Työtömät ei paljon matkustele
Työttömälle reissu lenkkipolulle tai käynti uimahallissa on jo tarpeeksi harvinaista luksusta. Monille ottaa voimille käydä perus ruokaostoksilla lähikaupassa. Silloin ei paljoa huvita haaveilla ulkomaanmatkoita, festareita tai biletyksestä ruotsinlaivalla.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle reissu lenkkipolulle tai käynti uimahallissa on jo tarpeeksi harvinaista luksusta. Monille ottaa voimille käydä perus ruokaostoksilla lähikaupassa. Silloin ei paljoa huvita haaveilla ulkomaanmatkoita, festareita tai biletyksestä ruotsinlaivalla.
No onko se hienoa mielestäsi sitten?
Sukulaiset ottavat aina mukaan, kiitos heille niin saa vähän luksusta tähän elämään.
Työttömällä ei ole nykyisin velvollisuutta ilmoittaa lomastaan eikä ole rajoituksia. Työtarjoukset tulevat nykyisin myös sähköpostiin.
"Työtömät". Voisi vähän skarpata näissä provoissa.
Ei onni ole kiinni mistään ulkoisesta seikasta, kuten esim. matkustelusta. Jos varakas ihminen menee ulkomaille lomalle ja on masentunut, niin ei se loma lopeta masennusta. Se loppuu vasta kun sisäinen maailma on tasapainossa. Tämäkin todistaa, että ulkoiset seikat ei tee onnea. Maailmaa ei ole suunniteltu niin, että on oltava oikeat ajatukset ollakseen onnellinen. (omistaminen, lomailu jne. saavat aikaan ajatuksia, joiden oletetaan saavan aikaan onnellisuuden. Kuitenkin onnellisuus kumpuaa muualta, sisimmästä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi matkustella? En ainakaan itsehaluaisi että työtön lähtisi minun rahoillani ulkomaille laiskottelemaan. Mönköön vasta sitten kun on töitä ja siyä omaa rahaa.
Entä jos joku muu maksaa matkan, esim. työttömän puoliso tai vanhempi?
Meillä oli juuri näin eli perhe maksoi, jotta koko porukka pääsi matkaan. Työkkäri kuitenkin katsoi, ettei työtön ollut viikon lomareissun aikana työmarkkinoiden käytettävissä. Eipä yksikään työnantaja sillä välin vastannut hakemuksiin, joten ei esim. jäänyt työhaastattelua väliin loman takia, mutta ei saanut tukea siltä ajalta. Toisin sanoen työtön ei voi olla lomalla, vaan aina työnhaussa silloin, jos yhteiskunnan korvausta nauttii. Jos haluaa olla reissussa, pitäisi se tehdä salaa työkkäriltä ja tukien huijaaminen taas ei meidän moraaliin mahdu.
Miten mennettelit? Ilmoititko TE-toimistoon matkastasi vai jätitkö vain hakematta päivärahaa loman ajalta?
Kiitos mielenkiinnosta, nyt en valitettavasti osaa vastata tähän miten asia kävi ilmi. Olisiko ne jotain sattuneet soittamaan sieltä ja asia tuli puheeksi. Olen perheenjäsen enkä se työtön itse.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri näin eli perhe maksoi, jotta koko porukka pääsi matkaan. Työkkäri kuitenkin katsoi, ettei työtön ollut viikon lomareissun aikana työmarkkinoiden käytettävissä. Eipä yksikään työnantaja sillä välin vastannut hakemuksiin, joten ei esim. jäänyt työhaastattelua väliin loman takia, mutta ei saanut tukea siltä ajalta. Toisin sanoen työtön ei voi olla lomalla, vaan aina työnhaussa silloin, jos yhteiskunnan korvausta nauttii. Jos haluaa olla reissussa, pitäisi se tehdä salaa työkkäriltä ja tukien huijaaminen taas ei meidän moraaliin mahdu.
Lainsäädäntö on muuttunut noista ajoista. Olen itsekin tehnyt tuon vanhan lainsäädännön aikana yhden reissun ja silloin työttömällä oli käytettävissään muistaakseni 6 päivää vuodessa, ja vain arkipäivät laskettiin. Kun ilmoitin työkkäriin tulevasta reissusta (lähtö pe, paluu seuraavan viikon su), virkailija kysyi mihin aikaan perjantaina lento lähtee. Kun kerroin että 17:20, hän totesi että sittenhän tätä perjantaita ei lasketa ja jää yksi lomapäivä vielä käytettäväksi.
Nykyisin matkoja ei tarvitse ilmoitella eikä niitä ole rajoitettu. Mutta matkan aikana pitää seurata omaa viestiliikennettä ja reagoida mahdollisiin työtarjouksiin.
Minun pitkäaikaistyötön serkkuni käy vuodessa pari kolme kertaa Amsterdamissa (kannabisreissuja ainakin) halpalentoyhtiöllä. Ei sitten ilmeisesti kuluta pahemmin Suomessa. Sen ainakin tiedän, että kalliista alkoholista pysyy erossa. Että kyllä työtönkin pystyy matkailee, riippuu kokonaan kulutuksesta Suomessa. Jokuhan voi pärjätä vaikka 200€:lla kuukauden ja säästää loput.
Vierailija kirjoitti:
Ei se työttömänä matkustaminen tunnu samalta kuin silloin, kun on töissä. Loma on parhaimmillaan työn vastapainona. Työttömälle se on kaikki sitä harmaata massaa. Viikonlopun erottaa siitä, että silloin mies ja lapsetkin on kotona. Mutta ei ole sitä perjantaifiilistä koskaan. Eikä lomanalkufiilistä. Vaikka pääseekin matkustamaan muun perheen mukana, niin se ei tunnu samalta, kun ei koe ansainneensa sitä. Eikä se ole palkinto pitkästä työputkesta.
Minulle ihan paras reissu oli se, kun olin päässyt puoleksi vuodeksi töihin ja minulle oli kertynyt lomapäiviä niin että pystyin pitämään loman koululaisten hiihtolomaviikolla. Oma lapsi oli silloin ysillä ja se oli hänen viimeinen hiihtolomansa, koska lukiossa hänellä ei niitä ole. Ostettiin tarjouslentoliput Japaniin ja otettiin lapsen bestiskin mukaan. Tuohon reissuun meni ne rahat mitä tienasin ylimääräistä puolen vuoden aikana (verrattuna työttömyyspäivärahaan). Mutta oli niin hienoa tehdä vielä yksi yhteinen reissu Japaniin ja vielä kun pystyttiin tarjoamaan se matka lapsen bestikselle, jolla ei muuten olisi ollut mitään mahdollisuutta sellaiseen matkaan. Ja vielä kun molemmat ovat pienestä asti pelanneet Zelda-pelejä innolla ja muutenkin vähän Japani-hulluja.
Joku normireissu työttömyyden keskellä. No, se ei vaan tunnu samalta.
Ohis, mutta Ootko nyt ihan varma ettei lukiossa ole hiihtolomaa?
Täälläpäin kaikissa kyllä on :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainsäädäntö on muuttunut noista ajoista. Olen itsekin tehnyt tuon vanhan lainsäädännön aikana yhden reissun ja silloin työttömällä oli käytettävissään muistaakseni 6 päivää vuodessa, ja vain arkipäivät laskettiin. Kun ilmoitin työkkäriin tulevasta reissusta (lähtö pe, paluu seuraavan viikon su), virkailija kysyi mihin aikaan perjantaina lento lähtee. Kun kerroin että 17:20, hän totesi että sittenhän tätä perjantaita ei lasketa ja jää yksi lomapäivä vielä käytettäväksi.
Nykyisin matkoja ei tarvitse ilmoitella eikä niitä ole rajoitettu. Mutta matkan aikana pitää seurata omaa viestiliikennettä ja reagoida mahdollisiin työtarjouksiin.
Kiitos tiedosta, tämä tapahtui tammikuussa jotenka ohjaan kyseisen työttömän hakemaan oikaisua jos semmoinen on enää mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Festarit, biletykset yms. ei mua kiinnosta mutta Tukholmaan tai Tallinnaan pääsee halavalla laivalla. Täältä on välillä tarjousmatkoja 10e, sisältää laivamatkan ja bussikuljetuksen. Mä oon ilolla maksanut 10e, vietän päivän Tallinnassa vanhassa kaupungissa tai ostoskeskuksessa. Käyn edullisesti ruokakaupassa ja säästän siinä jo matkan hinnan. Toki passi pitää olla mutta sen saa 50e viideksi vuodeksi, viimeksi sain sen vanhemmiltani joululahjaksi kun kysyivät toivetta.
Ei se monella töissäolevallakaan tuon kummempaan ole varaa. Katselin kesän matkoja ja laskin että halvinkin viikon matka olisi karkeasti arvioiden kaikkinemenoineen sellaiset 1500 € niin ei oikein tämä 11€ tuntipalkka riitä jollei halua elää ihan kädestä suuhun.
Olen työtön ja lapseni ei senkään vuoksi pääse mihinkään. Luen päisivin netistä kuinka rikkaat valittavat kun rahaa pitäisi olla enemmän. Kansalaisaloitteita tulee koko ajan kuinka verot pitäisi alentaa jne. Me vain ollaan kotona koska rahaa ei ole,suurin osa menee vuokraan. toisaalta elämä on huoletonta kun mitään ei voi tehdä.
Rahaa pyysin sossusta lapsen harrastukseen,siihenkään ei saanut rahaa koska nykyään täällä meidän kaupungissa(Oulu) on sääntö että pitäisi olla sossun asiakas ( ei riitä että saamme toimeentulotukea),viimeksi saatiin viimeisen kerran harkinnalla jossa vihaiseen sävyyn luki että ensisijaisia ovat ilmaiset harrastukset(lapsi yli 10v). Se siitäkin harrastuksesta.
Buosia sitten meille ehkä harkinnalla olisi maksettu tuettu loma,mutta ei voitu mennä koska matka bussilla olisi ollut noin 100e ja sitä ei olisi maksettu. maksuhäiriömerkintää en halua.
Nopea netti ( wlan)oli pakko ottaa lapsen koulujuttujen takia,maksaa kympin kuussa. Mitään tällaista ei menona huomioida toimeentulotuessa. Puhelinlaskua yms mitään ei huomioida.
Jos maksuhäiriömerkintää ei halua ,on hoikka,ei polta, ei juo ei autoa jne niin muuta vaihtoehtoa ei lisäksi ole kuin vain olla.
Mä oon pitkäaikaistyötön ja matkustelen kyllä aika paljon. Vuoden sisään olen tehnyt 5 vähintään viikon matkaa, kolmeen eri maanosaan. Ihanan helppoa, kun voi etsiä halvan lennon ja lähteä milloin huvittaa.
Meillä on toinen koti ulkomailla, kun mies muutti työn perässä. Aina kun lähden pidemmäksi ajaksi, ilmoitan vastuuvirkailijalleni. Hän lähettää tuolloin työtarjouksia ja se on hyvä juttu. Minulla on aikaa lähetellä hakemuksia ja saan osoittaa aktiivisuuteni.
Työtarjouksista suurin osa lähetetään Uudellamaalla ja tutkimuksen mukaan siksi, että niillä testataan asiakkaiden aktiivisuutta ja sitä ovatko he työmarkkinoiden käytettävissä. Vähän kieroutunutta sikäli, ettei tarkoitus ole kohtaanto työpaikan ja työntekijän välillä.
Jos liityt Viking clubin jäseneksi, sesongin ulkopuolella arkipäivänä risteily voi olla 4 euroa.
Hytin kraanavettä voi juoda, omat eväät mukaan, pääsee diskoon tanssimaan (sisäkengät mukaan), voi käydä köyhäkin.
Mä olen 1/2 eläkkeellä ja 1/2 työtön. Juuri olin 11 pv Kanarialla kaverin luona. Lennot pisteillä 25€ ja osuus kämpästä 200€. Perillä meni rahaa n 200€ ruokiin. Tosi kiva reissu vaikken Kanariaan ihastunutkaan.
Nyt saa reissuja tosi halvalla Euroopassakin, 300-400 viikko.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi matkustella? En ainakaan itsehaluaisi että työtön lähtisi minun rahoillani ulkomaille laiskottelemaan. Mönköön vasta sitten kun on töitä ja siyä omaa rahaa.
Söpöä. Sillä sun maksamalla 10 senttisellä ei yksikään työtön matkusta edes Helsingistä Keravalle.
Minä jäin työttömäksi 50-vuotiaana, takana 25 vuotta työuraa. Sitä omaa rahaa oli kertynyt paitsi omakotitalon verran, myös sen verran että voin matkustella ihan huoletta muutaman kerran vuodessa. Ensi viikolla lähden Pariisiin viikonlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet työttömät tarvitsisivat mielenvirkistystä, mitä esimerkiksi ulkomaan matkat voivat tarjota. Yhteiskunnan etu on, jos työttömät pysyvät henkisesti vireinä.
Paras mielen virkistin työttömälle ei ole mikään muu kuin kunnon oikea palkkatyö. Työtön ei tarvitse muuta.
No jaa. En ole ikinä ollut työtön, mutta ei tää palkkatyö virkistävältä tunnu, päinvastoin. Rahaa on enemmän kuin olisi työttömänä, se on ainoa plussa.
What? :O