Alkaako ihminen voida entiseen verrattuna huonommin vai paremmin, mikäli lopettaa kokonaan punaisen lihan syönnin, ja syö ainoastaan kanaa, kalkkunaa ja kalaa?
Kommentit (6)
Omassa olossani en huomannut mitään eroa. Mutten ole koskaan syönyt lihaa mitenkään suuria määriä. Lisäksi mun punainen liha on lähinnä riistaa.
Muuttuu pikku hiljaa kanaks, jotkut ihkaoikeiks blondeiks!
Suolistosyöpiin sairastumisen riski pienenee, kolesterolitaso paranee etenkin jos punainen liha on ollut useimmiten possua ja hyvien rasvojen osuus ruokavaliossa lisääntyy (kalan avulla) mikä osaltaan lisää terveysvaikutuksia.
Minä ja kaikki lähipiirini ihmiset ovat alkaneet voida paremmin. Ihminen ei ehdottomasti tarvitse punaista lihaa lainkaan, sillä kehomme pystyy rakentamaan mm. lihaksiston rakentumisessa tarvittavaa täysproteiinia, jos ruuasta saadaan kaikki siihen tarvittavat aminohapot. Sen sijaan liiallinen punaisen lihan syönti on yhteydessä moniin terveydellisiin ongelmiin kuten sydän- ja verisuonisairauksiin, diabetekseen, elimistön tulehdustiloihin ja jopa kohonneeseen syöpäriskiin etc. Nykyiset ravitsemussuositukset suosittelevatkin käytännössä aina monipuolista, kasvisPAINOTTEISTA sekaruokavaliota, mikä voi käytännössä tarkoittaa punaisen lihan syöntiä vaikka kerran viikossa tai sen jättämistä kokonaan pois ruokavaliosta.
Mutta vastauksena kysymykseesi, useimmin olen kuullut seuraavia vaikutuksia jos on vähentänyt (punaisen) lihan syöntiä tai lopettanut sen kokonaan:
-ummetuksen väheneminen/aineenvaihdunnan nopeutuminen
-parantuneet veriarvot (mm. kolesteroliarvot, hemoglobiiniarvo)
-monet ovat hoikistuneet 2-5kg ilman muita kuin ruokaan liittyviä elämäntapamuutoksia
-energisempi olo
-kirkkaampi iho
Jos pelkästään noita vedät niin ei sitä kovin kauaa hengissä pysy. Syö kans kasviksia.
Huonommin