Arabian astiat valitettavan pskalaatuisia
Meillä on päivittäisessä käytössä Arabian Runo-astiastoa, isot mukit, isot ruokalautaset, ja pienet lautaset. Plus kannu. Varsinkin nuo pikkulautaset joissa on keskellä vihreä kukka, ovat mielestäni tosi hienon näköiset.
Sitten on perussetti muumikuppeja ja jotain satunnaista vanhempaa astiaa.
Näitä ei selvästi ole tehty käyttöä ajatellen sillä ovat rakenteeltaan kuin LASITETTUA NÄKKILEIPÄÄ. Joka toisesta astiasta löytyy vekki sieltä täältä. Sitten on käytössä erään toisen suuren valmistajan kipot ja kupit joita saisi varmaan paiskoa tahallaan päin allasta ilman että tapahtuu yhtään mitään.
Mutta.... mikäs sen tehtaan käynnissä pitää paremmin kuin rajattu käyttöikä.
Kommentit (35)
Meillä on ollut jo 14 vuotta sama arabian perusastiasto, eipä juuri käytönjälkeä näy.
Oletko ostanut 2 laatua vai miten teillä astoita kohdellaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos toteat jonkin huonolaatuiseksi, ostatko samanlaisen uuden? Minä en ainakaan.
En minäkään. Enää.
Ap
Meillä on ollut Teemat jo 15 viisitoista vuotta arkikäytössä ja ovat kuin uusia. Ostitteko 2-laatua?
Joo-o, valitettavan samankaltaista kuin meillä. Mukeissa arsinkin näkee vekkejä ja sisäpinnat pohjassa harmaata (se kun lusikalla sekoitetaan sokeria). Katsoin että siskolla oli samoja ongelmia.
. Palautin pari kuppia, joiden lasitukseen oli tullut lyhyen ajan sisään huomattavaa kulumista ja sisäpohjassa enemmän harmaantumista. Kupit palautettiin jakirjoitettiin että ”normaalia kulumista”??!!
In my ass, jos perus-valkoiset Teeman mukit pysyneet täysin virheettöminä ha valkoisina. No, ne onkin valmistettu Suomessa
Nykyään tehdään jossain kaukana halvalla.
Esim mummulla oli käytössä teemat vuodelta nakki monta vuotta ja kunto oli hyvä. Omat on ostettu ulkomaan tuotannosta ja kulumaa on suht paljon käyttövuosiin nähden.
Itseä haluttaisi ostaa niitä esteri-sarjaa, mutta ei tee mieli sponssata ”suomalaista” joka siis tehty ulkomailla ja hinta on jäätävä. Iittalastakin olen siirtynyt ostamaan vain Suomessa valmistettuja. Toki Teemaa on edelleen arkikäytössä ja sitä välillä täydennän, mutten nyt jo ostettua viitti hävittää.
Miten voi jollain olla muumimukeja? Mitään niin tylsää ja ankean lapsellista ei ole olemassa.
Minä olen ihmetellyt miksi minun muumimukini ei ole haalistuneet tiskikoneessa, mutta ystäväni muumimukit ovat?
Apua, pitäisi ostaa opiskeluaikaisen astiaston (jo 23 vuotta olleet siistit, nyt hajonnut pari lautasta ja asettien lasitus on himmennyt) tilalle uusi ja ajattelin juurikin Arabian astioita. Jos niiden laatu tosiaan on huonontunut, niin en taidakaan hankkia.
Mitäköhän sitten ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut jo 14 vuotta sama arabian perusastiasto, eipä juuri käytönjälkeä näy.
Vanhemmat astiat ovatkin huippulaatua. Minulla joka pöivä käytössä olevat Arabian 15-20 vuotta vanhat astiat eivät ole menneet miksikään. 10 vuotta vanhat ja sitä uudemmat ovat lasitukseltaan ihan suoraan sanottuna roskaa. Ne on nyt pakko pistää pois ja hankkia uusia tilalle, lasitus on esim teemamukeista vaan kulunut pois.
En vaan tiedä, mikä se uusi astiamerkki olisi. Arabiaa ei ainakaan.
Joo, sitähän tuo tekee, kun valmistus on siirretty muualle... saadaan valmistettua halvalla ja myytyä kuitenkin "suomi-hintaan"... halvalla yleensä saa sitä itseään, eli viime kädessä taitaa koira purra omaan nilkkaan jossakin vaiheessa, eli myynti laskee.
Vaikuttaa siltä, että ihan sama vaikka hankkisi IKEA:n astiat, niin saa samaa Arabian laatua mutta oikealla hinnalla. Eikä väliä, vaikka hajoavat tai lasitukset häviää. Ostaa uutta tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat astiat ovatkin huippulaatua. Minulla joka pöivä käytössä olevat Arabian 15-20 vuotta vanhat astiat eivät ole menneet miksikään. 10 vuotta vanhat ja sitä uudemmat ovat lasitukseltaan ihan suoraan sanottuna roskaa. Ne on nyt pakko pistää pois ja hankkia uusia tilalle, lasitus on esim teemamukeista vaan kulunut pois.
En vaan tiedä, mikä se uusi astiamerkki olisi. Arabiaa ei ainakaan.
Äidilläni on jo 1960- ja 80-luvulla hankittua Arabiaa ja hyvin ovat kestäneet, kuin uusia. Mutta sitten nämä 2013 saadut Taika-sarjan astiat on sisältä naarmuuntuneet harmaaseen naarmuun (lusikalla sekoitettu) ja äiti ihmettelee, miten on noin huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Apua, pitäisi ostaa opiskeluaikaisen astiaston (jo 23 vuotta olleet siistit, nyt hajonnut pari lautasta ja asettien lasitus on himmennyt) tilalle uusi ja ajattelin juurikin Arabian astioita. Jos niiden laatu tosiaan on huonontunut, niin en taidakaan hankkia.
Mitäköhän sitten ostaa?
Villeroy & Boch tai IKEA?
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän sitten ostaa?
No älä ainakaan Arabiaa. Laatu on tosiaan huonontunut, ei ole enää sama. Meillä on eri aikoina ostettua Teemaa, ja huomaa kyllä laatueron aivan selkeästi.
Täällä oli joskus kiva ketju erilaisista suomalaisista astiasarjoista, siinä oli monta kivaa vinkkiä. Harmi, kun en muista ketjun nimeä.
Mulla on uutta ja vanhempaa Arabiaa. En ole huomannut laadussa eroa. Teemaa kyllä ostanut. Ostin just joulun alla valkoisia syviä lautasia kun Ikean astiat kuluivat parissa käytössä pohjastaan viiruisiksi. Nämä teeman astiat kovasta käytöstä huolimatta kun uudet. Ei yhtään lusikan tms viirua.
Ja Esteri mukit on olleet kohta vuoden. Ei mitään moitittavaa niissäkään.
Vanhimmat teemat 90-l. Niissä toki jotain pientä käyttökulumaa, mutta ihan priimaa yhä.
Ap kannattaa varmaan laittaa Arabialle palautetta, jos joku erä on läpäissyt väärin tarkastuksen. Saisit varmaan uudet tilalle jos tuotteissa on virhe.
Vierailija kirjoitti:
Ap kannattaa varmaan laittaa Arabialle palautetta, jos joku erä on läpäissyt väärin tarkastuksen. Saisit varmaan uudet tilalle jos tuotteissa on virhe.
Kiitos vastauksesta, mutta ajattelen että tässä on kyllä jostain muusta, paljon syvemmästä ongelmasta kyse, kuin siitä ettäkö tarkastus olisi näiden astioiden kohdalla ontunut.
Ihmiskunta on kuitenkin kehittänyt keramiikkataitojaan jo tuhansia vuosia, joten jos ei vuonna 2018 osata tai haluta paistaa siitä näkkäriä kovempaa, niin kyllä se on ihan suunniteltua huonoutta.
Samahan pätee kyllä suurimpaan osaan kulutus- ja käyttötavarasta - ei sitä ole enää tehty kestämään. Täytyy Arabiankin saada myytyä uusi mallisto tilalle viiden vuoden välein.
Eli meidän kohdalla nyt... nämä on joskus 4-5 vuotta sitten ostettu ja vekkejä täynnä. Niin että eikun kaatopaikalle vaan ja Esteriä ostamaan, vai mitä Arabian väki?
Ap
Minulla on 20 vuotta olleet samat Arabian astiat käytössä. Uudemmat muumimukitkin ehjiä. Ja kohtelen astioitani tosi huonosti, ei voi valittaa. Kullatuissa on vielä kultauksetkin paikoillaan...
Isän ja äidin hääastiasto on arabian, ikää 50 v. ja täysin priimat.
Meillä käytössä Arabian Ruska, ostin muutama vuosi sitten priimakunnossa käytettynä. Astiasto on alkuperäinen 70-luvulta, eikä ole vielä mitään kolhuja tullut.
Jos toteat jonkin huonolaatuiseksi, ostatko samanlaisen uuden? Minä en ainakaan.