Hippulat vinkuu - selittäkää mitä ihmettä tuo tarkoittaa
Jos et tiedä merkitystä, niin keksi vaikka sellainen.
Kommentit (17)
Luulisin että miespuolisilla hippulat roikkuvat haarovälissä. Melko lujaa saa juosta että niistä lähtee vinkuva ääni.
Mennään niin kovaa, että hippulat (reessä olevat koristeet) vinkuu (ilmavirran vaikutuksesta).
Kun mies juoksee niin hippulathan siellä jalkovälissä vinkuu.
Yleensähän sanotaan, että juoksee niin, että hippulat vinkuu. Mä oon aina luullut, että hippulat on kivekset. Nyt vasta tajusin, että eihän kivekset vingu:) T:51v
Kalliolassa oli kerhonvetäjä jota sanottiin Hippulaksi. Hippulalla oli astma, joten vinkuminen saattoi tulla siitä. Yleensä Hippula kylläkin huusi meille.
Lisäksi tässä puhuttiin hippuloista. Hippuloita oli vain yksi. Älä pidä muita Hippuloita.
Hippulat eli jalat vinkuvat ilmanvasteessa, koska liikutaan niin lujaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensähän sanotaan, että juoksee niin, että hippulat vinkuu. Mä oon aina luullut, että hippulat on kivekset. Nyt vasta tajusin, että eihän kivekset vingu:) T:51v
Kyllä vinkuu jos ilmanvastus on tarpeeksi suuri. Katsele vaikka Usain Boltin juoksuja. Selvästi kuuluu vieno tuulen ujellus Usainin palleissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin Koillismaalla hippulat ovatkin perinteisesti tarkoittaneet miehen killuttimia. Sanonta kuitenkin taitaa alunperin liittyä niihin ylempänä mainittuihin reen tai hevoskärryn koristeisiin mitkä ajoviimassa ujeltaa.
Hippulat eli jaloissa olevat tossut vinkuvat juostessa.
Sanonnalla ei ole mitään tekemistä miesten sukupuolielimien kanssa.
Vai ihan tosisanneko ajattelette, että lastenmusiikkia tekevä yhtye Frööpelin palikat olisi tehnyt biisin "Nyt pannaan mulkut/munat vinkumaan"?
Vierailija kirjoitti:
Kun mies juoksee niin hippulathan siellä jalkovälissä vinkuu.
Ja jonossa kulkevat naiset laittavat tussua toisen eteen.
Kiveksistäkö ne Fröbelin palikat lauloi? :O
Vierailija kirjoitti:
Vai ihan tosisanneko ajattelette, että lastenmusiikkia tekevä yhtye Frööpelin palikat olisi tehnyt biisin "Nyt pannaan mulkut/munat vinkumaan"?
Mä yhdistän ton sanonnan alasti juoksemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hippuloilla on eri murteissa eri merkityksiä. Toivon todella että Frööpeleillä on ollut mielessä eri hippulat kuin Kuusamon suunnalla. Tossut tai sukat on yksi merkitys, lisäksi kuulemma myös kengännauhoja sanotaan hippuloiksi jossain päin. Hämeen seudulla hevoskärryjä on sanottu hippuloiksi.
En ole varma, mutta ennen vanhaan oli hevoskärryissä sellainen puinen, sorvattu koriste ja kai sillä oli jotain käyttöä ohjien kanssa. Niin silloin, kun hevonen juoksi kovaa ja oli kiire, sanottiin, että hippulat vinkuu, kun tuuli kävi niihin kärryn osiin.
Aikoinaan miesten nahkasaappaissa oli sivuilla pienet joko vain koristeena olevat nauhat joissa oli päässä puiset tai luiset koristeet. Joissain malleissa nauhoilla sai saappaan suuta myös säädettyä.
Nämä puiset koristeet kantoivat nimeä hippulat. Kun jollain oli kiire ja juoksi, niin tuli sanonta että menee niin että hippulat vinkuu.
Ei tarvi arvailla, kun tietää...
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan miesten nahkasaappaissa oli sivuilla pienet joko vain koristeena olevat nauhat joissa oli päässä puiset tai luiset koristeet. Joissain malleissa nauhoilla sai saappaan suuta myös säädettyä.
Nämä puiset koristeet kantoivat nimeä hippulat. Kun jollain oli kiire ja juoksi, niin tuli sanonta että menee niin että hippulat vinkuu.
Ei tarvi arvailla, kun tietää...
Väärin tiedetty.
Ota hippula.
Paina sitä.
Kuuntele.