Psykoterapeutit tienaavat vähintään 13 600 e kuussa
Terapeuttini ottaa kotonaan vastaan 8 potilasta päivässä joka arkipäivä.
Hän veloittaa vain 85 euroa kerralta, useilla hinta on 95-120 e per 45 min.
Oma terapeuttini on psykiatrinen sairaanhoitaja joka on käynyt terapeuttikoulutuksen.
Laskin 85e x 8 asiakasta x 20 pv kuussa: 13600.
Tuohan on paljon parempi liksa kuin lääkäreillä ja terapeuteista on pula. Ja kela maksaa valtaosan tuosta palkasta!
Siinä tulevaisuuden ala nuorille jotka miettivät ammattia. Oikea kultakaivos!
Kommentit (33)
Olen itse kouluttautunut työnohjaajaksi ja neljä asiakasta/pv on ehdoton maksimi eikä sitäkään määrää voi ottaa vastaan päivittäin. Jaksamisen lisäksi kyse on siitä, että aikaa pitää varata hallintoon ("paperityöt"), omaan kouluttautumiseen ja ammattitaidon ylläpitämiseen ja omaan työnohjaukseen.
Sen takia terapeuttien ei tarvitse tehdä töitä hyvin, koska asiakkaita on jonossa. Tehdään siis periaatepäätös itsehoidosta ja lopetetaan terapeuttien itsevalta!
Edes puoletkin tuosta summasta on useimpien psykoterapeuttien kohdalla liikaa. Hommaa tehdään liukuhihnalta seuraavan asuntolainaerän maksu mielessä. Tämä näkyy työn jäljessä, kun tehtyihin muistiinpanoihin ja asiakkaan ongelmiin ei jakseta paneutua. Ei muisteta mistä edellisellä istuntokerralla on puhuttu ja terapiasta katoaa jatkuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Edes puoletkin tuosta summasta on useimpien psykoterapeuttien kohdalla liikaa. Hommaa tehdään liukuhihnalta seuraavan asuntolainaerän maksu mielessä. Tämä näkyy työn jäljessä, kun tehtyihin muistiinpanoihin ja asiakkaan ongelmiin ei jakseta paneutua. Ei muisteta mistä edellisellä istuntokerralla on puhuttu ja terapiasta katoaa jatkuvuus.
No hyvä terapeutti ei tee liukuhihnatyötä. Asiakaan ajassa on ensinnäkin pelivara, semmoinen 15 min- ettei tarvitse kesken asian ihmistä ulos heittää. Sitten on tosiaan perehtyminen siihen, kuka seuraavaksi tulee, kahvitauko ja ruokatauko jne. Oma pää pitää tyhjentää edellisen asiakkaan asioista ja pitää omasta jaksamisestaan huolta. Kyllä terapeutin työ on vaativaa, jos sitä haluaa tosissaan tehdä ja kunnioitat asiakastasi. Sille ei mitään voi, jos joku on terapeuttina bisnesmielessä, mutta kyllä siihen usein ihan muita motivaatioita on. Teraputit voivat toimia moneltakin eri taustalta, joten kaikki eivät ole saaneet kattavaa ja hyvää koulutusta. Siksi kannattaa olla itse tarkkana terapeutin valinnassa. Ja henkilökemia ratkaisee myös. Hyvä terapeutti voi auttaa sinua pelastamaan koko elämäsi, huonosta taas voi olla jopa haittaa.
Useamman yksityisen terapeutin kirjanpitäjänä voin sanoa, ettei tuo laskelma pidä ihan paikkaansa ☺
Jos kuitenkin terapeutti onnistuisi jättämään kulujen jälkeen viivan alle esim. 10 000 €/kk, kyllä verottaja siitä omansa reilulla kädellä ottaa ihan siinä missä tavalliselta palkansaajaltakin.
8 asiakasta joka päivä olisi kyllä hirmuinen työtaakka, ehkä 6 päivässä voisi olla mahdollista, sekin jo raskasta jos joka päivä.
Minä otan päivässä vastaan neljä noin 50 min asiakasta, joinain päivinä poikkeuksellisesti viisi. Teen silti kahdeksan tunnin työpäiviä, koska jokaisen vastaanoton valmisteluun käytän varten ennen sitä vastaanottoa, ja jälkitöihin (kirjaukset ja jatkosuunnitelman miettiminen) puoli tuntia per vastaanottokäynti. Myös puhelut vie aikaa, ja niistä en laskuta ellei ne ole sovittuja puhelimitse hoidettavia vastaanottoja. Lisäksi pidän puolen tunnin ruoaktauon ja toki vessataukojakin. Kuukaudessa on päiviä, joilloin olen koko päivän koulutuksessa, eli en ota silloin asiakkaita, käyn myös työnohjauksessa ja omassa terapiassa. Nämä kaikki vie aikaa laskutettavalta työajalta ja maksaa, eli taksastani osa menee koulutuskuluihin, työnohjauskuluihin ja tietenkin sairauslomakuluihin, yrittäjän vakuutuksiin, toimitilavuokraan, kirjanpitäjäkuluihin ym ym ja taksani pitää kattaa myös vuosilomani, sillä kaikki lomat on tietenkin tulotonta aikaa minulle.
keskustelkaa kanssani kirjoitti:
Itse tarjoan keskustelutukea kyllä 30€ hintaan.
Ok. Tuskin terapeuttina kumminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä otan päivässä vastaan neljä noin 50 min asiakasta, joinain päivinä poikkeuksellisesti viisi. Teen silti kahdeksan tunnin työpäiviä, koska jokaisen vastaanoton valmisteluun käytän varten ennen sitä vastaanottoa, ja jälkitöihin (kirjaukset ja jatkosuunnitelman miettiminen) puoli tuntia per vastaanottokäynti. Myös puhelut vie aikaa, ja niistä en laskuta ellei ne ole sovittuja puhelimitse hoidettavia vastaanottoja. Lisäksi pidän puolen tunnin ruoaktauon ja toki vessataukojakin. Kuukaudessa on päiviä, joilloin olen koko päivän koulutuksessa, eli en ota silloin asiakkaita, käyn myös työnohjauksessa ja omassa terapiassa. Nämä kaikki vie aikaa laskutettavalta työajalta ja maksaa, eli taksastani osa menee koulutuskuluihin, työnohjauskuluihin ja tietenkin sairauslomakuluihin, yrittäjän vakuutuksiin, toimitilavuokraan, kirjanpitäjäkuluihin ym ym ja taksani pitää kattaa myös vuosilomani, sillä kaikki lomat on tietenkin tulotonta aikaa minulle.
Näin.
Hii hoo, ja satatuhatta ainakin, molempiin käsiin.
Kyllähän se totta on, että monet yrittäjät tienaavat varsin hyvin. Usein onkin paljon kannattavampaa toimia yrittäjänä kuin palkansaajana. Jos onnistuu hankkimaan noin paljon asiakkaita kotitoimistolleen ja tuolla taksalla, niin väkisinkin liksa muodostuu korkeaksi. Kulujakaan ei tuollaisessa työssä paljoa ole. Psykoterapiassa alvikin on nolla. Yelit ym. tietysti lähtevät kuten kaikilta yrittäjiltä, mutta eivät ne mitään ihan hirveitä summia ole.
t. sekä kirjanpitäjänä että palkanlaskijana toiminut
Noista pohjakoulutuksista vielä: Psykiatri on todellakin peruskoulutukseltaan lääkäri, joka on erikoistunut psykiatriaan, psykologi on suorittanut yliopistossa ylemmän korkeakoulututkinnon pääaineenaan psykologia. Sen sijaan psykoterapeutilla voi olla hyvinkin erilaisia peruskoulutuksia aina sairaanhoitajasta lääkäriin asti. Eräs sukulaiseni on hankkinut kriisi- ja traumapsykoterapeutin tutkinnon, jota tarvitsee työssään. Peruskoulutukseltaan hän on sosiaalityön korkeakoulututkinnon suorittanut maisteri.
stalkkaan rappukäytävässä