Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tuli tyhmä olo: miksi mulle tuli 2 sähkölaskua?? Onko normaalikäytäntö?

Vierailija
07.03.2018 |

Muutin ulkomailta takaisin Suomeen, ja nyt tuli ensimmäiset sähkölaskut. Aikaisemmin Heleniltä tuli 25eur lasku, jossa siis siirtohinta ja verot. Kulutus siis kahdelta kuukaudelta. (Joulu-tammi)

Nyt tuli Carunalta lasku, 67 eur kolmelta kuulta (joulu-helmi). Siirto ja verot ja perusmaksu. En ole tehnyt Carunan kanssa mitään sopimusta!!! Lasku on kuitenkin minun nimellä, osoitekin on oikea. En enää ymmärrä yhtään....

Onko siis niin että sähköstä laskuttaa 2 firmaa??

Espoossa asustan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sähkölaskuja tulee kaksi, koska sähkön myynti ja sähkön siirto on eriytetty toisistaan. Saat yhden laskun itse kilpailuttamaltasi sähkönmyyjältä (energia) ja toisen paikalliselta verkkoyhtiöltä (siirto), joka ylläpitää sähköverkkoa. Tätä kutsutaan sähkömarkkinalain mukaiseksi toimintatavaksi. 

Miksi laskuja on kaksi?

Sähkönmyyntilasku (energia):

Lasku ostamastasi sähköenergiasta (kWh). Voit kilpailuttaa tämän myyjän vapaasti.

Verkkopalvelulasku (siirto): Lasku sähkön kuljettamisesta kotiisi. Tätä ei voi kilpailuttaa, sillä siirron hoitaa aina alueesi paikallinen verkkoyhtiö (esim. Caruna, Elenia). 

Poikkeukset ja huomioitavaa:

Yhteislaskutus: Joskus sähkönmyyjä ja verkkoyhtiö voivat tarjota yhteislaskua, jolloin molemmat osuudet ovat samalla laskulla.

Muutto: Jos olet muuttanut kesken kuukauden, voit saada siirtoyhtiöltä kaksi laskua lyhyen ajan sisällä sopimusmuutoksen vuoksi"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla