Kannattaako asunnonmyyntiin kysyä arviota useammalta välittäjältä?
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Kysy kolmelta. Useimmiten vähintään kahden arvio on lähellä toisiaan.
Mutta parempi on, kun seuraat itse alueesi myynti-ilmoituksia, ja käyt myös esittelyissä. Huomioi hinnassa myös yhtiövastike, tulevat remontit, kaavatilanne jne. Tsekkaa asuntojen toteutuneet myyntihinnat, tilastokeskuksesta saa tietoa.
Esittelyistä saat vihjeitä siitä, miten tietty välittäjä käyttäytyy ostajan näkökulmasta ja tietää asunnosta. Kertooko rehellisesti puutteista ja siitä, ettei ehkä tiedä jotakin, mutta ottaa selvää?
Kun otat selvää markkinatilanteesta, tiedät, ovatko välittäjät ihan pihalla arvioidessaan asuntosi arvoa. Ja päädyt ehkä myymään itse,
Moni arkailee ostaa yksityiseltä myyjältä.
Välittäjien palkkioissakin on valtava ero. Sano joksiselle kilpailuttavasi välittäjät, saat paremmat ehdot.
Meillä eka välittäjä sanoi myyntihinnaksi 250 000 ja olis ottanut 5% palkkion.
Toinen sanoi hinnaksi 295 000 ja otti 1 % palkkion.
Arvaa, kumman kanssa tehtiin sopimus? Toteutunut hinta oli 275 000.
Kauppa tehtiin toisen näytön jälkeen eli ostaja löytyi viikossa.
Ehdottomasti kannattaa ottaa hintaarvioita useammalta välittäjältä. Ja tietysti myös itse seurata oman alueen ilmoitukset.
Ihmisillä on yleensä epärealistinen kuva siitä, paljonko oma asunnon hinta voi olla. Yleensä ajatellaan hinta yläkanttiin kun sen arvo todellisuudessa on pienempi.
Kysy kolmelta. Useimmiten vähintään kahden arvio on lähellä toisiaan.
Mutta parempi on, kun seuraat itse alueesi myynti-ilmoituksia, ja käyt myös esittelyissä. Huomioi hinnassa myös yhtiövastike, tulevat remontit, kaavatilanne jne. Tsekkaa asuntojen toteutuneet myyntihinnat, tilastokeskuksesta saa tietoa.
Esittelyistä saat vihjeitä siitä, miten tietty välittäjä käyttäytyy ostajan näkökulmasta ja tietää asunnosta. Kertooko rehellisesti puutteista ja siitä, ettei ehkä tiedä jotakin, mutta ottaa selvää?
Kun otat selvää markkinatilanteesta, tiedät, ovatko välittäjät ihan pihalla arvioidessaan asuntosi arvoa. Ja päädyt ehkä myymään itse,