Riita: mies tahtoo muuttaa avoliittoon, muttei maksaa elämistäni
Mies ei älyä, etten minä pysty suorittamaan opintoja uusien tukikuukausien mukaisessa ajassa, jos tekisin opintojen oheen palkkatöitä, ja että en tahdo nostaa täyttä 650e/kk opintolainaa.
Tämän ärsyttävyyttä lisää se, että mies ei itsekään nostanut lainaa, eikä käynyt töissä omien opintojensa aikana. Nostan lainaa reippaasti maksimia vähemmän, n. 250e edestä joka kuulle, ja jo sen takaisinmaksu hirvittää. Ja vaikka nostaisin täydet lainat, niin jos jään kesätyöttömäksi olisin 100% elätettävä hänelle, sillä hyvätuloisen ja omaisuuttaan kerryttäneen puolisona ei ole oikeutettu toimeentulotukeen.
Nyt siis mies tahtoo muutta avoliittoon vesimaksujen kanssa hänen 880e/kk maksavaan kaksioonsa. Minun opintotukeni ja sietokykyni mukaisen lainani jälkeen minulle jäisi pelkästään puolitetun vuokran jälkeen 55e/kk, kun ei edes mietitä sähköä, saati sitten ruokaa, bussikorttia, kurssimateriaaleja, hygieniatarvikkeita jne. Mies vaan laskee kelan laskurilla, että minulle myönnetään 650e/kk lainaa ja 225e/kk opintotukea, eli kyllähän sillä maksaa helposti asunnon ja asumiskulut puoliksi, ja päälle kaikki henkilökohtaiset kulut itse...
Minusta se, että minulla on soluasuntoni, josta jää asumistuen jälkeen reippaasti vähemmän maksettavaa, kun miehen asunnon puolikkaasta on vaan järkiratkaisu. Miehen asunnossa voidaan kuitenkin oleskella yhdessä ja voin joskus ostaa sinnekin jotain, ja laittaa näin viikonloppuisin yhdessä ruokaa.
Kommentit (60)
Eli ei välitä sinusta, kaiken pitää mennä hänen pään mukaan. Miksette muuta halvempaan asuntoon?
No älä muuta yhteen jos se ei sun mielestä ole hyvä ratkaisu. Et voi pakottaa miestä maksamana, mitta ei sun itsekään tarvitse siihenryhtyä.
Joo älä muuta, se on sinun asiasi ratkaista eikä miehen.
Millainen mies laskee jollain Kelan laskurilla puolisonsa tuloja???
Taitaa haluta sinut vain makselemaan niitä kuluja. Jos muutat, tulet huomaamaan että maksat aina vaan enemmän milloin milläkin verukkeella.
No, sitten ette muuta yhteen. Ei kukaan halua toista elättää omien menojen ja laskujen lisäksi.
Ompa törppö mies. Mun mies ehdotti aikoinaan että muuttaisin hänen kaksioonsa eikä tarvi opiskeluaikana maksaa mitään asunnon kuluja. Maksoin kuitenkin vesilaskun ja sähkölaskun, about 40e kuussa.
Ihan törppö mies. Juokse! Kunnon mies ymmärtäisi tilanteesi ja luottaisi siihen, että maksat sitten oman osasi, kun saat töitä.
Miehen asumiskulut puolittuisivat, jos sinä muuttaisit sinne. Ja sitäkö hän ei halua nuukuuksissaan kompensoida? Outo kaveri. Vähän kuin entinen avovaimoni, jonka työssäkäynnin takia en saanut asumistukea, mutta kaikki piti maksaa puoliksi. Se oli olevinaan sitä tasa-arvoa.
Siis mies haluaa vain jakajan omille vuokrakuluilleen. Dumppaa se sika.
Ei tuossa ole mitään riitelemistä. Aloittajalla ei vain yksinkertaisesti ole varaa muuttaa tällä hetkellä. Jos mies suuttuu asiasta, on syytä epäillä, että hän haluaa vain maksattaa osan asuntonsa menoista toisella ja se antaa hiukan huonon kuvan kyseisestä miehestä.
Älä muuta. Kerro miehellesi ettet saa tätsiä tukia/et halua nostaa täyttä lainaa. Eli tällä hetkellä ei kannata jos menosi nousevat.
Joko miehesi haluaa ehdottomasti muuttaa kanssasi yhteen ja käyttäytyy sen mukaisesti tai haluaa sinut vain maksamaan osan omista kuluistaan.
Muuttakaa yhteen kun se on molemmille yhtä kannattavaa ja olette siihen valmiita.
Niin, siis mies puhuu ihan jat-ku-vas-ti yhteenmuuttamisesta. Tarjosin vaihtoehtoa hakea sähköinen alle 600e HOASin perheasuntoa, mutta hänen omansa on mielestään alueen vuokratasoon asunnon kuntoon nähden niin hyvä diili, ettei halua muuttaa sieltä pois, varsinkaan mihinkään opiskelijataloon... Mulle vastavuoroisuus ja tasa-arvoisuus on siis ihan perusta suhteelle, mutta en halua kerryttää itselleni lainaa vaan, että voin asua hyväpalkkaisen miehen kalliissa asunnossa.
Hankalaa, enkä ymmärrä, miten ihmisen on niin vaikea käsittää, että tukikuukausien määrää ja opintotuen summaa on muutettu hänen ajoistaan :(
Kai sitten seuraavan hallituksen päätteeksi pistän kulut exceliin, ja suostun avoliittoon, jossa maksan oman vesimaksuni ja puolet sähköstä.
Asut omillasi, jos mies on noin "fiksu", että haluaa sinun velkaantuvan.
Itsenäinen asuminen antaa sinulle myös paremman mahdollisuuden törmätä reilumpaan kundiin.
Eli tässä on siis viime kädessä kyse siitä, että et uskalla ottaa opintolainaa? Mitä mies sanoo, kun sanot tämän hänelle?
En muuttaisi yhteen.
Ylipäätään jos ollaan yhdessä saman katon alla niin yhteiset asumiskulut on reilumpaa jakaa suhteessa tuloihin.
Jos esim. vuokra on 800e ja toinen tienaa (nettona) 3000e ja toinen 1500e niin vuokraa voisi maksaa esim. 2/3 ja 1/3 suhteessa.
Jos omistusasunto, niin asunnon voi myös omistaa niin wttä toinen maksaa enemmän lainaa mutta omistaa esim. 2/3 ja vähemmän maksava 1/3.
Minusta on muutenkin huono alku suhteelle jos ollaan jokaisen euron perään, jos Ap maksaisi esim. saman verran mitä maksaa nyt asunnostaa miehelle, niin mies kuitenkin hyötyisi paljon vuodessa rahallisesti vaikka ei olisikaan ihan 50% asumismenoista.
No justiinsa. Kyllä tossa haiskahtaa vähän muu kuin romantiikka, äijä koittaa hyötyä vielä monella tapaa. Turha varmaan tollaiselta mieheltä koskaan odottaa mitään kummoista lahjaa tai yllätystä. En todellakaan suosittele perheenperustamista hänen kanssaan.
@4 Sanoin siis edellisen riidan aikaan, että mies voi ihan itse mennä katsomaan Kelan sivuilta, ettei hänen tuloillaan tipu eurokaan yhteistä asumistukea. Oli sitten samalla mennyt katsomaan opintotuen, ja alkoi vänkämään siitä, miten muka 875e ei voisi puolittaa asumiskuluja..
Mies ei edes ole millään matalapalkkaisella alalla töissä, itse asiassa hänellä olisi varaa varmaan ostaakin asunto jos niin tahtoisi. Tuntuu kohtuuttomalle, että nyt kiukuttelee siitä, että minähän olen puhunut paljon tasa-arvoisen suhteen merkityksestä minulle, niin miksei tasa-arvoinen parisuhde käy :(
Aivan järjetön ehdotus. Haluaa vaan puolittajan omille kuluilleen. Taitaa olla äijällä omat rahat lopussa/duuni mennyt alta tms. Älä ihmeessä muuta, opiskele kaikessa rauhassa, rakenna oma elämäsi. Voi olla ettet mitään menetä vaikka suhde kaatuisikin siihen ettet suostu miehen ehdotukseen.
Veikkaanpa että jos olisi lapsia sinä maksaisit niistä kans kaiken
Tietysti asut siten miten se on sinulle edullisempaa tässä vaiheessa. Mieti asiaa uudelleen opintojen jälkeen, kun olet saanut töitä.
Sanot miehelle, että sulla ei ole varaa asua hänen kanssaan ennenkuin olet valmistunut. Eikä välttämättä senkään jälkeen ennenkuin olet saanut töitä. Jos tuosta suuttuu, niin anna suuttua.