Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkkeellinen tyhjennys vs. kaavinta - argumentteja ja kokemuksia kaivataan!

14.07.2008 |

Perjantaina varmistui ultrassa, että minulla on sisälläni 2 ruskuaispussia, joista toisen yhteydessä on myös pienen pieni sikiön alku vailla sykettä. Raskausviikkoja on jo koossa vähintäänkin 8, eli keskenmenohan se on.

Sain lähetteen äitiyspolille lääkkeelliseen tyhjennykseen, ja gynekologin kehoituksen siitä, että jos toiveissa on vielä saada lapsia, on tuo lääkkeellinen tyhjennys hellävaraisempaa kohdulle kuin kaavinta, joka kuitenkin on aika iso operaatio.

Miten teillä on onnistunut kohdun tyhjennys lääkkeillä? Millä raskausviikoilla olit silloin? Päädyttiinkö kuitenkin kaavintaan?

Olisin kiitollinen kaikenlaisista kokemuksista ja mielipiteistä!

Kiitos jo etukäteen,

EE

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kaksi keskemenoa; 2005 keskeytynyt keskenmeno rv 10+1 ja nyt 2008 heinäkuun alussa tuulimuna rv 6+4.

2005 keskeytyneessä km:ssä aloitettiin lääkkeellinen keskeytys, joka tehosin jonkin verran, mutta jouduin kuitenkin kaavintaan muutaman päivän kuluttua, koska kohtuun oli jäänyt raskausmateriaalia. Nyt tuulimunassa oli sama; eli menin sairaalaan ja sain lääkkeet keskeytykseen, mutta vaikka kipuja (supistuksia) oli paljon ja vuoto aika runsasta (mukana tosi suuria hyytymiä) jouduin seuraavana päivänä kaavintaan :(

Minulla tuo kaavinta on ollut toimenpiteenä kuin unelma! Ei esilääkettä, kevyt nukutus n. 15 minuuttia (ei mitään hengitysputkia...) ja kotiin pari tuntia toimenpiteen jälkeen. Vuoto loppunut parissa päivässä, ilman mitään kipuja!

Lääkkeellinen ei siis minun kohdallani onnistunut :( Sain kovat kivut, paljon vahvoja lääkkeitä (pahoinvointia, huimausta, oksennusta) sekä runsaat vuodot ilman toivottua lopputulosta... Lisäksi ensimmäisellä kerralla pääsin kotiin odottelemaan muutaman päivän, jos kaikki tulisikin ulos itsestään. Ei tullut ja koko ajan voin tosi huonosti ja oksentelin kotona. Kysyin jälkeenpäin lääkäriltä, miksi olin voinut huonosti vaikka sikiö oli kuitenkin tullut pois (myös se oli erittäin raskasta kun näin pienen pienen ihmisen :( Lääkäri sanoi, että juuri siksi kun raskausmateriaalia on vielä, se voi aiheuttaa normaalin raskauspahoinvoinnin!

En tiedä olenko joku luonnonoikku, mutta ilmeisesti minulla ei lääkkeellinen tyhjennys onnistu... Sitä en sano, eikö muilla onnistuisi! Se on varmasti aika tapauskohtaista :)

Mutta pahoittelut sinulle keskenmenosta ja tsemppiä tulevaan!

Alina

PS. Ja muuten siitä kun puhutaan, että kaavinta on hellävaraisempi kohdulle... Tuon 2005 kaavinnan jälkeen tulin heti ensimmäisestä kierrosta uudelleen raskaaksi ja meille syntyi syyskuussa 2006 ihana poika :)

Vierailija
2/8 |
14.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti sanomani, että kun puhutaan kaavinnan olevan kohdulle rasittavampi eikä hellävaraisempi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen pahoillani keskenmenostasi, koeta jaksaa. Minulla on vain kokemuksia lääkkeellisestä tyhjennyksestä. Toivottavasti auttaa päättämään.

Eka -05 viikolla 6+, jälkivuoto kesti n.1,5kk. Eli ekat kuukautiset tulivat kaksi kuukautta toimenpiteestä. Jälkitarkastuksessa kaikki ok, eikä syytä niin pitkään vuotoon tiedetä. Toinen -06 viikolla 7+, jälkivuotoa n.pari viikkoa ja ekat kuukautiset kuukauden päästä toimenpiteestä. Kolmas -07 viikolla 8+. Jälkitarkastuksessa viinirypäleen kokoinen jäänne, joka tuli pois kuukautisten yhteydessä paikkakohtaisella kovalla kivulla ja hieman runsaammalla vuodolla. Ekat kuukautiset 2kk toimenpiteestä.

Minulla siis vuoto on alkanut hyvin lääkkeillä ja aina olen sairaalasta päässyt pois iltapäivällä. Sairaalassa siis saanut alun kipulääkkeet ja yhden piikin siellä ollessa. Kolmannen kerran jälkeen söin pari päivää kipulääkkeitä, muina kertoina en ollenkaan kotona. Mukavahan se ei ole "synnyttää" pienokaista pois oli se kuinka alussa tahansa....minulla on mies ollut aina mukana. Olen itse nyt neljättä kertaa raskaana ja jo kerran meille on sanottu tämän raskauden yhteydessä että olen saanut keskenmenon(virhe ultraa katsoessa) ja kerkesin siis tunnin ajan luulla kaiken olevan ohi ja miettimään taas uudestaan vaihtoehdot, eikä se pelko katoa minnekään....Mutta siltikin olisin ottanut lääkkeellisen uudestaan. Itse kauhistun ajatustakin, että kohtuuni työnnettäisiin kaavin...

Toivottavasti apua päätökseen, helppoa se ei ole!!

Vierailija
4/8 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pahoittelut!

Itselläni on kokemusta vain yhden keskenmenon kerran jaitsellänihän ei vaihtoehtoja ollut koska olin jo niin pitkällä. (rv 19)

Kivut olivat aika kovat mutta tyhjennyin ensimmäisen yön aikana lähes kokonaan ja olin hyvin iloinen, ettei kaavintaan tarvinnut ryhtyä. Tosin minähän sain olla sairaalassa joten tilanne ei ole sama kuin monella muulla jotka saavat lääkkeet mukaansa ja joutuvat kokemaan tyhjennyksen kotona, ilman tehokasta kipulääkitystä. Minusta lääkkeiden aiheuttama kipu oli paljon piinallisempaa kuin luonnollinen synnytys, mutta aika nopeasti se oli kuitenkin mielestäni ohitse kokonaisuudessaan.

Jälkivuotoa minulla oli noin 5 viikkoa mutta luulen sen osittain olevan jo noiden raskausviikkojen syytä.

Pahoitteluni vielä kerran ja toivottavasti kuitenkin jaksat tulla takaisin kolmosiin.

Halauksin Rilla-ma-rilla

Vierailija
5/8 |
15.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelut!!

Mulla ei ole kokemusta kaavinnasta, mutta lääkkeelisestä tyhjennyksestä aika tuore kokemus. Kerron siitä.

Elikkäs mulla oli viikkoja 9+4 kun huomattiin keskeytynyt km (sikiö kuollut n.rv6+)ja tyhjennykseen pääsin rv10 tasan. Olin päivän sairaalassa ja homma hoitui siellä. Lääkkeet alkoivat vaikuttaa reilun tunnin päästä ne saatuani. Kivut olivat aika kovat, mutta sain siihen hyvät lääkkeet joiden avulla pystyin aika hyvin olemaan. Kotiin sain vielä vahvan kipulääkkeen yöksi ja auttoi hyvin. Sen jälkeen en ole tarvinnut kipuja kokea ja vuotokin alkaa olla aika vähäistä. Mulla on nyt tyhjennyksestä 5pvä aikaa.

Lääkäri tarkisti vielä sairaalassa ennen kotiin lähtöä ultralla kohdun tilanteen ja totesi sen tyhjäksi. Limakalvot paksut mutta kai nekin on tässä vuodon aikana ohentuneet. Vuoto ei todellakaan ole mulla ollut runsasta. Ehkä hiukkasen runsaampaa kuin menkat.

Jälkitarkastuksessa selviää sit onko kaikki ok. Kolmen viikon päästä tyhjennyksestä on siis taas ultra.

Mulla on takan yksi "spontaani" km ja kivut siinä olivat ihan kamalat verrattuna tähän kokemukseen. Ja silloinkin sain sairaalasta kipulääkkeet kotiin. Sikiö oli silloinkin kuollut jo rv6+ ja tuli ulos itsestään rv11.

VOIMIA teille kaikille

Vierailija
6/8 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty kolme lääkkeellistä tyhjennystä ja kaikki ovat mennet paremmin kuin hyvin. kotona miehen kanssa kaikki kolme hoidimme ja edelleenkin hoitaisin näin jatkossa. Itse en halua olla sairaalassa kun siellä on muutenkin kurjaa.

Eka km: rv 9+4, sikiö vastasi kokoa rv 6+.

Toinen km: rv 11+, sikiö vastasi kokoa rv 8+.

kolmas oli tuulimuna ja sikiöpussin koko vastasi rv 7+3.

mulla on joka kerta tyhjentynyt kohtu pelkän esilääkityksen voimalla ja sitten olen ottanut varmuudeksi vielä Cytotecit että kaikki varmasti on tullut ulos. Panacodia sain kipulääkkeeksi ja se toimi mulla hyvin. Yksi raskaus sentään on onnistunut, eli ekan km:n jälkeen sain terveen pojan :) Nyt yritetään kovasti kakkosta.

Toivottavasti tyhjennys onnistuu sinulla hyvin. Ja suuret pahoittelut keskenmenostasi.

Vierailija
7/8 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoitteluni keskenmenostasi.

Mulla todettiin keskeytynyt km raskausviikolla 12, alkio oli menehtynyt joskus viikon 6 jälkeen. Lääkkeet sain sairaalassa, jossa odotettiin vuodon alkamista. Ei alkanut! Hieman ennen kuin poli meni kiinni lääkäri sitten ultrasi, mikä sai aikaan sen, että km käynnistyi. Aloitin vuotamisen sairaalan vessassa lattia veressä. Mies tuli hakemaan minut kotiin, kun poli meni kiinni. Koko illan istuin pytyllä, kun hyytymiä ja muuta valahteli pyttyyn. Kipuja ei kuitenkaan ollut juuri ollenkaan. Mulla oli aika polille taas seuraavaksi aamuksi, kun se ultraava lääkäri laittoi kaavintaan, kun silloin ultratessaan km ei ollut vielä käynnistynyt. Kerroin sillä aamulla, että vuoto on ollut todella runsasta ja ihan huippaskin välillä. Ultrattiin taas ja koska kohdussa oli vielä runsaasti raskausmateriaalia, päädyttiin kaavintaan. Se oli todella "vaivaton" toimenpide. Herättyäni ei ollut kipuja eikä vuotoakaan juuri ollenkaan. Lääkäri oli kaapiesaan huomannut, että kohdussani on myoomia, joten sain jatkotutkimusajan. Onneksi siis kaavittiin.

Kuukautisten alkamiseen meni 2 kk ja siitä seuraavat 2 olivat todella niukat. Jälkitarkastuksena oli pissanäyte terveyskeskukseen.

Toivottavasti tyhjennys onnistuu , mutta jos ei onnistu, niin kaavintaa ei tarvi kuitenkaan pelätä.

Vierailija
8/8 |
21.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkiitokset kaikille, kun olette jakaneet kokemuksianne minun kanssani - niistä on ollut suurta apua!

Ja tervehdys Rilla-ma-rillalle =o), me olemmekin vanhoja tuttuja tuolta kuumeilupuolelta.

Alinan kokemus kaavinnan jälkeisestä onnistuneesta raskaudesta oli myös varsin toivoa antava.

Kiitos vielä kerran kaikille.

Me tulimme juuri takaisin pohjoisesta (asumme E-Suomessa) mökkireissulta, eli takana on rentouttava viikonloppu ja pitkät ajomatkat omien ajatusten parissa halki Suomen maan - ja minulla on ihan ok olo jo nyt. =o)

Vuoto alkoi itsellään tuon mökkireissun aikana, ja nyt vuotaa jo kolmatta päivää runsaasti. Kipuja ei ole paljoa, mutta vuodon mukana tulee joitakin hyytymiä. Toivottavasti kaikki tulisi itsellään nyt ulos, ettei kaavintaa tarvittaisi.

Meillä on jo 2 lasta, ja kuopuksen synnytyksen yhteydessä minulla jäi istukkaa kohtuun ja silloin se kaavittiin. Siitä on jotenkin itselleni jäänyt sellainen pelko ja ajatus, että jos nyt joudutaan vielä kaapimaan, olen sitten kokenut jo 2 kaavintaa, ja haaveissa olisi kuitenkin vielä saada lapsi tai mielellään lapsia. Me olemme aina mieheni kanssa haaveilleet suuresta perheestä, ja olisi todella ikävä juttu, jos se haave kaatuisi näihin ikäviin kokemuksiin =o/.

Parempaa onnea meille kaikille raskauksiin jatkossa, ja hyvää kesän jatkoa =o)!

EE *vuodon kanssa*