Miksi mies on nuin välinpitämätön? Jo toista viikkoa putkeen unohtaa ottaa lääkkensä ja varmistaa minulta...
Ajattelin että mies on huoleton vain siivousasioissa, että ei hoksaa sotkua, ja milloin pitää siivota. Mutta ei nähtävästi ota asiaksi muistaa oikein mitään! Siis parin viikon ajan on jossain vaiheessa päivää tullut minulta varmistamaan että onko ottanut lääkkeensä jo. Käsittääkseni nuo lääkkeet pitäisi vielä ottaa aamulla, ja saattaa joskus tulla ihan iltamyöhäänkin kysymään, että ottiko jo ne. Aina vastaan saman; minä en tarkkaile hänen lääkkeenottoaan, kun aikuisen pitäisi itse pystyä hoitamaan sellaiset. Laskut on ainoat mitkä muistaa maksaa ajallaan, mutta tosi monessa muussa asiassa on tuollainen huoleton. Onneksi ei ole lapsia.
Tiedän, että tuosta voi oppia pois, kun itse olin tosi huoleton ja välinpitämätön nuoruuden ja lapsuuden. Mitään siivouksia tai muita elämän perustaitoja en oppinut, vaan opettelin niitä sitten aikuisena. Ja rutiininmuodostuksia. Toivottavasti mies nyt heräisi tuohon, että alkaisi opettelemaan rutiineja lääkkeiden ottoon ja muuhunkin. Minä en ala aikuisen miehen äidiksi. Liian pitkään paapoin siivouksen kanssa, joten nyt saa itse aikuistua.
Kommentit (9)
Osta lääkeannostelija, 28 lokeroinen maksaa apteekissa parikymppiä, minä ostin ebaysta muutamalla eurolla.
Hakusanoja.
Weekly 28 Day Tablet Pill Box Holder Medicine Storage Organizer Case Container
Tässä yksi alle 3€, ei edes postikuluja. Yksi unohtuneiden lääkkeiden takia tehty käynti päivystyksessä maksaa kymmenkertaisesti tämän hinnan perheellesi , yhteiskunnalle vielä enemmän.
https://www.ebay.com/itm/Weekly-28-Day-Tablet-Pill-Box-Holder-Medicine-…
Vierailija kirjoitti:
Osta lääkeannostelija, 28 lokeroinen maksaa apteekissa parikymppiä, minä ostin ebaysta muutamalla eurolla.
Hakusanoja.
Weekly 28 Day Tablet Pill Box Holder Medicine Storage Organizer Case Container
Tässä yksi alle 3€, ei edes postikuluja. Yksi unohtuneiden lääkkeiden takia tehty käynti päivystyksessä maksaa kymmenkertaisesti tämän hinnan perheellesi , yhteiskunnalle vielä enemmän.
https://www.ebay.com/itm/Weekly-28-Day-Tablet-Pill-Box-Holder-Medicine-…
Tuosta mieskin puhui, että pitäisikö hankkia, mutta ei ole sitäkään ottanut sitten asiaksi. :D Ehdotin myös väliaikarakaisuksi, että liimaisi minun e-pilleri rasiasta sen viikko-tarran omaansa (minulla on ylimääräisiä monta). Kun on ehkä melkein saman malliset nuo pilleri rasiat. Siis se tarra joka liimataan foliopaketin ylös, josta voi tarkistaa onko sinä viikonpäivänä ottanut pillerin. Minua tuo ainakin muistuttaa että olen ottanut, mutta miehelle ei sitten kelvannut. Tai tussilla voisi laittaa viikonpäiväkoodit rasiaan, jos ei tarra istu, mutta ei.
Ap
Puhelimeen hälytys joka aamu samaan aikaan ja sitten ottamaan lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Puhelimeen hälytys joka aamu samaan aikaan ja sitten ottamaan lääkkeet!
No tätäkin olen ehdottanut, mutta mies ei jaksa sitäkään. En tiedä miksi. Taas eilen unohtui, ja illalla kysyi minulta, ja taas ssama vastaus. Huoh.
Ap
Vie ukko lääkäriin, pääkopassa ei kaikki ok... muistisairautta/verenkiertohäiriöitä...
Jätä se sika,jos mies ei ole erityisen varakas unohda koko tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vie ukko lääkäriin, pääkopassa ei kaikki ok... muistisairautta/verenkiertohäiriöitä...
On aina ollut tuollainen välinpitämätön. Nyt vaan kunnolla hoksasin, kun tuo lääkeasia ainakin itseäni säikäytti. Siivousasioissa saattaa vaikka luvata imuroida ja pyyhkiä pölyt viikonloppuna, mutta sitä ei koskaan tapahdu. Unohtaa kokonaan että on luvannut. Tai ei ota jotenkin asiakseen aktiivisesti muistaa. Muistaa kyllä silloin sunnuntai-iltana kun kysyn että meinasiko se siivota, ja lupaa sitten taas ensi viikonloppuna. Joku tuossa toiminnan suunnittelussa ja rutiinien muodostamisessa tökkii monenkin asian kohdalla. Kotona ei katsota ennen kauppaan lähtöä että mikä on loppu. En nyt tähän hätään keksi enempää esimerkkejä, kuin tuon anopin tauluhomman ja synttärit. Mutta kyllä tässä vuosien aikana on monia sellaisia tullut, pahimpana nyt tuo lääkkeiden otto.
Ap
Ei siis ole ainut asia missä ei ota asiakseen muistaa. Sukulaisten synttärit menee melko kirkkaasti ohi, tai sitten havahtuu siinä viimeisenä iltana, että eihän ole lahjaa hankkinut. Saattaa olla että on muistanut synttärit viikkoa ennen, muittei ole minnekkään rekisteröinyt, että pitää ehkä lahja ja/tai kortti hankkia tai muuten muistaa.
Ja sitten on asioiden tekemisen lupaukset. Äidilleen lupasi isovanhemmistaan tilata tulosteen kehyksiin. Anopin antamat kehykset on tuolla kolmatta kuukautta pyörinyt, että mies mittaisi ne, ja tilaisi kuvan siihen. Varmaan joku max 15min homma, mutta ei vaan ota tehdäkseen, tai muistaakseen. Muutaman kerran tänä aikana olen kysynyt että onko muistanut, ja silloin on aidosti häkeltynyt, ettei muistanut. Mutta ei siltikään tartu toimeen, tai kirjoita mihinkään muistiin tai mitään. Minua hävettää toisen puolesta, kun ei ole ainoita kertoja nämä, ja varsinkin kun jollekin lupaa tehdä jotain ja tuommoinen pikkuasia sitten venyy kuukausitolkulla.
Joo melko pientä nuo muut ehkä, mutta ajattelin että lääkkeet muistaisi ottaa! Kuitenkin työnsä saa hoidetta (kai) ok ja muutenkin laskut ja ruokailut hoituu, mutta sitten joissain asioissa on ihan päinvastainen ja suorastaan holhottava. Turhauttaa. Huh, pääsinpäs purkautumaan. :D
Ap