Tarkoittaako nälkä sitä että laihdun?
Mulle tulee tyytyväinen tunne näin illalla jos olen menossa nukkumaan nälkäisenä. Ajattelen, että nyt on päivän syömiset "pysyneet aisoissa" ja laihdutusprojekti edistyy. Onko mitään perää? Ylipainoa on 15 kg vielä, 25 kg jo pudotettu!
Kommentit (25)
Kyllä tarkoittaa. Pieni nälkä on merkki siitä, että keho käyttää rasvavarastojaan.
Nälkä on merkki alhaisesta verensokerista. Lisää stressihormonin tuotantoa.
Karkeasti joo, mutta kovin pahaksi nälkää ei kannata päästää edes laihdutettaessa. Altistaa ahmimiskohtauksiin, muunmuassa.
Ja toisaalta, kun koostaa syömisensä oikein, voi laihtua tuntematta laisinkaan nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tarkoittaa. Pieni nälkä on merkki siitä, että keho käyttää rasvavarastojaan.
Ei todellakaan ole.
No sinun tapauksessa ja monen muunkin näköjään tarkoittaa jos olet kerran jo 25kg tiputtanut. Kalorivaje voi olla suurehko jos kerran nälkä on, mutta ei se haittaa jos sitä kestät. Kohta joku ikilaihduttaja tulee kertomaan sinulle säästöliekistä ja muusta mystiikasta, mutta muista että se on pelkkää paskapuhetta ilman mitään tieteellistä pohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole.
Kyllä todellakin on noin niin kuin nyrkkisääntönä.
Jos syö liian isoja aterioita liian harvoin voi olla jatkuvasti nälkä ilman että laihtuu. Voi jopa lihoa.
Säännöllisesti ja monipuolisesti syömällä voi välttää isomman nälän tunnetta ja silti laihtua.
Nälkä voi olla myös himotusta, joka ei ole oikeaa nälkää vaan "nälkää". Jos nälkäsi on enemmän "tekee mieli"-tyyppistä kuin että maha kurnii, ei se ole laihtumisen merkki.
Vaikka söisit ihan hyvän määrän ruokaa, voi olla nälkä jos ei saa tarvittavia ravintoaineita. Tällöin ei siis myöskään laihdu.
Jotta voi laihtua, pitää syödä vähemmän kuin kuluttaa. Nälän tunteeseen vaikuttaa ruokailun säännöllisyys (riittävän usein pienempiä, monipuolisia aterioita) ja vatsalaukun täyttyminen. Vatsalaukkua voi täyttää kasviksilla ja muilla vähäkalorisilla tuotteilla, jotka vievät nälän tunteen tehokkaasti (muistaen tietty syödä monipuolisesti myös muuta kuin kaloritonta). Tällöin laihduttaessakin voi olla melko kylläinen. Nälkää on laihduttaessa ainakin alkuun normaalia tuntea, kun vatsalaukku on voinut tottua suurempiin kerta-ateriakokoihin ja tällöin vatsa pitää totuttaa alkuun normaalikokoisiin annoksiin.
... eli vähän vaikea sanoa. Kokonaisuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tyytyväinen tunne näin illalla jos olen menossa nukkumaan nälkäisenä. Ajattelen, että nyt on päivän syömiset "pysyneet aisoissa" ja laihdutusprojekti edistyy. Onko mitään perää? Ylipainoa on 15 kg vielä, 25 kg jo pudotettu!
No ei välttämättä. Suoraan sanoen sen läskin pitäisi kadota vessanpönttöön. Eli ihan wc käyntien tiheydestä voi päätellä, laihdutko. Juoksuttaako vessassa, toimiiko vatsa tehokkaasti....
Laihtua pitäisi vessaan, ei ihon kautta, eli näppyjä ei saisi tulla.. Sitten on asiat väärin.
Olen sitä mieltä, että mitä enemmän kasviksia jaksaa syödä, sitä tehokkaammin rasva palaa. Ei tarvitse mennä nälkäisenä nukkumaan, mutta aamulla pitäisi jo olla sudennälkä.
Menen siis nälkäisenä nukkumaan, mutta herään aamulla ilman nälkää. Ehkä keho käyttää läskiä polttoaineenaan yöllä, mikäs sen mukavampaa!
Ap
Nälän tunne riippuu yksilöillisistä nälkähormonin vaihteluista. Jollakin saattaa olla koko ajan nälkä, kun taas jollain toisella ei juuri koskaan. Itse en tunne nälkää, joten joudun katsomaan kellosta että muistan syödä.
Kyllä nipistelevä näläntunne tarkoittaa sitä, että kroppa ei ole saanut sitä määrää ruokaa, mihin on tottunut. Eli on se merkki siitä, että on totuttamassa kehoa vähempään ravintomäärään. Mutta se on ohimenevä tunne, eli pian keho tottuu, etkä välttämättä enää tunne sitä, vaikka keho laihtuukin.
Olen huomannut saman. Kun menee vatsa kevyenä nukkumaan, paino putoaa. Päivällä voi syödä ihan kunnon ateriat. Ilta-ahtamista kannattaa välttää, koska siinä saa pilalle koko päivän "työn".
Syömättä laihduttamisella ei pääsee eroo kuin lihaksista. Hätätilassa keho ei polta edes rasvaa vaan säästelee sitä.
Kyllä polttaa rasvaa ja paljon!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä polttaa rasvaa ja paljon!
Juu ei kannata uskoa tähän. Ei oo fiksua.
Vierailija kirjoitti:
Syömättä laihduttamisella ei pääsee eroo kuin lihaksista. Hätätilassa keho ei polta edes rasvaa vaan säästelee sitä.
Höpölöpö. Jos noin olisi, siinä olisi ratkaisu nälänhätään.
Vierailija kirjoitti:
Menen siis nälkäisenä nukkumaan, mutta herään aamulla ilman nälkää. Ehkä keho käyttää läskiä polttoaineenaan yöllä, mikäs sen mukavampaa!
Ap
Ei, vaan jos sulla ei ole aamulla nälkä, kehosi menee yöllä säästöliekille. Syö illalla kasvispainotteisesti niin yöllä kroppa tekee työnsä, aamulla sulla on hirveä nälkä, syöt ja käyt paskalla. Te ette vaan tajua... lue, opiskele aihetta, miten hormonit toimii, miten kroppa toimii, mitä kannattaa syödä jne...
Kitudieetti ei pidemmän päälle toimi vaan lihot takaisin.
Henkilö voi syödä alkupäivän aikan 3000kcal ruokaa, paastota sitten iltaan asti jolloin tulee taas nälkä. Tarkoittaako tämä, että he laihtuvat?
Ei