Voiko KELA pakottaa vaihtamaan vuokra-asunnon halvempaan Helsingissä?
Asumiseen saan asumistukea ja tilapäisesti toimeentulotuksea, minä ja yksi alaikäinen lapsi. Voiko Kela vaatia vaihtamaan halvempaan asuntoon, vaikka kyse on Helsingistä, lapsen koulusta jne? Täällä kun ei asuntoja ole tuosta noin vain saatavilla, halvempia ainakaan, paitsi ehkä jossain idässä, mutta sitten lapsen pitäisi tietenkin vaihtaa myös koulua. Hekan jonossa ollaan tietenkin, mutta sieltä asunnon saaminen on ihan lottoamista.
Onko kokemusta vastaavasta tilanteesta? Tuo toimeentulotuki on tilapäistä, kestänee vuoden vielä.
Kommentit (27)
Enhän minä tässä sitä ole ihmetellyt, että maksaako Kela koko vuokran asumistukena ja toimeentulotukena, vaan sitä, että saanko mitään tukea ylipäätään vai katsotaanko asunto liian kalliiksi. Tottakai maksan myös itse, tähän asti sen plus 800€/kk, eli ei asuta pelkästään veronmaksajien rahoilla. Ap.
Eivät voi pakottaa, tietenkään. Usein kuitenkin suosittelevat sitä, sillä asumistukea saa vain 670€/kk suuruiseen vuokraan, ja siinäkin on se maksimineliömäärä per asuja, johon tukea myönnetään. Oliko se nyt 29 neliötä per asuja vai mitä. Eli jos vuokra menee yli tuon, se tulee asujalle tosi kalliiksi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Ennuste onnettomuudesta toipumiselle on vielä noin vuosi, kummatkin jalat katkipoikki. Ap
No laitat sinne lääkärintodistuksen, että olet sairaslomalla ja muuttaminen on tällä hetkellä mahdotonta. Jos pudottavat tukimäärää niin ko. perustelulla haet kunnalta sen erotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tiedät tilanteesi jatkuvan vain noin vuoden?
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Kyllähän nyt pk-seudulla vuodessa löytyy töitä, ihan heittämällä. Et kai ap suunnittele tulevaisuuttasi tukien varaan? Älä ihmeessä tee sitä, se johtaa kurjistumiseen nopeasti. Suunnittele mieluummin niin, että menet töihin, ja suunnitelmat sen mukaan. Aika usein ennusteet toteuttavat itse itsensä, sekä hyvässä että pahassa :/
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä muuten tiedät tilanteesi jatkuvan vain noin vuoden?
Tätä minäkin jäin ihmettelemään. Kyllähän nyt pk-seudulla vuodessa löytyy töitä, ihan heittämällä. Et kai ap suunnittele tulevaisuuttasi tukien varaan? Älä ihmeessä tee sitä, se johtaa kurjistumiseen nopeasti. Suunnittele mieluummin niin, että menet töihin, ja suunnitelmat sen mukaan. Aika usein ennusteet toteuttavat itse itsensä, sekä hyvässä että pahassa :/
Lue teksti!
Vierailija kirjoitti:
Haluanko minä veronmaksajana maksaa sinun 1100e vuokrasi?
No eipä sinun haluamisillasi ole mitään väliä.
Ap maksaa sen itse työvuosiensa aikana maksamillaan veroilla. Sinä et maksa mitään.