Lapsi, jota ei ole. Sijaisäidin mietteitä.
Aina kun jossain täytettävänsä lippusessa tai lämpöisessä kysytään huollettavien lasten määrää, laitan sinne nolla. Ja kuitenkin meillä on lapsia. Tietenkin pieni juttu, mutta höpsö mamma ajattelee tätäkin niin että nyt se joku siellä toisessa päässä lippistä lukiessaan ei ollenkaan tiedä minun olevan äiti.
Kommentit (22)
Mitä ihmeen väliä on sillä mitä joku ventovieras ajattelee tai on ajattelematta?
Sijaisäiti on lastenhoitaja, työsuhteessa. Ei äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole työsuhdetta emmekä liioin ole lastenhoitajia. Olemme sijaisvanhempia. Mutta ei tietenkään sanota lapsille, että odottakaas kun sijaisäiti laittaa takin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen väliä on sillä mitä joku ventovieras ajattelee tai on ajattelematta?
Eihän sillä olekkaan. Nämä ovat vaan höppänän emon mietteitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole työsuhdetta emmekä liioin ole lastenhoitajia. Olemme sijaisvanhempia. Mutta ei tietenkään sanota lapsille, että odottakaas kun sijaisäiti laittaa takin päälle.
Te hoidatte toisen lasta väliaikaisesti. Ja saatte siitä rahaa. Olet lastenhoitaja.
Toivottavasti lapsia et kuitenkaan äidiksi laita sanomaan.
Sijaishuoltaja olisi ihan hyvä nimi mun mielestä. Äidiksi sanominen aika kornia.
Yksi maailman arvokkaimmista tehtävistä huolehtia ja rakastaa toisten lapsia, kun tietää, että homma voi olla vain väliaikaista.
Mitä tuohon äidiksi kutsumiseen liittyy, oma tyttöni sanoi hoitotätiä äidiksi ja minua äidiksi, koin sen niin, että tyttösellä on hyvä ja luotettava hoitopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te hoidatte toisen lasta väliaikaisesti. Ja saatte siitä rahaa. Olet lastenhoitaja.
Ei olla lastenhoitajia. Ja ei voi ihan väliaikaseksi sanoa, jos lapsi on perheessä vauvasta aikuisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Sijaishuoltaja olisi ihan hyvä nimi mun mielestä. Äidiksi sanominen aika kornia.
Ei ole hyvä kun ei olla huoltajia.
Mietin aina ystävääni, joka on sijaisäiti kahdelle ns. "erityislapselle " miten IHMEESSÄ HÄN JAKSAA. Itse en sillä kytypalkalla n.750 e kuukaudessa per lapsi,hoitaisi, huolehtisi yötäpäivää toisten lapsista. En koskaan. Ne lukemattomat terapiakäynnin heidän kanssa viikottain, lääkäröinnit, psykologikäynnit ym ym tulisin hulluksi. Molemmilla lapsilla ties mitä diagnooseja. Molemmat lapset tulleet vauvana ja ovat nyt kouluikäisiä. Niin pyytteettömällä rakkaudella ystäväni heitä hoivaa ja todellakin lapset kutsuvat häntä äidiksi. Miksi eivät kutsuisi perheen biologisten lasten tavoin. Ainoa asia mikä huolestuttaa, on se miten tämän äidin lähes
Kaikki aika menee näiden haasteellisten sijoituslasten kanssa, eikä biologisille lapsille näinollen jää aikaa juuri mitään. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla lastenhoitajia. Ja ei voi ihan väliaikaseksi sanoa, jos lapsi on perheessä vauvasta aikuisuuteen.
Sijoitus on AINA lähtökohtaisesti väliaikainen. Tämä on ensimmäinen asia, joka sijaisäidin pitää sisäistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoitus on AINA lähtökohtaisesti väliaikainen. Tämä on ensimmäinen asia, joka sijaisäidin pitää sisäistää.
Huostaanotto on voimassa toistaiseksi. Koskaan ei tiedä kuinka kauan sijoitus kestää. Suurin osa ei purkaudu. Täytyy elää siten, että lapsi on perheenjäsen.
En koskaan lähtisi ottamaan sijoituslapsia. Huono sijoituskohde😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika surullista lasten näkökulmasta, kos oman vanhemman ollessa kyvytön vanhemmuuteen, niin tuuraajana on ”lastenhoitaja”, mahdollisesti vuosia.
Kyllä sijaisvanhemmat ovat _vähän_ eri asia kuitenkin, ainakin ne jotka ovat hommassa oikeista syistä.
Meillä sijoituslapsi ollut nyt 18-vuotta. Tuli ihan vauvana. Olisipa ollut kurjaa lapselle kutsua meitä vanhempia etunimillä, sijaisvanhempina, hoitajina tms. Luontevaa kun lapsi itse alkoi sanomaan minua äidiksi, kun kuuli muidenkin lastemme niin sanovan.
Kiitos eräälle ihanalle Marjalle, kun sain ja saan edeleen kutsua sinua äidikseni, vaikka et biologinen äitini olekaan. Olet silti minulle se ainoa oikea äiti. T. Neea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Siispä jatkossa en esim. osta lapselle synttäri- ja joululahjoja, en ota häntä matkoille mukaan tai maksa saman hintaisia harrastuksia kuin biologisille. Tällaisia juttuja kun kulukorvaus ei kata. Lapsi on varmaan onnellinen!
Ja piti tietenkin olla lippusesta ja lappusesta. Ja toinen lukee sitä lippusta.