Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita: mies tahtoo muuttaa avoliittoon, muttei maksaa elämistäni

Vierailija
04.03.2018 |

Mies ei älyä, etten minä pysty suorittamaan opintoja uusien tukikuukausien mukaisessa ajassa, jos tekisin opintojen oheen palkkatöitä, ja että en tahdo nostaa täyttä 650e/kk opintolainaa.
Tämän ärsyttävyyttä lisää se, että mies ei itsekään nostanut lainaa, eikä käynyt töissä omien opintojensa aikana. Nostan lainaa reippaasti maksimia vähemmän, n. 250e edestä joka kuulle, ja jo sen takaisinmaksu hirvittää. Ja vaikka nostaisin täydet lainat, niin jos jään kesätyöttömäksi olisin 100% elätettävä hänelle, sillä hyvätuloisen ja omaisuuttaan kerryttäneen puolisona ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Nyt siis mies tahtoo muutta avoliittoon vesimaksujen kanssa hänen 880e/kk maksavaan kaksioonsa. Minun opintotukeni ja sietokykyni mukaisen lainani jälkeen minulle jäisi pelkästään puolitetun vuokran jälkeen 55e/kk, kun ei edes mietitä sähköä, saati sitten ruokaa, bussikorttia, kurssimateriaaleja, hygieniatarvikkeita jne. Mies vaan laskee kelan laskurilla, että minulle myönnetään 650e/kk lainaa ja 225e/kk opintotukea, eli kyllähän sillä maksaa helposti asunnon ja asumiskulut puoliksi, ja päälle kaikki henkilökohtaiset kulut itse...
Minusta se, että minulla on soluasuntoni, josta jää asumistuen jälkeen reippaasti vähemmän maksettavaa, kun miehen asunnon puolikkaasta on vaan järkiratkaisu. Miehen asunnossa voidaan kuitenkin oleskella yhdessä ja voin joskus ostaa sinnekin jotain, ja laittaa näin viikonloppuisin yhdessä ruokaa.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko teidän asuntoonne tulla mies asumaan osallistumatta lainkaan kuluihin?

Vierailija
22/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh...kerro vähän lisää tästä miehestä? Millainen ihminen on noin niinkuin muuten? Reilu, mukava, epäitsekäs?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tässä on siis viime kädessä kyse siitä, että et uskalla ottaa opintolainaa? Mitä mies sanoo, kun sanot tämän hänelle?

Mies ei itsekään nostanut opintolainaa, tosin teki neljännen, viidennen, kuudennen ja seitsemännen (seitsemän vuoden puolelle tosin vain muutaman kuukauden verran) opiskeluvuoden oman alansa töitä osa-aikaisesti. Minä sentään nostan, mutten halua velkaantua kohtuuttomia summia typeristä syistä.

Vierailija
24/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy ap:n aloitukseen? Luitko sen edes?

Vierailija
25/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilua olisi, että ap maksaisi saman verran kuin soluasunnon omavastuuosuus.  Itse asuisin mieluummin solussa, oma rauha opiskeluun, kuin jonkun nihilistijätkän kämppiksenä. Kyssäri Ap:lle, jos opsikelet AMK:ssa tai yliopistossa, mikset ota koko lainaa, valmistu ajoissa ja kuittaa lainan alennusta ??

Vierailija
26/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta. Hän totta kai haluaa, että muutat, koska ei tarvitse sitten hänen maksaa niin paljoa. Mutta sulla ei ole varaa nyt asua vielä hänen kanssaan. Ei 50 €:lla kuussa elä! Asut halvassa solussa etkä nyt stressaa kalliista vuokrista opiskelun ohella. Ihme poikaystävä taas, kun oma napa tärkein. 

Vierailija
27/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
28/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa sanoa miehelle, ettet halua velkaantua yhtään enempää, kuin on tarvis ja mikäli haluaa sinut asumaan luokseen ei se saisi tulla sulle sen kalliimmaksi, kuin solussa asuminen. Kyllähän mies jo siitäkin hyötyy, jos pienikin osa vuokrasta tulee muusta kuin hänen tuloistaan; sinä vain ehkä parempana rauhana ja hieman isompina tiloina ehkä.

Tuollaisessa tilanteessa, jos itse haluaisin tyttöystäväni muuttavan luokseni, mulle riittäisi hyvin, ettei tule itselleni sen kalliimmaksi kuin yksin. Tulojen myötä, sitten katsottaisiin uudelleen.

Vierailija
29/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Saisi. Sitten etenkin jos minä olisin se yhteenmuuttoa kärttävä ja vielä päälle hyväpalkkainen ja töissäkäyvä ja hän opiskelija joka menettäisi tukia minun kanssani asumalla. Kyllä, mikään muu ei ole kohtuullista.

Vierailija
30/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvitteellisesti olisin itse valmistuttuani hyväpalkkaisessa työssä, ja mies kyllästyisi alaansa, ja tahtoisi lähteä opiskelemaan jotain muuta, niin kyllä maksaisin asumisen meille, ja kummatkin maksaisi henkilökohtaisia kulujaan itsekseen, kuten nyt tarjoan.

Vierailija
31/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

@4 Sanoin siis edellisen riidan aikaan, että mies voi ihan itse mennä katsomaan Kelan sivuilta, ettei hänen tuloillaan tipu eurokaan yhteistä asumistukea. Oli sitten samalla mennyt katsomaan opintotuen, ja alkoi vänkämään siitä, miten muka 875e ei voisi puolittaa asumiskuluja..

Mies ei edes ole millään matalapalkkaisella alalla töissä, itse asiassa hänellä olisi varaa varmaan ostaakin asunto jos niin tahtoisi. Tuntuu kohtuuttomalle, että nyt kiukuttelee siitä, että minähän olen puhunut paljon tasa-arvoisen suhteen merkityksestä minulle, niin miksei tasa-arvoinen parisuhde käy :(

Mikä ihmeen vänkääjämies sulla oikein on? Sen pitäisi riittää, jos olet jo sanonut, että haluat jäädä edulliseen soluun. Tasa-arvoa on myös se, että naisen mielipiteellä on väliä ja sitä kuunnellaan. Jos olet jo sanonut ei yhdessä asumiselle, niin hän olkoon hiljaa ja lopettaa sen kiukuttelun kun ei saanut tahtoaan läpi. Ihme lapsellinen kakara poikaystävänä. 

Vierailija
32/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilua olisi, että ap maksaisi saman verran kuin soluasunnon omavastuuosuus.  Itse asuisin mieluummin solussa, oma rauha opiskeluun, kuin jonkun nihilistijätkän kämppiksenä. Kyssäri Ap:lle, jos opsikelet AMK:ssa tai yliopistossa, mikset ota koko lainaa, valmistu ajoissa ja kuittaa lainan alennusta ??

En ole niin supernainen, että voisin tukeutua ajoissa valmistumiseen, enkä toisaalta luota, että tuo kuittaus olisi olemassa enää sitten, kun valmistun. Toivoisin löytäväni oman alan palkallisen harjoittelupaikan ja kesätöitä kandin jälkeen (nyt olen toisen vuoden opiskelija), haaveissani en nostaisi silloin sitä pariasataakaan lainaa, vaan säästäisin työttömille kuukausille.

Vierailija
33/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saisi. Ja on tulikin aikoinaan.Itse olin töissä ja mies opiskeli.Maksoin asumiskulut yksin 4 vuotta sen aikaa kun mies opiskeli.Vataavasti mies maksoi kaikki kulut kokonaan kun minä opiskelin myöhemmin 2 vuotta.Yhdessä oltu yli 30 vuotta.

Vierailija
34/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

@4 Sanoin siis edellisen riidan aikaan, että mies voi ihan itse mennä katsomaan Kelan sivuilta, ettei hänen tuloillaan tipu eurokaan yhteistä asumistukea. Oli sitten samalla mennyt katsomaan opintotuen, ja alkoi vänkämään siitä, miten muka 875e ei voisi puolittaa asumiskuluja..

Mies ei edes ole millään matalapalkkaisella alalla töissä, itse asiassa hänellä olisi varaa varmaan ostaakin asunto jos niin tahtoisi. Tuntuu kohtuuttomalle, että nyt kiukuttelee siitä, että minähän olen puhunut paljon tasa-arvoisen suhteen merkityksestä minulle, niin miksei tasa-arvoinen parisuhde käy :(

Mikä ihmeen vänkääjämies sulla oikein on? Sen pitäisi riittää, jos olet jo sanonut, että haluat jäädä edulliseen soluun. Tasa-arvoa on myös se, että naisen mielipiteellä on väliä ja sitä kuunnellaan. Jos olet jo sanonut ei yhdessä asumiselle, niin hän olkoon hiljaa ja lopettaa sen kiukuttelun kun ei saanut tahtoaan läpi. Ihme lapsellinen kakara poikaystävänä. 

Tämän saman hänhän voi aloittaa mikä tahansa: jos vaikka valitan kämppiksistä, jos katson hänen ikkunastaan ihania maisemia tyytyväisen näköisenä, jos herään tyytyväisenä, ja hän kysyy, että enkö tahtoisi herätä täällä joka aamu.. jos kehun lyhyttä koulumatkaa hänen luotaan jne. Mies on myös aidosti surullisen kuuloinen silloin, jos en pääse luokseen kun vaikka yhtenä arki-iltana kahden viikon aikana. Mutta tämä hänkö johon se sitten johtaa, vaikka mielestäni paikka on ihana, ei se ole velkaannuttavan ihana!

Vierailija
35/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten niin että mikä on mielipiteenne toisin päin?

Vierailija
36/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy katsomassa kelan sivuilta kuinka paljon asumistukea saisit jos asuisit yksin ja maksaisit vuokraa 420€ vesimaksuneen. Todennäköisesti reilu 300€ saisit. Oletan että hänen tuloilla et saa ollenkaan jos muutatte yhteen?

Minun ehdoitus on että jos muutatte yhteen niin sinä maksat 120€ vuokraa (420-300€) ja hän maksaa oman osuuden sekä se osuus mitä menetät asumistukea hänen takia eli 720€. 

Jos se tuntuu epäreilulta niin toinen vaihtoehto on että jaatte se menetetty tuki puoliksi, eli sinä maksat 270€ ja hän 610€.

Vierailija
37/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kyllä menisi maku tuollaiseen mieheen. Pokkana olettaa sinun ottavan enemmän lainaa, jotta voit maksaa puolet kustannuksita, koska menetät toimeentulotuen hänen tulojensa takia. 

Ei kyllä vaikuta houkuttelevalta mieheltä. Parempi pysyä vielä soluasunnossa. Katsele rauhassa mitä muuta miehestä vielä ilmenee. 

Vierailija
38/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten niin että mikä on mielipiteenne toisin päin?

Jos sukupuolet olisivat toisinpäin niin pitäisin naista aivan yhtä kohtuuttomana ja itsekkäänä kuin ap:n miesystävää. Tässä ei kuitenkaan ollut kyse siitä, että ap olisi väkisin tunkemassa miehen asuntoon asumaan, päinvastoin. Siksi kysymyksesi "saisiko tulla" ei koske tätä tilannetta.

Vierailija
39/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän saman hänhän voi aloittaa mikä tahansa: jos vaikka valitan kämppiksistä, jos katson hänen ikkunastaan ihania maisemia tyytyväisen näköisenä, jos herään tyytyväisenä, ja hän kysyy, että enkö tahtoisi herätä täällä joka aamu.. jos kehun lyhyttä koulumatkaa hänen luotaan jne. Mies on myös aidosti surullisen kuuloinen silloin, jos en pääse luokseen kun vaikka yhtenä arki-iltana kahden viikon aikana. Mutta tämä hänkö johon se sitten johtaa, vaikka mielestäni paikka on ihana, ei se ole velkaannuttavan ihana!

Mikähän siinä sitten on, että haluaisi niin puolittaa vuokran vaikkei sulla ole varaa siihen, jos kerran haluaisi viettää joka illan kanssasi? Kummallista ettei se onni yhdessäolosta riitä, jos ei joutuisi maksamaan sen enempää, kuin yksinään. Tulojen myötä varmasti haluaisitkin osallistua vuokran maksuun kykyjesi mukaan; se on tasapuolisuutta. Ei se että toinen säästää toisen velkaantumisen kustannuksella.

Vierailija
40/60 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy katsomassa kelan sivuilta kuinka paljon asumistukea saisit jos asuisit yksin ja maksaisit vuokraa 420€ vesimaksuneen. Todennäköisesti reilu 300€ saisit. Oletan että hänen tuloilla et saa ollenkaan jos muutatte yhteen?

Minun ehdoitus on että jos muutatte yhteen niin sinä maksat 120€ vuokraa (420-300€) ja hän maksaa oman osuuden sekä se osuus mitä menetät asumistukea hänen takia eli 720€. 

Jos se tuntuu epäreilulta niin toinen vaihtoehto on että jaatte se menetetty tuki puoliksi, eli sinä maksat 270€ ja hän 610€.

Noikin summat on suuria, kun lisää vielä sähkölaskun puolikkaan (ei solussani) ja vakuutuksen puolikkaan (ei pakollinen solussani, miehen asunnossa taas on). Nykyisen asunnon omavastuu-osuuteni on reilu 80e, eli nostamallani lainalla minulle jää muuhun elämiseen vajaa 400e. Jos maksaisin 270ekin vuokraa, jäisi siitä 205e, johon tulisi vielä sähkö ja vakuutuskulut. Tämä tosin olisi jo reilusti kaikki puoliksi-systeemiä reilumpaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi