Pojan lukiossa on taas yksi, jolla "ei ole varaa koulukirjoihin"
...mutta sekä äidillä, että pojalla on varaa tupakoida ja käyttää alkoholia sekä omistaa iphonet.
Ei voi muuta kuin hattua nostaa, miten onnistuu pistämään arvonsa noin sekaisin ja kehtaa vielä kitistä päälle.
Kommentit (5)
Itse kävin lukion 2013 - 2016, eikä minulla todellakaan ollut varaa kirjoihin. Asuin töissä käymättömän isäni kanssa, joka tuhlasi rahat mieluummin karkkiin, energeriajuomiin ja tupakkaan. En saanut koskaan omaa rahaa ja useimmiten kaapit huusivat tyhjyyttään aina ennen kuin tuet tulivat. Pärjäsin lainaamalla kirjat kirjastolta tai kavereilta, tai sittenn olin kokonaan ilman. Ihminen kyllä keksii keinot :D
Ja tämä on sinun ongelmasi, koska .................
Mun lukioajoista on yli 30 vuotta. Silloin yhdellä luokkakaverilla ei ollut varaa kirjoihin. Se tuli ilmi, kun opettaja alkoi räyhätä tunnilla kirjan puutteesta. Kyseinen tyttö tupakoi. Kun keskustelimme tupakanpoltosta, niin hän kertoi alkaneensa polttaa kesätöissä ollessaan, koska oli rahaa ja koska muutkin polttivat. Silloin ajattelin, että kyse oli heikosta itsetunnosta. Lukio-opinnot keskeytyivät tytöltä jo eka vuoden aikana
Mielestäni tupakointi voi siis hyvin olla seuraus eikä syy. Tilanteen korjaus pitäisi lähteä siitä, että löytää syyn sille miksi polttaa. Vaikka tupakanpolton lopettaisi, niin se ei korjaa tupakoinnin taustalla olevia syitä. Jos siis poltat ja olet rahaton, mieti mikä on saanut sinut aloittamaa tupakanpolton.
Mitenkäs se poika sitten lukion käy? On jo helmikuu, onko poika saanut käydä koulua vaikkei kirjoja ole?