Ei s***ana mä olen niin loppu! Lapsenkasvatusvinkkejä otetaan vastaan!
5,5v ja 4v nukuttaminen samaan huoneeseen. Just kattelin reilun tunnin verran pelleilyä ja kiukuttelua, lopun 10 minuuttia dramaattista ulvomista, ennen kuin sain lapset nukkumaan. Uhkailu, kiristys ja lahjonta eivät auttaneet. Ei selittäminen, miksi täytyy mennä nukkumaan. Nyt on huomisen ruutuaika pois, ylihuominen karkkipäivä peruttu, mutta ei kiinnosta.
Miten te saatte uhmaikäiset nukkumaan samaan huoneeseen?
Kommentit (33)
Kiitos vinkeistä! Tätä iltavilliyttä on jatkunut jo muutaman viikon. Huomaan stressaavani lasten nukkumaanmenoa jo iltapalalla. Iltapuuro on noin klo 19, iltapesu 19.30 ja nukkumaan mennään 20.00. Iltasadun lukeminen kuului joskus rutiineihin, mutta se alkoi mennä aina hälinäksi ja kinasteluksi, joten lopetin sen kokonaan. Ehkä pitäisi koittaa vielä...
Lapset alkaa usein sängyssä yllyttämään toisiaan pelleilyyn, jonka jälkeen tuntuu, etteivät kuuntele mitään, mitä sanon. Tämä päätyy siihen, että huudan lapsille, he huutavat takaisin, poistun paikalta, heille tulee hätä, koska pelkäävät olla yksin jne.
Ei tässä ole varmaan muuta vaihtoehtoa, kuin nukuttaa ne eri aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aika turhaa noin pieniä kiristää karkkipäivällä ja ruutuajalla.
Meillä molemmilla omat huoneet, 3 ja 5 vuotiaat. Mies nukuttaa toisen, minä toisen.
Tämä! Samoin meillä, ikinä ei ole mitään ongelmia ollut kun kumpikin lapsi saa kriittisessä vaiheessa yhden aikuisen täyden huomion. Jos huoneita ei ole niin toinen lukee toiselle vaikka sohvalla ja pitää siinä kainalossa ja juttelee, sitten rauhoittuneena sänkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina näitä ketjuja lukiessa mietin mitä tämä kuuluisa nukuttaminen on? Mitä te siinä teette? Se on hammaspesu, iltasatu, halit ja pusut ja unta pollaan. Jos on asiaa tai huolia niistä jutellaan lyhyesti, mutta sovitaan että puhutaan lisää huomenna, kuten sitten myös puhutaan. Meillä "jopa" erityislapsi alkaa nukkumaan edellä kuvatusti.
Onko nukuttaminen lasten keksimä sirkus johon aikuiset ovat lähteneet mukaan?
Meillä lapset halusivat pienempänä, että maattiin heidän vieressään ennen nukahtamista. Minusta aika ymmärrettävää, koska hämärässä voi jännittää. Sitä se kuuluisa nukuttaminen varmaankin on. Toivottavasti sinua ei yllätä, että lapset ovat erilaisia?
nro 13
Iltapesut, satu ja pusut.Ovi riittävästi auki, käytävään/viereiseen huoneeseen valo ja vanhemmat jatkavat iltapuuhiaan normaalisti. Eli lapsi kuulee ja tietää, että vanhempi on ihan siinä lähellä.
Höpö höpö.
Iltarutiinit. Lapset sänkyyn. Hyvää yötä.
Jos temppuilevat, palautetaan sänkyyn.
Repeat 8 million times.
Nukuttamista tarvitaan leikkauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä aina näitä ketjuja lukiessa mietin mitä tämä kuuluisa nukuttaminen on? Mitä te siinä teette? Se on hammaspesu, iltasatu, halit ja pusut ja unta pollaan. Jos on asiaa tai huolia niistä jutellaan lyhyesti, mutta sovitaan että puhutaan lisää huomenna, kuten sitten myös puhutaan. Meillä "jopa" erityislapsi alkaa nukkumaan edellä kuvatusti.
Onko nukuttaminen lasten keksimä sirkus johon aikuiset ovat lähteneet mukaan?
Kyse on siitä että virkeä lapsi pitää saada nukkumaan.
Vähän sama että sinun pitäisi nukahtaa 3 tuntia aiemmin kuin normaalisti.
Miksi sitten on näin. Ehkä joillain on pakolliset päiväunet päiväkodeissa. Lisäkksi jotkut lapset ovat unisempia illalla kuin toiset lapset.
Päiväkodin pakolliset päiväunet on kyllä se, mikä sekoittaa meillä jatkuvasti unirytmejä. Ja tätä jatkuu eskari ikään asti. Kokemuksesta tiedän, että asialle ei voi mitään. Meidän aikuisten vain täytyy jaksaa nämä vuodet. Olen ajatellut, että ehkä parempi kun ei ala taistelemaan tämän asian kanssa. Nukkukoot päiväkodissa parin tunnin päikkärit ja valvokoot sitten illalla. Kyllä mä jaksan, kunhan lapsella on asiat ok päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmilla omat huoneet, 3 ja 5 vuotiaat. Mies nukuttaa toisen, minä toisen.
Tämä! Samoin meillä, ikinä ei ole mitään ongelmia ollut kun kumpikin lapsi saa kriittisessä vaiheessa yhden aikuisen täyden huomion. Jos huoneita ei ole niin toinen lukee toiselle vaikka sohvalla ja pitää siinä kainalossa ja juttelee, sitten rauhoittuneena sänkyyn.
Entäs jos on yh äiti tai isä. Sillon ei ole sitä toista apuna siinä vaan kaiken teet yksin. Varsinkin jos lapsia on useampi niin voi olla aika sirkus :D
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Iltarutiinit. Lapset sänkyyn. Hyvää yötä.
Jos temppuilevat, palautetaan sänkyyn.
Repeat 8 million times.
Nukuttamista tarvitaan leikkauksissa.
Jos on yksi aikuinen ja esim. 2 lasta niin tuo sänkyyn palauttelu menee aika pian pelleilyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on yh äiti tai isä. Sillon ei ole sitä toista apuna siinä vaan kaiken teet yksin. Varsinkin jos lapsia on useampi niin voi olla aika sirkus :D
Niin tai toinen vanhemmista esim. iltatöissä. Tämä on monissa perheissä ihan arkipäivää, että vain toinen vanhemmista on hoitamassa iltarutiinit. Luksusta olisi, jos oltaisiin aina kahdestaan laittamassa lapsia unille!
Nukuttajat, lukekaa ajatuksella Jari Sinkkosen vastaus. Kolmen äitinä allekirjoitan täysin.
https://www.vauva.fi/artikkeli/vanhemmuus/kasvatus/lapsi-ei-nuku-hermot…
Toinen aiemmin sänkyyn ja toinen saa lukea vaikka kirjaa sen aikaa tai sitten myöhemmin nukkumaan. Monesti eivät ole vielä tuohon aikaan väsyneitä varsinkaan jos ovat nukkuneet päivä unet.
Itse tein kerran niin että kun huoneessa ei pysynyt hiljaisuus ja valot pois niin laitatin muksuille ulkovaatteet niskaan ja lähdettiin kävellen kiertämään korttelia. Tämä siis talvella pimeän ja kylmän aikaan.
Tarvittiin vain yksi kerta jonka aikana tein selväksi että tämä on se mitä aletaan tekemään tästä lähin jos valot ei pysy pois päältä ja lapset huoneessa.
Meillä ei lastenhuoneeseen viedä yöksi kännyköitä mitä räplätä eikä siellä ole muutakaan elektroniikkaa. Jutella saa hiljakseen ja vessassa käydä mutta lukulamppuja ei sytytellä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan totta. Sorry päteminen ja sori ap, mun viestistä ei ollut varmasti apua.
Mut sitä mieltä olen että rangaistukset ei ole hyvä tapa kasvattaa tuon ikäisiä.
Kyse on siitä että virkeä lapsi pitää saada nukkumaan.
Vähän sama että sinun pitäisi nukahtaa 3 tuntia aiemmin kuin normaalisti.
Miksi sitten on näin. Ehkä joillain on pakolliset päiväunet päiväkodeissa. Lisäkksi jotkut lapset ovat unisempia illalla kuin toiset lapset.