Kanta.fi Tiskit tiskaamatta.
Onko tuo teistä normaalia, siis kirjaus? Siis että lapsiperheessä on nyt näin päässyt käymään ja neuvolan tädin on pitänyt se oikein kirjata lapsen tietoihin?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä voisin omasta terkasta uskoa vastaavaa. On vastavalmistunut ja lievästi sanottuna hieman liian yli-innokas tulkitsemaan kaikkia niinkuin oppikirjoissa on sanottu. Itselleni tämä ei ole ensimmäinen raskaus, joten tiedän, että raskauksissa on eroja.
Siksi mielummin aion mennä neuvolaan sen ensimmäisen käynnin, en halua kotiini häntä.Täällä ei ainakaan annettu mennä neuvolaan, vaan tultiin kotikäynnille.
Meillä aiemmin kyllä sai valita. Enkä aio tälläkään kertaa hyväksyä kotikäyntiä. Miten siihen voi pakottaa neuvolasta?
Eikö ole hirveän paljon helpompaa jos kotiin tullaan? Euroopassa on lääkäreitäkin jotka tekevät kotikäyntejä. Mikä omassa kodissa on niin pyhää ja salaista ettei sinne voi päästää kätilöä? En voi ymmärtää tuollaista vainoharhaisuutta. Jos asiat on OK ei varmasti kotikäynnistä tule ongelmia, jos taas ei ole OK, eikö se varhainen puuttuminen olisi kaikien etu?
Meillä asia esitettiin niin, että "tuletteko neuvolaan vai haluatteko että th tulee kotiin?"
Ei mulla ollut mitään tarvetta kotikäynnille. Olisin varmaan just stressannut että on siistiä (no, on yleensä muutenkin, mutta vastasyntyneen esikoisen kanssa moni asia ei ollut kuin tavallisesti, sen verran uusi tilanne se oli). Ei ollut kyllä iso vaiva mennä sinne neuvolaan, ihan hyvä vaan päästä pois kotiympyröistä ja lähteä ihmisten ilmoille. Kahden seuraavan lapsen kanssa mitään kotikäyntiä ei edes ehdotettu.
Kyllä mä ajattelisin, että jos kotikäynti on pakollinen eikä valita saa, niin sitä perustellaan sillä, että se on vähän kuin joku tupatarkastus ja moni turhaan stressaa silloin että on ne tiskit tiskattu ja sängyt pedattu viimeisen päälle, vaikka vauvaa pitäis imettää tyyliin jatkuvasti.
Liikaakaan ei pidä tehdä. Itselläni on pakko-oireinen häiriö, jonka vuoksi jouduin lastensuojelun hampaisiin. Kotikäynniltä kirjattiin mm. että on todella siistiä, vaikka olin potkinut pahimmat leivänmurut yms. lattialta maton alle ja oven taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä tiskaan välillä kerran viikossa jos niitä on päässy kertymään liikaa ku en jaksa useammin töiden lisäksi, ei vissiin kannata sit hankkia lapsia tähän kämppään
vähän luulen että eläisit toisin, jos sulla olisi lapsia
Mitenniin? T. Äiti jonka kotona tiskikone käytetään about kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa todellisuuteen.
Lastensuojelun nimissä tällainen kyttäystoiminta on saanut valtaa "asiantuntija"piireissä.
Lastensuojelu haluaa kansan ajattelevan, että enenevissä määrin perheissä on ongelmia (tilastojen vastaisesti tosin) ja että heillä onkin hirveä kiire ja resurssipula, kun perheet voivat niin huonosti.
Siispä kaikki neuvolatädit jne. on huolellisesti informoitu ja otettu mukaan tähän varhaisen puuttumisen malliin, jossa todellakin sinun äitiyttäsi mitataan myös tiskien määrällä.
Tähän resurssipulaan on korjaaviksi toimiksi ehdotettu, hehheh, vieläkin laajempaa kyttäystoimintaa!
Eli alan ammattilaisten mielestä jokaiseen päiväkotiin tulisi saada oma sosiaalityöntekijä JA jokaisen syntyvän lapsen kotiin pitäisi tehdä lastensuojelun kotikäynti heti lapsen synnyttyä ilman sen kummempia syitä, jotta saataisiin tämä kaamea tilanne ratkaistua ja ettei ois niin kiire.
Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila on ottanut kantaa lastensuojelubisnekseen (kyllä, lapset ovat kauppatavaraa). Tämä rotuopin mukainen puhdistustoiminta aloitetaan tosiaan sinun tiskeistä. Luulet olevasi ihan ok vanhempi, mutta hyvin pian löydät lastensuojelun työntekijät kotoasi tarkkailemasta onko mahdollisesti myös kurkunpala pudonnut lattialle. Vanhemmuutesi voidaan ympäripyöreästi todeta riittämättömäksi ja psykokielellä, josta kukaan ei saa selvää, jätetään huostaanottohakemus hallinto-oikeuteen ja menetät lapsesi. Hallinto-oikeus on kumileimasin, minkäänlaista tosiseikkaselvittelyä ei tehdä (niin kuin kansa luulee), eikä todistelua tarvita. Mutu- ja fiilispohjaiset syytökset kelpaavat, vieläpä kehuvat, että hallinto-oikeus tekee mitä lastensuojelu käskee.
Näin lapsestasi tulee materiaa, jota kaupataan, bisnes pyörii.
Koska sanassa lastensuojelu on tietynlaista glooriaa, ei kukaan halua "paremmuuttaan" katsoa sen sisään, sillä kyseessähän on lasten etu!
Jos haluat oikeutta ja alat toimimaan asiassasi, sinut hyvin pian katsotaan yhteistyökyvyttömäksi, jopa aggressiiviseksi. Uutuutena lastensuojelu voi hankkia lapselle omista piireistään edunvalvojan, jolla sinut pelataan ulos - et voi vaikuttaa lapsesi asiaan enää mitenkään.
Omahyväisestii ihmiset ajattelevat, että no ei savua ilman tulta, eihän viranomainen ryhdy löyhin perustein pakkotoimiin, ja tämähän ei muutenkaan tule koskaan koskemaan juuri minun kelvollista perhettäni. Watch your words - and your dishes!!
Suomen lastensuojeluun on ottanut kantaa myös EU:n ihmisoikeustuomioistuin, Suomen oikeusasiamies jne. Lakihan meillä on hyvä, sitä vaan ei noudateta. Tiesitkö muuten, että lastensuojelun kustannukset ovat suuremmat, kuin poliisivoimien, ja että lastensuojelijalla on suuremmat valtuudet, kuin poliisilla? Etpä tiennyt.
Meillä on siis tällä hetkellä hukassa huostassa tuhansittain lapsia. Kaltoinkohtelunko vuoksi? Kaltoinkohtelu ja muut verrattavat syyt ovat olleet jo vuosia vain marginaalinen syy perheestä erottamiseen, vaikka kansan halutaan uskovan, että jokainen huostattu lapsi on Vilja-Eerikan asemassa elänyt lapsi. Näin ei kuitenkaan ole. Ja Eerikan tapauksessa syyllinen todella oli viranomainen, joka sisäpiirisyistä jätti huostaanoton tekemättä.
Varhaiseen puuttumiseen on valjastettu kaikki viranomaiset, hammaslääkäreitä myöten (joillain paikkakunnilla hammaslääkärit tekevät automaattisen lastensuojeluilmoituksen, jos käynti jää väliin, tai vaikka ilmoittaisit käyttäväsi yksityisiä palveluita). Joten miettikäähän asemaanne ja yhteishuoltajuuttanne yhteiskunnan kanssa. Sinun lapsesi ei tosiaankaan ole enää vain sinun lapsesi, yksityisyyden suojalla ja perhe-elämän suojalla ei ole enää mitään merkitystä, jos näihin rattaisiin joudut.
Hyvä, että täällä on muitakin, jotka tietävät missä mennään.
Minua pelottaa, että joudun joskus viemään lapseni tk hon tai sairaalaan, koska viimeeksi, kun jouduimme käymään minusta oli raportoitu sossuun todella kummallisia asioita, esim. olin käyttäytynyt omituisesti, kuinka normaalisti normaali rakastava äiti käyttäytyy kun on huolissaan, ei tiedä mikä lapsella on ja mitä tapahtuu?
Kovasti se yksikin huumeäiti meuhkasi ympäri facea ja nettiä kun oli kirjoitettu makaroonilaatikon väärin tekemisestä. Siihen vaan liittyi mukaan se huumeiden käyttö ja lopulta lapsi ( se tuoreinKIN ) otettiin huostaan. Ei makaroonilaatikon takia, vaan kovien huumeiden ja siihen liittyvän elämätyylin vuoksi. Mutta hän varmaan koki että jos pystyy jotenkin todistamaan että nyt on sossut tehneet väärin niin se jotenkin pyyhkiin pois ne todelliset ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa siihen oliko oikein vai ei ,sensijaan en pysty ymmärtämään pesemättömien astioiden keräämistä, ällöttvän ja epäsiistin leiman lyö koko huusholliin yhdellä silmäyksellä. Helpommalla pääsee kun tiskaa heti eikä kerää vuoria ,ei siinä kauaa mene , en omista konetta, jotkut viitti ees sitä täyttää ja tyhjentää.
Et pysty ymmärtämään sitä, että ihmisillä on erilaisia siisteyskäsityksiä ja erilaisia tapoja hoitaa esim tiskaaminen?
Joo en, antaa epäsiistin ,välinpitämättömän ,vetelän ja laiskan kuvan ihmisestä
Luonnosta välinpitämättömän kuvan antaa se, että heti jokaisen likaisen astian jälkeen aletaan lutraamaan vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä tiskaan välillä kerran viikossa jos niitä on päässy kertymään liikaa ku en jaksa useammin töiden lisäksi, ei vissiin kannata sit hankkia lapsia tähän kämppään
vähän luulen että eläisit toisin, jos sulla olisi lapsia
En tiskais ikinä? :D Varmaan kyl muuttaisin siin kohtaa kämppään mis on tiskikonepaikka
Vierailija kirjoitti:
Hanki pari kissaa ja siivoa laatikot kerran viikossa.
Kukaan ei huomaa tiskivuorta.
Älkää koskaan salliko Kanta.fi:ssä tietojen luovuttamista eteenpäin. Seurasin töissä, jossa sairaanhoitajat lukivat tuttujensa salassapidettäviä tietoja, joita heillä ei varmasti ollut oikeutta lukea. Lisäksi vanhainkodissa retosteltiin asukkaitten historiatiedoilla monologin varjolla koko talon kuullen. Oli kuulemma joku omianen antanut kuvan. TOSI TÖRKEÄTÄ. Lupa pitää olla ajalta, jolloin asukas on itse kyennyt asian ymmärtämään ja luvan itse allekirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala, on Suomessa tosiaan tuollainen kyttäysmeininki lapsiperheiden suhteen? Siis jos on ihan normiperhe, ei ongelmia ja silti kytätään jotain tiskejä? Tuleeko joka perheeseen joku täti kotikäynnille? Jos jotain vihaan niin sitä, että joku tulisi kotiini arvostelemaan, kyttäämään ja arvioimaan ja sitten on Kannassa täysin mielivaltaisia merkintöjä mitä et saa pois millään. Onko neuvolatoiminta ym. tosiaan tuollaista? Jos on, niin tähän maahan en lapsia tee. Kertokaa.
Saattaa riippua paikkakunnasta. Meillä saa viikko synnytyksen jälkeen joko mennä neuvolaan tai ottaa terkkarin kotikäynnille. Mutta eihän sitä etukäteen tiedä, onko oma tai vauvan vointi siinä kunnossa, että pääsee lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä päihteiden parissa meikkiä tehdessä ehdi tiskailla.
Aivan ja palstalla täytyy ehtii notkuu..kyllä siinä on tekemistä
Minulle on aikoinaan tehty epäasiallisia potilasmerkintöjä. Ja olen aika asiallinen tyyppi, ei todellakaan ole ollut päihdeongelmia tai mitään vastaavaa. Lääkärien ja hoitajien joukossa on myös kaikenlaista hiihtäjää, ei vain meidän tavallisten parissa. Onneksi tämä tapahtui ajalla ennen Kantaa. Jos yksi lääkäri/hoitaja kirjoittaa jotakin kummallista, se voi vaikuttaa myös seuraaviin ja siihen kohteluun, mitä saa tulevaisuudessa. Seuraavathan saattavat ajatella, että ei kukaan olisi tehnyt tuollaista merkintää turhaan. Mutta on voinut tehdä turhaan, tai arvioida tilanteen kiireessä aivan väärin. Käytän yksityisiä neuvolapalveluja, jossa tekstit eivät automaattisesti näy eteenpäin. Tuleeko yksityisistä terveyspalveluista kohta synonyymi yksityisyydelle terveydenhuollossa...
Vierailija kirjoitti:
Eihän neuvolassa käynti edes ole pakollista Suomessa? Miten siitä sitten , jos neuvolassa käynti jää väliin,
voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus?
Ei ainakaan sompuille. Ne sossu rassukat pelkää leimaamista rasseiksi. Somput saa ainakin kusta muroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin naista ollaan laittamassa piian asemaan ja arvostellaan. Ne tiskit laitetaan sitten, kun on aikaa. Mistä täti tietää, että onko sinulla ollut aikaa? Ei voi samalla imettää ja laittaa tiskiä.
Laittaa tiskiä? Taas joku ihminen joka ei ymmärrä, että kaikilla ei vielä nykypäivänäkään ole tiskikonetta, jonne ne tiskit laitetaan. Ihan itse omin pikkukätösin minä ja mieheni meidän tiskit tiskaamme , vaikka on neljä lasta taloudessa. Tähän päivään mennessä emme ole koskaan konetta omistaneet ja hyvin ollaan pärjätty.
Itse en edes jaksa lukea kannasta mitä sinne on kirjoitettu. Miksi lukisin? Terveydenhoitojärjestelmä on auttanut minua tarpeisiini, auttanut ja tukenut lasteni kasvua ja terveysongelmien hoitoa, se riittää minulle. Katson kannasta jos pitää muistaa pojan nykyisen astmalääkkeen nimi, ei se muu minua kiinnosta. Miksi pitäisi olla niin kiinnostunut miten itseä on kuvattu tms, nehän ovat yksittäisen ihmisen hetken huomioita, tehty lähinnä kuvaamaan minua potilaana tms, enkö itse tiedä itseni paremmin? Kannattaisiko hankkia itsetunto?