Työsuhteen purku koeajalla
Onko hitaus tarpeeksi painava syy työnantajan purkaa työsuhde kahden työpäivän jälkeen? Ensimmäisenä työpäivänä ei ollut mitään valittamista, toisen päivän lopulla sanottiin ettei tarvitse tulla enää koska olet liian hidas. Toisena päivänä tein täysin eri hommaa kuin ensimmäisenä päivänä. Jouduin ko työtehtävän lisäksi raahaamaan kymmeniä pahvilaatikoita, joissa tehtävään tarvittavat välineet olivat toiseen kerrokseen, sekä litistämään tyhjät laatikot ja viemään ne pois. Tämän lisäksi sai selvitellä asioita useampaan otteeseen kun tarvittavia asioita ei joko ollut tarpeeksi tai ne olivat vääriä, ja tämän takia odotella kun lähin esimies selvitti näitä oman esimiehensä kanssa. Lähin esimieheni kuitenkin päivän lopussa kiitti tästä päivästä sekä minua että toista uutta työntekijää, hän ei tiennyt irtisanomisestani mitään. Muistan lukeneeni jutun, jossa sanottiin että hitauden eikä edes laiskuuden takia saisi antaa potkuja tai työsuhdetta purkaa. Koko ajan kuitenkin tein itseni mielestä suht ripeästi töitä, mitä nyt pidin kymmenen minuutin kahvitauot, joita en huomannut ainakaan kaikkien pitävän. Kyse kuitenkin oli kokoaikatyöstä, jolloin tietojeni mukaan kahvitauot kuuluu päivään.
Mahtaakohan tämä olla niitä kuuluisia Itse aiheutit että sai potkut koeajalla - syitä työvoimatoimiston antaa karenssi.
Kommentit (5)
En huomannut olevani sen hitaampi kuin muutkaan, mutta näköjään en sitten ole työelämä kelpoinen. Kahdesta edellisestä työpaikasta en ole potkuja saanut.
Älä anna tämän kokemuksen nujertaa sinua. Kaksi edellistähän on sujunut. Työnantaja saattoi nyt toivoa ripeämpiotteista tyyppiä tähän hommaan, mutta ei se tarkoita sitä ettet sinä soveltuisi mihinkään! Kuuntelepa Markus Kajoa Pitääkö olla huolissaan ohjelmassa.
Kyllä soveltumattomuus työhön on peruste purkaa työsopimus koeajalla.
Kerroitkohan nyt ihan koko totuuden? Aika erikoiselta kuulostaa, että kahden päivän jälkeen saat kenkää pelkän hitauden vuoksi (ta tuskin sanoi sulle sellaista tai mitään muutakaan syytä?) kun rekrytointiin ja perehdytykseen on jo käytetty aikaa. Jotain muuta tuossa on takana, veikkaisin.
Mun veikkaus on, että opastus ja perehdytys on ollut heikkoa ja siitä on aiheutunut sotkua ja siitä hitaus eli päivän aikana ei tullut tarpeeksi tulosta. Irtisanoja ei välttämättä ole tiennyt kaikkea.
On.