Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketä ''pitää'' kutsua lapsen ristiäisiin?

juhlajärkkääjä
07.03.2018 |

Heippa tänne palstalle!

Lapsemme ei vielä ole syntynyt, joten asian suhteen ei ole kiire, (la 12.4) mutta mietinpä silti jo ristiäisiä :)
Haluamme lapsen isän kanssa mahdollisimman vähän vieraita ja juhlat lähipiirin kesken, joten perusajatus oli että kutsumme meidän molempien vanhemmat sekä isovanhemmat ja lapsen tulevat kummit.

Kutsuttavia on alkanut nyt kertymään tuon listauksen yli ja vieraita tulisi ''pahimmillaan'' niin paljon ettei meille kotiin edes mahtuisi juhlimaan...

Jotenka listaan tähän alle nyt nuo kaikki henkilöt ''perusteluineen'', kertokaa te ketkä kaikki tarvitsee kutsua! :)

MINUN SUKU:
- äiti, isä, mummot x2, vaari, veljeni (lapsen tuleva kummi) (toki kutsutaan)
- oman kummilapseni perhe (perheen vanhemmat myös kummeiksi tulossa) (toki kutsutaan)
- omat kummini perheineen (kummit ovat äitini veli ja hänen vaimonsa, olemme kyllä läheisiä ja paljon tekemisissä, mutta mietityttää tarvitseeko kutsua?)
- minun toiset kummit myös, emme ole muuten tekemisissä, mutta olen heidän lapsenlapsensa kummi, velvoittaako tämä? :D olemme heidät aina kutsuneet esikoisen synttäreille, ja aina ovat myös tulleet...
- minun serkku (isän veljen tyttö), joka on esikoisen kummi, olemme läheisiä ja paljon tekemisissä
- kaveri, joka esikoisen kummi
- isän veli perheineen, sillä perusteella että muuten olisivat ainoat mun isän puolen suvusta keitä ei kutsuta, jos kaikki ylläolevat sukulaiset kutsutaan (heillä 3 aikuista lasta ja kahdella omia lapsia)
- minun ainut serkku äidin puolelta, yksi henkilö ei tuottaisi ''lisävaivaa'' mutta onko töykeää?

MIEHEN PUOLELTA
-äiti, isä, vaari, sisko (tulee kummiksi) (tietysti kutsutaan)
- oman kummilapsensa perhe (tietysti kutsutaan, oltiin heidän kuopuksensa ristiäisissä 2viikkoa sitten vaikkei olla tämän kummeja)
- serkku (esikoisen kummi) ??tarviiko
- kaveri (esikoisen kummi) ??kutsutaanko
- isän veli perheineen, olisivat myös muuten ainut perhe suvusta, keitä ei kutsuta

PAHOITTELUT sekavasta selityksestä, mutta kiitos jos joku viitsii auttaa! :) Esikoisen ristiäisissä oli tosiaan vain kummit ja isovanhemmat sekä mun ja miehen sisarukset, silloin kutsuttavien raja oli selkeämpi, kun kummit olivat ''kaukaisempia'' - serkkuja ja kavereita, eikä tarvinut miettiä näitä sukulaisuussuhteiden ''velvoitteita''. Esikoisen ristiäisten aikoihin meillä ei ollut kummilapsia.

Jos tuosta listauksesta ei saa selvää, niin kertokaa millaisella kokoonpanolla teillä on juhlittu ristiäisiä. Sekin jo helpottaisi ;)

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä pojan nimijuhlissa oli

isoisovanhemmat (2kpl)

isovanhemmat (3kpl)

kummankin sisarukset perheineen (kaikki lapset alaikäsiä) (8+11)

minun ja miehen kummit ilman perheitä (lapset jo aikuisia) (4kpl)

lapsen ns kummit perheineen (3kpl)

näistä muodostu 31henkilön porukka joten juhlatila oli pakko ottaa  - toisaalta omaan kotiimme en olisi silloin halunnutkaan yhtään ylimääräistä ihmistä kylään. Joten ongelma ratkesi helposti. plus sukumme näkivät toisensa ensimmäisen kerran (yhdessä oltiin oltu kyl tuossa vaiheessa jo 5vuotta mut pitkät välimatkat) joten oli mukava kutsua kaikki.

Kiitos viestistä :) Tämäkin kuulostaa hyvältä ja selkeältä ''rajaukselta''. 

-ap 

Vierailija
22/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi omia kummeja tai esikoisen kummeja kutsua. Miksi tarvisi?? Pitäkää juhlat seurakunnan tiloissa jos ei kotona tila riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suunnitelmana kutsua vain vanhemmat, sisarukset perheineen ja kummit. Siltikin tulee jo reilu 30 hlöä ja juhlatila varattava. LA tänään.

Vierailija
24/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenantojuhlan (ts. kahvitellaan, vaihdetaan kuulumisia ja ihastellaan vauvaa) vieraslistaa olen miettinyt. Tiloja ei haluta vuokrata, joten mahdollisimman vähän vieraita olisi tarkoitus käskeä.

- miehen vanhemmat 2

- omat vanhemmat ja veli 3 (veli saa tulla ilman avecia)

- miehen siskon perhe 5

- omat kummit 2 (minulle läheisiä)

- miehen kummit 2 (ollaan tekemisissä usein)

Tässäkin on jo ihan liikaa. Toisaalta voisin tilata touko-kesäkuulle aurinkoisia lämpöisiä viikonloppuja, niin ulos voisi laajentaa tiloja mm. terassille.

Joo, mulla sama ajatus ton juhlan kulun suhteen - kahvittelua ja vauvan sylittelyä :) En halua mitään härdelliä, keittiössä hössöttämistä ja kahvikuppien kiireesti tiskaamista, mitä juhla väkisinkin olisi suuremmalla vierasmäärällä.

Pitopalvelut ja juhlatilan varaamiset nostavat taas kustannuspuolta ja lisäksi aiheuttavat lisää vaivannäköä, joten taidamme senkin vaihtoehdon suosiolla unohtaa :D

Jos kutsumme kummit ja isovanhemmat, vieraita olisi 14, joista kaksi on pieniä lapsia. Sellaisen porukan vielä kotona kahvittaa :) 

- minun äiti, isä, veli 3

- miehen äiti, isä, sisko 3

- minun isovanhemmat 3

- miehen vaari 1

- lapsen kummit perheineen 4 (2 aikuista, 2 lasta) 

-ap 

Vierailija
25/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me järjestimme esikoisen ristiäiset isommin, sitten päätettiin ettei enää. Seuraaville lapsille on kutsuttu: isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen ja kummit. Meillä tämä aiheutti loukkaantumisia, mm. meidän vanhempien serkuissa, tädeissä&sedissä jne. Joten siihenkin kannattaa varautua, mutta itse olen jo todennut jo tähän päivään mennessä, ettei sukulaissuhteissa yksinkertaisesti voi välttyä loukkaantumisilta, aina joku pahoittaa mielensä. Pitää vain itse ajatella niin, että jos ei todella ole tehnyt jotain törkeää ja tavatonta, niin ihminen on aina itse ensisijaisesti vastuussa tunteistaan ja ajatuksistaan.

Vierailija
26/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi omia kummeja tai esikoisen kummeja kutsua. Miksi tarvisi?? Pitäkää juhlat seurakunnan tiloissa jos ei kotona tila riitä.

Lähinnä siksi mietin, kun esimerkiksi esikoisen kummien (minun serkku ja kaveri) kanssa olen viikottain tekemisissä, he ovat mulle paljon läheisempiä kuin esimerkiksi isovanhemmat... :D Lisäksi kun näitä kummisuhteita on vähän puolin ja toisin, niin sekin vähän hämärtää tuota kummit ja isovanhemmat- rajaa ;) 

-ap 

Vierailija
27/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden kuluttua Suomessa on ristiäisiä vain joka kolmannessa tapauksessa. Ovat katoavaa kansanperinnettä.

Vierailija
28/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien vieraiden tarviste käydä yhtä aikaa. Mekin tehtiin niin että vieraita sai tulla käymään pitkin päivää niin ei ollu tungosta. Kastetilaisuudessa oli vaan isovanhemmat ja kummit.

Vierailija
29/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kummeja tai muita sukulaisia ei tartte kutsua.

Vierailija
30/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas teillä jo piiiiitkä lista! :O

Itse kutsuimme vain lapsen isovanhemmat, lapsen tulevat kummit perheineen ja meidän molempien sisarukset perheineen. Jo pelkästään tuosta joukosta tuli iso, ottaen lisäksi huomioon, ettei isovanhemmat minun puolelta (eli mun vanhemmat) sitten päässeetkään tulemaan.

Ulkopuolelle jäi meidän omat kummit, tädit, sedät, serkut jne.

Vierailija
31/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuoden kuluttua Suomessa on ristiäisiä vain joka kolmannessa tapauksessa. Ovat katoavaa kansanperinnettä.

Hyvä niin!!!!

Vierailija
32/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me järjestimme esikoisen ristiäiset isommin, sitten päätettiin ettei enää. Seuraaville lapsille on kutsuttu: isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen ja kummit. Meillä tämä aiheutti loukkaantumisia, mm. meidän vanhempien serkuissa, tädeissä&sedissä jne. Joten siihenkin kannattaa varautua, mutta itse olen jo todennut jo tähän päivään mennessä, ettei sukulaissuhteissa yksinkertaisesti voi välttyä loukkaantumisilta, aina joku pahoittaa mielensä. Pitää vain itse ajatella niin, että jos ei todella ole tehnyt jotain törkeää ja tavatonta, niin ihminen on aina itse ensisijaisesti vastuussa tunteistaan ja ajatuksistaan.

Tämäkin mietityttää. Sedät, tädit ja serkut ovat esikoisen synttäreillä aina käyneet ja joidenkin sukulaisten kanssa ollaan paljon muutenkin tekemisissä, niin voihan nämä ristiäisten vierasjärjestelyt vähän hämmennystä aiheuttaa... Siksi mietittiinkin tuota vieraslistan laajentamista... :D 

-ap 

Vierailija
33/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummit ja pappi on minimimiehitys. Jos haluaa, niin isovanhemmat ja tädit/sedät.

Vierailija
34/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkien vieraiden tarviste käydä yhtä aikaa. Mekin tehtiin niin että vieraita sai tulla käymään pitkin päivää niin ei ollu tungosta. Kastetilaisuudessa oli vaan isovanhemmat ja kummit.

Tämäkin voisi toimia! Kiitos ''vinkistä''! ;)

-ap 

Vierailija
35/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin voisi toimia! Kiitos ''vinkistä''! ;)

-ap 

Muista varoa, että se pappi vaan ei ole homo, joka kastaa lapsen! Nykyään pappien moraali on nolla!!

Vierailija
36/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kutsuttiin ne, jotka yleensäkin käy meidän juhlissa. Tällä logiikalla vieraina oli mun sisarukset, isä ja setä, esikoisen kummit, miehen vanhemmat ja kuopuksen kummit. Päätettiin, että sen sijaan, että kutsutaan niitä joita "pitää" niin kutsutaankin niitä, jotka aina mielellään tulee.

Vierailija
37/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kaikki kolme lasta kastaneet perinteisesti ja juhlat on aina järjestetty kirkon yhteydessä olevassa tilassa (seurakuntasali). Niinpä olemme voineet aina kutsua kaikki jotka ovat tuntuneet riittävän läheisiltä. Yleensä vieraita on ollut 25-35.

Suosittelen kysymään omasta seurakunnasta noita kirkon juhlatiloja. On ollut todella kätevää, kun ei ole tarvinnut siirtyä itse toimituksen jälkeen ulkokautta mihinkään eikä järjestää vaivalla kotiin isoja tarjoiluja, siivota niin perusteellisesti ym. Tarjoomukset on suurimmalti osin tilattu valmiina leipomosta. Kahvia keittämään ja kaatamaan sekä tiskaamaan olemme palkanneet pari sukulaisnuorta.

Vierailija
38/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä raja vedettiin tasan siihen, että kutsun sai minun ja mieheni sisarukset perheineen sekä molempien vanhemmat.

Siinäkin jo vieraita oli 30. Epätasapuolisesti miehen perhe oli määrältään yliedustettuna 26-4, mutta minkäs voi kun sillä on niin paljon enemmän sisaruksia ja heillä kaikilla perheet. Jos jonkun tasoituksen mukaan mun sukua ja kavereita olisi kutsuttu, niin johan se olis ollut 60. Sori vaan, ei riitä tila eikä raha. Jos joku täti siitä veti herneen nenään niin ei mahda mitään.

Vierailija
39/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kaverin keskimmäisen lapsen kummi. En ottanut millään tavalla nokkiini etten ollut noiden kahden muun muksun ristiäisiin kutsuttujen joukossa. Kaverilla oli siis ko lapsen kummit, vanhemmat, isovanhemmat ja omat sisarukset. 

Vierailija
40/50 |
07.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kutsuisin kaikki ja pitäisin ristiäiset seurakunan tiloissa, osan noista muiden lasten kummeista voisi pyytää esim auttamaan kahvin kanssa ym.... meillä oli kahden lapsen yhteisiissä ristiäisissä yhteensä 60 hlöö ja nyt nuorimman rippijuhlissa ihan meidän kotona kerrostalossa 53 hlöö...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan