Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun esimies pyytää kehityskeskustelussa kriittistä palautetta myös itsestään, kannattaako sitä oikeasti antaa?

Vierailija
04.03.2018 |

Vai vetää jotain ”hienosti ja oikeudenmukaisesti sinä olet toiminut” -linjaa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa rakentavasta palautteesta olisi? Jos esimerkiksi esimiestä on vaikea tavoittaa, sanoisin että olen kaivannut häntä tms.

Vierailija
2/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu esimiehestä. Mutta yleensä kannattaa, kunhan ei mene henkilökohtaisuuksiin. Ei esimies muuten osaa parantaa tapojaan, jos ei saa palautetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa, mutta olla hyvin tarkkana sanavalintojen ja sävyn kanssa.

Vierailija
4/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä hyvä kysymys. Jos sanot jotain niin sillä antaisi itsestään aktiivisen kuvan. Sellainen 'ihan kiva' -kommentointi on aika pliisua ja sillä antaa itsestään vähän tyhmän tai sellaisen kuvan, että mulle on ihan sama, ei kiinnosta. Toisaalta kaikki tietää, että kukaan ei halua kuulla itsestään mitään negaa. Minä sanoisin jotain pientä, melko neutraalia, mutta en kyllä sitä mikä oikeasti jurppii välttämättä. Riippuu kyllä jurppivasta asiasta ja siitä esimiehestä. Jos haluaa pelata oikein varman päälle niin kehuu jotain asiaa, jossa esimies toimi (oikeasti) omasta mielestä hyvin.  Tässäkin on tietysti paitsi mielistelyn viisaus niin positiivisen palautteen itseään toteuttava ennuste. Ehkä esimies toimii toistekin vastaavalla tavalla. Nämä pätee tietysti tavallisiin ihmisiin, jotenkin psykot on oma lukunsa

Vierailija
5/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli keskellä suuta voi antaa palautetta eli positiiviseen ja rakentavaan sävyyn, jotta toinen ei loukkaannu asiasta.

Vierailija
6/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Pääsääntöisesti antaisin palautetta, ja olenkin aina valmistautunut tähän kysymykseen. Aina löytyy joku pienehkö, ei tunteisiin menevä asia, josta voi antaa rakentavan palautteen. Sillä antaa itsestään sellaisen kuvan että on aktiivinen ja haluaa kehittää työyhteisöä.

Vierailija
7/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan muistaa, että esimies ei ole isä tai äiti ja ap ei ole teinin asteelle jäänyt aikuinen. Lisäksi kun muistaa olla yhtä kriittinen itseään kohtaan.

Kriittisen palauteen antaja harvoin kestää itse kritiikkiä.

Mielistellä ei tarvitse, mutta kannattaa muistaa että monet esimiehet ovat nykyään lujilla oman työkuormansa kanssa. Monet tekevät esimiestyön lisäksi myös ihan oikeasti myös niitä töitä, mitä muukin tiimi tekee. Työaika voi olla jotain ihan muuta kuin 8h päivässä.

Vierailija
8/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näytelmiä, esimies on kehittävinään toimintaa ja sinä olet antavinasi palautetta. Mieti etukäteen!

Vierailija
9/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta olen antanut pyydettäessä myös pomolle palautetta; sekä myönteistä että "rakentavaa".

Ei ole potkuja tullut, päinvastoin.

Vierailija
10/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinä esimiehesi meitä paremmin tunnet. Onko hän sellainen joka omasta mielestään osaa kaiken parhaiten eikä kestä kritiikkiä vai pyrkiikö hän aktiivisesti kehittymään ja tiedostaa ja myöntää heikkoutensa?

Kokemukseni suurin osa esimiehistä haluaa ja arvostaa rakentavaa palautetta, mutta olen työskennellyt koko urani asiantuntijatehtävissä, missä ihmiset noin yleisesti ottaen ovat aika fiksuja. Kavereilta olen kuullut, että duunariammateissa on enemmän tuollaisia omasta mielestään täydellisiä pikkupomoja, jotka eivät kestä kritiikkiä.

Vierailija
11/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa rakentavasta palautteesta olisi? Jos esimerkiksi esimiestä on vaikea tavoittaa, sanoisin että olen kaivannut häntä tms.

Ajatteletko, että esimies huvikseen on työmatkoilla tai istuu palavereissa?

Vierailija
12/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotatko sinä siihen esimieheen vai et, tai oletko valmis ottamaan riskin ja antamaan hänelle tilaisuuden ansaita luottamuksesi? Siitähän tämä riippuu.

Vierailija
13/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän narsistiselle pomolle ei voi antaa negatiivista kritiikkiä millään tavalla. Hän kostaa asap.

14/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vedän nämä sillä tavalla, että se kritiikki on oikeastaan kehu. Eli tyyliin 'On inspiroivaa, kun esimies johtaa edestä ja laittaa itsensä täysillä likoon. Toivottavasti ehdit myös palautua ja ladata akkuja, muistat itseäsikin.'

Oikeista heikoimmista kohdista en puhu.

Vierailija
15/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku ihan kunnon epäkohta, johon toivotaan muutosta, kannattaa työkavereiden kanssa sopia, että kaikki mainitsevat asiasta, niin ei yksin joudu silmätikuksi.

Vierailija
16/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehenä toivon aitoa palautetta, niin hyvää kuin huonoakin, mutta sillä varauksella, että kaipaan konkreettista esimerkkiä ja ehdotusta, miten huonosti tehty asia tehdään paremmin. Pelkkää nillittämistä pelkästä omasta näkökulmasta tai ”Pera on laiska ja minähän ne työt teen, oot kyllä tyhmä, kun et sitä nää” en juurikaan jaksa. Pitää siis olla valmis sitten käymään asia aidosti läpi myös omalta kantilta. Sinällään arvostan kyllä suoraa puhetta ja sen takia aika harvoin yllätyksiä säästetään kehityskeskusteluihin. Asiantuntijoiden esimiehenä olo on kohtalaisen helppoa, jos ymmärtää, että yleensä se asiantuntija todella tuntee asiansa ja mun rooli on luoda puitteet, jossa sen on hyvä olla eikä tietää enemmän kuin se.

Vierailija
17/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys, tavallaan. Meillä aika moni työntekijöiden ”huomio” tai ehdotus parantaa tiettyjä juttuja on aika puusilmäisiä. Nähdään se oma työnkuva ja kuvitellaan että välimallin läheisimpien voi tehdä ihmeitä, jotta juuri Minulla olisi upeaa töissä all day long.

Samaan aikaan mennään toiminnanjohtajan narsistisiin juttuihin mukaan ja kuvitellaan, että ihanalla johtajalla on niin huonoja välipomoja, kun homma ei etene. Ihan kuin TJ:lle voisi vuosi toisensa jälkeen tulla yllätyksenä tietyt kehittämistä vaativat asiat. Työnantaja ei vaan tosiaan osaa eikä halua muuttaa mitään. Tärkeämpää on näyttää itse hyvältä ja kerätä hovia, mainetta ja kunniaa.

Tässä mielessä se ”rakentava palaute”, joka on työntekijän mielestä niin tarkkaan mietittyä ja kohdennettua menee yleensä niin metsään kun mennä voi. Se on ainoastaan narsistille TJ:lle mannaa ja materiaalia itse näyttää hyvälle.

Vierailija
18/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on kohdellut mua paskasti tässä lähiaikoina, mm. huutanut aiheetta. En ajattellut näitä ottaa esille, kyllä ihminen itse tajuaa, ettei sellainen käytös ole asiallista.

Vierailija
19/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mitään kovin kriittistä. Jotain parannettavaa voi kertoa jos välit on hyvät.

Vierailija
20/29 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimiehenä toivon aitoa palautetta, niin hyvää kuin huonoakin, mutta sillä varauksella, että kaipaan konkreettista esimerkkiä ja ehdotusta, miten huonosti tehty asia tehdään paremmin. Pelkkää nillittämistä pelkästä omasta näkökulmasta tai ”Pera on laiska ja minähän ne työt teen, oot kyllä tyhmä, kun et sitä nää” en juurikaan jaksa. Pitää siis olla valmis sitten käymään asia aidosti läpi myös omalta kantilta. Sinällään arvostan kyllä suoraa puhetta ja sen takia aika harvoin yllätyksiä säästetään kehityskeskusteluihin. Asiantuntijoiden esimiehenä olo on kohtalaisen helppoa, jos ymmärtää, että yleensä se asiantuntija todella tuntee asiansa ja mun rooli on luoda puitteet, jossa sen on hyvä olla eikä tietää enemmän kuin se.

Mitä tekisit esimiehenä, kun alainen valittaa työkuormastaan, joka johtuu alaisen omista työtavoista. On luonteeltaa äärimmäisen tarkka täydellisyyden tavoittelija, joka ei kompromisseja tunne. Lisäksi ottaa vastaan sellaisia töitä, jotka eivät kuulu ko. tiimin tehtäviin. Lisäksi levittää ympärilleen valituksellaan lähinnä paskafiiliksiä.

On tehnyt itse aikaisemmin esimiestehtäviä, joiden kuormitusta ei jaksanut. Nyt näyttää keräävän perushommissa taas kuormaa... ja sitten valittaa. Ei toki näe omassa käytöksessään ongelmaa.