10 v. nukkumaan arkisin klo 22?
Käykö muka monenkin neljäsluokkalainen nukkumaan arkisin aina kymmeneltä? Meillä ei lapsi ainakaan saa riittävästi unta jos ei käydä joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta nukkumaan yhdeksältä. Luokassa kuulemma ovat sitä mieltä että kymmenen on ok ja tuntuu että mä saan joskus jopa arvostelua kun huolehdin lapsen riittävästä unesta. Että liian aikaisin laitan nukkumaan. Onko tämä muka yleistä?
Kommentit (16)
Kymmenen ok aikuiselle (ainakin jos kuudelta joutuu heräämään), yhdeksältä on sopiva tuon ikäiselle lapselle.
Jotkut on ihan hukassa sen kanssa, että paljon pitää nukkua. Sitten huokaillaan, haukotellaan ja ryystetään kahvia eikä työt luista. Uniongelmaiset erikseen, mutta jokaisen pitäisi pitää huolta riittävästä nukkumisesta.
Meidän tokaluokkalainen menee sänkyyn klo 20 ja saa lukea puoli tuntia, aina ei jaksa. Aamulla herää hieman ennen seiskaa.
Teet juuri aivan oikein, meillä neljä lasta, kaikki menneet tuon ikäisinä viimeistään klo 9 nukkumaan, yleensä jo ennen sitä, lukiolainenkin on aina nukkumassa ennen kymmentä.
No meillä on yleensä varmasti klo 22 kun tuon ikäinen nukahtaa. Valmistsutuminen alkaa suunnilleen klo 21: suhku, iltapala, hampaiden pesu, lukee vähän ja sitten valot pois. Kyllä se on klo 22 ennen kuin on unessa. Heeätys aamulla klo 7.
Kun isosiskonsa vielä taitoluisteli, saattoi treenit loppua välillä klo 21. Silti hyvin jaksoi myös aamut.
Lapset on yksilöitä. Mun 10v pärjää vähemmällä unella kuin mun 12v ja 8v. Saa lukea sängyssä.
Vierailija kirjoitti:
Liian myöhään klo 22. Arkisin viimeistään 21 petiin.
No niin minustakin, ehdottomasti. Monet ei kai viitsi nähdä sitä vaivaa, että laittavat lapset ajoissa nukkumaan. Sitten valitetaan kun lapset on koulussa levottomia ymv. No on kai jos ei edes nukuta tarpeeksi. Tuntuu, että ihmisillä on hämärtynyt kokonaan minkä verran etenkin lapset unta tarvitsevat. Ärsyttää kuunnella sitten jankkausta siitä kun pidän riittävää unta tärkeänä. Tiedän itse uniongelmista kärsineenä miten kauhea olo liian vähästä nukkumisesta voi tulla enkä todellakaan halua lapseni kärsivän moisesta.
Siis kuka sinua mukamas arvostelee?! Lapsen luokkakaverit vai? Tuskin ainakaan kukaan aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on yksilöitä. Mun 10v pärjää vähemmällä unella kuin mun 12v ja 8v. Saa lukea sängyssä.
Totta kyllä tämäkin.
Meillä saa tabletin mukaan sänkyyn niin mukisematta kaatuu maate 20.30. Vartissa kaveri on sikeässä unessa ja tabletin voi hakea pois. Kivittäkää..
Lapset on yksilöitä, meillä menee 11 v nukkumaan 21-22 arkena. Herää yleensä n. 7:30. Nuoremmat menee nukkumaan klo 21 mennessä, n.20.30-21, heräävät ,7-7:30. Jos lapset voi hyvin ja jaksaa olla energisiä, liikkua ja harrastaa niin kaikki kunnossa.
Kiitos teille vastaajille ja mun puolesta jo valmiiksi hyvät yöt kaikille 😊 pitää lähteä iltahommille. Nukkukaa hyvin!
Liian myöhään klo 22. Arkisin viimeistään 21 petiin.