Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elän helvetissä, jossa paistaa kevätaurinko. Auta!

Hätähuuto
04.03.2018 |

Olen 40-vuotias mies, joka on menettänyt työn laman myötä ja lopulta fyysisen vamman takia. En siis kelpaa enää edes suorittavaan työhön. Avopuolison haluaa erota 13 vuoden jälkeen meillä on pieni lapsi. Puoliso elättänyt meitä vuosia. Itse osallistun huushollaamiseen ja teen esimerkiksi melkein kaikki lapsen ruuat ja hoidan häntä enemmän. Minulla ei ole rahaa edes kenkiin. Puoliso tienaa käteen 3000, mutta kaikki menee ja auto pitää olla, vaikka hän voisi kulkea bussilla duuniin helposti. Myös nikotiinipillereihin on varaa, niitä menee hänellä kuin karkkia, jo vuosia. Asumme kaupungin keskustassa, jossa lapsen koulu. Olemme pystyneet puhumaan pääosin fiksusti, mutta itse koen olevani vielä shokin selviytymistilassa. Nainen sanoo, että olen ihan lungi ja ajaa päälle vaatien eroa, jossa olen menettämässä terveyteni, perheen, asuntosäästöt ja arjen lapseni kanssa. En pysty enää nukkumaan kunnolla.

Minun työtilanteeni on vienyt perheen siihn, että ulkona ei syödä, ei lomailla, eikä pystytä tekemään yhtään mitään. Mielestäni riidat ovat tasan molempin syytä, enkä ole korottanut ääntäni vuosiin, päätin niin lapsen synnyttyä. Nainen huutaa estoitta ja lapsen kuulleen aikuistn asioita. Sairauseläke siintää jossain tulevaisuudessa ja vireillä.

Tolkutan koko ajan, etten tässä tilassa pysty katsomaan vuokrakämppiä, koska pelkkä ajatus on lamaavaa kauhua. Hän on uhkaillut erolla vuoden, eikä järkevää puheyhteyttä ole ollut. Pariterapiat käyty neljä vuotta sitten, mutta emme tehneet sen kotitehtäviä koskaan. Nyt oikean puheyhteyden ihme on koettu ja koen saaneeni häntä absurdilla tavalla takaisin avoimuuden vuoksi. Tietysti tulee ylilyöntejä ja niidä pyydellään ristiin anteeksi. Sekin on uutta, osaamme pyytää anteeksi. Olemme olleet viikon ajan perheenä enemmän yhdessä kuin vuosiin. Itsekin olen puhunut täysin avoimesti.

Tämän päälle nainen sanoo, että hänen pettämiseen (naisen kanssa, valehteli useaan otteeseen olevansa tupareissa, saunaillassa aamuun asti) minun tulisi suhtautua RATIONAALISESTI. Asia tuli juuri julki ja on elämäni törkein loukkaus. Lopulliseen anteeksipyyntöön meni monta keskustelua. Vastaava kriisi koettiin viisi vuotta sitten, kun itse sääsin vanhan heilan kanssa, mutta en päätynyt pettämään.

Minulla on ystäviä joille puhua, mutta en halua kuormittaa määräänsä enempää. Haluan vain pitää perheni kasassa. Ymmärrän defenssini, mutta haluan minkä tahansa kuvion kautta saada elämän takaisin. Vaikka se veisi vuosia.

Mikä tahansa neuvo nyt. Auta. Elän helvetissä, jossa paistaa kevätaurinko. Minulle ei jää erossa kuin vuoroviikot työttömänä vuokraluukussa ilman rahaa. Kokemuksia, vertaistukea, mitä tahansa! Mieli menee vuoristorataa ja nyt ihan pohjalla.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole avioehtoa, omaisuus menee kai tasan - onko asuntovelkaa tms. molempien nimissä? Sinun pitää nyt järkevästi selvittää omaisuuskysymykset.

Suhteesi lapseen on kuitenkin hyvä, vai mitä? Lapsi on nyt tärkein ihminen sinulle ja hänen takiaan elät ja teet parhaasi, niin kuin varmasi  olet tehnyt tähänkin asti.

Mikä terveys/sairaustilanteesi on? Sulkeeko täysin pois kaikki työllistymismahdollisuudet?

Vierailija
2/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:

Terveys sulkee suurimman osan duuneista pois. Cv kuralla, eikä ole enää voimia, kuin olla sairas, ja tämäkin etenee ja oahentaa asioita. Myös ajokortti menee kohta.

Kiitos vastauksesta. Minä rakastan lasta ja lapsi minua. Sanon sen joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Talous mene tasan, mutta vuokralla asuntosäästöt ovat muutamassa vuodessa förbi. Tuntuu vaan niin kohtuuttomalta.

Vierailija
4/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muu auta kuin ero

Vierailija
5/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi avopuolisosi haluaa erota? (Uusi rakkaus, sinun työttömyytesi...?)

Väkisin et voi jatkaa suhdetta, mutta jos tuo erosta puhuminen on vain uhkaus mitä avopuolisosi mielestä pitäisi muuttua jotta suhteenne voisi jatkua?

Vierailija
6/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroatte ja myytte nykyisen asuntonne, saatko puolet myyntivoitosta? Jos saat, minkälaiseen asuntoon tämä raha riittäisi, vaikkapa jos muutat kauemmaksi keskustasta? Eli haen sitä että jos saisit ostettua itsellesi asunnon ilman lainanottoa, se olisi sinulle taloudellisesti järkevämpää kuin vuokralla asuminen, sulla olisi vaan yhtiövastike, sähköt ja vesi maksettavana.

Vaikka lapselle tulisi pitempi koulumatka joka toinen viikko, ehkä se ei ole niin iso juttu, sinulla olisi ehkä mahdollisuus saattaa/noutaa hänet ettei joutuisi kulkemaan yksin? Jos muutat kauemmaksi keskustasta, tarkista että kulkuyhteys julkisilla keskutaan on hyvä.

Vierailija
7/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Hän sanoo, että piinaan häntä. Olemme molemmat sressaantuneita ja vuosia keskittyneet vain vikojen etsimiseen toisistamme. Itse koen hänen käytöksensä teinimöisenä uhmana ja osin henkisenä kiusaamisena.

Nyt kun hän luovuttaa, löydämme ihan oikean suoran aikuisen keskusteluyhteyden. Vaakakupisa on lapsen maailma, hänen epämääräinen halunsa päästä pois ja minun katastrofi. Paheneva sairaus on jo liikaa ymmärrykselleni.

Pariterapiassa hänelle suositeltiin omaa terapiaa, johon hän ei mennyt. Luonnollisesti tästäkin on riidelty mitä terapeutti tarkoitti.

Haluaisin vain, että voisimme saavuttaa jotain kriisin kautta. Saada selvitettyä välimme ja saavuttaa jotain enemmän kuin vain pitkän parisuhteen. Olemme nyt puhuneet enemmän kuin vuosiin.

Vierailija
8/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tuntuu nyt mahdottomalta ja elämä vaikealta, mutta varmasti helpottaa, kun pääset pahimman yli. Et vain vielä tiedä, miten elämä järjestyy tästä eteenpäin. Ajattele, että kulman takana on parempi huominen. Huolehdi lapsesta ja itsestäsi, se on nyt tärkeintä, että jaksatte. Keskity tähän hetkeen, mitä voit tehdä nyt. Ihana kuulla, että lapsi on noin tärkeä ja läheinen sinulle. Lapsi ei odota sinulta täydellisyyttä, tai että jaksat tai pystyt kaiken. Hänelle olet tärkeä, koska olet sinä. Selviät kyllä, usko että kaikki järjestyy. Nyt tuntuu kurjalta, että jäisit yksin työttömäksi, mutta ajattele niin, että jos elämä niin menee, niin sinusta löytyy kyllä tarpeeksi vahvuutta siihen. Tarvittaessa saat varmasti apua ja tukea. Kuvittele, miten lapsi tulisi mielellään luoksesi, hän nauraisi ja olisi onnellinen, kun tekisitte lempijuttujanne. Minusta tuntuu, että olet vastoinkäymistenkin keskellä kuitenkin hyvin onnekas! T. yksinäinen, lapseton, työkyvyttömyyseläkkeellä oleva, masennuksesta kärsivä 44v nainen. Paljon voimia ja taistelutahtoa sinulle ja ilon hetkiä lapsellesi, löytäkää yhteisistä hetkistänne taikaa ja elämän valoa!

Vierailija
9/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap;

40 000 eurolla ei osteta kuin koirankoppeja. Puolisoni taloudenpito ei ole koskaan ollut kunnossa ja nyt hän haluaa viedä lapsen perintörahoista leijonan osan. Eli siis siirtyä vuokralle.

Vierailija
10/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei halua olla sinun kanssasi. Onko tämä niin vaikeaa ymmärtää

Kuulostaa samalta provotyyliltä kuin esim kihlattu jossain itäblokissa. Ja Klaus jatkuu ja jatkuu ilman järkeä

Vierailija
11/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap;

40 000 eurolla ei osteta kuin koirankoppeja. Puolisoni taloudenpito ei ole koskaan ollut kunnossa ja nyt hän haluaa viedä lapsen perintörahoista leijonan osan. Eli siis siirtyä vuokralle.

Ei sinulla ole varaa puhua taloudenpidon tai mitään. Vaimo on teidät elättänyt yksin

Vierailija
12/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa sinun työkyvyttömyyseläkkeen haku on? Oletko tarkistanut eläkeyhtiön sivuilta minkä suuruinen se on? Nyt sinun kannattaa laskea tarkkaan, mitkä ovat sitten tulosi ja menosi. Uskon, että tulevaisuus on parempi miltä sinusta nyt tuntuu.

Vierailija
13/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt sellaista, että ehkä omien siipien kokeileminen voisi parantaa tilannettasi? Ihminen kyllä pystyy ja jaksaa vaikka mitä jos on pakko. Tuo parisuhde on muuttunut hoivasuhteeksi, jossa sinä olet sairas ja nainen mahdollistaa sairastamisen. Tämä palsta on puolillaan mt-ongelmaisia naisia, jotka ovat vähän vastaavassa tilanteessa kuin sinä: ei työtä, ei ammattia, ei omaa rahaa, mutta mies vain elättää, koska on "perheen pää".

Vierailija
14/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te olette jaksaneet perheen kulut puoliksi?

Vierailija
15/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Tuo on muuten totta, että puoliso on mahdolistanut sairastamisen. Olen luonnekakkuanalyysissä se luova pala, joka ideoi ja kyllästyy helposti.

Vierailija
16/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudenhoidolla tarkoitan sitä, että itse olen ollut aina tarkka talouden kanssa, puolisoni ei. Auto pitää olla, vaikka ei siihen ole varaa, kaikki lapsen vaatteet ja tarvikkeet uutena, vaikka ei varaa.

Itse olen saanut potkut tuotannollisista syistä kaksi kertaa, enkä enää saanut töitä. Sairaus sulki sittemmin koko hanan.

Omat siivet, kun ne vain kestäisivät. Minulla on suden pää, mutta loppu osa on lammasta, myönnetään.

Vierailija
17/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole hirveästi sympatiaa ihmiselle joka makaa sairauseläkettä odotellen ja esittää mielipiteitä siitä mitä vaimon ansaitsemilla rahoilla tulisi tehdä.

Toki myötä- ja vastamäessä tulisi neuvotella asioista, mutta että sua risovat jotkut nikotiinipillerit? Jos vaimolta menee maltti helposti niin eiköhän ole hyväettä edes nikotiinipillereitä riittää?

Mieti myös minkälaisen parisuhteen mallin nyt annatte lapsellenne: hyvä vanhempi ymmärtää että joskus on oikein erota ja antaa lapselle rauhallinen lapsuus. Pärjäät kyllä lapsen kanssa vuoroviikoin itseksesikin: teette lapsen huollosta sopimuksen jonka kanssa haet Kelasta toimeentulotukea. Saatat saada esimerkiksi asumiskuluihin lisäjeesiä jos voit osoittaa että lapsi on vastuullasi puolet kuusta.

Vierailija
18/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloudenhoidolla tarkoitan sitä, että itse olen ollut aina tarkka talouden kanssa, puolisoni ei. Auto pitää olla, vaikka ei siihen ole varaa, kaikki lapsen vaatteet ja tarvikkeet uutena, vaikka ei varaa.

Itse olen saanut potkut tuotannollisista syistä kaksi kertaa, enkä enää saanut töitä. Sairaus sulki sittemmin koko hanan.

Omat siivet, kun ne vain kestäisivät. Minulla on suden pää, mutta loppu osa on lammasta, myönnetään.

Korjaus: sinulla ei ole varaa. Sun vaimollas kyllä on.

Vierailija
19/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimolla on varaa. Kun hän pääsee sinusta. Et sinä voi hänen taloudenpidon tai mitään puhua. Hän elättää jopa sinut. Pärjää paremmin kun eroatte

En sietäisi minun rahankäyttöä puuttumista, jos yksin elätän perheen. Nikotiini tabletit tai auto ei kuulu sinulle

Vierailija
20/47 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hän sanoo, että piinaan häntä. Olemme molemmat sressaantuneita ja vuosia keskittyneet vain vikojen etsimiseen toisistamme. Itse koen hänen käytöksensä teinimöisenä uhmana ja osin henkisenä kiusaamisena.

Nyt kun hän luovuttaa, löydämme ihan oikean suoran aikuisen keskusteluyhteyden. Vaakakupisa on lapsen maailma, hänen epämääräinen halunsa päästä pois ja minun katastrofi. Paheneva sairaus on jo liikaa ymmärrykselleni.

Pariterapiassa hänelle suositeltiin omaa terapiaa, johon hän ei mennyt. Luonnollisesti tästäkin on riidelty mitä terapeutti tarkoitti.

Haluaisin vain, että voisimme saavuttaa jotain kriisin kautta. Saada selvitettyä välimme ja saavuttaa jotain enemmän kuin vain pitkän parisuhteen. Olemme nyt puhuneet enemmän kuin vuosiin.

Sinä piinasta häntä. Se ei ole teinimäistä uhmaa eikä kiusaamista. Hän ei halua olla sinun kanssasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi