Söisitkö keinolihaa? Mitä tiedät siitä?
Olen itse kuullut siitä mainittavan ohimennen pari kertaa ja nyt äsken ensimmäistä kertaa googlasin asiaa. Ensimmäinen osuma oli Wikipedian artikkeli (joo, tiedän, ettei 100% luotettava), jossa kerrottiin näin:
"Keinoliha (synteettinen liha, tankkiliha, tekoliha, in vitro -liha) on bioreaktorissa eläimen kantasoluista kasvatettua lihaa. Menetelmä muistuttaa biologisissa tutkimuksissa käytettyjä soluviljelyä ja kudosviljelyä. Keinolihaa kasvatetaan steriilisti bioreaktorissa, johon syötetään sopivaa ravintoliuosta, joka sisältää myös kasvutekijöitä ja happea. Myös lämpötila on säädelty. Ravinneliuoksessa käytetään yleensä myös veriseerumia ja antibiootteja."
Millaisia ajatuksia tämä herättää? Itse en lämmennyt ajatukselle, tosin tiedonhankintani on vielä kesken. Olen kyllä täysin tietoinen ympäristön kuormituksesta kun kulutamme liikaa ja syömme typerästi, mutta onko keinoliha mielestäsi paras ja turvallisin ratkaisu ongelmaan?
Kommentit (38)
Pulma on, että keinoliha on liian kallista toistaiseksi.
Yksi pihvi 200 000 euroa tms.
(Mieheni on maanviljelijä/lihantuottaja ja sanoo, että hän mielellään näkisi, että liha olisi kallis ylellisyystuote, jota ei olisi tarkoituskaan syödä päivittäin. Olisi tuotanto-olosuhteet kunnossa, ei nk. tehotuotantoa jne.)
Ei kuulosta hyvältä. Itse syön punaista lihaa kahdesti viikossa ja silloinkin kohtuullisina annoksina ja luomuna. Jos suuret kuluttajamassat vain vähentäisivät kulutustaan, ei tarvitsisi keksiä tällaisia keinotekoisia labravalmisteita.
Vierailija kirjoitti:
(Mieheni on maanviljelijä/lihantuottaja ja sanoo, että hän mielellään näkisi, että liha olisi kallis ylellisyystuote, jota ei olisi tarkoituskaan syödä päivittäin. Olisi tuotanto-olosuhteet kunnossa, ei nk. tehotuotantoa jne.)
Näin olen itsekin ajatellut, että punainen liha on erityisiin tilanteisiin sopiva "vähän parempi" tuote, jota ei kuulu joka päivä mätystää. Ekologisempaa olisikin syödä enemmän kotimaista järvikalaa ja kotimaisia luomukasviksia, mutta mitenköhän kaloissa noi elohopeat, ainakin hauessa on paljon?
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa nykyinen hinta ei taida olla enää noin korkea, mutta kallis kylläkin. Mutta kunhan tuo tekniikka vielä vähän kehittyy niin hinta kyllä laskee roimasti ja nuo tuotteet saadaan markkinoille asti. Itse en tosin aio labralihaakaan syödä, sillä en koe tarvitsevani lihaa mihinkään.
Meidän perheellä on ruokailussa pari painavampaa sääntöä:
Syöty ruoka on ruokaa, pääosin kasvispainotteista ja tinkimättömästi lähituotettua. Tehotuotetut, teollisuudessa prosessoidut ja sokeroidut tuotteet eivät ole ruokaa, vaan enemmänkin ruoankaltaisia valmisteita. Niitä ei meille osteta.
Mitä labralihaan ja muihin vastaaviin tulee, en luota niihin. Haitat alkavat kuitenkin näkyä vasta vuosien tai vuosikymmenten kuluttua ja sitten aletaan väittelemään ja miettimään, kannattaisiko käyttöä rajoittaa jne. En söisi itse enkä todellakaan syöttäisi lapsille, oli kuinka halpaa tai ekologista tahansa.
Herättää epäilyksiä. Jotenkin luonnonvastaista vaikka myönnän, että en tiedä asiasta tarpeeksi.
Olen lukenut keinolihasta pitkän aikaa sitten joskus 40-luvulla kirjoitetusta yhteiskuntascifikirjasta. Siinä kerrottiin muutenkin hyvin paikkansa pitävästi, minkälaisessa maailmassa nyt elämme.
Antibioottia ja kasvutekijöitä, nami nami.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut keinolihasta pitkän aikaa sitten joskus 40-luvulla kirjoitetusta yhteiskuntascifikirjasta. Siinä kerrottiin muutenkin hyvin paikkansa pitävästi, minkälaisessa maailmassa nyt elämme.
Mikä kirja, saako Suomesta?
En söisi. Keinoliha eläinperäinen tuote.
Ihme uuden pelkäämistä :D Eiköhän sitä lihaa kasvateta ja tutkita kauan ja paljon ennen kuin se teidän lautasille päätyy. Todellakin söisin jos hinta saadaan kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Herättää epäilyksiä. Jotenkin luonnonvastaista vaikka myönnän, että en tiedä asiasta tarpeeksi.
"Jotenkin luonnonvastaista vaikka en tiedä mistään mitään" :DD
Voisin syödä. Tehotuotettujen eläinten kärsimys vähenisi jos keinolihaa saataisiin tuotettua tarpeeksi.
Mielestäni keinolihan kaltaiset keksinnöt ei opeta ihmiselle vastuuta, luopumista eikä kohtuullistamista, vaan antaa taas uuden mahdollisuuden jatkaa kulutusta ja sikailua. Todennäköisesti keinolihaa tullaan hinnanlaskun myötä syömään yhtä paljon kuin lihaakin, mutta vaan vapaammin "hällä väliä" -asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Ihme uuden pelkäämistä :D Eiköhän sitä lihaa kasvateta ja tutkita kauan ja paljon ennen kuin se teidän lautasille päätyy. Todellakin söisin jos hinta saadaan kohdilleen.
Joo, on tutkittu roskaruokaa ja sokeripaskojakin, tiedotettu niistä ja niiden haitoista, mutta silti niitä vaan myydään ja syödään. Raha täällä määrää, ei tutkimiset ja tieto.
Kehomme, tai erityisesti suolistomikrobimme on adaptoituneet vuosimiljoonien aikana luonnolliseen lihaan ja sen sisältämiin juttuihin. Pidän epäilyttävänä sitä, että syötäisiin vain kovin kapeakirjoista lihaa, josta todennäköisesti puuttuvat kaikki se mitä luonnollisessa kasvamisessa lihaan tulee mukaan. Nykyiselläänkin monet sairaudet johtuvat liian prosessoidusta ruoasta.
En ole jaksanut tutkia aihetta, mutta ilmeisesti saatava liha on rasvatonta ja varmaan säikeistä, eli siitä saa tehtyä vain jotain jauhelihan tapaista? Eli tiettyjä lihaosia ei vissiin saa tehtyä tuolla, tai sellaista lihakönttiä, josta saisi leikattua pihvejä muuten kuin muotoilemalla? Kulinaristeille tuo ei siis ehkä ole kovin monikäyttöinen innovaatio.
Vierailija kirjoitti:
Kehomme, tai erityisesti suolistomikrobimme on adaptoituneet vuosimiljoonien aikana luonnolliseen lihaan ja sen sisältämiin juttuihin. Pidän epäilyttävänä sitä, että syötäisiin vain kovin kapeakirjoista lihaa, josta todennäköisesti puuttuvat kaikki se mitä luonnollisessa kasvamisessa lihaan tulee mukaan. Nykyiselläänkin monet sairaudet johtuvat liian prosessoidusta ruoasta.
Tämä. Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että meidän ihmisten kehot ovat osa luontoa ja luonto osa meitä? Kehomme tarpeet ja muut lainalaisuudet ovat tulosta pitkästä kehittymisestä, joka ei muutu rahan, ideologian tai keksinnön mukaan. Keinoliha ei ole elinkaarensa aikana ollut osa elävän eläimen lihaksistoa, eli se ei ole supistellut tai käyttänyt ravinnokseen sitä, mitä kyseinen olento luonnostaan syö.
En söisi, koska olen kasvissyöjä. Useimmiten syön ihan vegaanisti.
Tästä syystä en ole perehtynyt lehtiartikkeleita enemmän keinolihaan, mutta jotenkin se näillä näkymin arveluttaa.
Voisin syödäkin, tosin nuo antibiootit vähänmietityttävät.