Tuntuu ettei elämässä ole aikaa millekään muulle kuin työlle, muita?
Olen alkanut pikkuhiljaa masentumaan kun tuntuu ettei elämässä ole mitään muuta iloa kuin työ. Mistä te muut löydätte sitä?
Esimerkiksi tänään heräsin klo 7, lähdin töihin 7:45 ja aloitin työt klo 9:00. Töistä pääsin lähtemään 17:40 ja kotona olin 19:10. Nyt tässä olisi pari tuntia aikaa ennen suihkua ja nukkumaanmenoa. Sekin aika menee kaupassa käyntiin ja pyykinpesuun. Onko elämä oikeasti vain tätä? Masentavaa.
Kommentit (57)
Siirryin muutamia vuosia sitten työelämään enkä ollut tajunnut miten hallitsevaa se on koska aiemmin teki korkeintaan muutaman kuukauden töitä ja sitten opiskeli. Vakitöistä lomaa on vain muutama viikko vuodesta... Tuntuu että kaikki vapaus katosi.
Vierailija kirjoitti:
Noin se orjien elämä menee,teette työtä eliitille koko elämänne,ehkä kuukauden vuodesta voitte nauttia elämästä,onneksi olkoon
Katsokaa kuinka onnellisilta näyttävät nämä uuden kulttuurin suurlapsiset perheet . Ei ole työhuolia, ei aikaisia herätyksiä tai aikatauluja, ei huolta vuokranmaksusta , ei alkoholia , ei tupakkaa , ei huolta lääke-ja sähkölaskuista . Asunnossa jotakin rikki tai pyykinpesukone rikki : huoltomies korjaa ja kunta maksaa uuden .
Kuin kuninkailla ja presidenteillä , palvelijat hoitavat kaiken .
Itsekin olen alalla, jolla päivät pitkiä. Sentään työ on suht mielenkiintoista, mutta myös haastavaa joten illalla on todellakin väsynyt. Tuntuu, että suurimman osan ajasta en pysty nauttimaan edes siitä palkasta, jonka piti olla alan hyvä puoli, vaan vedän yhä iltapalaksi mikropizzaa, kun kokata ei jaksa. Onneksi ei ole lapsia, niin ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa siitä, mitä kotona ei jaksa suorittaa.
Haaveilen voivani joku päivä perustaa oman toimiston, palkata ajan myötä jonkun ja itse siirtyä osin yrityksen paperitöihin. En toisaalta tiedä, olisiko sekään hyvä asia, sillä ainakin nykyisessä työssä yleinen eroamisikä kolahtaa seitsemänkymppisenä mittariin, toisin on yritystyössä.
Vierailija kirjoitti:
Joo samalta tuntuu, vaikkei työmatkaan menekään kuin korkeintaan 20min ja työpäivät on vain 8,5h.
Huh huh kyllä ihmisillä on kivasti asiat täällä Suomessa. Odotan innolla jos tuollaisilla työajoilla pääsen töihin jossain vaiheessa.
Olin itse Aasiassa töissä 4 vuotta juuri (eka työpaikkani koskaan) ja yleensä ylityötä oli muutama tunti päivässä eli 9:00 - 20:00 paikkeilla oli useimmat päivät. Työmatka ovelta ovelle oli n. 35min itsellä mikä oli onnekasta.
Tein ns. myyntityötä provikkapalkalla ja tuli tienestiäkin n. 75000e vuodessa mutta siitä kivasta huolimatta neljän vuoden jälkeen alkoi olla lopussa ja kokeilin masennuslääkkeitä.
Otin ns. Irtioton ja lähdin menemään, nyt seilaan maailmalla jonkin aikaa. Mitä näistä kommenteista päättelee Suomessa on ainakin paljon enemmän omaa aikaa ihmisillä ja ei tarvi hävetä ylitöiden tekemättömyyttä.
Aika pitkä työmatka sulla. Ja työpäivän pituus lähemmäs 9 tuntia? Ei ihme, että tuolta tuntuu. Itse lähden töihin 7.45 ja olen kotona 16.30. Työmatkan pituus 15-20 min suuntaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkasi ovat älyttömät. Plus miksi et käy kaupassa työmatkan yhteydessä? Ikinä en arkisin erikseen lähtisi kauppaan.
Jos kauppa on eri suunnalla ja ei matkan varrella. Tai kulkee julkisilla.
Miksi ei voisi käydä kaupassa kotimatkalla jos käyttää julkisia? T. Teen näin
Aikaa olis muuhunkin, ei ole varaa muuhun kuin työssäkäymiseen. :-------))
Mutta siis tätähän hallitus on ilmeisesti kaavaillutkin, kiitos siitä.
Kyllä 8 tuntia päivässäkin on ihan liikaa. Itse tein pari vuotta vakiduunia ja otin loparit. Oma firma on paljon kivempi vaihtoehto.
Kyllä. Näin on minunkin kohdallani. En mä muista viikoistani muuta kuin nukkumisen ja töissä käymisen. Toki voi olla ihan syynä sekin ettei mulla ole minkäänlaista sosiaalista elämää. Viikonloput makaan sängyssä tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmatkasi ovat älyttömät. Plus miksi et käy kaupassa työmatkan yhteydessä? Ikinä en arkisin erikseen lähtisi kauppaan.
Jos kauppa on eri suunnalla ja ei matkan varrella. Tai kulkee julkisilla.
Miksi ei voisi käydä kaupassa kotimatkalla jos käyttää julkisia? T. Teen näin
aa
Julkisilla kulkeminen saattaa sisältää paljon kävelyä eikä painavien ostosten kantaminen ole herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan etsiä asunto lähempää työpaikkaa tai työ lähempää kotia. Ei mitään järkeä pistää tuntikausia päivässä työmatkoihin.
Etsin koko ajan uutta työpaikkaa. Samanlaisia paikkoja vain ei ole paljon vapaana. Ylitöitä on tullut viime aikoina ihan liikaa, sillä sijaistan esimiestä. Muutto ei valitettavasti ole mahdollista vielä.
Uuden työpaikan saamiseen asti koitan vältellä loppuunpalamista mahdollisimman paljon...
T: ap
Arkeni: Herään 03.30, lähden töihin 04.30, työt alkavat 05.30. Työvuoro loppuu 14.00 tai jälkeen kykyjen ym muiden takia, kotona olen noin 15.00 aikoihin tai jälkeen.
Eli klo 15.30 olen ollut jo kellon ympäri hereillä ja aika valmis menemään nukkumaan...
Tuttu tunne, ap! En jaksanut, olen nyt opintovapaalla ja mietin miten järjestäisin jatkossa asiani toisin. Ei vaan jaksa tommosta elämää. Tuntui niin tyhjältä. Ja vielä täällä pk-seudulla yksinasuvana normipalkalla on aika vaikeaa saada edes mitään merkittävää säästöön, joten sitten sitä vaan raataa ja raataa siellä oravanpyörässä eikä edes tiedä miksi. Elämä menee ohi ihan turhaan.
Oma työmatkani on 5min. Elämä on ihanaa!
Minulla menee hyvin. Teen töitä ma-pe 7-15 tai 8-16 vaihdellen. Työmatka on semmonen 10min/suunta eli ihan mitätön. Työstäni tykkään paljon. Lapsia minulla ei ole, joten töiden jälkeen teen mitä lystää välillä yksin ja välillä yhdessä avomiehen kanssa. Viikonloppuisin näen aina ystäviäni ja kaikenlaista ohjelmaa on tiedossa. Loma-aikoina yleensä matkustetaan ulkomaille tai kotimaassa. Työ ei ahdista minua lainkaan. Olen 30v nainen.
Nää on niitä valintoja. Itse olen AINA pyrkinyt muuttamaan koulun/työpaikan läheisyyteen. Eikai kukaan jaksa mitään tunnin pituisia matkoja? Pidentää päivää ihan hirveästi! Eri asia toki jos työmatkat lasketaan jo työajaksi!
Itse teen osittaista työviikkoa ja olen jo kauan tehnyt. Kaveri on kuukaudesta 2 viikkoa töissä ja 2 viikkoa aina vapaalla.
Itse siirryin vuorotyöhön tosta oravanpyörästä. Vuorotyö on tuonut valtavasti vaihtelua ja mahdollisuuksia! On mahdollista olla pitkiäkin aikoja vapaalla! Lisäksi on mahdollista saada useita välipäiviä työvuorojen väliin. Mieluummin tekee useamman pitkän vuoron ja nauttii vapaista sen jälkeen. Lisäksi vuorojen vaihtelu on mukavaa. Rakastan 3-vuorotyötä!
Töissä on oikeasti ihan kivaa. Työn merkityksen huomaa vasta kun se työ loppuu.
T: pitkäaikaistyötön :(
Me käydään melkein aina erikseen kaupassa. Mun työmatkan varrella ei ole mitään isoa kauppaa ja mulla saattaa olla työkamoja tai vaihtovaatteita jo repullinen mukana, liikun pyörällä tai julkisilla. Mies taas hakee lapsen autolla eikä hänen kanssaan viitsi kiertää kauppoja hoitopäivän jälkeen ennen päivällistä.
Käydään joko koko perheenä tai toinen vanhempi käy yksinään illalla, toinen leikkii lapsen kanssa.