Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtömät ei paljon matkustele

Vierailija
04.03.2018 |

Työttömälle reissu lenkkipolulle tai käynti uimahallissa on jo tarpeeksi harvinaista luksusta. Monille ottaa voimille käydä perus ruokaostoksilla lähikaupassa. Silloin ei paljoa huvita haaveilla ulkomaanmatkoita, festareita tai biletyksestä ruotsinlaivalla.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työttömänä 3kk Japanissa. Ei, en nostanut työttömyyskorvausta vaan maksoin lystini itse. Ei ole sinun, tai kenen muunkaan tehtävä maksaa minun menojani.

Vierailija
22/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä matkustan työttömyysjaksoina ihan niillä säästöillä, jotka olen tienannut töissä. Kateellinenko olet? Ei kannattaisi, koska ei tämä määräaikaisista työsuhteista kilpailu satojen muiden yhtä hyvien hakijoiden kanssa ole mitään herkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi matkustella? En ainakaan itsehaluaisi että työtön lähtisi minun rahoillani ulkomaille laiskottelemaan. Mönköön vasta sitten kun on töitä ja siyä omaa rahaa.

Monet työttömät tarvitsisivat mielenvirkistystä, mitä esimerkiksi ulkomaan matkat voivat tarjota. Yhteiskunnan etu on, jos työttömät pysyvät henkisesti vireinä.

Vierailija
24/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin työttömänä ollessani Dubaissa ja Tukholmassa. Kiva matkustella kun ei tarvi töistä stressata. :)

Vierailija
25/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi matkustella? En ainakaan itsehaluaisi että työtön lähtisi minun rahoillani ulkomaille laiskottelemaan. Mönköön vasta sitten kun on töitä ja siyä omaa rahaa.

Tunnen ihmisen joka irtisanoutui työstään kunlähti puoleksi vuodeksi matkustamaan. Oli siis sen aikaa työttömänä, mutta ei nostanut korvauksia ja matkusti itse säästämillään rahoilla.

Vierailija
26/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä työttömänä oon ihan normaalisti matkustellut perheen kanssa, yleensä kerran vuodessa. Ei se nyt niinkään mene, että muu perhe matkustaa ja työtön jää kotiin. Ei se työttömyyspäiväraha tietty matkailuun riitä, mutta sillä pystyy maksamaan oman elatuksen (ainakin enimmäkseen) ja mies maksaa sitten loput. 

Kannattaa pariutua sellaisen puolison kanssa, joka ei kitsastele rahojen kanssa vaan on valmis käyttämään ansiotulonsa perheensä hyvinvointiin. Ja tietty sitten hyvinä aikoina kannattaa säästää. Minäkin saan osinkoja keskimäärin 200€/kk (netto). Ei se iso raha ole, mutta pieni apu toimeentulon turvaamiseksi.

Vierailija
27/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet työttömät tarvitsisivat mielenvirkistystä, mitä esimerkiksi ulkomaan matkat voivat tarjota. Yhteiskunnan etu on, jos työttömät pysyvät henkisesti vireinä.

Paras mielen virkistin työttömälle ei ole mikään muu kuin kunnon oikea palkkatyö. Työtön ei tarvitse muuta.

Vierailija
28/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en edes halua enää matkustella, niin paljon tullut nuorempana reissattua.

Nyt vain nautiskelen työttömänä omassa kodissa, koiran ja miehen seurassa.

Ihanaa, kun voi tehdä mitä haluaa!

Vähän sama, ei ole enää sellaista kouristuksenomaista pakkoa lähteä reissuun niin kuin nuorempana. Silti kerran vuodessa tulee hairahduttua johonkin lentotarjoukseen. Mutta usein niitä tarjouksia tulee katsottua sillä tavalla, että ääh, ei jaksa kiinnostaa.

Nyt nauttii enempi siitä että saa olla miehen kanssa ja hänellä kun on joustavat työajat, niin kesällä käydään usein saaressa (vuokra)mökillä, joskus keskellä viikkoakin mennään yöksi kun mies tykkää saunoa. Ja minä poltan takkaa, tykkään tuijottaa sitä tulta. Ja tietty ne merimaisemat, aah! 

Joskus nuorempana sitä haaveili että muutettaisiin joksikin aikaa ulkomaille. Mutta nyt kun miettii että suurin nautinto on lähteä työpäivän jälkeen illaksi saareen saunomaan, niin missä muualla tällainen onnistuisi? Tai Espoon saaristossa veneily kauniina kesäiltana tai miksei keskellä työpäivääkin, tämä se vasta on luksusta! Talvet nyt on sitten oma vitsauksensa, mutta onneksi ollaan myös kotona viihtyvää sorttia.

Vierailija
29/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön ole synonyymi sanalle köyhä. Ansiosidonnaista saa omaisuudesta ja pääomatuloista riippumatta.

Vierailija
30/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tässä työssäkäyvänäkään paljon matkustella. Kyllä rivariosake(lainaa+vastike), kaksi autoa(ei lainaa), kaksi lasta ja harrastukset sekä eläminen sen verran maksaa. Kumpikin tienaa yli 30000€/v eikä tuhlailla.

Vierailija
31/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä työttömänä oon ihan normaalisti matkustellut perheen kanssa, yleensä kerran vuodessa. Ei se nyt niinkään mene, että muu perhe matkustaa ja työtön jää kotiin. Ei se työttömyyspäiväraha tietty matkailuun riitä, mutta sillä pystyy maksamaan oman elatuksen (ainakin enimmäkseen) ja mies maksaa sitten loput. 

Kannattaa pariutua sellaisen puolison kanssa, joka ei kitsastele rahojen kanssa vaan on valmis käyttämään ansiotulonsa perheensä hyvinvointiin. Ja tietty sitten hyvinä aikoina kannattaa säästää. Minäkin saan osinkoja keskimäärin 200€/kk (netto). Ei se iso raha ole, mutta pieni apu toimeentulon turvaamiseksi.

Minun lomailu loppui työttömyyteen, mies matkustelee nyt lapsen kanssa kaksin. Ei halua minun matkaani maksaa. Nautin kyllä ihan siitä yksinolostakin ja tulee tehtyä suursiivouskin kun ei ole ketään häiritsemässä vieressä.

Vierailija
32/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se työttömänä matkustaminen tunnu samalta kuin silloin, kun on töissä. Loma on parhaimmillaan työn vastapainona. Työttömälle se on kaikki sitä harmaata massaa. Viikonlopun erottaa siitä, että silloin mies ja lapsetkin on kotona. Mutta ei ole sitä perjantaifiilistä koskaan. Eikä lomanalkufiilistä. Vaikka pääseekin matkustamaan muun perheen mukana, niin se ei tunnu samalta, kun ei koe ansainneensa sitä. Eikä se ole palkinto pitkästä työputkesta.

Minulle ihan paras reissu oli se, kun olin päässyt puoleksi vuodeksi töihin ja minulle oli kertynyt lomapäiviä niin että pystyin pitämään loman koululaisten hiihtolomaviikolla. Oma lapsi oli silloin ysillä ja se oli hänen viimeinen hiihtolomansa, koska lukiossa hänellä ei niitä ole. Ostettiin tarjouslentoliput Japaniin ja otettiin lapsen bestiskin mukaan. Tuohon reissuun meni ne rahat mitä tienasin ylimääräistä puolen vuoden aikana (verrattuna työttömyyspäivärahaan). Mutta oli niin hienoa tehdä vielä yksi yhteinen reissu Japaniin ja vielä kun pystyttiin tarjoamaan se matka lapsen bestikselle, jolla ei muuten olisi ollut mitään mahdollisuutta sellaiseen matkaan. Ja vielä kun molemmat ovat pienestä asti pelanneet Zelda-pelejä innolla ja muutenkin vähän Japani-hulluja. 

Joku normireissu työttömyyden keskellä. No, se ei vaan tunnu samalta.

Vierailija
33/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se työttömänä matkustaminen tunnu samalta kuin silloin, kun on töissä. Loma on parhaimmillaan työn vastapainona. Työttömälle se on kaikki sitä harmaata massaa. Viikonlopun erottaa siitä, että silloin mies ja lapsetkin on kotona. Mutta ei ole sitä perjantaifiilistä koskaan. Eikä lomanalkufiilistä. Vaikka pääseekin matkustamaan muun perheen mukana, niin se ei tunnu samalta, kun ei koe ansainneensa sitä. Eikä se ole palkinto pitkästä työputkesta.

Minulle ihan paras reissu oli se, kun olin päässyt puoleksi vuodeksi töihin ja minulle oli kertynyt lomapäiviä niin että pystyin pitämään loman koululaisten hiihtolomaviikolla. Oma lapsi oli silloin ysillä ja se oli hänen viimeinen hiihtolomansa, koska lukiossa hänellä ei niitä ole. Ostettiin tarjouslentoliput Japaniin ja otettiin lapsen bestiskin mukaan. Tuohon reissuun meni ne rahat mitä tienasin ylimääräistä puolen vuoden aikana (verrattuna työttömyyspäivärahaan). Mutta oli niin hienoa tehdä vielä yksi yhteinen reissu Japaniin ja vielä kun pystyttiin tarjoamaan se matka lapsen bestikselle, jolla ei muuten olisi ollut mitään mahdollisuutta sellaiseen matkaan. Ja vielä kun molemmat ovat pienestä asti pelanneet Zelda-pelejä innolla ja muutenkin vähän Japani-hulluja. 

Joku normireissu työttömyyden keskellä. No, se ei vaan tunnu samalta.

Ihana❤️

Vierailija
34/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön saa kyllä matkustella kunhan on työmarkkinoiden käytettävissä. Harva työ alkaa juuri sillä sekunnilla kun olet matkalla. Netti toimii muuallakin kuin kotona. Kaikki työttömät eivät ole köyhiä. Olen itse ollut 40v työelämässä ja maksellut siis kaikenlaisia veroluonteisia maksuja. On oma velaton asunto ja kuusinumeroinen summa pankissa. Matkustan tasan silloin kun huvittaa eikä minulla ole elämänhallinta- tai kaupassakäyntiongelmia. Kärvistelen työttömänä ja odotan eläkepäiviä. Tällä iällä ei saa enää palkkatyötä. Tarkoitus oli olla työssä eläkkeelle asti mutta työnantaja päätti toisin. En tarvitse mitään palkatonta työharjoittelua tai elämänhallintakursseja.

Vierailija
35/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos joku muu maksaa matkan, esim. työttömän puoliso tai vanhempi?

Meillä oli juuri näin eli perhe maksoi, jotta koko porukka pääsi matkaan. Työkkäri kuitenkin katsoi, ettei työtön ollut viikon lomareissun aikana työmarkkinoiden käytettävissä. Eipä yksikään työnantaja sillä välin vastannut hakemuksiin, joten ei esim. jäänyt työhaastattelua väliin loman takia, mutta ei saanut tukea siltä ajalta. Toisin sanoen työtön ei voi olla lomalla, vaan aina työnhaussa silloin, jos yhteiskunnan korvausta nauttii. Jos haluaa olla reissussa, pitäisi se tehdä salaa työkkäriltä ja tukien huijaaminen taas ei meidän moraaliin mahdu.

Vierailija
36/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömälle reissu lenkkipolulle tai käynti uimahallissa on jo tarpeeksi harvinaista luksusta. Monille ottaa voimille käydä perus ruokaostoksilla lähikaupassa. Silloin ei paljoa huvita haaveilla ulkomaanmatkoita, festareita tai biletyksestä ruotsinlaivalla.

Festarit, biletykset yms. ei mua kiinnosta mutta Tukholmaan tai Tallinnaan pääsee halavalla laivalla. Täältä on välillä tarjousmatkoja 10e, sisältää laivamatkan ja bussikuljetuksen. Mä oon ilolla maksanut 10e, vietän päivän Tallinnassa vanhassa kaupungissa tai ostoskeskuksessa. Käyn edullisesti ruokakaupassa ja säästän siinä jo matkan hinnan. Toki passi pitää olla mutta sen saa 50e viideksi vuodeksi, viimeksi sain sen vanhemmiltani joululahjaksi kun kysyivät toivetta.

Vierailija
37/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia kyllä olisi matkustaa, mutta rahallisesti ei onnistu. Jaksan käydä kävellen kaupassa muutaman kerran viikossa, ja uimassa käydään kun joskus siihen rahaa on. Ei kaikki työttömät ole masentuneita ja huono kuntoisia, joilla ei ole voimia normaali arkeen. Kun nukkuu tarpeeksi, syö tasaisin väliajoin ja liikkuu niin kyllä sitä jaksaa normaali arkea.

Vierailija
38/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työtön saa lomailla yhtä lailla ellei enemmänkin kuin töissä oleva. Meillä työttömillä on aikaa oleilla vaikkapa Thaimaassa pitkiä aikoja.

Vierailija
39/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos joku muu maksaa matkan, esim. työttömän puoliso tai vanhempi?

Meillä oli juuri näin eli perhe maksoi, jotta koko porukka pääsi matkaan. Työkkäri kuitenkin katsoi, ettei työtön ollut viikon lomareissun aikana työmarkkinoiden käytettävissä. Eipä yksikään työnantaja sillä välin vastannut hakemuksiin, joten ei esim. jäänyt työhaastattelua väliin loman takia, mutta ei saanut tukea siltä ajalta. Toisin sanoen työtön ei voi olla lomalla, vaan aina työnhaussa silloin, jos yhteiskunnan korvausta nauttii. Jos haluaa olla reissussa, pitäisi se tehdä salaa työkkäriltä ja tukien huijaaminen taas ei meidän moraaliin mahdu.

Miten mennettelit? Ilmoititko TE-toimistoon matkastasi vai jätitkö vain hakematta päivärahaa loman ajalta?

Vierailija
40/59 |
04.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työttömillä ole varaa matkustella :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi