Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun esimies pyytää kehityskeskustelussa kriittistä palautetta myös itsestään, kannattaako sitä oikeasti antaa?

Vierailija
04.03.2018 |

Vai vetää jotain ”hienosti ja oikeudenmukaisesti sinä olet toiminut” -linjaa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos et välitä että saatko pitää työsi tai et niin joo, sitten kannattaa antaa kritiikkiä. Ehdottomasti suurin osa firmoista toimii management-by-prkle-toimintamallilla, ja näille on ihan turha sanoa mistään mitään, oli se sitten positiivista tai negatiivista. Viisain kun on hiljaa ja kerää palkkaa niin pitkään kun sitä tulee.

Vierailija
22/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä toivon aitoa palautetta, niin hyvää kuin huonoakin, mutta sillä varauksella, että kaipaan konkreettista esimerkkiä ja ehdotusta, miten huonosti tehty asia tehdään paremmin. Pelkkää nillittämistä pelkästä omasta näkökulmasta tai ”Pera on laiska ja minähän ne työt teen, oot kyllä tyhmä, kun et sitä nää” en juurikaan jaksa. Pitää siis olla valmis sitten käymään asia aidosti läpi myös omalta kantilta. Sinällään arvostan kyllä suoraa puhetta ja sen takia aika harvoin yllätyksiä säästetään kehityskeskusteluihin. Asiantuntijoiden esimiehenä olo on kohtalaisen helppoa, jos ymmärtää, että yleensä se asiantuntija todella tuntee asiansa ja mun rooli on luoda puitteet, jossa sen on hyvä olla eikä tietää enemmän kuin se.

Mitä tekisit esimiehenä, kun alainen valittaa työkuormastaan, joka johtuu alaisen omista työtavoista. On luonteeltaa äärimmäisen tarkka täydellisyyden tavoittelija, joka ei kompromisseja tunne. Lisäksi ottaa vastaan sellaisia töitä, jotka eivät kuulu ko. tiimin tehtäviin. Lisäksi levittää ympärilleen valituksellaan lähinnä paskafiiliksiä.

On tehnyt itse aikaisemmin esimiestehtäviä, joiden kuormitusta ei jaksanut. Nyt näyttää keräävän perushommissa taas kuormaa... ja sitten valittaa. Ei toki näe omassa käytöksessään ongelmaa.

Haastava tilanne esimiehelle. Yksi konkreettinen asia mitä esimies voi tehdä, on työtehtävien rajanveto. Jos työntekijä ottaa vastaa tehtäviä, jotka kuuluisivat jollekin muulle, niin siihen esimies voi puuttua ja ohjata tehtäviä oikealle tiimille/henkilölle. Voi ihan yksinkertaisesti sanoa, että jos henkilö x antaa sinulle tällaisen tehtävän, niin ohjaa se henkilölle y ja sano että minä (esimies) olen näin ohjaistanut. Lisäksi esimies voi auttaa tehtävien priorisoinnissa, jos työntekijä priorisoi väärin. Tällöin tärkeimmät hommat tulevat tehdyksi ja vähemmän tärkeät voi jättää työjonoon. Perfektionismille ja valittamiselle on hankalampi tehdä mitään, mutta niistä voi koettaa keskustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu esimiehestä, palautteesi laadusta, ja tyylistä, jolla annat palautteen.

Vierailija
24/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen vika on että alainen tekee vääriä asioita. Hyvä johtaja jakaa tehtäviä kaikille. Jos alaisen on huono olla usein esimiehellä on peiliin katsominen. Esimies ratkaisee ongelmia ei tee niitä lisää. Jos alainen on ahkera ja valittaa ylikuormittumisesta niin kannattaisi katsoa peiliin että miksi näin on käynyt. Joku ei hoida hommiaan tai alaisella on mm kaksi tehtävää jotka täytyy hoitaa. Riippuen tilanteesta. Myös yleensä kollega on osaltaan syyllinen jos toinen kuormittuu asioilla jotka ei hänelle esimiehen mielestä kuulu. Miten esimies voi parantaa tilannetta. Käydä vastuualue läpi ja ehdottomasti ottaa itse ne työt jotka käyvät ylimääräiseksi alaiselle.

Vierailija
25/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa rakentavasta palautteesta olisi? Jos esimerkiksi esimiestä on vaikea tavoittaa, sanoisin että olen kaivannut häntä tms.

Ajatteletko, että esimies huvikseen on työmatkoilla tai istuu palavereissa?

Jos noiden lisäksi tekee puolet viikosta etätyötä ihan huvin vuoksi, niin kyllä mun mielestä silloin ansaitsee palautetta vaikeasti tavoitettavuudesta. Miksi ihmeessä oot menny esimiestyöhön, jos haluat enimmäkseen työskennellä yksinäsi kotonasi? Luuletko että annan palautetta palavereista ja työmatkoista? Hey c’mon.

Vierailija
26/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä toivon aitoa palautetta, niin hyvää kuin huonoakin, mutta sillä varauksella, että kaipaan konkreettista esimerkkiä ja ehdotusta, miten huonosti tehty asia tehdään paremmin. Pelkkää nillittämistä pelkästä omasta näkökulmasta tai ”Pera on laiska ja minähän ne työt teen, oot kyllä tyhmä, kun et sitä nää” en juurikaan jaksa. Pitää siis olla valmis sitten käymään asia aidosti läpi myös omalta kantilta. Sinällään arvostan kyllä suoraa puhetta ja sen takia aika harvoin yllätyksiä säästetään kehityskeskusteluihin. Asiantuntijoiden esimiehenä olo on kohtalaisen helppoa, jos ymmärtää, että yleensä se asiantuntija todella tuntee asiansa ja mun rooli on luoda puitteet, jossa sen on hyvä olla eikä tietää enemmän kuin se.

Mitä tekisit esimiehenä, kun alainen valittaa työkuormastaan, joka johtuu alaisen omista työtavoista. On luonteeltaa äärimmäisen tarkka täydellisyyden tavoittelija, joka ei kompromisseja tunne. Lisäksi ottaa vastaan sellaisia töitä, jotka eivät kuulu ko. tiimin tehtäviin. Lisäksi levittää ympärilleen valituksellaan lähinnä paskafiiliksiä.

On tehnyt itse aikaisemmin esimiestehtäviä, joiden kuormitusta ei jaksanut. Nyt näyttää keräävän perushommissa taas kuormaa... ja sitten valittaa. Ei toki näe omassa käytöksessään ongelmaa.[/

1) tehtävien selkeä määrittely ja aikataulusta sopiminen sisältäen riittävän outputin

2) jatkuva seuranta ja palaute

3) jos perseily jatkuu ja työstä ei suoriudu, vakava keskustelu

4) varoitus

Tämä on tähän asti toiminut, yksi lähti, yksi muutti tapojansa edes siedettäväksi ja yhen roolia muutettiin ja alkoi toimimaan. Nämä viimeisen 5-v aikana

Vierailija
27/29 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tehnyt itse aikaisemmin esimiestehtäviä, joiden kuormitusta ei jaksanut. Nyt näyttää keräävän perushommissa taas kuormaa... ja sitten valittaa. Ei toki näe omassa käytöksessään ongelmaa.[/

1) tehtävien selkeä määrittely ja aikataulusta sopiminen sisältäen riittävän outputin

2) jatkuva seuranta ja palaute

3) jos perseily jatkuu ja työstä ei suoriudu, vakava keskustelu

4) varoitus

Tämä on tähän asti toiminut, yksi lähti, yksi muutti tapojansa edes siedettäväksi ja yhen roolia muutettiin ja alkoi toimimaan. Nämä viimeisen 5-v aikana

Mikä ihmeen perseily? Tässähän on kyse äärimmäisen tunnollisesta työntekijästä. Ja varoitus siitä, että tekee työnsä mahdollisimman hyvin? Ei hyvää päivää.

Jos keskustelu, tehtävien ja realististen aikataulujen määrittely ja seuranta ei riitä, niin kannattaa ehdottaa työntekijälle työnohjausta. Jos työntekijä kokee kuormitusta, niin sitten yhteys työterveyshuoltoon ja sen myötä tarvittaessa työn uudelleen järjesteleminen, esim. osa-aikatyö tai osia työkuormasta muille työntekijöille. Ääritilanteessa työntekijälle voidaan etsiä muita, paremmin sopivia töitä samalta työnantajalta, jos työntekijä on siihen suostuvainen.

Vierailija
28/29 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pamauta ihan suoraan vaan, että v...u sehän olet suoranainen kokovartalokyrpä. Sen jälkeen pyydät heti lisää liksaa.

Vierailija
29/29 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemuksen mukaan ei kannata antaa. Aika harva osaa ottaa vastaan sitä rakentavaa palautetta. Oma esimies on sitä lajia, jonka mielestä osaa itse kaiken (no ei todellakaan osaa, vasta pati vuotta ollut alalla) ja muut ei osaa mitään. Anna siinä sitten kritiikkiä.