Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia sairaalasta ei saa leikkauksen jälkeen kunnon lääkkeitä?

Vierailija
02.03.2018 |

Tuli vain tässä mieleeni, että kun mieheni oli viime vuonna leikkauksessa, leikattiin tyrä, niin miksi ihmeessä ei saanut kunnollisia lääkkeitä?

Leikkausta odotettiin ihan liian kauan, joten tyrä ehti kehittyä todella pahaksi ja kipeäksi, joten mies oli sitten todella kipeä leikkauksen jälkeen, vaikka kovin väitettiin, ettei ole kipuja ja jo samana iltana voi olla normaalisti. Kyllä siinä miehen toipumisessa monta kuukautta meni ja kipujen kanssa. Johtuu aika varmasti siitä, että ei päässyt nopeasti leikkaukseen ja tyrä ehti kasvaa hiukan pienemmäksi kuin jalkapallo.

Kun mies pääsi kotiin sairaalasta, hän sai 4 vahvaa kipulääkettä ja sen jälkeen lääkkeeksi piti riittää Burana 600mg ja Para-Tabs olikohan 1g vai mg. Hän sai ennen leikkaustakin Burana 800mg, joten aika hullultahan tuo tuntui. Kun nuo kipulääkkeet loppuivat, miehellä oli edelleen kovia kipuja.

Tullut vain mietittyä tässä, että yritetäänkö nykyään välttää kipulääkkeiden antamista edes tarvittaessa? Vai onko se niin, että nuorille ei haluta antaa? Vai mikä ihme? Lueskelin kokemuksia noista leikkauksista ja kaikki sanoivat järjestään, että sai reiluksi viikoksi vahvat kipulääkkeet. Monet olivat myös päässeet tyrän löytymisestä leikkaukseen 2kk:n sisällä.

Mieheni tosiaan sai sen 4 tablettia, jotka riittivät kahdeksi päiväksi ja leikkaukseen pääsyä odotteli yli vuoden. Muutaman kerran joutui lähtemään päivystykseen, kun kivut yltyivät niin pahoiksi tyrän alueella. Aina kun kyseli leikkauksesta, sanottiin että parin viikon päästä pääsee. Joka ikinen kerta, kun siitä kysyttiin, kun ihmeteltiin, ettei kutsua tule vaikka niin sanottiin. Ensimmäinen lääkäri, joka päätti että tehdään leikkaus, sanoi että viimeistään ensi kuussa leikataan. Meni siitä sitten se yli vuosi.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme pihtaamistahan se on noiden kipulääkkeiden  kanssa. Sektion jälkeen minun piti soittaa miehelleni, että tuo kipulääkettä kun täältä ei anneta !  Ja kun mieheltä leikattiin nielurisat, sai tujumpaa  kipulääkettä vasta kun palasi verta oksentaen lanssilla sairaalaan.

Vierailija
42/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta murtui espanjassa aikoinaan nilkka ja kotiin lähtiessä minulle tuotiin kaksi pilleriä, jotka aion ottaa molemmat ajatuksena että se on jokin Panadol/Burana-combo, mutta hoitaja esti ja näytti sormella että vain yksi.  Laitoin sitten toisen laukun sivutaskuun  ja nielaisin epäluuloisena toisen.

En tiedä mitä oli, mutta iski kuin  pullo kossua ja  olin hihitellyt silmät päässä pyörien, kun vaimoni ja siskoni raajasivat hotellille.  Suomessa olisi varmaan annettu se yksi Burana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saanut sektionkaan jälkeen kuin samana päivänä vähän vahvempaa, sitten mun puolesta päätettiin että burana ja panadol riittää, eikä saanut apua vauvankaan kanssa. Iso leikkaus käsittääkseni kuitenkin, tyräleikkaukseen verrattavissa ja vatsan alueelle kohdistuvana muutenkin toimintakykyä rajoittava. Surullistahan se on, että kipuja ei oteta tosissaan mutta ei se kyllä toipumista edistä.

Ihan kamalaa. Toivottavasti parannuit kuitenkin tästä. Sektio on kyllä todella iso leikkaus ja rajoittaa todella paljon, kun on vatsan alueella. Miehellä olikin ekoina päivinä juuri se ongelma, kun ei saanut yhtään jännittää vatsaa, tai sai kamalat kivut.

Muistan itse, kun synnytin, niin minulle kyllä määrättiin antibiootit tulehdusta estämään ja sitten sain synnytyslaitoksella kaksi päivää hiukan vahvempia lääkkeitä ja kotiinkin pariksi päiväksi, vaikka synnytin alateitse. Repesin silti todella pahasti sisältä ja olin kyllä kipeä. Sen jälkeen minullakin sitten oli Burana ja Panadol. Laitoksella toisena päivänä pyysin särkylääkkeitä, mutta sain vastaukseksi, että jos tarvitsen nyt niitä, niin sitten pitää jäädä laitokselle. Jotenkin kiristyksen oloista, jätin sitten ottamatta ja kärvistelin.

Kyllä suomalaista terveydenhuoltoa pitää parantaa.

Tämä saattaa tulla sulle yllätyksenä, mutta vahvat morfiininkaltaiset kipulääkkeet menevät imetyksen kautta vauvaan joka voi olla hengenvaarassa. Siksi niitä pitää välttää imetyksen aikana.

Vierailija
44/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä meidän tapauksessa on toimittu minusta väärin. Käskettiin lisätä Buranaa Para-Tabsia, joka tehtiin. Ilmoitettiin, ettei auta, viahdettiin lääkettä, ei auta, mies pyytää vahvempia lääkkeitä. Jatkuvasti vain sama laulu, ettei tarvitse. Aivan sama kenelle lääkärille kertoi, ei kuulemma tarvitse enää.

Minä kyllä uskon, että jos mies olisi päässyt muutamassa kuukaudessa leikkaukseen, niinkuin olisi pitänyt, niin ei olisi ollut lainkaan niin kipeä ja olisi hyvinkin saattanut pärjätä niillä muutamalla kipulääkkeellä mitä sai. Keskusteluissa, joita luin, oli myös isossa osassa nopea leikkaukseen pääsy.

Ja mieheni oli todella kipeä, vaikka hänellä on korkea kipukynnys, joten ei todellakaan valittanut turhasta. 

Ap

Vierailija
45/45 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Tuttua, niin tuttua. Itsekin olen kärsinyt todella kovista leikkauskivuista, jota lääkittiin 1 g parasetamolilla. Ei auttanut, ei. Kivut aiheutuivat vielä kaiken lisäksi hoitovirheestä. Piti olla rutiinileikkaus, yksi yö sairaalassa ja viikon sairausloma. Olinkin 5 viikkoa sairaalassa, osin teholla, kun ryssivät oikein kunnolla ja tämän jälkeen 10 viikkoa saikulla ja kontrollikäynneillä. Tuon hoitovirheen takia mut leikattiin parin viikon sisällä neljästi.

Eikä ole taustalla minkään valtakunnan päihdeongelmia mutta muuta ei annettu kuin parasetamolia suoneen tai tablettina suun kautta. Hidasti ihan älyttömästi toipumista, kun oli niin kamalat kivut ettei mitenkään päin ollut hyvä olla.

Aivan kamalaa, toivottavasti nykyään olet ilman kipuja ja parantunut tuosta, sekä saanut jonkun korvauksen hoitovirheestä.

Sairaaloilla taitaa vain olla käytäntönä suurimmassa osassa kunnista, että ei anneta kunnon lääkkeitä, ovathan ne tietysti kalliitakin. Kaikkeista kamalinta on, kun ihmisen kipua ei oteta tosissaan. 

Ap

Olen mä nyt jo kunnossa ja täysin työkykyinenkin. Hoitovirhe todettiin ihan virallisesti tapahtuneeksi ja käsiteltiin asianmukaisesti korvauksineen päivineen. Nyt lähinnä kiusaavat leikkauksista aiheutuneet kiinnikekivut mutta onneksi noiden kipujen kanssa pärjää. Tapahtuneesta on kulunut noin 5 vuotta ja senkin jälkeen olen ollut leikkauksissa muista syistä. Noissa muissa leikkauksissa kaikki sujui hyvin ja olin suht. kivutonkin, kun ei tapahtunut hoitovirheitä. Tuolloin pärjäsin oikeasti sen pelkän parasetamolin voimin.

Hyvä, että olet parantunut ja asia käsiteltiin. Sanoin jo jossakin kommentissa, että uskon mieheni olleen niin kipeä siksi, että vaivan annettiin pahentua niin kauan. Nyt aloin miettimään, että ei kai leikkauksessa ollut tehty virhettä, jota ei vain haluttu kertoa?

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme