Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain jo kortin, mutten tajua tätä liikenteessä! Neuvoisiko joku?

Nuori kuski
08.03.2018 |

Okei eli olen kääntymässä, nuolivalo muuttuu punaiseksi, joten pysähdyn. Samassa liikennevalotolpassa on myös ympyrävalo, joka on myös punaisena. Ympyrävalo vaihtuu vihreäksi, mutta nuolivalo sammuu kokonaan. Saanko kääntyä vai en?

Pahoittelut sekavasta selityksestä!

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nuolivalojen ollessa sammuneena ei tarvitse välittää ns.päävalojen väreistä, voi kääntyä vaikka viereisellä kaistalla palaa punainen?

Älkää olko huolissanne, mulla ei ole korttia :D

Vierailija
22/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei käy mielessäkään, että itse pitäisi väistää suojatielle pyrkiviä jalankulkijoita, niistä kun ei tarvi hierveästi välittää valojen toimiessa, toisin kuin valojen ollessa pois käytöstä astuu voimaan normaalit suojatiesäännöt..

Hohhoijaa, kyllä niitä uunoja pitää tarkkailla ja pelätä vaikka valot toimisikin. Joukossa on aina niitä jotka kuvittelevat että punainen seisova ukko tarkoittaa "Saat ylittää tien jos sinulla on kiire".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli nuolivalojen ollessa sammuneena ei tarvitse välittää ns.päävalojen väreistä, voi kääntyä vaikka viereisellä kaistalla palaa punainen?

Jos nuolivaloissa ei pala mitään niin välitetään nimenomaan siitä päävalosta joka sinulle muuten palaa.

Jos missään ei pala mikään valo niin noudatetaan normaaleja risteyssääntöjä etuajo-oikeuksineen ja väistämisvelvollisuuksineen.

Vierailija
24/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos 23!

Vierailija
25/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä vedit tuollaisen johtopäätöksen?

Sitä valoa ei tarvi noudattaa joka ei pala, mutta sitä pitää noudattaa joka palaa, eli punaisella ei ajeta risteykseen.

Vierailija
26/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ei käy mielessäkään, että itse pitäisi väistää suojatielle pyrkiviä jalankulkijoita, niistä kun ei tarvi hierveästi välittää valojen toimiessa, toisin kuin valojen ollessa pois käytöstä astuu voimaan normaalit suojatiesäännöt..

Hohhoijaa, kyllä niitä uunoja pitää tarkkailla ja pelätä vaikka valot toimisikin. Joukossa on aina niitä jotka kuvittelevat että punainen seisova ukko tarkoittaa "Saat ylittää tien jos sinulla on kiire".

Suht vaaratonta autoilijan kannalta jos joku haluaa kävellä päin punaisia. Mutta se taas on jalankulkijalle helvetin vaarallista jos autolija ei noudata sääntöjä.

Vierailija
27/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori kuski kirjoitti:

Okei eli olen kääntymässä, nuolivalo muuttuu punaiseksi, joten pysähdyn. Samassa liikennevalotolpassa on myös ympyrävalo, joka on myös punaisena. Ympyrävalo vaihtuu vihreäksi, mutta nuolivalo sammuu kokonaan. Saanko kääntyä vai en?

Hei ap. Ei ihme että olet epävarma. Moni asia liikenteessä on järjestetty... ei ihan yksinkertaisimmalla tavalla. Eli epäselvyyksiä ihan oikeasti on. Ja epäselvyyttä lisää vielä entisestään se että kaiken maailman tolvanat (tällä palstalla) vastailee ihan mitä sattuu.

Tälläinen yksinkertainen ajatus asiaan voipi olla vaikkapa: jos punainen tai keltainen valo ei pala - silloin saa ajaa. Mutta tietysti kääntyessä ym tulee aina olla varovainen ja varoa jalankulkijoita ym. Jos nyt suinkin ymmärsin kysymystäsi ollenkaan oikein.

Ainahan tiellä saa ajaa jos ei ole jokin erityinen syy pysähtyä. Sellainen erityinen syy on esim punainen tai keltainen valo. Jos punaista tai keltaista valoa ei ole niin syytä pysähtyä ei ole. Ei sillä ole väliä näkyykö vihreää valoa vai ei. Mutta jos ei ole aivan varma tilanteesta niin ehdottomasti kannattaa hidastaa. Saattaahan valoissa olla meneillään toimintahäiriö ja sitten kaikki yrittävät ajaa risteyksestä yhtä aikaa.

---

Minua hämmensi Saksassa se, että joissain risteyksissä oli sekä liikennevalot että stop-merkki. Liikennevalo oli vihreä... joten ihmettelin että pitääkö mun silti pysähtyä siinä stop-merkin kohdalla. No, en ollut varma, joten tietysti pysähdyin - parempi ajaa liian turvallisesti kuin turvattomasti. No, pysähdyin, ja koko jono takanani alkoi töötätä. Aika idioottijono. Niin... eli ei siis pitänyt pysähtyä stop-merkin kohdalla. Outo liikennesääntö.

Näin jälkeenpäin olen aprikoinut että ehkä se stop-merkki on siinä vain sitä varten että sitä pitää noudattaa jos liikennevalot on poissa päältä.

Vierailija
28/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat kääntyä, mutta varot jalankulkijoita. Silloin kun palaa vihreä nuoli valo niin jalankulkijoille on punainen, joten silloin ei heitä tarvitse varoa.

Täytyy niitä silti varoa yllättävän moni jalankulkija on pian-viher värisokeudesta eikä päälle saa koskaan ajaa!

Vierailija
29/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat. Kaasu pohjaan ja keskaria jalankulkijoille.

Vierailija
30/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suht vaaratonta autoilijan kannalta jos joku haluaa kävellä päin punaisia. Mutta se taas on jalankulkijalle helvetin vaarallista jos autolija ei noudata sääntöjä.

No ainakaan minusta ei ole kivaa että joku vammautuu tai kuolee autoni alle, vaikkei syy olisi minussa ja joutua sitä seuraavaan tutkinta/oikeusprosessiin.

Mieluummin tarkkailen uunoja kaiken varalta.

Vierailija
31/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori kuski kirjoitti:

Jumankauta tuota autokoulujen opetuksen tasoa. Onko nykyisin enää lainkaan ihmisenpitämiä oppitunteja, jolloin voi tehdä myös tarkentavia kysymyksiä, vai meneekö kaikki oppitunnit itse tietokoneen ruudulta opiskellen.

Jos liikennevalo on pimeänä, niin silloin ajetaan, kuin sitä valoa ei olisi olemassa.

Eli kun suoraan menevien pyöreä valo palaa vihreänä ja punainen nuolivalo sammuu, niin silloin saa kääntyä, mutta myös muut voivat silloin liikkua, eli vasemmalle kääntyessä tulee autoja vastaan tai oikealle kääntyessä kevyenliikenteen väylälläkin palaa vihreä.

Vihreä nuolivalo taas kertoo, että ei ole väistettäviä.

Tämä on yleinen harhaluulo, mutta tosiasiassa sen valon merkitys on täysin sama kuin pyöreänkin, mutta koskee vain kääntyviä. Käytännössä toki jalankulkijoille ja vastaantulijoille palaa tuolloin punainen valo, mutta se ei ole mikään tae siitä ettei väistettäviä olisi.

Vierailija
32/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse todistin tammikuussa tilannetta jossa mummeli liukastui suojatiellä ja keräili sen verran pitkään itseään ja kamojaan että valot olivat olleet jo hyvän aikaa punaiset kun pääsi taas liikkeelle. Onneksi kääntyvä autoilija ei tuossa tapauksessa kuvitellut että vihreä nuolivalo tarkoittaa, että kääntyä voi vaikka silmät kiinni. Mikäli olisi tullut yliajetuksi niin autoilija olisi löytänyt itsensä rosiksesta, mutta tuskinpa se mummoa enää olisi paljon lämmittänyt.

Vierailija
33/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori kuski kirjoitti:

Hei ap. Ei ihme että olet epävarma. Moni asia liikenteessä on järjestetty... ei ihan yksinkertaisimmalla tavalla. Eli epäselvyyksiä ihan oikeasti on. Ja epäselvyyttä lisää vielä entisestään se että kaiken maailman tolvanat (tällä palstalla) vastailee ihan mitä sattuu.

Tälläinen yksinkertainen ajatus asiaan voipi olla vaikkapa: jos punainen tai keltainen valo ei pala - silloin saa ajaa. Mutta tietysti kääntyessä ym tulee aina olla varovainen ja varoa jalankulkijoita ym. Jos nyt suinkin ymmärsin kysymystäsi ollenkaan oikein.

Ainahan tiellä saa ajaa jos ei ole jokin erityinen syy pysähtyä. Sellainen erityinen syy on esim punainen tai keltainen valo. Jos punaista tai keltaista valoa ei ole niin syytä pysähtyä ei ole. Ei sillä ole väliä näkyykö vihreää valoa vai ei. Mutta jos ei ole aivan varma tilanteesta niin ehdottomasti kannattaa hidastaa. Saattaahan valoissa olla meneillään toimintahäiriö ja sitten kaikki yrittävät ajaa risteyksestä yhtä aikaa.

---

Minua hämmensi Saksassa se, että joissain risteyksissä oli sekä liikennevalot että stop-merkki. Liikennevalo oli vihreä... joten ihmettelin että pitääkö mun silti pysähtyä siinä stop-merkin kohdalla. No, en ollut varma, joten tietysti pysähdyin - parempi ajaa liian turvallisesti kuin turvattomasti. No, pysähdyin, ja koko jono takanani alkoi töötätä. Aika idioottijono. Niin... eli ei siis pitänyt pysähtyä stop-merkin kohdalla. Outo liikennesääntö.

Näin jälkeenpäin olen aprikoinut että ehkä se stop-merkki on siinä vain sitä varten että sitä pitää noudattaa jos liikennevalot on poissa päältä.

Tuollaisia stop-merkein varustettuja liikennevaloristeyksiä on suomessakin mielestäni jokunen ja pääosassa valoristeyksiä on ainakin väistämisvelvollisuus- kärkikolmioita; niitä noudatetaan silloin kun valot eivät ole toiminnassa. Siis tärkeysjärjestys menee ensimmäiseksi noudatetaan liikennettä opastavan ihmisen (esim poliisi tai palomies onnettomuustilanteessa, mutta teoriassa voisi olla ihan siviilikin joissain tilanteissa) ohjeita sitten liikennevaloja ja lopuksi (mikäli kahta edellä mainittua ei ole) liikennemerkkejä ja yleisiä tieliikennesääntöjä.

Vierailija
34/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori kuski kirjoitti:

Jumankauta tuota autokoulujen opetuksen tasoa. Onko nykyisin enää lainkaan ihmisenpitämiä oppitunteja, jolloin voi tehdä myös tarkentavia kysymyksiä, vai meneekö kaikki oppitunnit itse tietokoneen ruudulta opiskellen.

Jos liikennevalo on pimeänä, niin silloin ajetaan, kuin sitä valoa ei olisi olemassa.

Eli kun suoraan menevien pyöreä valo palaa vihreänä ja punainen nuolivalo sammuu, niin silloin saa kääntyä, mutta myös muut voivat silloin liikkua, eli vasemmalle kääntyessä tulee autoja vastaan tai oikealle kääntyessä kevyenliikenteen väylälläkin palaa vihreä.

Tämä on yleinen harhaluulo, mutta tosiasiassa sen valon merkitys on täysin sama kuin pyöreänkin, mutta koskee vain kääntyviä. Käytännössä toki jalankulkijoille ja vastaantulijoille palaa tuolloin punainen valo, mutta se ei ole mikään tae siitä ettei väistettäviä olisi.

Tuo oikeastaan mikään harhaluulo ole, vaan ihan oppikirjoissakin sanotaan, että vihreällä nuolella ei "pitäisi" olla väistettäviä. Jos on, niin sitten joku muu toimii väärin.

Kunhan kaikki sisästäisivät sen yhden säännön, eli liikenteessä sinulla ei ole mitään oikeuksia vaan pelkkiä velvollisuuksia. Esim. ei ole etuajo-oikeutta ajaa kenenkään päälle, vaikka kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus..

Vierailija
35/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori kuski kirjoitti:

Tuo oikeastaan mikään harhaluulo ole, vaan ihan oppikirjoissakin sanotaan, että vihreällä nuolella ei "pitäisi" olla väistettäviä. Jos on, niin sitten joku muu toimii väärin.

Kunhan kaikki sisästäisivät sen yhden säännön, eli liikenteessä sinulla ei ole mitään oikeuksia vaan pelkkiä velvollisuuksia. Esim. ei ole etuajo-oikeutta ajaa kenenkään päälle, vaikka kolmion takaa tulevalla on väistämisvelvollisuus..

Ei toimi välttämättä väärin. Voi olla vaikka vihreillä ylittämään lähtenyt jalkavaivainen vanhus. 

Vierailija
36/36 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori kuski kirjoitti:

Ei "pitäisi" olla, mutta voi olla. Nuolivalo ei poista väistämisvelvollisuutta. Lakiin kirjattu vihreän valon (oli se sitten pyöreä tai nuolivalo) merkitys on ainoastaan että pääopastimen tai pysäytysviivan saa vihreän valon palaessa ohittaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän