Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Söisitkö keinolihaa? Mitä tiedät siitä?

Nykyajan pullamössösukupolven edustaja
08.03.2018 |

Olen itse kuullut siitä mainittavan ohimennen pari kertaa ja nyt äsken ensimmäistä kertaa googlasin asiaa. Ensimmäinen osuma oli Wikipedian artikkeli (joo, tiedän, ettei 100% luotettava), jossa kerrottiin näin:

"Keinoliha (synteettinen liha, tankkiliha, tekoliha, in vitro -liha) on bioreaktorissa eläimen kantasoluista kasvatettua lihaa. Menetelmä muistuttaa biologisissa tutkimuksissa käytettyjä soluviljelyä ja kudosviljelyä. Keinolihaa kasvatetaan steriilisti bioreaktorissa, johon syötetään sopivaa ravintoliuosta, joka sisältää myös kasvutekijöitä ja happea. Myös lämpötila on säädelty. Ravinneliuoksessa käytetään yleensä myös veriseerumia ja antibiootteja."

Millaisia ajatuksia tämä herättää? Itse en lämmennyt ajatukselle, tosin tiedonhankintani on vielä kesken. Olen kyllä täysin tietoinen ympäristön kuormituksesta kun kulutamme liikaa ja syömme typerästi, mutta onko keinoliha mielestäsi paras ja turvallisin ratkaisu ongelmaan?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä ettei. Syöväthän ihmiset kaurasta laboratoriossa kehitettyä lihan kaltaista keinoainettakin (sitä kutsutaan hauskasti "nyhtökauraksi") ja pitäväst sitä ihan hyvänäkin. Mutta koetapa tehdä nyhtökauraa kotikeittiössäsi.

Vierailija
22/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulma on, että keinoliha on liian kallista toistaiseksi.

Yksi pihvi 200 000 euroa tms.

Totta kai on, kun se on vielä laboratorioissa eikä massatuotannossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin maistaa, käyttöön en ottaisi. Liian vierasta, liian luonnotonta ja tuskin syönnin seuraamuksistakaan kauheasti tietoa jos kerran kilohinta huitelee pilvissä. Toivottavasti koekaniineiksi ei oteta afrikan nälkiintyviä ja 30v päästä sitten todeta "oho, hupsista".

Vierailija
24/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijasuikaleissa on ihan riittävästi prosessointia ja edistyksellisyyttä minulle : D

Vierailija
25/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo tutkinu aihetta yhtään eli paha sanoa. Kyllä sitä tietoa jaetaan kun markkinoille tulee. 

Vierailija
26/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa yhtä luonnolliselta ja terveeltä kuin muovin syöminen joten en söisi. Ekologisuutta voi ajaa muillakin ratkaisuilla kuten esimerkiksi aiemmin mainitulla kohtuullistamisella ja vaikka just kalan tai munien syömisellä. 

Vierailija
27/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tota keinolihaa olla suunniteltu just köyhiin maihin pelastamaan nälänhätää eikä meikäläisille??

Vierailija
28/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söisin todellakin, jos siis on varma että siinä ei ole ihmiselle haitallisia aineita. 

Olen tällä hetkellä kasvissyöjä ja en halua eläintuotantoa tukea, joten tuo olisi enemmän kuin loistavaa.

Uskon että tuo on tällä hetkellä vielä ihan alussa kehityksessä, mutta toivottavasti kehittyy ja on turvallinen!

T: kasvissyöjä

Vierailija
29/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tota keinolihaa olla suunniteltu just köyhiin maihin pelastamaan nälänhätää eikä meikäläisille??

Uskon että se tulee kyllä ihan kaikille kun yleistyy. Sillä saadaan myös pelastettua eläimet tehotuotannolta.

Vierailija
30/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jees, imbesilleille kehitysmaalaisillehan tällaiset hitech-ratkaisut sopivat kaikkein parhaiten.

Vierailija
31/38 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä antibiooteilla pyritään tuhoamaan ei toivotut bakteerit.

Ja jos ette tiedä , niin meidän karjallekin syötetään niitä antibiootteja ja silti niitä syödään.

https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3621491-antibiootteja-syotetaan-…

Vierailija
32/38 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä söisi ennenku on pakko. Näyttää niin epäilyttäviltä nuo tekolihat. Kuitenki täynnä jotain paskaa.

Vierailija
33/38 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi hyvää ja kohtuuhintaista, niin söisin. Uskoisin, että minun elinaikanani (olen nyt 38-vuotias) tulee vielä kohtuuhintaista keinolihaa markkinoille.

Vierailija
34/38 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTubessa oli video jostain luennosta, jossa luennoitsija fantasioi, että omissa hautajaisissaan syöttäisi hautajaisvieraille omasta lihastaan kasvatettua keinolihaa.

Tälläistä keinocannibalismia siis tyrkytetään ja manipuloidaan ruuasta päättäville tahoille suomessa.

Aivan sairasta on. 

Vierailija
35/38 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

YouTubessa oli video jostain luennosta, jossa luennoitsija fantasioi, että omissa hautajaisissaan syöttäisi hautajaisvieraille omasta lihastaan kasvatettua keinolihaa.

Tälläistä keinocannibalismia siis tyrkytetään ja manipuloidaan ruuasta päättäville tahoille suomessa.

Aivan sairasta on. 

Samalla videolla luennoitsija puhui myös mammuttilihapullia ja kofeiini omenoista. Ruokatalouden asiantuntijat olivat kohdeyleisöä.

Vierailija
36/38 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kaivannut lihaa lautaselleni moneen vuoteen. Voisin maistaa keinolihaa ihan uteliaisudesta, mutta siihen se varmaan jäisi.

Vierailija
37/38 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älköttävältä kuulostaa. 

Vierailija
38/38 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi. Tuo härkäpapukinhan on tavallaan keinolihaa, kun jotkut käyttävät sitä jauhelihan sijaan. En kyllä syö sitäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi