Taas oli Muumeista poistettu kaikki sukupuoliin viittaavat sanat
Ja miksi ihmeessä Billy The Kid oli Hurja Jaakko?
Vanhoissa muumeissa:
"Hei tyllerö, älä ärsytä sonnia"
nyt "Älä tule siihen ärsyttämään sonnia"
Vanhoissa muumeissa:
"Muumipeikosta on tullut nyt mies"
Nyt "Muumipeikosta on tullut nyt aikuinen"
Vanhoissa muumeissa: (jos oikein muistan)
"Pikku Myystäkin on tullut vihdoin naisellinen"
Nyt "Pikku Myystäkin on tullut aikuinen"
Mikä juttu tämä on? Miksi ei saa enää puhua sukupuolista?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Nainen kun tulee aikuiseksi niin hänestä tulee ihan oikea nainen eikä vaan naisellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, olen ollut niin karvat pystyssä näistä uudelleen dubatuista muumeista!!
Minä olen nainen. Mieheni on mies. Me saadaan tulevaisuudessa joko tyttöjä, tai poikia. Transseksuaalisuuden mahdollisuus on ja se me hyväksytään, muttei sitä, että ihminen yhtäkkiä päättää tosta vain ilman muuta varoitusta, että mä olen nyt hei yksisarvinen!
Että kasvatetaan kyllä meidän lapset ihan lapsina. Ja pyritään etsimään, oli hinta mikä tahansa, versiot alkuperäisistä muumeista, joiden kanssa mekin kasvettiin!!
Tulihan se klasikko sieltä! Se on ensinnäkin transsukupuolinen eikä mikään transseksuaali.
Eikä tässä ole kyse siitä. Mistähän ihmeestä sinäkin vedit tuon älyvapaan yhteyden tuohon. Että transsukupuolisten vuoksi on muutettu.
Ensinäkin nuutosta on toivonut kylläkin Moomin Characters Oy eli Janssonin perikunta. Jos Janssonin perikunta haluaa ettei heidän omistamalla brändillä levitetä tiettyjä asentita niin näin on.
Onko sun mielestä asiallista levittää lastenohjelmassa tälläisiä mielipiteitä. Alkuperäisessä dubissa esm. on tälläinen lausahdus Niiskun suusta." Ajattelematon suunnitelma, joka on voinut kypsyä vain naisen vaatimattomissa aivoissa." elu suoraan sanotaan nainen on miestä tyhmepi ja naisen pitäisi pitää suunsa kiinni ja olla hellan välissä. Sitäpaitsi muumeissa tuskin on ikinä ollut sukupuoli mikään juttu. Mörkökin on oikeasti nainen mutta jostain syystä televisio ohjelmassa se on muutettu mieheksi. Oisko että istuu suomalaisten sovinisten makuun ja ettei vaan kukaan suutu että miksi nainen esitetään noin. Tove muutenkin ollut itsekkin sukupuolitasaarvon kannalla ja seurusteli naisen kanssa joten.... on se nyt niin kauheaa jos poistetaan pari sanaa.
Ei lapsi ajattele sitä samanlailla kuin aikuiset. Ei lapsi ajattele, että voi nyt, naiset ovat tyhmiä. Tiedän itse, koska olen ollut lapsi ja moni muukin tuttuni. Tuskimpa edes noteeraavat sitä erilailla, kuin muitakaan muumien perus "tulkaa syömään!"-repliikkejä.
Mun mielestä ” myystä on tullut naisellinen ” ja ” myystä on tullut aikuinen” ovat täysin eri asioita. Pikku myyhän on aina ollut reipas rääväsuinen tyttö, joten on hauska ajatusleikki, että hän yhtäkkiä muuttuisi perinteisen naiselliseksi, niiskuneidin kaltaiseksi. Näinhän ei kuitenkaan tapahdu, vaan myy saa olla juuri sellainen kuin on. Aikuistuminen taas tarkoittaa neutraalia vakavoitumista.
Sitä aina toivoo että kun Muumipapan tai Nuuskamuikkusen repliikki tulee niin että sieltä tulisi jotakin filosofista pohdintaa, mutta ei. Nyt olen jo luovuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ” myystä on tullut naisellinen ” ja ” myystä on tullut aikuinen” ovat täysin eri asioita. Pikku myyhän on aina ollut reipas rääväsuinen tyttö, joten on hauska ajatusleikki, että hän yhtäkkiä muuttuisi perinteisen naiselliseksi, niiskuneidin kaltaiseksi. Näinhän ei kuitenkaan tapahdu, vaan myy saa olla juuri sellainen kuin on. Aikuistuminen taas tarkoittaa neutraalia vakavoitumista.
No sanos muuta, mut ei kun nykyään ei sanaa "naisellinen" ei saisi olla olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sanos muuta, mut ei kun nykyään ei sanaa "naisellinen" ei saisi olla olemassa.
Hahah, kylläpä muuten tuli ei-sanoja.
Jossain olikin aika hieno tilitys, että vaikka ollaan elävinään liberaalia suvaitsevaa aikaa, todellisuudessa mennään kehityksessä taaksepäin kun kielletään ja sensuroidaan sitten kaikenlaista toisin kuin ennen.
Kaikki on silloin suvaittu kun kaikki on kielletty ja sensuroitu.
Saako se silileripäinen peikko olla Muumi-pappa ja käsilaukku peikko olla Muumi-mamma
Vierailija kirjoitti:
Saako se silileripäinen peikko olla Muumi-pappa ja käsilaukku peikko olla Muumi-mamma
Ehdotan Muumi-Papan ja Muumi-Mamman tilalle Muumihenkilö 1 ja Muumihenkilö 2.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, olen ollut niin karvat pystyssä näistä uudelleen dubatuista muumeista!!
Minä olen nainen. Mieheni on mies. Me saadaan tulevaisuudessa joko tyttöjä, tai poikia. Transseksuaalisuuden mahdollisuus on ja se me hyväksytään, muttei sitä, että ihminen yhtäkkiä päättää tosta vain ilman muuta varoitusta, että mä olen nyt hei yksisarvinen!
Että kasvatetaan kyllä meidän lapset ihan lapsina. Ja pyritään etsimään, oli hinta mikä tahansa, versiot alkuperäisistä muumeista, joiden kanssa mekin kasvettiin!!
Onko sun mielestä asiallista levittää lastenohjelmassa tälläisiä mielipiteitä. Alkuperäisessä dubissa esm. on tälläinen lausahdus Niiskun suusta." Ajattelematon suunnitelma, joka on voinut kypsyä vain naisen vaatimattomissa aivoissa." elu suoraan sanotaan nainen on miestä tyhmepi ja naisen pitäisi pitää suunsa kiinni ja olla hellan välissä.
Tuo on osa Niiskun persoonaa. Ylimielinen munapäähän se on. Eikö lapsille pidä opettaa, että sellaisiakin on olemassa? Maailma ei todellakaan ole sellainen paikka, mitä poliittisesti korrektit fiktiosta loukkaantujat yrittävät ihmisille myydä.
Kyllä lapset menettävät paljon tässä uudessa dubissa. Ristiriitaiset persoonat, eli kiinnostava sisältö katoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan Muumi-Papan ja Muumi-Mamman tilalle Muumihenkilö 1 ja Muumihenkilö 2.
Miksi mamman pitäisi olla kakkonen? Ehkä pelkkä henkilö riittäisi, kun eihän niillä ole sitä ykköstäkään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa uusissakaan käännöksissä ole mitään vikaa. Miksi vedätte tällaisesta herneen nenäänne?
Miksiköhän?
Kysymyshän ei ole vain siitä mitä muumeissa sanotaan tai ei sanota vaan siitä, että tietynlaisen ideologian omaava taho tietoisesti, keneltäkään lupaa kysymättä muokkaa lasten saamia vaikutteita oman ideologiansa tavoitteiden mukaiseksi.
Se ei ole yhtään ongelmattomampaa kuin esim. jonkin mv-lehden pyrkimykset vaikuttaa aikuisten maailmankuvaan, vaan kysymys on aivan samasta asiasta.
60-70-luvuilla silloisen okl:n aivopesemät opettajat laulattivat lapsilla lauluja tyyliin "Lenin-setä asuu Venäjällä" jne.. se oli sen ajan agendaa. Nykyään sama meno tapahtuu sateenkaarenvärisen feminismin ohjaamana ja agendansa mukaan.
Seuraava ilmiö voi olla vaikka fasismi. Ihmiset ovat yleisesti ottaen niin heikkoja ja ohjattavissa, että kaikki on mahdollista.
Noh onneksi mulla on tallessa kaikki vanhat muumijaksot sekä vhs versioina (digitoituna koneelle) että DVD versioina. Ei tartte katsella näitä uusia pilattuja versioita:)
Vihaan nykyaikaa ja kaikkea tätä aivotonta äärifeminismiä ja kielen köyhtymistä. Meillä tytöt on tyttöjä, pojat poikia, naiset naisia ja miehet miehiä. Muita ei ole olemassakaan.
Meillä myös katsotaan vanhoja muumeja eikä lapset saa katsoa näitä uusia ADHD-ohjelmia muutenkaan.
ihan heittona tällänen fakta; eise sukupuolielin määrittele onko nainen vai mies, vaan kromosomi x ja xy jos oikein muistan? eli vittuakaa väliä miltä näyttää ulkokuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon ylimääräistä aikaa pitää olla että jaksaa vaatia muutosta joka h*mmetin sanaan joka millään tavalla viittaa sukupuoleen?
Kyllä sitä aikaa ja rahaa löytyy ja jos ei löydy viedään toisilta kun oma kiihkoaate velvoittaa. Ja siinä ei auta laittaa vastaan kun toinen suu vaahdossa huutaa TASA-ARVO!
Tämän päätöksen taustalla kun on ihan Janssonit. Siis Moomin Characters oy jonka omistajia ovat Sophia Jansson. Hän on Muumien luojan Tove Janssonin veljen Lars Janssonin tytär. Toiseksi suurin omistaja puolestaan on Per-Olav Jansson, joka on Tove Janssonin ja Lars Janssonin veli. Ei ole feministit huutaneet mitään, että muuttakaa. Sitäpaitsi Jos Tove olisi elossa niin olisi varmaan itsekkin tätä kannattanut. Jos olet muumi kirjoja lukenut niin siellä niitä feministi naisia vasta onkin esiintynyt. Muumimamma muistaakseni perustuu hänen äitiinsä, tuutikki taas perustuu Tuulikki Pietilään joka oli hänen elämänkumppaninsa. Tiuhti ja Viuhti perustuvat osin Tove Janssoniin ja Vivica Bandleriin, johon Janssonilla oli suhde 1940-luvun lopulla. Hahmojen nimet olivat alkujaan salanimiä, joita Jansson oli käyttänyt kirjeissään (Tofslan = Tove, Vifslan = Vivica). Tove Janssonin elämäkerturi Boel Westin on tulkinnut, että Tiuhtin ja Viuhtin salaisuus (matkalaukun kätketty sisältö) kuvaa vertauskuvallisesti Janssonin ja Bandlerin salattua suhdetta.
Mutta nämä 40-luvun feministit eivät kuitenkaan riehuneet ja syyttäneet miehiä, vaan ajoivat oikeita asioita.
Jopa Marilyn Monroekin oli feministi. Ajatella, jos kyseinen nainen olisi vielä elossa, olisi kolmannen aallon feministit kivittäneet hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä noissa uusissakaan käännöksissä ole mitään vikaa. Miksi vedätte tällaisesta herneen nenäänne?
Ei minuakaan haittaa, luulin olevani jo ainoa.
Okei, hieman hassultahan tuollainen tietynlaisten sanojen jälkikäteen muuttelu saattaa vaikuttaa (en tiedä tästä aiheesta muuta kuin aloittajan kertoman. Miten paljon muita kuin sukupuoleen liittyviä kohtia on muutettu?). Mutta on ihan mielenkiintoista havainnoida, muuttuuko asian sisältö tai mielikuvat joksikin. Onko poikien aikuistuttava nimenomaan "tulevalla miehiksi" ja tyttöjen "tulemalla naisellisiksi" - mitä mieheksi ja naiselliseksi tuleminen ovat edes tarkoittavinaan? Liittyykö se vain fyysiseen puoleen? Kun puhutaan pelkästään aikuistumisesta, niin sen jälkeen alkaa jo kuulostaa hassulta, että on puhuttu erikseen mies- ja naisaikuistumisesta.
Tyttö tulee naiseksi aikuisena ja poika tulee mieheksi aikuisena. Eli henkilöstä tulee aikuinen. Ja kaikki miehet ja naiset ei oo samanlaisia mutta aikuiseksi jokainen kasvaa. Mitä sä et ymmärrä?
Kasvoin tytöstä naiseksi, vaikka nuorempana ihailin Xenan kaltaisia naishahmoja. Mulla on kuitenkin naisen kromosomit, kohtu ja kuukautiset. Myös sillä lihaksettomalla miehelläkin on miehen kromosomit, mahdollisuus siittää nainen ja on fyysisesti vahva, minuakin vahvempi vaikka olenkin lihaksikas. Kyse on nyt siis fyysisestä puolesta, ei lempiväreistä, harrastuksista tai suosikkileluista. Ei mun veljenikään ole muuttunut naiseksi halutessaan kotiinsa punaisen sohvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän?
Kysymyshän ei ole vain siitä mitä muumeissa sanotaan tai ei sanota vaan siitä, että tietynlaisen ideologian omaava taho tietoisesti, keneltäkään lupaa kysymättä muokkaa lasten saamia vaikutteita oman ideologiansa tavoitteiden mukaiseksi.
Se ei ole yhtään ongelmattomampaa kuin esim. jonkin mv-lehden pyrkimykset vaikuttaa aikuisten maailmankuvaan, vaan kysymys on aivan samasta asiasta.
60-70-luvuilla silloisen okl:n aivopesemät opettajat laulattivat lapsilla lauluja tyyliin "Lenin-setä asuu Venäjällä" jne.. se oli sen ajan agendaa. Nykyään sama meno tapahtuu sateenkaarenvärisen feminismin ohjaamana ja agendansa mukaan.
Seuraava ilmiö voi olla vaikka fasismi. Ihmiset ovat yleisesti ottaen niin heikkoja ja ohjattavissa, että kaikki on mahdollista.
Nimenomaan tämä.
500 vuotta sitten ihmisiä hallittiin kirkon kautta. Pappi sanoi kurittomalle torpparille, että Jumala tuhoaa koko satosi, ellet ala olla kuten muutkin ja ruodussa.
Nykyään viihdeteollisuus ja sosiaaliset yhteisöt tekevät samaa työtä kuin papit aikoinaan.
Jos et hyväksy asettamaamme standardia maailmankuvasta, olet juntti-persu joka tullaan eristämään marginaaliin.
Jos oikein kuuluvasti alat arvostella maailmankuvaamme, hoidamme sinulle potkut työstäsi ja perheeltäsi katon pois pään päältä.
Miten tämäkin sitten vaikuttaa "nykyajan" lasten sanavarastoon? Kysyn ihan tosissani, muistan ainakin itsestäni sen, että minun tuli katsottua muumeja joka päivä, eli vaikutusta varmasti tuli Muumeista!