Miksi seksuaalinen häirintä poikia kohtaan ei herätä keskustelua
Opettaja tutki poikien peniksistä äänen murroksen tasoa. Sai jatkaa
häirintää vuosikausia.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varma, että miesten palstoilla keskustellaan asiasta.
Taisi olla sarkasmia? Ei nimittäin puhuta. Häpeä ja kasvojen menettämisen pelko yhteisön edessä on aivan uskomattoman voimakas tunne, joka pitää suut kiinni hautaan saakka.
Sitten miesten kannattaa lähteä aktiivisesti muuttamaan sitä yhteisöään ja vaikenemisen kulttuuriaan.
No heidät eristetään yhteisöstä ja leimataan heikoiksi, ellei peräti homoiksi. Menepä jääkiekkojoukkueen harjoituksiin kertomaan miten sinua on ahdisteltu seksuaalisesti, niin näet mitä miehinen empatia on :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi olla sarkasmia? Ei nimittäin puhuta. Häpeä ja kasvojen menettämisen pelko yhteisön edessä on aivan uskomattoman voimakas tunne, joka pitää suut kiinni hautaan saakka.
Sitten miesten kannattaa lähteä aktiivisesti muuttamaan sitä yhteisöään ja vaikenemisen kulttuuriaan.
No heidät eristetään yhteisöstä ja leimataan heikoiksi, ellei peräti homoiksi. Menepä jääkiekkojoukkueen harjoituksiin kertomaan miten sinua on ahdisteltu seksuaalisesti, niin näet mitä miehinen empatia on :D
No kertoisitko ystävällisesti, miten voisi vastata ap:n kysymykseen? Naistenko pitää tämäkin keskustelu käydä miesten puolesta? Kai miehet nyt voivat edes sen verran tehdä, että puolustavat toisia miehiä seksuaaliselta häirinnältä, hyväksikäytöltä tai väkivallalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monia "miesten palstoja" pitkään lukeneena: ei ainakaan useimmilla.
Ja lisään vielä, että jos olisin miespuolinen seksuaalisen väkivallan uhri, nuo palstat olisivat melkein viimeinen paikka jossa haluaisin asiasta puhua.
Miksi? Mikä vika on miesten keskinäisessä yhteisöllisyydessä, että miehiin kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta tai häirinnästä ei voi puhua?
Käy jollain miespalstalla joskus. Jos eivät liity johonkin asialliseen aiheeseen kuten vaikka veitsentekoon tai laitesukeltamiseen, ovat aika kamalia paikkoja. Niissä ottaa tyypillisesti sellainen ikävä kulttuuri vallan, jossa melkein kaikki puhe on jonkun ihmisen alentamista ja kiusaaminen on oletusreaktio kaikkeen vähäiseenkin heikkoiden näyttämiseen.
On miehillä niitäkin tiloja, joissa on erilainen kulttuuri vallalla. Mutta eivät löydy mistään avoimilta yleisiltä keskustelupalstoilta ainakaan, koska niiden on suljettava itsensä tuon valtavirran ulkopuolelle säilyäkseen. Itse etsisin järjestötoiminnasta.
Olisi hienoa, jos miespuoliset uhrit perustaisivat esimerkiksi suljetun keskusteluryhmän missä voisivat jakaa kokemuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Nyt tähän alkaa olla jonkinlaista saumaakin, ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, että jos olisin miespuolinen seksuaalisen väkivallan uhri, nuo palstat olisivat melkein viimeinen paikka jossa haluaisin asiasta puhua.
Miksi? Mikä vika on miesten keskinäisessä yhteisöllisyydessä, että miehiin kohdistuvasta seksuaalisesta väkivallasta tai häirinnästä ei voi puhua?
Käy jollain miespalstalla joskus. Jos eivät liity johonkin asialliseen aiheeseen kuten vaikka veitsentekoon tai laitesukeltamiseen, ovat aika kamalia paikkoja. Niissä ottaa tyypillisesti sellainen ikävä kulttuuri vallan, jossa melkein kaikki puhe on jonkun ihmisen alentamista ja kiusaaminen on oletusreaktio kaikkeen vähäiseenkin heikkoiden näyttämiseen.
On miehillä niitäkin tiloja, joissa on erilainen kulttuuri vallalla. Mutta eivät löydy mistään avoimilta yleisiltä keskustelupalstoilta ainakaan, koska niiden on suljettava itsensä tuon valtavirran ulkopuolelle säilyäkseen. Itse etsisin järjestötoiminnasta.
Ei minua kiinnosta käydä miespalstalla. Oletan myös, että noin pääsääntöisesti miehiä ei myöskään kiinnosta käydä naistenpalstoilla, kuten täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt sano että se helppoa on, mutta ei kellekään muulle ryhmälle ole oikeuksiensa vaatiminen ollut helppoa. Katso vaikka talonpoikaisvallankumousten, suffragettien/feministien, ammattiyhdistysliikkeen tai mustien kansalaisoikeusliikkeen historiaa. Se mustamaalaus, silkka panettelu, yleinen paheksunta ja suoranainen väkivaltainen tukahduttaminen jonka kohteeksi ovat joutuneet helposti jää ihmisten historiantuntemuksen ulkopuolelle. Ihmiset mielellään unohtavat, koska niin on helpompaa ummistaa silmänsä tämän hetken altavastaajien paskalta kohtelulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Nyt tähän alkaa olla jonkinlaista saumaakin, ehkä.
Tämäpä juuri. Sen sijaan tässäkin ketjussa on jo lukuisia selittelyitä, miksi tämä ei onnistu. Eli ilmeisesti naisten pitäisi käydä tämäkin keskustelu miesten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta käydä miespalstalla. Oletan myös, että noin pääsääntöisesti miehiä ei myöskään kiinnosta käydä naistenpalstoilla, kuten täällä.
No sehän olikin hyvä ja rakentava vastaus minun viestini sisältöön. Kiva, että käymme tätä keskustelua vakavasti ja hyvässä hengessä!
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa, jos miespuoliset uhrit perustaisivat esimerkiksi suljetun keskusteluryhmän missä voisivat jakaa kokemuksiaan.
Näitä varmasti onkin.
Tyypillistä naisten harjoittamaa miesten vähättelyä.
Kun miestä ahdistellaan, on miesten oma asia puuttua asiaan.
Kun naista ahdistellaan, on kyseessä yhteiskunnallinen ongelma ja nainen tarvitsee kaiken avun.
Myös naiset ahdistelevat teinipoikia, vai onko mammoilta jo unohtunut Vantaan opettaja-tapauskin?
Poikia ja miehiä voi häiritä seksuaalisesti ainoastaan pihtaamalla tai mulkkua arvostelemalla. Kaikki muu on plussaa.
Outo aloitus. Nimenomaan keskustelua tuo Hesarin artikkeli asiasta on. Ihan samallalailla suhtauduttiin Turussa asiaan tilanteen ollessa päällä, eli pyrittiin mahdollistamaan touhu ja pitämään uhrit hiljaisina. Minusta ei ole mitään eroa siinä onko uhreina tyttöjä vai poikia. Mutta onko miesten keskustelupalstoilla hiljaista? Sitä olisi tietysti hyvä pohtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän samaa mieltä.
Mun nähdäkseni häirintä ja se suuri kulttuurinen ongelma josta se kumpuaa ei ole pelkästään miesten ja naisten välillä, vaan kaikkialla missä on valtasuhteiden väärinkäyttöä.
Mutta mietin kans että jos sen paskan käytöksen sais yhtäältä kitkettyä niin ehkä seuraavaksi alettais kitkemään toisaaltakin sit.
Ihan totta, kaikki sorto liittyy jollain lailla rakenteelliseen valtaan. Naisiin miesten taholta kohdistuvasta häirinnästä puhutaan enemmän siksi, että sitä tapahtuu (aikuisilla) paljon enemmän, mutta myös siksi, että miehillä on ryhmänä valtaa naisiin nähden, toisinpäin ei.
Mutta kun miestä/poikaa ahdistelee mies, se ei liity miesten ja naisten välisiin valtasuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vähän samaa mieltä.
Mun nähdäkseni häirintä ja se suuri kulttuurinen ongelma josta se kumpuaa ei ole pelkästään miesten ja naisten välillä, vaan kaikkialla missä on valtasuhteiden väärinkäyttöä.
Mutta mietin kans että jos sen paskan käytöksen sais yhtäältä kitkettyä niin ehkä seuraavaksi alettais kitkemään toisaaltakin sit.
Ihan totta, kaikki sorto liittyy jollain lailla rakenteelliseen valtaan. Naisiin miesten taholta kohdistuvasta häirinnästä puhutaan enemmän siksi, että sitä tapahtuu (aikuisilla) paljon enemmän, mutta myös siksi, että miehillä on ryhmänä valtaa naisiin nähden, toisinpäin ei.
Mutta kun miestä/poikaa ahdistelee mies, se ei liity miesten ja naisten välisiin valtasuhteisiin.
Kyllä se itse asiassa niihinkin liittyy. Ilman miesten ja naisten keskinäistä valtasuhdetta miesten keskuudessa tuskin vallitsisi niin laajaa alistamisen tarvetta. Tuo alistamisen tarvehan on patriarkiassa koodattu miessukupuoliroolin määritelmään. Mies on mies vain jos dominoi, ja sen miehempi mitä useampia dominoi, ja miehelle suurin häpeä ja perikato on mieskortin poistaminen joten paine käyttäytyä sosiopaattisesti on kova ja sen saavalle puolelle joutuminen niin vaikea ja paha asia, että siitä on mahdotonta edes puhua, saati että saisi yhteisön tuen puolelleen.
Onhan meillä virallinen valtakunnallinen miesten alistamisen instituutiokin.
Sen nimi on ns. puolustusvoimat.
Joka vuosihan siellä aina joitakin nuoria miehiä kuoleekin.
Vierailija kirjoitti:
Kun naista ahdistellaan, on kyseessä yhteiskunnallinen ongelma ja nainen tarvitsee kaiken avun.
Myös naiset ahdistelevat teinipoikia, vai onko mammoilta jo unohtunut Vantaan opettaja-tapauskin?
Tämä kommentti asettuu ketjussa juuri omaan arvoonsa. Ilmeisesti kirjoitit sen aiempia viestejä lukematta. Niissä yhtenä naisena tuomittiin ilmiö, otettiin se vakavasti ja harmiteltiin ja analysoitiin taustoja sitä silmällä pitäen, miten tilannetta voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Poikia ja miehiä voi häiritä seksuaalisesti ainoastaan pihtaamalla tai mulkkua arvostelemalla. Kaikki muu on plussaa.
Niinkuin äidin poikaansa kohdistama pilkka ja sen perillemenon apuna isän antamat selkäsaunat ?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän naiset joutuivat ihan itse tuomaan ahdistelukulttuurin päivänvaloon ja pitämään keskustelua yllä. Viimeeksi nyt metoo:n myötä, joka on myötävaikuttanut myös siihen että poikien ja miestenkin kokemuksista on alettu puhua, kuten tänään hesarissa, ja hyvä niin.
Miesten tekemä naisten ahdistelu on yhteiskunnallinen ongelma, koska miehillä ryhmänä on rakenteellista valtaa naisiin nähden. Opettajien oppilaisiin ja yleisesti aikuisten lapsiin kohdistama ahdistelu on samoin yhteiskunnallinen ongelma koska opettajilla ja aikuisilla on rakenteellista valtaa lapsiin nähden.
Miesuhrit tarvitsevat apua ja tukea, ja todellakin toivon, että heillä on tai he perustavat esimerkiksi samanlaisen ryhmän kuin #memyös oli naisille. Sen täytyy lähteä heistä itsestään, ei kukaan voi ulkopuolelta tulla kertomaan mitä he tarvitsevat.
Sitten on olemassa niitä miehiä, jotka kokevat näistä asioista puhumisen uhkaavaksi syystä tai toisesta, ja tulevat kaikkiin keskusteluihin valittamaan siitä, että miten kukaan uskaltaa puhua naisten ahdistelusta kun ei juuri sillä samalla sekunnilla puhu täsmälleen yhtä paljon miehiin kohdistuvasta ahdistelusta. Näiden tyyppien motiivi ei ole auttaa miesuhreja, vaan vaientaa naiset. Se on rasittavaa.
No, Hesarissa juttu aiheesta. Ei voi sanoa ettei keskustella. Mene ap herättämään sitä keskustelua miesvaltaisille palstoille, ei niitä poikauhreja täällä vauva palstalla varmaan juuri hengaa.
Vai haluatko mieluummin vaan valittaa täällä?