Ruotsalainen Kim Wall kirjoitti poikaystävälleen enkuksi, koska tämä oli tanskalainen
Siis puhuvatko tanskalaiset ja ruotsalaiset keskenään englantia? Näinkö meitä ugreja huijataan?
Kommentit (19)
No niin. Nyt selvisi koko murhan motiivi: pakkoruotsi päivänvaloon.
Rkp:n hemmot vaan haastatteluun tästä tämän illan iltauutisiin.
mikä kieli mielestäsi olisi ollut parempi?
Luulisi että ruotsalainen osaa tanskaa, kun ruotsi on portti kaikkiin sukellusveneisiin, eikun kieliin.
Vierailija kirjoitti:
mikä kieli mielestäsi olisi ollut parempi?
Suomi tietty. Varmasti molemmat osasivat sitä porttiteoriankin valossa. Olisi ollut puolueeton kieli.
Juu, ei ruotsalaiset ja tanskalaiset ymmärrä toisiaan. Norjalaiset kyllä ymmärtävät sekä tanskaa ja ruotsia, mutta monet norjalaiset silti puhuvat englantia tanskalaisten kanssa, on se semmoista mongerrusta.
Saksaa olisivat voineet puhua, koska saksan oppii lukemalla ruotsia.
Harmi ettei Madsen saanut pakkoruotsia sukellusveneeseen. Olisi paloitellut sen, ja hylännyt merenpohjaan.
Miten eri tavoin ruotsalaiset onnistuvatkaan joutumaan vaikeuksiin sukellusveneiden kanssa?
Siis oliko se ääniviesti vai mistä tiedät mitä puhuivat?
No jaa. Minä olen suomalainen ja puhun sekä ruotsalaisten että norjalaisten ystävieni kanssa tanskaa, osittain "skandinaaviskaa"; jolloin esim. lukusanat sanon ruotsiksi. Hyvin ymmärrämme toisiamme.
Tanskalaisilla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää ruotsia, ruotsalaisilla ehkä enemmän vaikeuksia ymmärtää tanskaa.
Silti suomalaiset nauretaan pihalle Pohjoismaiden neuvostosta, jos koko kansalle ei pakolla opeteta ruotsia.
Asun Etelä-Ruotsissa. Jos seurueessa on tanskalaisia ja ruotsalaisia, usein puhuvat omaakieltään (tosin tanskalaiset hidastavat puhettaan). Yhden ruotsalais-tanskalaisen pariskunnan tiedän, heistä mies on opetellut ruotsia mutta tanskan korostus on kyllä niin vahva etten itse oikein saa hänen ruotsistaan selvää.
No ap, mites sinä toimisit, jos poikaystäväsi olisi virolainen, joka ei osaa juurikaan suomea etkä sinä viroa? Millä kielellä te kommunikoisitte?
WT:t kaikkialla maailmassa eivät tunne muuta vierasta kieltä kuin englannin. Ja englanninkieliset WT:t eivät mitään vierasta kieltä.
Vierailija kirjoitti:
No ap, mites sinä toimisit, jos poikaystäväsi olisi virolainen, joka ei osaa juurikaan suomea etkä sinä viroa? Millä kielellä te kommunikoisitte?
Unkariksi. Mehän osaamme sitä molemmat, koska olemme sukukielten puhujia.
Luulen, että myös unkarin oppii paremmin, kun osaa ruotsia.
Kiitos aivan mainiosta keskustelusta, kerrankin sain kunnon naurut. :D
Kyllä.