Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä ''pitää'' kutsua lapsen ristiäisiin?

juhlajärkkääjä
07.03.2018 |

Heippa tänne palstalle!

Lapsemme ei vielä ole syntynyt, joten asian suhteen ei ole kiire, (la 12.4) mutta mietinpä silti jo ristiäisiä :)
Haluamme lapsen isän kanssa mahdollisimman vähän vieraita ja juhlat lähipiirin kesken, joten perusajatus oli että kutsumme meidän molempien vanhemmat sekä isovanhemmat ja lapsen tulevat kummit.

Kutsuttavia on alkanut nyt kertymään tuon listauksen yli ja vieraita tulisi ''pahimmillaan'' niin paljon ettei meille kotiin edes mahtuisi juhlimaan...

Jotenka listaan tähän alle nyt nuo kaikki henkilöt ''perusteluineen'', kertokaa te ketkä kaikki tarvitsee kutsua! :)

MINUN SUKU:
- äiti, isä, mummot x2, vaari, veljeni (lapsen tuleva kummi) (toki kutsutaan)
- oman kummilapseni perhe (perheen vanhemmat myös kummeiksi tulossa) (toki kutsutaan)
- omat kummini perheineen (kummit ovat äitini veli ja hänen vaimonsa, olemme kyllä läheisiä ja paljon tekemisissä, mutta mietityttää tarvitseeko kutsua?)
- minun toiset kummit myös, emme ole muuten tekemisissä, mutta olen heidän lapsenlapsensa kummi, velvoittaako tämä? :D olemme heidät aina kutsuneet esikoisen synttäreille, ja aina ovat myös tulleet...
- minun serkku (isän veljen tyttö), joka on esikoisen kummi, olemme läheisiä ja paljon tekemisissä
- kaveri, joka esikoisen kummi
- isän veli perheineen, sillä perusteella että muuten olisivat ainoat mun isän puolen suvusta keitä ei kutsuta, jos kaikki ylläolevat sukulaiset kutsutaan (heillä 3 aikuista lasta ja kahdella omia lapsia)
- minun ainut serkku äidin puolelta, yksi henkilö ei tuottaisi ''lisävaivaa'' mutta onko töykeää?

MIEHEN PUOLELTA
-äiti, isä, vaari, sisko (tulee kummiksi) (tietysti kutsutaan)
- oman kummilapsensa perhe (tietysti kutsutaan, oltiin heidän kuopuksensa ristiäisissä 2viikkoa sitten vaikkei olla tämän kummeja)
- serkku (esikoisen kummi) ??tarviiko
- kaveri (esikoisen kummi) ??kutsutaanko
- isän veli perheineen, olisivat myös muuten ainut perhe suvusta, keitä ei kutsuta

PAHOITTELUT sekavasta selityksestä, mutta kiitos jos joku viitsii auttaa! :) Esikoisen ristiäisissä oli tosiaan vain kummit ja isovanhemmat sekä mun ja miehen sisarukset, silloin kutsuttavien raja oli selkeämpi, kun kummit olivat ''kaukaisempia'' - serkkuja ja kavereita, eikä tarvinut miettiä näitä sukulaisuussuhteiden ''velvoitteita''. Esikoisen ristiäisten aikoihin meillä ei ollut kummilapsia.

Jos tuosta listauksesta ei saa selvää, niin kertokaa millaisella kokoonpanolla teillä on juhlittu ristiäisiä. Sekin jo helpottaisi ;)

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit ja isovanhemmat.

Vierailija
2/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutte vaan ne ketkä alunperin aioittekin kutsua. Muille sanotte, että juhlitte vain aivan lähimpien kanssa, sen on riittettävä.

Tai sitten kutsutte ihan kaikki ja varaatte juhlatilat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden lasten kummeja ei tarvitse kutsua. Ei myöskään omia kummeja tai kummilapsia. Isovanhemmat ja vanhempien sisarukset ja mahdolliset serkut sekä kastettavan lapsen kummit kutsutaan.

Vierailija
4/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummit ja isovanhemmat.

Kiitos mielipiteestä! :) 

-ap

Vierailija
5/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kutsuisin pieniin ristiäisiin lähiperheet, eli sinun ja miehesi vanhemmat ja sisarukset (perheineen) sekä kastettavan lapsen kummit.

Vierailija
6/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kutsuisin pieniin ristiäisiin lähiperheet, eli sinun ja miehesi vanhemmat ja sisarukset (perheineen) sekä kastettavan lapsen kummit.

Ja lisään, että omat (sinun ja miehen) isovanhemmat myös, jos ovat läheisiä. Tätejä, setiä ja serkkuja ei ole mikään pakko kutsua.

Vierailija
7/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä lapisi liittämättä seurakuntaan ja anna hänen päättää itse liittymisestään esimerkiksi 15 vuotiaana rippikouluiässä. Saa samalla itse ottaa kantaa siihen ketä haluaa juhlaan mukaan.

Vierailija
8/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tulevat kummit ja isovanhemmat. Omat sisarukset, jos heitä ei ole kymmenittäin. Omia kummilapsia perheineen ei tarvitse kutsua. Vaikka kastejuhla on vanhemmille tärkeä, ei se yleensä isovanhempia lukuunottamatta toisia niin kiinnosta. Johonkin se raja pitää vetää, muuten huomaatte miettivänne, kun naapureista kutsuttiin Niemiset, niin pitäisikö myös Virtaset kutsua.

Vierailija
9/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän lähipiirissä viimeksi vietettiin ristiäisiä, niin paikalla oli perheet, eli lapsen vanhempien vanhemmat ja sisarukset ja tämän lisäksi kummit plus edellä mainittujen puolisot. Lisäksi pappi, seurakunnan tilan vahtimestari ja yksi henkilö pitopalvelusta.

Vierailija
10/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, tänne olikin tullut monta viestiä nopsaan, kiitos kaikille mielipiteistä tämän ''hankalan'' asian suhteen ;)

Esikoisen synttäreille heinäkuussa on kuitenkin tulossa varmaan sitten isompi kööri ihmisiä, niin saavat samalla ihastella vauvaa, ja saahan meille tietysti muutenkin tulla kyläilemään.

Mielellään vaan rauhottaisi ne ristiäiset niin ettei lapsia juoksentele ympäriinsä - hyvä, että valtaosa on samaa mieltä kutsuttujen rajaamisesta isovanhempiin ja kummeihin. :) 

-ap 

Vierailija
11/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kutsua kummit. Muut ovat seremonian kannalta turhia. Mutta aika outoa olisi, jos esim. isovanhemmat eivät ole paikalla.

Vierailija
12/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas paljon kummeja, eikö 2 riitä?

Vierailija
13/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset tulevat koko ajan vähenemään. Viime vuonna jo joka kolmas jätettiin kastamatta kirkkoon. Sitä paitsi se on täysin pakanallinen tapa.

Vierailija
14/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselle tulevat kummit ja isovanhemmat. Omat sisarukset, jos heitä ei ole kymmenittäin. Omia kummilapsia perheineen ei tarvitse kutsua. Vaikka kastejuhla on vanhemmille tärkeä, ei se yleensä isovanhempia lukuunottamatta toisia niin kiinnosta. Johonkin se raja pitää vetää, muuten huomaatte miettivänne, kun naapureista kutsuttiin Niemiset, niin pitäisikö myös Virtaset kutsua.

No tämäpä juuri, kun vieraslista sitten kasvaisi niin helposti. Vaikea vaan enää vetää rajaa, kun esikoisen ristiäisissä ei kutsuttavia olisi oikeastaan kummeja ja isovanhempia enempää ollutkaan :D Miehen vaari asuu mieheni vanhempien kanssa, joten tulee sitten samalla kutsulla jos on juhlakunnossa. 

-ap 

Vierailija
15/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kutsuisin omat vanhemmat, isovanhemmat, sisarukset (puolisoineen/perheineen) ja lapsen tulevat kummit (puolisoineen/perheineen).

Vierailija
16/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas paljon kummeja, eikö 2 riitä?

Esikoisella on neljä kummia, ja kun tällekin vauvalle nyt ne neljä kummia oli helppo saada, niin miksipä ei. :) Meidän lähipiirissä aika monella viime vuosina kastetulla lapsella on neljä kummia, kai siitäkin on tullut jonkinlainen käsitys ''oikeasta määrästä'' 

-ap 

Vierailija
17/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ja mieheni pyydettiin kummeiksi tarkan harkinnan jälkeen viikko ennen ristiäisiä. Ristiäispäivä oli juuri sillä ainoalla sen syksyn viikolla, jolloin olimme matkalla. Lapsen vanhemmat tiesivät sen, eikä se kuulemma haitannut!

Ts. pyydettiin kummeiksi, mutta ei ristiäisiin.

Kieltäydyimme.

Vierailija
18/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pojan nimijuhlissa oli

isoisovanhemmat (2kpl)

isovanhemmat (3kpl)

kummankin sisarukset perheineen (kaikki lapset alaikäsiä) (8+11)

minun ja miehen kummit ilman perheitä (lapset jo aikuisia) (4kpl)

lapsen ns kummit perheineen (3kpl)

näistä muodostu 31henkilön porukka joten juhlatila oli pakko ottaa  - toisaalta omaan kotiimme en olisi silloin halunnutkaan yhtään ylimääräistä ihmistä kylään. Joten ongelma ratkesi helposti. plus sukumme näkivät toisensa ensimmäisen kerran (yhdessä oltiin oltu kyl tuossa vaiheessa jo 5vuotta mut pitkät välimatkat) joten oli mukava kutsua kaikki.

Vierailija
19/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäpä juuri, kun vieraslista sitten kasvaisi niin helposti. Vaikea vaan enää vetää rajaa, kun esikoisen ristiäisissä ei kutsuttavia olisi oikeastaan kummeja ja isovanhempia enempää ollutkaan :D Miehen vaari asuu mieheni vanhempien kanssa, joten tulee sitten samalla kutsulla jos on juhlakunnossa. 

-ap 

Vauvan pakkokastaminen kertoo vain sen, että sen vanhemmat ovat täysin pihalla Raamatun sanomasta. Luterilainen kirkko myös on eräs vääristä uskonnoista.

Vierailija
20/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenantojuhlan (ts. kahvitellaan, vaihdetaan kuulumisia ja ihastellaan vauvaa) vieraslistaa olen miettinyt. Tiloja ei haluta vuokrata, joten mahdollisimman vähän vieraita olisi tarkoitus käskeä.

- miehen vanhemmat 2

- omat vanhemmat ja veli 3 (veli saa tulla ilman avecia)

- miehen siskon perhe 5

- omat kummit 2 (minulle läheisiä)

- miehen kummit 2 (ollaan tekemisissä usein)

Tässäkin on jo ihan liikaa. Toisaalta voisin tilata touko-kesäkuulle aurinkoisia lämpöisiä viikonloppuja, niin ulos voisi laajentaa tiloja mm. terassille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän