Ketä ''pitää'' kutsua lapsen ristiäisiin?
Heippa tänne palstalle!
Lapsemme ei vielä ole syntynyt, joten asian suhteen ei ole kiire, (la 12.4) mutta mietinpä silti jo ristiäisiä :)
Haluamme lapsen isän kanssa mahdollisimman vähän vieraita ja juhlat lähipiirin kesken, joten perusajatus oli että kutsumme meidän molempien vanhemmat sekä isovanhemmat ja lapsen tulevat kummit.
Kutsuttavia on alkanut nyt kertymään tuon listauksen yli ja vieraita tulisi ''pahimmillaan'' niin paljon ettei meille kotiin edes mahtuisi juhlimaan...
Jotenka listaan tähän alle nyt nuo kaikki henkilöt ''perusteluineen'', kertokaa te ketkä kaikki tarvitsee kutsua! :)
MINUN SUKU:
- äiti, isä, mummot x2, vaari, veljeni (lapsen tuleva kummi) (toki kutsutaan)
- oman kummilapseni perhe (perheen vanhemmat myös kummeiksi tulossa) (toki kutsutaan)
- omat kummini perheineen (kummit ovat äitini veli ja hänen vaimonsa, olemme kyllä läheisiä ja paljon tekemisissä, mutta mietityttää tarvitseeko kutsua?)
- minun toiset kummit myös, emme ole muuten tekemisissä, mutta olen heidän lapsenlapsensa kummi, velvoittaako tämä? :D olemme heidät aina kutsuneet esikoisen synttäreille, ja aina ovat myös tulleet...
- minun serkku (isän veljen tyttö), joka on esikoisen kummi, olemme läheisiä ja paljon tekemisissä
- kaveri, joka esikoisen kummi
- isän veli perheineen, sillä perusteella että muuten olisivat ainoat mun isän puolen suvusta keitä ei kutsuta, jos kaikki ylläolevat sukulaiset kutsutaan (heillä 3 aikuista lasta ja kahdella omia lapsia)
- minun ainut serkku äidin puolelta, yksi henkilö ei tuottaisi ''lisävaivaa'' mutta onko töykeää?
MIEHEN PUOLELTA
-äiti, isä, vaari, sisko (tulee kummiksi) (tietysti kutsutaan)
- oman kummilapsensa perhe (tietysti kutsutaan, oltiin heidän kuopuksensa ristiäisissä 2viikkoa sitten vaikkei olla tämän kummeja)
- serkku (esikoisen kummi) ??tarviiko
- kaveri (esikoisen kummi) ??kutsutaanko
- isän veli perheineen, olisivat myös muuten ainut perhe suvusta, keitä ei kutsuta
PAHOITTELUT sekavasta selityksestä, mutta kiitos jos joku viitsii auttaa! :) Esikoisen ristiäisissä oli tosiaan vain kummit ja isovanhemmat sekä mun ja miehen sisarukset, silloin kutsuttavien raja oli selkeämpi, kun kummit olivat ''kaukaisempia'' - serkkuja ja kavereita, eikä tarvinut miettiä näitä sukulaisuussuhteiden ''velvoitteita''. Esikoisen ristiäisten aikoihin meillä ei ollut kummilapsia.
Jos tuosta listauksesta ei saa selvää, niin kertokaa millaisella kokoonpanolla teillä on juhlittu ristiäisiä. Sekin jo helpottaisi ;)
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsuisin omat vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset (puolisoineen/perheineen) ja lapsen tulevat kummit (puolisoineen/perheineen).
Juurikin näin meilläkin. Eikös ristiäiset yleensä olekin vain lähimpien kanssa juhlittava vierasmäärältään pieni juhla? Synttäreitä juhlitaan sitten isommalla porukalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsuisin pieniin ristiäisiin lähiperheet, eli sinun ja miehesi vanhemmat ja sisarukset (perheineen) sekä kastettavan lapsen kummit.
Juuri näin teimme mekin. Paikalla oli 2 veljeäni vaimoineen, mieheni sisko perheineen, isovanhemmat ja lapsen kummit. Yhteensä 14 vierasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kutsuisin pieniin ristiäisiin lähiperheet, eli sinun ja miehesi vanhemmat ja sisarukset (perheineen) sekä kastettavan lapsen kummit.
Juuri näin teimme mekin. Paikalla oli 2 veljeäni vaimoineen, mieheni sisko perheineen, isovanhemmat ja lapsen kummit. Yhteensä 14 vierasta.
Oliko pappi homo?
Ristiäiset ovat perinteisesti perhejuhla, eli vauvan isovanhemmat ja kummit. Mahdollisesti vanhempien siskot/veljet, mutta jos heitä on monta, niin ei. Useinhan joku heistä on vauvan kummi.
Mua ei haluttu ristiäisiin. Olen biologinen isoäiti vauvalle. No ei se mitään. Ehkä minulle nostetaan menneisyyden virheistä. Kestän sen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kutsua kummit. Muut ovat seremonian kannalta turhia. Mutta aika outoa olisi, jos esim. isovanhemmat eivät ole paikalla.
Minua ei huolittu,vaikka olen biologisesti mummi,mutta en ilmeisesti saa olla mummo. No ei väkisin. Rahat kyllä kelpaa,kun laitan. Onneks sentään ne;)Monet kyselleet enkö halunnut mennä juhliin. Ehkä minusta puhutaan paskaa nyt,että en ole halunnut mennä,vaan kun asia on niin,ettei minua haluttu sinne. En toki itke tästä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haluttu ristiäisiin. Olen biologinen isoäiti vauvalle. No ei se mitään. Ehkä minulle nostetaan menneisyyden virheistä. Kestän sen.
Ap:n ristiäisistä on viisi vuotta.
Nykyään on tapana pitää pieniä ristiäisiä. Tyypillisesti niihin kutsutaan vauvan isovanhemmat, vanhempien sisarukset ja kummit. En ole itse ollut koskaan ristiäisissä, joissa olisi tuota kaukaisempia sukulaisia tai tuttavia mukana. Ja toki tuostakin voi karsia vielä vauvan tädit, sedät ja enot pois.
Vanhemmat ja kummit, muita ei periaatteessa paikalle tarvita. Kummitkin voivat olla etäyhteydellä, jos kotiinne ei mahdu. Eli minimi on pappi, kastettava ja vanhempansa, esikoinen voi olla mummolassa ko. ajan.
Pitäkää alkuperäisestä suunnitelmasta kiinni. Muun suvun kerkeää kahvituttaa myöhemminkin.