Kateellinen ja ilkeä työkaveri
Olen tunnollinen puurtaja töissä. En kuulu kuppikuntiin ja olen töissä asiakkaita varten. Viime aikoina olen saanut pomolta tunnustusta työstäni, saanut paljon mielenkiintoisia työtehtäviä ja lisäkoulutusta. En kuitenkaan ole mitenkään "leijunut" näillä asioilla, vaan jatkanut töitä, kuten ennenkin. Tämä kuitenkin on johtanut siihen, että yksi työkaveri on mulle tosi veemäinen: ei tervehdi, etsii koko ajan virheitä työstäni, tiuskii, pyörittelee silmiä ja tuhahtelee kaikelle mitä puhun. Jättää minut lisäksi usein keskustelun ulkopuolella kahvihuoneessa ja kohtelee kuin ilmaa. Selkeästi puhuu selän takana minusta myös pahaa ja yrittää vetää muita puolelleen.
Olen aika vahva ja olen sietänyt tätä jo aika pitkään, mutta huomaan, että ko. ihmisen käytös heikentää henkistä jaksamista ja olen lähellä raivostua hänelle (mitä hän tietysti tavoitteleekin). Onko tässä kyse kateudesta ja mitä asialle voi tehdä?
Ko. henkilö on itse ihan taitava työssään ja hänellä on myös paljon vastuualueita, joten minun uudet työtehtäväni eivät ole häneltä pois. Mutta selkeästi hänelle on tärkeää olla työpaikan ja pomon "ykkönen".
Olen ihan väsynyt tähän tilanteeseen. Tuon ihmisen kanssa asiasta ei voi keskustella rakentavasti, koska hän ei tunnu tiedostavan itse omaa huonoa käytöstään.
Onko kokemusta vastaavasta?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että monista ihmisistä tulee työelämässä niin hirvittävän ilkeitä?
Onkohan kaiken takana pelko oman työpaikkansa puolesta ja pyritään pilaamaan muiden työkavereiden maine pomolle, jotta itse näyttäisi paremmalta pomon silmissä.
Näitä virheiden etsijöitä riittää ja erityisesti toimistoalalla. Minusta tällainen moukkamainen käytös on merkki heikkolahjaisuudesta.
Ongelmia voi aiheuttaa myös omat siviilipuolen ongelmat, joita puretaan työkavereihin.
Itse koin tämän myös hoitoalalla. Kiusaaja jätti ikuiset traumat. Vaihdoin työpaikkaa, siivoan nykyään itsenäisesti. Parempi se kun hullujen kanssa hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa johtamista. Pomo ei ilmeisesti osaa luoda tasavertaista rentoa ilmapiiriä vaan siellä kyräillään ketä kiittelee ja ketä ei. Olen kyllä positiivisen palautteen antamisen puolella, mutta jotkut ei osaa sitä tasapuolisesti antaa. Pitääkö se palaute yleensä antaa kaikkien edessä, voisi palautteen antaa kahdenkeskenkin.
Nykyjohtamisen nyrkkisääntö on, että negatiivinen palaute annetaan kahden kesken, positiivinen kaikkien edessä. Kuulemma vaikuttaa positiivisesti työilmapiirin ja motivaatioon.
Näin se toimiikin terveessä työyhteisössä. Jos työntekijöistä yksikin on myrkyllinen ja kateellinen, ei toimi, koska se yksi saa palautteen käännettyä perseennuolemiseksi ja vihjailee suosikkiasemasta ja jopa reittä pitkin kipuamiseksi. Kokemusta on.
Meillä vähän samanlaista... pomolla on suosikit ja sitten ne, jotka ovat hänelle täysin arvottomia vaikka olisivat kuinka taitavia ja ahkeria tahansa. Suosikit pääsevät koulutuksiin ja heitä kehutaan ja he käyvät jatkuvasti pomon luona kantelemassa muista. Pomo mm. palkkasi vakitoimeen henkilön, joka oli lähes vastavalmistunut ja myös valehteli työkokemuksiaan, jostain syystä pomo kuitenkin hänestä tykkäsi vaikka kollogat eivät vakuuttuneet ollenkaan hänen taidoistaan. Nyt tämä henkilö on päässyt useisiin koulutuksiin lyhyessä ajassa ja nauttii pomon suosiota ja saa tehdä vähemmän töitä kun muut painavat niska limassa. Pari muuta pomon suosikkia ovat vanhoja rouvia, jotka ovat todella ilkeitä ja töykeitä, he ovat kiusanneet työpaikasta pois todella monta hoitajaa ja saavat jatkaa samaa rataa. He valittavat toisten työstä pomolle (jopa valehtelevat/vääristelevät totuutta) ja mitätöivät muita, vain he osaavat ja tietävät asioista, kaikki muut ovat idiootteja. Pomo uskoo heitä ja mielistelee, se on uskomatonta mutta on jatkunut vuosikaudet. Uusia hoitajia tulee ja menee, kukaan ei viihdy kun ilmapiiri on niin huono. Itse sinnittelen vielä työssä koska pidän potilaista ja koen että osaan työni hyvin. Tunnustusta en ole mistään ikinä saanut, valitusta kylläkin. Ja kun täytin pyöreitä en saanut töistä edes korttia, ei onniteltu ollenkaan. Monia muita onnitellaan kyllä paljon vähemmästäkin kukilla ja kakuilla ja nimipäivänäkin halaillaan. Hoitoala on kyllä aika karsea ala!
Meillä ei ehkä niinkään ilkeä mutta tosi kateellinen esimies, naurettavuuteen asti. Haukkuu paikallista hyvin menestyvää mukavaa yrittäjää, koska tämä tienaa hyvin. Ärsyyntyi, kun työkaveri kysyi toiselta, millainen kesämökki hänellä on. Tämä siis vastasi aivan asiallisesti. Tällainen toistuu usein, selkeä kadehtiminen tosi ihmeellisissä asioissa vaikka tämä esimies tienaa tuplat meihin muihin verrattuna.
"Mikähän siinä on että monista ihmisistä tulee työelämässä niin hirvittävän ilkeitä?
Onkohan kaiken takana pelko oman työpaikkansa puolesta ja pyritään pilaamaan muiden työkavereiden maine pomolle, jotta itse näyttäisi paremmalta pomon silmissä.
Näitä virheiden etsijöitä riittää ja erityisesti toimistoalalla."
Komppaan!
Kokemusta on...