtuu varmaan siitä, kun olin sen alle 25v.
Ap
Suomessa saa ihan vapaasti olla vapaaherra tai vapaaherratar. Kenenkään ei ole mikään pakko ilmoittautua yhtään mihinkään työkkärii, vaan meillä voi täysin vapaasti olla ilman kokoaika tai edes mitään työtä. Mitään korvauksia ei tietenkään silloin saa, mutta mikään pakko ei ole työkkäriin ilmoittautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
-eri
No minulla on kestänyt, jollei työkkäri ole tehnyt virhettä jossakin, niin johtuu varmaan siitä, kun olin sen alle 25v.
Ap
Ok, eli olet alle 25-vuotiaana kieltäytynyt hakemasta koulutukseen/opiskelemasta. Jos olet nyt yli sen 25v. sinulle myönnetään työmarkkinatuki ihan normaalisti, eikä riipu aktiivimallista. Jollet tarvitse rahaa, älä ilmoittaudu.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tilanne sitten tässä menisi;
Laitan työnhakuni voimaan niin, että olen valmis ottamaan vastaan osa-aikatyötä, koska työstän kirjaa. En saa työttömyysetuutta, kuten en olisi saanut muutenkaan vanhojen lausuntojen perusteella ainakaan.
Saanko silti toimeentulotukea, koska työnhakuni on voimassa?
Ap
Kukaan ei tule tarjoamaan sinulle töitä.
Eihän töitä tarjota niilläkään ketkä ihan tosissaan etsivät työtä ihan tosissaan.
Tietenkin kannattaa ilmoittaa, että hakee kokopäivätyötä.
Julkaisetko kirjan omakustanteena vai tarjoatko sitä kustantajalle? Jos tarjoat kustantajalle, voit saada kirjan takaisin työstettäväksi tai suorastaan kielteisen päätöksen. Ensimmäisessä tapauksessa voi mennä kuukausia tai parikin vuotta ennen kuin kirja pääsee kirjakauppoihin. Sinuna ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi, koska sinulla ei ole silloin palkkatöitä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän tilanne sitten tässä menisi;
Laitan työnhakuni voimaan niin, että olen valmis ottamaan vastaan osa-aikatyötä, koska työstän kirjaa. En saa työttömyysetuutta, kuten en olisi saanut muutenkaan vanhojen lausuntojen perusteella ainakaan.
Saanko silti toimeentulotukea, koska työnhakuni on voimassa?
Ap
Kukaan ei tule tarjoamaan sinulle töitä.
Eihän töitä tarjota niilläkään ketkä ihan tosissaan etsivät työtä ihan tosissaan.Tietenkin kannattaa ilmoittaa, että hakee kokopäivätyötä.
Juuri näin. Ja toimeentulotukea saa vain alennettuna, jos ei hae kokopäivätyötä. Ja ei, ei auta, että käyt kelassa esittelemässä käsikirjoitustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
-eri
Ap
Ok, eli olet alle 25-vuotiaana kieltäytynyt hakemasta koulutukseen/opiskelemasta. Jos olet nyt yli sen 25v. sinulle myönnetään työmarkkinatuki ihan normaalisti, eikä riipu aktiivimallista. Jollet tarvitse rahaa, älä ilmoittaudu.
En kieltäytynyt opiskelusta silloin, mutta hain ensisijaisesti töitä. En ole vielä yli 25v, joten ilmeisesti en saa päivärahoja vieläkään. Olen kyllä harkinnut jotakin opiskelua etänä.
Ap
Ei kannata puhua yhtään mitään siitä kirjoittamisesta. Tulee pelkkää ylimääräistä selvittelyä ja sotkua. Jos olet 25 tai vanhempi, niin saat normaalisti työttömuustukea, jos olet työtön työnhakija. Töitä on niin vähän tarjolla, että kukaan ei tule sinua pakottamaan kokopäiväduuniin. Eli kannattaa ihan vaan sanoa, että haet kokopäivätyötä.
T: taidealan freelanceri
Noniin, näissä parissa viimeisessä kommentissa selvisi muutamia asioita lisää, kiitos siitä, vaikkei niin nälvivästi asiaa tarvitsekaan esittää.
Ap
Ok, eli yrität tarkoituksella saada työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, jotta saisit sen sijaan toimeentulotukea?
Luulen että sinut katsotaan työttömäksi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata puhua yhtään mitään siitä kirjoittamisesta. Tulee pelkkää ylimääräistä selvittelyä ja sotkua. Jos olet 25 tai vanhempi, niin saat normaalisti työttömuustukea, jos olet työtön työnhakija. Töitä on niin vähän tarjolla, että kukaan ei tule sinua pakottamaan kokopäiväduuniin. Eli kannattaa ihan vaan sanoa, että haet kokopäivätyötä.
T: taidealan freelanceri
Edeltävässä kommentissa juuri sanoinkin, etten vielä ole tuota 25v, joten en taida saada korvausta, mutta silti joudun varmaankin työnhakijana olemaan, että saan sitten toimeentulotuen. Ärsyttää vain se tyhjänpäiväisillä kursseilla ym. pomppiminen pienen lapsen kanssa, kun siitä mitään hyödykään.
Ap
Jos sulla on omaa rahaa, sitten voit jättäytyä työmarkkinoiden ulkopuolelle ja kirjoittaa kirjaasi.
Mutta jos haluat rahaa, sitten homma menee näin:
1. Jos olet kerran työtön, sitten ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, ja saat työttömyyskorvausta normaalisti.
2. Niin kauan kuin et saa mitään rahaa kirjoittamisesta, mitään sopimusta kustannusyhtiön tms. kanssa ei ole, et ole kirjailija, joten kirjan kirjoittamisesta ei tarvitse edes kertoa, sinä teet sitä sivutoimisesti. Asia ei kuulu kenellekään.
3. Päätoimisesti olet työtön työnhakija, mutta joudut noudattamaan aktiivimallia.
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli yrität tarkoituksella saada työvoimapoliittisen lausunnon, jonka perusteella et ole oikeutettu työmarkkinatukeen, jotta saisit sen sijaan toimeentulotukea?
Luulen että sinut katsotaan työttömäksi kuitenkin.
Ei, vaan yritän juuri miettiä, että miten se menee, mutta ilmeisesti en saa sitä vieläkään. Ja sitä olen juuri yrittänyt miettiä, että katsotaanko minut yrittäjäksi, jolla vain ei ole tuloja joilla itsensä elättää, vai työttömäksi.
Luulen itsekin, että työttömäksi minut katsotaan, mutten saa päivärahaa silti ennenkuin olen sen 25v.
Ap
Kiitos, tämä vastasi ainakin nyt yhteen kysymykseen. Kaipa se pitää ottaa yhteyttä toimistoon ja kysyä yleinen käytäntö tällaisessa tilanteessa.
Ap