Voinko laittaa teinin ruokaostoksille minun pankkikortilla jos annan hänelle koodin?
Meillä teini käy usein kaupassa ja maksaa omalla pankkikortillaan ja sitten minä maksan hänelle. Välillä vaan kuitit hukkuu, maksu saattaa unohtua jne joten olisi paljon helpompaa jos antaisin vaan oman kortin hänelle. Mutta tuleeko kaupassa siitä sanomista? Niin ja teini on poika ja minä hänen äitinsä, joten minun ei voi ajatella, että hän menisi minun nimelläni läpi :D Näkyykö kassakoneessa pankkikortin omistajan nimi tms?
Kommentit (25)
Minä kävin teininä isäni kortilla kaupassa monestikkin. Tai automaatilta hain joskus käteistä kauppaa varten hänen kortillaan. Ei mulle koskaan sanottu mitään asiasta.
Amerikantiedettä siirtää lapsen tilille rahaa?
Maksukortinluovuttaminen toiselle henkilölle on maksuvälinepetos.
Ei kannata, ostaa röökiä ja lonkeroa.
Jos teini muistaa koodin ja ei virheen sattuessa luovuta korttia myyjälle niin ihan hyvin voi maksaa. Toisen korttia ei saisi käyttää, mutta myyjä ei sitä tiedä, jos kaikki sujuu.
Eihän sitä korttia kassalle anneta! Kortti koneeseen ja pin-koodin näppäily.
Ei kassakoneessa mitään tietoja näy.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin teininä isäni kortilla kaupassa monestikkin. Tai automaatilta hain joskus käteistä kauppaa varten hänen kortillaan. Ei mulle koskaan sanottu mitään asiasta.
Lisään vielä että tähän voi vaikuttaa se, että asuimme tooodella pienellä paikkakunnalla, ja niiden muutaman hassun kaupan henkilökunta tiesi aika tarkalleen kuka on kukin, ja varmaan minutkin osasivat yhdistää kortinhaltijan tyttäreksi. Onnistui muuten sellainenkin asia aikoinaan (ihmettelen tätä kovasti nyt aikuisena että miten on ollut mahdollista) kun olin joku 8-10-vuotias, että hain kylämme lähikaupasta isälleni olutta ja itselleni karkkia. Tapahtui 2000-luvun alussa.
Siirrä mieluummin tilille tai hanki rinnakkaiskortti. Petoshan tuo on vaikka on oma lapsi. Jos haluatte kikkailla niin voiha teini nostaa automaatista sen rahan niin ei kukaan puutu asiaan. Kuitin voi joillakin korteilla tilata tallentumaan myös sähköisesti, auttaisiko se tuohon hukkumiseen?
Muuttuikos tuo nykyään, että on ok nykyään? Kun nykyäänhän ei korttia enää kuulu antaa myyjälle, vaan maksu hoidetaan itse?
Tunnuslukujen luovuttaminen toiselle on kiellettyä, joten ei saa antaa korttia.
Miten olisi sellainen juttu kuin rinnakkaiskortti?
Kassa on tosiaan velvollinen ottamaan kortin pois teiniltä jos huomaa, että kortti ei ole teinin.
Toisen korttia ei saa käyttää ja kassalla on oikeus ottaa kortti pois jos epäilee että korttia ei käytä oikea henkilö.
Käytännössä maksupäätteitä käytettäessä tätä on kassahenkilön mahdotonta valvoa, joten jos lapsesi muistaa oikean tunnusluvun, ei kiinnijäämisen pelkoa juuri kai ole.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä korttia kassalle anneta! Kortti koneeseen ja pin-koodin näppäily.
Ei kassakoneessa mitään tietoja näy.
Tavattoman monta kertaa joutunut antamaan kortin kassalle, kun tuo kone ei ole toiminut ja kassa on joutunut syöttämään kortin tiedot käsin.
Meillä on ollut 12-vuotiasta asti rinnakkaiskortit ässälle.
Et voi. Teini saattaa karata ja rellestää tilisi tyhjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Amerikantiedettä siirtää lapsen tilille rahaa?
Maksukortinluovuttaminen toiselle henkilölle on maksuvälinepetos.
Lapseni oppi säästämään ja vertailemaan tällä tavalla. Laitoin tilille 50 hän vertaili ja pyrki pääsemään halvemmalla ja siirsi jääneet eurot sivuun.
Miksi kuitti? Etkö luota lapsesi, että x summa meni kauppaan? Tai etkö voi antaa hänelle yhtään ylimääräistä? Ja nyt olet luottamassa hänelle oman korttisi.
Vierailija kirjoitti:
Kassa voi ottaa kortin pois, koska teini ei ole sen haltija.
Kannattaa huomioida, että jos kassa takavarikoi kortin, niin sitä ei välttämättä saa ilmaiseksi takaisin.
"Takavarikoinnin jälkeen kassahenkilö toimittaa maksukortin pankkiin ja voi hakea poisottopalkkiota, joka on esimerkiksi Osuuspankissa (OP) 150 euroa ja Nordeassa 120 euroa. Poisottopalkkion maksaa pääsääntöisesti kortin omistaja ja sen saa kaupan kassahenkilö."
https://tutka.pro/uutiset/maksukorttien-takavarikointi-harvinaista/
Pankkikortin tunnuslukua ei saa antaa muille ihmisille.
Meillä on teini käynyt kaupassa pari kertaa viikossa hakemassa mm. maidot ja leivät kun kauppa on koulumatkan varrella. Itse käyn viikonloppuisin ostamassa kaiken muun isosta marketista. Meillä on ongelma juuri tuo kuittien hukkuminen, kun en minä vähän väliä jaksa naputella rahoja tilille vaan sitten kuittien mukaan parin viikon välein. Summat voivat olla hyvinkin erilaisia, riippuen mitä on tarvittu. Teini saa toki myös vaivanpalkkaa, mutta kyllä tuo jatkuva rahojen siirto häiritsee etenkin kun molemmilla on välillä sellainen olo, että meniköhän tässä nyt kaikki ihan oikein.
Lähimaksulla varmaan ei tulisi ongelmaa? Voisin antaa hänelle S-bonuskorttini jossa on lähimaksuominaisuus?
Kassa voi ottaa kortin pois, koska teini ei ole sen haltija.