Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär ei puhu, kova huoli.

Vierailija
06.03.2018 |

Ilmeisesti taustalla saattaa olla jonkinlaista kiusaamista mistä ei halua puhua tai häpeää. Ei halua mennä kouluun. Ollaan yritetty painostusta, normaalia juttelua, ym. kaikkea. Opettajaan oltu yhtrydessä, ollaan käyty kokouksissa ja tyttö kerran psykologilla juttelemassa. Ei apua, Koulu tuntuu syyllistävän tyttöä. Itse syyllistän taas itseäni, itken ja pää ei toimi ja on jumissa. Mies sanoo että ylireagoin. Omasta mielestä en. Oon miettinyt lasuakin mutta oon lukenut että saattaa kiristää vanhempien ja lapsen välejä kotona. Ei halua lääkäriin tai juttelemaan. Pelkään että on kiusaamista. Jota on vaikea todistaa tai josta on vaikea kertoa. Mitä tässä voi tehdä? Pelkään että kiusaaminen havaitaan liian myöhään.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostui sen kertomaan että ilmeisesti kerran tullut tunnilla huono olo. Joka johtui siitä, että oli huono ilma ja paljon ihmisiä, olisikohan ollut paniikkikohtaus.

ap

Vierailija
2/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vaihtaa vaikka toiseen kouluun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätääntymisesi saattaa saada lapsesi kokemaan syyllisyyttä ja lisätä ahdistusta itsessään. Jos vaikka ensiksi rauhoittuisit itse, ja antaisit lapsellesi aikaa ja tilaa. Hössöttäminen ja vanhemman pelot ovat raskas taakka lapsen murehdittavaksi.

Vierailija
4/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ongelma onkin teidän perheessä? Oletteko olleet hyviä vanhempia hänelle rehellisesti? Kuunnelleet ja tukeneet? 

Vierailija
5/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö lapsen puhelimesta mitään vinkkiä kiusaamisesta. Siellähän se kiusaaminen nykyään isolta osin nykyään, whatsappissa ja snapchatissä kiusataan niin ei koulussa opettajat huomaa. Tiedän ettei saisi mennä toisen puhelimelle, mutta nyt on lapsesta kyse ja jos ei itse kykene kertomaan niin puuttuminen kiusaamiseen koulun puolelta voi olla aika mahdotonta.

Vierailija
6/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vaihtaa vaikka toiseen kouluun?

Voikohan kesken lukukauden vaihtaa? En tiedä, on vaihtamassa syksyllä koulua. Ollaan puhuttu koulun tai luokan vaihtamisesta mutta ei oikein kiinnosta häntä. On vielä siis sen ikäinen ettei ole ihan kehittynyt syy ja seuraus. Ei varmaan näe miten se auttaisi ja jos ei myönnä kiusaamista edes olevan. Kerran kun puhuin kiusaamisesta hänelle ja sanoin että aina pitää siihen puuttua niin sanoi että voi olla myös välittämättä.

ap

Vierailija
7/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika nuorisopsykalle.

Vierailija
8/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi, helpottaisi vähän millaisia vinkkejä antaisin.

Vierailija
9/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö lapsen puhelimesta mitään vinkkiä kiusaamisesta. Siellähän se kiusaaminen nykyään isolta osin nykyään, whatsappissa ja snapchatissä kiusataan niin ei koulussa opettajat huomaa. Tiedän ettei saisi mennä toisen puhelimelle, mutta nyt on lapsesta kyse ja jos ei itse kykene kertomaan niin puuttuminen kiusaamiseen koulun puolelta voi olla aika mahdotonta.

kun oliskin helppoa, puhelimen saa mutta on lukinnut sen, en oikein itse osaa tekniikkaa. Nykyisissä puhelimissa on vissiin sormitunnistinkin. Pääsen ilmeisesti icloud tilin kautta katsomaan viestit mutta snapchattia en. Sitä käyttää.

ap

Vierailija
10/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi, helpottaisi vähän millaisia vinkkejä antaisin.

Vajaa 13v

ap

Vierailija
11/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi psykologin käynti on aivan riittämätön, jatkakaa käyntejä. Menee aikaa että luottamus syntyy ja asioita pystyy avautumaan. Itse ajattelisin jonkin 10kerran jakson olevan sellainen, mistä psykologin kanssa edes lähteä työstämään.

Vierailija
12/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneen äidin lapsi kirjoitti:

Hätääntymisesi saattaa saada lapsesi kokemaan syyllisyyttä ja lisätä ahdistusta itsessään. Jos vaikka ensiksi rauhoittuisit itse, ja antaisit lapsellesi aikaa ja tilaa. Hössöttäminen ja vanhemman pelot ovat raskas taakka lapsen murehdittavaksi.

joo tiedän tuonkin, ei ihan helppoa. Vanhemmat tuppaa hössöttämään. Lulaan rauhoittua. Mies on todella huolissaan mahdollisesta kiusaamisesta.

ap

Vierailija
13/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuorisoasemaa paikkakunnallanne? Sen tai koululääkärin kautta lisää apua tytölle heti. Ahdistus, paniikkihäiriöt ja sosiaalisten tilanteiden pelko alkaa olla yleistä nuorilla, tytöillä varsinkin. Tyttö tarvitsee nyt apua, koulu hoituu kyllä myöhemminkin, sairaslomaa varmaan ensiksi.

Vierailija
14/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ongelma onkin teidän perheessä? Oletteko olleet hyviä vanhempia hänelle rehellisesti? Kuunnelleet ja tukeneet? 

parhaamme ollaan tehty mutta voi vikaa ollakin.

ap

Vierailija
15/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko hiukan selkeämmin. Käykö tyttäresi nyt siis koulua  vai onko kokonaan kieltäytynyt menemästä? Käykö hänellä kavereita kylässä, käykö hän kavereiden luona itse? Onko kaveripiirissä tapahtunut muutoksia (onko esim. kaverit kaikonneet)? Miten pitkään tilannetta on kestänyt?

Ennenkuin kovasti huolestuisin, muistuttaisin että kyseessä on murrosikäinen ihminen. Siinä iässä ottaa etäisyyttä kotiin eikä halua kertoa omista asioistaan niin paljon.  Ja koulukuraattoriin voisi olla yhteydessä, hän on ihminen joka hoitaa vuorovaikutukseen liittyviä ongelmia. Psykologien aika menee oppimistestien tekoon.

Vierailija
16/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun on pakko tehdä lasu jos ei käy koulua. Senkin takia kannattaisi pikimmiten mennä lääkäriin.

Vierailija
17/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, nyt en ymmärtänyt, että miksi kuvittelet kiusaamista olevan. Tai mitä merkkejä siitä on, että ylipäätään joku asia on huonosti?

Vierailija
18/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun oliskin helppoa, puhelimen saa mutta on lukinnut sen, en oikein itse osaa tekniikkaa. Nykyisissä puhelimissa on vissiin sormitunnistinkin. Pääsen ilmeisesti icloud tilin kautta katsomaan viestit mutta snapchattia en. Sitä käyttää.

ap

Voin sanoa nyt vaikka ensin kivasti ja sitten ikävästi mutta ensin kivasti.

Minua itseäni ärsyttää kun kerrotaan lapsen/jonkun muun ongelmasta ja kerrotaan ettei "ymmärrä teknologiasta".

Opettele käyttämään puhelinta/tietokonetta niin lapsen kanssa kommunikointi/lapsen ongelman ratkomisesta tulisi helppoa.

Sitten ikävästi.

Koita nyt vittu opetella sen älylaitteen/tietokoneen käyttöä.  Ei tosta tuu vittu yhtään mitään että valitetaan kun on ongelmia lapsen kanssa ja kerrotaan että en osaa vittu käyttää tietokonetta/älypuhelinta mikset vittu opettele ja hyötyisit itse samalla.

Toivottavasti jommasta kummasta kerrontatavasta oli hyötyä :)

Vierailija
19/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ongelmia joista ei suostu puhumaan ja täällä kehotetaan lukemaan viestit? Miten on, löytyiskö myös päiväkirja jonka vois lukea luvatta? Sillähän sitä luottamusta ja avointa keskusteluyhteyttä rakennetaan.

Jos nyt noin kiinnostaa niin itse puhuisin opettajan kanssa, ja sen lisäksi selvittäisin asiaa muiden lasten vanhempien kanssa: vaikka sinun lapsesi ei puhukaan niin joku muu on saattanut vanhempansa kanssa puhua, tai osaisi ainakin vastata kysymyksiin.

Vetäytyvä lapsi kannattaa jättää rauhaan, mutta lääkärissä, psykologilla tai koulussa käyminen eivät ole mitään vapaaehtoisia juttuja.

Vierailija
20/25 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydenhoitajan kautta perheneuvolaan.

Lapsella omat keskustelut ja aikuisilla omat perhetyöntekijän kanssa.

Mitä ihmeen painostusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan