Minkälaista ruokaa tarjoaisit sunnuntain päivälliseksi?
Kommentit (36)
Keittoa leivästä tarjoiltuna. Leivät voi tehdä päivää aiemmin, koverra sunnuntaiaamuna ( jätä lakki kanneksi). Keitoiksi käy mikä vain mutta parhaiten ovat maistuneet kukkakaalisosekeitto ja tomaattinen lihakeitto. Lapset ovat pähkinöinä kun saavat syödä hauskasta "astiasta" 😊.
Ja on helppo ja halpakin kun leipä on siinä samassa kun siitä revitään sitä mukaa paloja kun keitto vähenee.
Olen tarjoillut alkuun (etikettien vastaisesti) juustoja ja leikkeleitä tai suolakurkkua ja smetanaa&hunajaa. Juomiksi käy koko aterian ajaksi valkkarit.
Jälkkäriksi new york cheesecake jonka teen valmiiksi kahta päivää aiemmin. Tarjoilen sen marjojen kanssa. Joillekkin pikkuisille ei ole tuo kakku maistunut niin olen laittanut kulhoon vaniljarahkaa ja marjoja.
heippa. Minä olen se joka sanoin että jos on 5 mukulaa tulossa kyllään niin unohtakkee hapankaalit ja silakit.
Mainitut ovat hyvää ruokaa. Miun perheessä niitä laitetaan kyllä ja on aina laitettu. Ja tarjottu lapsille pienestä pittäin.
Tyttärelle on tosiaan tuo hapankaali ja kaikki kasvikunnan tuotteet menneet sujuvasti. Poika on kalaihmisiä, ja kun on silakkapihviä poika pyytää että eikö voisi olla usseemiin. Kaaliin ei poika koske minkäänlaiseen. Tytär ei silakkia syö.
Mutta kun tullee 5 vierasta mukulaa, on kaikilla mukavampi jos on semmosta ruokaa joka soppii ja maistuu kaikille. Totuttelut ja opettelut kotona. Aikuiset on eri asia.
Kanaa ja kasviksia samassa vuoassa uunissa kypsennettynä.
Kasviksia sen mukaan mitä kotona sattuu olemaan: perunaa, porkkanaa, bataattia, sipulia, valkosipulia, purjoa, kesäkurpitsaa, myskikurpitsaa, sitruunaa, kuivaluumuja, kuivattuja karpaloita, tomaattimurskaa.
Ja kunnon vanhanajan kyllä-meidän-lapset-syövät -av--meininkiä!
Nyhtöpossuburgereita, hodareita, niin että jokainen täyttää itse haluamillaan täytteillä. Jälkiruoaksi mutakakkua, vaniljajädeä ja pakastevadelmista tehtyä kastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 5 lasta niin ei pidä mennä hapankaalit edellä puuhun. ...5 lasta on yli puolet porukasta. Jos tarkoitus ei on viettää mukava talvipäivä, , tee sellasta ruokaa mikä niivieraille maistuu! Unohda myös kaslerit.
Pari erilaista lasagnea tekisin, kasvis/liha/tonnikala. Vihreää salaattia, jossa on viinirypäleitä. Jälkkäriksi vaikka sitä porkkanakakkua ja hedelmäsalaattia tai mansikkakiisseliä ja kermavaahtoa!
(Joo hapankaali on hyvää, mutta kaikki ei oo tottuneet. Minun 2-vuotias kyllä on).
Saisinko kirkas tsekkiläinen valkosipuolikeitto ohjeen.
Hapankaali ei tuossa maistu eikä näy - miinuspeukuttajillekin tiedoksi:) Ei tarvitse pelätä. Se vain suurustaa padan jolloin mitään jauhosuuruksia tms ei tarvita. Terveellisempää näin. Meillä ollut lasten herkkua taaperosta lähtien.
valkosipulikeitto:
6 VALKOSIPULINKYNTTIÄ TAI 1 KYNNETÖN
SUOLAA
16DL KASVISLIENTÄ (LIHALIENTÄ)
1 TL MEIRAMIA
2 RKL PERSILJASILPPUA
MUSTAPIPPURIA
1 TL KUMINANSIEMENIÄ
INKIVÄÄRIÄ PEUKALONPÄÄN KOKOINEN PALA RAASTETTUNA
PERUNOITA
Murskaa valkosipuli ja suola morttelissa. Lisää yrtit, mausteet ja hierrä hienoksi. Laita massa kattilaan, lisää kasvisliemi ja anna kuumentua. Keitä vähintään vartti, saa hautua vaikka tunteja.
Siivilöi liemi ja lisää perunanpalat, keitä kunnes kypsiä. Lisää pinnalle persiljasilppua
Perunan sijaan voi laittaa lautasen pohjalle ravioleja. Tarjoa ruiskrutonkien kanssa
Sasinko kanssa tuon hapankaaligulassin ohjeen, ja maalaisleivän jos on spesiaaliohje!
Vierailija kirjoitti:
Keittoa leivästä tarjoiltuna. Leivät voi tehdä päivää aiemmin, koverra sunnuntaiaamuna ( jätä lakki kanneksi). Keitoiksi käy mikä vain mutta parhaiten ovat maistuneet kukkakaalisosekeitto ja tomaattinen lihakeitto. Lapset ovat pähkinöinä kun saavat syödä hauskasta "astiasta" 😊.
Ja on helppo ja halpakin kun leipä on siinä samassa kun siitä revitään sitä mukaa paloja kun keitto vähenee.
Olen tarjoillut alkuun (etikettien vastaisesti) juustoja ja leikkeleitä tai suolakurkkua ja smetanaa&hunajaa. Juomiksi käy koko aterian ajaksi valkkarit.
Jälkkäriksi new york cheesecake jonka teen valmiiksi kahta päivää aiemmin. Tarjoilen sen marjojen kanssa. Joillekkin pikkuisille ei ole tuo kakku maistunut niin olen laittanut kulhoon vaniljarahkaa ja marjoja.
leipäohje, kiitos. ei taida olla mun vakkarisämpylätaikina
Meillä aikuiset lapset aina nauraa kun pääsevät (puolisoineen) isänsä lihapatojen ääreen, että yllätys, taas tätä. Vaikka siis on yleensä eriä kuin viimeksi: karjalanpaistia / burgundinpataa / poronkäristystä / hirvipataa. Ne on kuitenkin sellaisia ruokia mitä mieluusti tehdään isompi satsi kerrallaan kun kerran ryhdytään eikä niitä viitsitä siis kahdelle tehdä. Ja yleensä halutaan tehdä sellaista ruokaa, mitä opiskelijat eivät syö päivittäin. Joskus toki savustetaan kalaakin ja usein teen jonkun kasvispadan vaihtoehdoksi, vaikka kukaan ei enää olekaan tiukka kasvissyöjä.
Ketjun ap kiittää ideoista,tosi hyviä tullut! Varmasti löydän jotain tarjottavaa sunnuntaiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkkäriksi new york cheesecake jonka teen valmiiksi kahta päivää aiemmin. Tarjoilen sen marjojen kanssa. Joillekkin pikkuisille ei ole tuo kakku maistunut niin olen laittanut kulhoon vaniljarahkaa ja marjoja.leipäohje, kiitos. ei taida olla mun vakkarisämpylätaikina
Käy sämpylätaikinaohje tai mikä vaan leipäohje. Juju vaan siinä että paistaa leivät rapeakuorisiksi ( vesiastia uunissa) ja tekee isompia sämpylöitä. Mä teen kulhoista n 20cm halkaisijaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiva, täällä uusia reseptejä :-)
Jee, niin on! Mua alkoi kiinnostaa tuo linssikeitto. Näyttäis helpolta. Ja aineksetkin löytyy melkein kaikki kotoa. Linssit vaan puuttuu ja palsternakka.
Mielenkiinnolla odotan, miten ap:n päivälliset menivät. Ei voi mennä niin, että kaikki syövät. Joku kersa vinkuu kuitenkin sydäntä raastavasti. Hyviä ohjeita tosin, mutta nuo hesesyöjät ei niitä osaa kuitenkaan arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 5 lasta niin ei pidä mennä hapankaalit edellä puuhun. ...5 lasta on yli puolet porukasta. Jos tarkoitus ei on viettää mukava talvipäivä, , tee sellasta ruokaa mikä niivieraille maistuu! Unohda myös kaslerit.
Pari erilaista lasagnea tekisin, kasvis/liha/tonnikala. Vihreää salaattia, jossa on viinirypäleitä. Jälkkäriksi vaikka sitä porkkanakakkua ja hedelmäsalaattia tai mansikkakiisseliä ja kermavaahtoa!
(Joo hapankaali on hyvää, mutta kaikki ei oo tottuneet. Minun 2-vuotias kyllä on).
Saisinko kirkas tsekkiläinen valkosipuolikeitto ohjeen.
Hapankaali ei tuossa maistu eikä näy - miinuspeukuttajillekin tiedoksi:) Ei tarvitse pelätä. Se vain suurustaa padan jolloin mitään jauhosuuruksia tms ei tarvita. Terveellisempää näin. Meillä ollut lasten herkkua taaperosta lähtien.
valkosipulikeitto:
6 VALKOSIPULINKYNTTIÄ TAI 1 KYNNETÖN
SUOLAA
16DL KASVISLIENTÄ (LIHALIENTÄ)
1 TL MEIRAMIA
2 RKL PERSILJASILPPUA
MUSTAPIPPURIA
1 TL KUMINANSIEMENIÄ
INKIVÄÄRIÄ PEUKALONPÄÄN KOKOINEN PALA RAASTETTUNA
PERUNOITA
Murskaa valkosipuli ja suola morttelissa. Lisää yrtit, mausteet ja hierrä hienoksi. Laita massa kattilaan, lisää kasvisliemi ja anna kuumentua. Keitä vähintään vartti, saa hautua vaikka tunteja.
Siivilöi liemi ja lisää perunanpalat, keitä kunnes kypsiä. Lisää pinnalle persiljasilppua
Perunan sijaan voi laittaa lautasen pohjalle ravioleja. Tarjoa ruiskrutonkien kanssa
Sasinko kanssa tuon hapankaaligulassin ohjeen, ja maalaisleivän jos on spesiaaliohje!
Leipänä teen usein pataleivän tyylistä, mutta karkeammista jauhoista, leseistä, siemenistä ja ryyneistä.
Hapankaaligulassi
porkkanaa 2-3
sipulia 2
lihaa (n1 kg) kaikki käy – vasikka, nauta, sika, makkara
hapankaalia (vajaaseen kiloon lihaa n. 200 g)
punaista paprikaa 2- 3
tomaattipyrettä
valkosipulia 3-4 kynttä
paprikajauhoa 1 rkl
laakerinlehti
chilijauhoa tai -hippua
(chilipaprika)
mustapippuria
sitruunan kuorta
lihalientä (mieluiten melko voimakasta)
Lihat ruskistetaan padassa. Lisätään sipulit, joita hieman kuullotetaan lihojen seassa. Lisätään pilkotut juurekset ja paprika. Paistetaan hetken aikaa. Maustetaan tomaattipyreellä, pippurilla, reilulla paprikajauheella, chilijauheella, sitruunan kuorella ja silputulla valkosipulilla. Mausteiden annetaan herätellä hetki yhdessä. Lisätään kuuma lihaliemi. Sekoitetaan hapankaali, pilkotut suolakurkut ja pieni laakerinlehti. Uuniin noin 160 C tai padassa n 2.5-3h. Valmis ruoka maustetaan vielä tilkalla etikkaa (itse olen jättänyt tämän pois, hapankaalista tulee happoisuutta). Maista suola (lihaliemessä useasti melko sopivasti suolaa). Jos haluat enemmän ruokaisuutta lisää loppuvaiheessa 5-6 perunaa lohkoina ja hauduta kypsäksi. Padassa saa olla lientä sen verran että on jotain padan ja keiton väliltä (lusikoitavaa kuitenkin).
Syödään smetanan ja vaalean sekaleivän kera (leivän päälle voi laittaa voimakasmakuista juustoa).
En harrasta sunnuntaipäivällisiä, haluan haahuilla yöpuvussa koko päivän enkä vastaanota vieraita.
Miksi paisti olisi sitkeä? Etkö osaa valmistaa sitä?