Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö ateisteja tyhminä?

Yngwie Malmsteen
28.02.2018 |

minä pidän

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä ihmisoä tyhminä sillä perusteella, mitä he uskovat (tai kuvittelevat ettievät usko). Ihmisen aivojen rakenne on sellainen, että johonkin uskoo joka tapauksessa, jollei uskontoon niin polittiiseen järjestelmään, aatteeseen, tieteeseen, johonkin. Ja on luonnollista kuvitella olevana muita oikeammassa - jos ajattelisi olevansa väärässä, muuttaisi tietystti mielipidettään.

Mutta pidän tyhmänä ihmisiä, jotka eivät halua ymmärtää muiden ihmisten ajatuksenjuoksua, vaan tyytyvät pilkkaamaan sitä. Se on älyllisesti laiskaa.

Tätä iänikuista uskisten mantraa minä en käsitä, väitettä että ”Jokainen uskoo johonkin”. Jos nyt uskon edustukselliseen demokratiaan niin onko se jotenkin sama asia uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Minusta, ei nyt ihan.

Tämä ei ole uskovaisten mantra, vaan aivotutkijoiden. Esim Pascal Boyerin teoksia voi lukea ymmärtääkseen, mistä on kyse. En itsekään usko mihinkään uskontoon, mutta uskon hyvinvointivaltioon ja - tosiaan - tieteeseen.

Vierailija
22/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pidä ihmisoä tyhminä sillä perusteella, mitä he uskovat (tai kuvittelevat ettievät usko). Ihmisen aivojen rakenne on sellainen, että johonkin uskoo joka tapauksessa, jollei uskontoon niin polittiiseen järjestelmään, aatteeseen, tieteeseen, johonkin. Ja on luonnollista kuvitella olevana muita oikeammassa - jos ajattelisi olevansa väärässä, muuttaisi tietystti mielipidettään.

Mutta pidän tyhmänä ihmisiä, jotka eivät halua ymmärtää muiden ihmisten ajatuksenjuoksua, vaan tyytyvät pilkkaamaan sitä. Se on älyllisesti laiskaa.

Tätä iänikuista uskisten mantraa minä en käsitä, väitettä että ”Jokainen uskoo johonkin”. Jos nyt uskon edustukselliseen demokratiaan niin onko se jotenkin sama asia uskoa Jeesukseen Kristukseen?

Minusta, ei nyt ihan.

Tämä ei ole uskovaisten mantra, vaan aivotutkijoiden. Esim Pascal Boyerin teoksia voi lukea ymmärtääkseen, mistä on kyse. En itsekään usko mihinkään uskontoon, mutta uskon hyvinvointivaltioon ja - tosiaan - tieteeseen.

Jos se olisi tutkijoiden mantra, niin sille olisi olemassa jotkin perustelut. Sellaisia ei kuitenkaan missään koskaan esitetä. Uskonnollisuus on niin täysin eri asia kuin tavallinen uskominen arkipäiväisiin asioihin, kuten siihen, että aurinko nousee huomenna, ettei niistä voida puhua samassa lauseessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta, ei nyt ihan.

En pistäisi jumaluskoa ja yhteiskunnallista näkemystä samalle viivalle ja kuittaisi molempia "uskon asioina". Jälkimmäistä voi tutkia ja havainnoida tieteen keinoin ja sitä voi myös omin toimin konkreettisesti edistää.

Jumalusko ei myöskään ole vaihtoehto muille näkemyksille. Sekä uskovainen että ateisti voivat joko kannattaa tai vastustaa esim. hyvinvointivaltiota.

Varmaan sinänsä on totta että kaikilla ihmisillä on asioista näkemyksiä ja mielipiteitä. Sen sijaan sokeaa uskoa yliluonnolliseen ei kaikilla ole. Samat ihmiset oman kokemukseni mukaan perustelevat muutkin näkemyksensä järkiperäisesti, eivät uskolla.

Vierailija
24/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta, ei nyt ihan.

Vähän riippuu näkökulmista. Minun näkökulmastani koko elämä perustuu uskomuksille, ja kaikki on kyseenalaistettavissa, ihan lähtien siitä, onko elämä unta vai totta? Mihinkään ei voi koskaan täysin luottaa, aina voi tapahtua jotain odottamatonta. Minä vain elän uskossa, että tulen huomennakin töihin. Se jää silti nähtäväksi.

Vierailija
25/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta, ei nyt ihan.

Jos se olisi tutkijoiden mantra, niin sille olisi olemassa jotkin perustelut. Sellaisia ei kuitenkaan missään koskaan esitetä. Uskonnollisuus on niin täysin eri asia kuin tavallinen uskominen arkipäiväisiin asioihin, kuten siihen, että aurinko nousee huomenna, ettei niistä voida puhua samassa lauseessa.

Ne perustelut -aivokuvineen ja kuvantamisen tulosten tilastoesittelyineen - voi lukea noiden neurotieteilijöiden artikkeleista. En ala niitä tähän tiivistää, kun perustelujen vakuuttavuus riippuu aika paljon siitä,e ttä näkeekö nuo kuvantamiskuvat, joissa tietyt osat aivoista aktivoituvat samalla tavalla. Toisin sanoen, sinä olet sitä mieltä, että uskonnollisuus on eri asia, mutta isoista ihmisjoukoista otetut tietokonotomografiakuvat antavat ymmärtää, että kyllä niissä jotain kovin samanlaista on.

Tämän ilmiön popularisoinnista voi lukea esim aiemmin mainitun antroopogin Pascal Boyerin kirjasta Ja ihminen loi Jumalat https://www.booky.fi/tuote/pascal_boyer/ja_ihminen_loi_jumalat_miten_us…

Tai the Naturalness of Religion, the Cognitive Theory of Religion. https://books.google.com/books?id=5jkhjMvYpa4C&printsec=frontcover&dq=p…

Se, että sinä et ole tullut lukeneeksi perueteluja, ei tarkoita, ettei niitä olisi. Sellaista tiede on.

Vierailija
26/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ottaa uskoon tulleilta aivoista tyhmyyden osan pois, joka on ateisteilla Jumalan tilalla

1. Kor. 1:19 

Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

1. Kor. 1:21 

Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

1. Kor. 2:1 

Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

1. Kor. 2:4 

ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

1. Kor. 2:13 

ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

1. Kor. 12:8 

Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

Ef. 1:17 

anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

Kol. 2:3 

jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

Vierailija
27/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä että. Kaikki, jotka jauhavat omien mielipiteidensä paremmuudesta heppoisin perustein eivätkä edes kuuntele toisen perusteluita, eivät ole kovin viisaita, oli kyse uskovaisesta tai ateistista.

Vierailija
28/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä tavallista älykkäämpinä.

Vierailija
29/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin pidän heitä ajattelevina ihmisinä. Ja kiitos nykyajan heidän ei tarvitse pelätä pyövelin kirvestä. 300 vuotta taaksepäin ei olis hyvä heilunut, sananmukaisesti.

Vierailija
30/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ateismissa ole kyse tyhmyydestä.

On kyse siitä ettei ole saanut ottaa Jeesusta sydämeensä, vapahtajakseen. Olen surullinen ateistien puolesta.

Mä olen surullinen teidän kaikkien puolesta jotka ette ole saaneet kokea luciferin ylimalkaista rakkautta. Rukoilemalla ja pienillä uhrauksella herramme Saatana tulee sinunkin sydämeesi. Rukoilen tän iltaisissa uhrimenoissa että hän löytää sinutkin.

Vierailija
31/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse aikoinaan uskovainen, mutta kun olen nähnyt uskovaisten tekoja, kuten Sipilän ja Soinin tai kirkon elostelun rahalla, niin olen luopunut uskosta ja iloitsen jumalan herjaamisesta.

Vierailija
32/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KompanVeijo kirjoitti:

Jumala ottaa uskoon tulleilta aivoista tyhmyyden osan pois, joka on ateisteilla Jumalan tilalla

1. Kor. 1:19 

Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".

1. Kor. 1:21 

Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,

1. Kor. 2:1 

Niinpä, kun minä tulin teidän tykönne, veljet, en tullut puheen tai viisauden loistolla teille Jumalan todistusta julistamaan.

1. Kor. 2:4 

ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,

1. Kor. 2:13 

ja siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen hengelliset hengellisesti.

1. Kor. 12:8 

Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;

Ef. 1:17 

anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

Kol. 2:3 

jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä.

Ei se uskoon tuleminen tee ihmistä älykkäämmäksi. Ihminen saattaa alkaa silloin ymmärtää paremmin uskon asioita mutta kaikille ei tapahdu sitäkään.

Kun tätini tuli viimein uskoon, hän esimerkiksi alkoi julistaa että masennusta ei voi olla uskovalla, se on vain uskon puutetta! Otettiin silloin kunnolla asiasta yhteen ja asia jäi välillemme. Tätini uskovainen poika sairastui vakavaan masennukseen 20 vuotta myöhemmin ja hän yrittää nyt kaikille opettaa että masennus on sairaus joka voi tulla kenelle vain.

Usko sinällään ei tee kenestäkään automaattisesti älykästä tai edes hyvää ihmistä. Sama pätee myös ateisteihin.

-adventisti äiti

Vierailija
33/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimellisesti uskovat eivät ole viisaita jo lähtökohtaisesti. Heillä ei ole mitään perusteltua pohjaa elämänkatsomukselleen, vain pelkkää keksittyä satua, johon he nojaavat ja jota eivät mitenkään kyseenalaista. Huvittavaa että he kuitenkin kaikin keinoin kyseenalaistavat tieteen, joka pelkästään tuo esiin tutkittuja asioita ilman satuja.

Vierailija
34/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo surkuhupaisaa miten tällä palstalla on syytetty ateisteja uskovaisten haukkumisesta ja vainoamisesta, mutta joka halvatun päivä on näitä ketjuja joissa nimenomaan haukutaan ateisteja ja haastetaan riitaa.

"Ateisteilla ei ole moraalia"

"Ateistit on tyhmiä"

"Miksi ateistit sitä ja tätä"

Miksette voi uskoa ihan hissukseen, miksi pitää väkisin haastaa riitaa? Jättäkää ateistit rauhaan.

Vierailija
35/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he varmaan keskimäärin ole ainakaan sen tyhmempiä kuin muutkaan suomalaiset. Osa heistä käyttäytyy typerästi. Mutta niin tekee osa muistakin uskossaan vahvoista tässä maassa.

Vierailija
36/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä keskeskustelussa on monta kommenttia jotka kertoo kapea-alaisesta katsomisesta.

Moni tuntuu olettavan että kaikki uskovat tai ateistit ovat sellaisia ja/tai ajattelevat näin tai noin....

En tiedä voiko sitä ajatella tyhmyytenä vai minä mutta ei se järin viisaaltakaan kuulosta.

Tutkiskeleva ja avoin asenne kaikkeen on mielestäni viisautta! Yleensä näissä vastakkain asettelu keskusteluissa molemmilta osapuolilta puuttuu tämä taito.

Vierailija
37/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiede ei ole uskon asia, se on meidän paras käsityksemme faktoista ja todellisuudesta ja se päivittyy jatkuvasti tarkemmaksi. Kyse on siis siitä, että joko hyväksyt faktat tai sitten et. Uskominen aatteeseen tai puolueeseen taas tarkoittaa pikemminkin sitä, että kokee ajamansa asian oikeaksi ja ajamisen arvoiseksi. Ei mikään muu ole samalla tavalla uskomista kuin uskonnollisuudessa. Siinä on kyse siitä, että uskot mitä sinulle väitetään ilman minkäänlaista todistusaineistoa.

Vierailija
38/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisilta puuttuu joku mutteri aivoista. Eihän kukaan aikuinen voi tosissaan uskoa johonkin humpuuki jumalalässytyksiin. Tai jos ihan oikeasti TOSISSAAN uskoo (mitä epäilen) niin siinä vaiheessa on pakko myöntää tämän kaltaisen ihmisen olevan yksinkertaisen aivoton. En vaan ihan oikeasti pysty uskoa siihen että joku oikeasti uskoo jumalaan...en vaan pysty. Toivon ihan tosissaan että nää ihmiset vaan pelleilee... :/

Ei usko ja aivottomuus kulje välttämättä käsi kädessä. On toki perheitä ja uskonyhteisöjä joissa ihmisiä ei kannusteta kriittiseen ajatteluun ja ne turhauttavat suunnattomasti minuakin.

Minä olen uskovaisesta perheestä ja olen tuntenut pienestä asti Jumalan läsnäolon. Se on kuin pieni aurinko sisälläni joka luo onnellisuutta, turvan tunnetta, rakkautta. Vaikea selittää. Ajattelen silti kriittisesti ja omilla aivoillani vaikka Jumalan/ pyhän hengen läsnäolon tunnenkin.

-se adventisti

Niin, tai tunnet jonkun ihan tavallisen asian jonka kaikki muutkin tuntevat, mutta sinulle on lapsesta saakka väritetty kaikki jumalapuheilla joten liität tunteen sellaiseen. Monethan ajattelevat esimerkiksi, että kokevat käyvänsä sanatonta keskustelua jumalan kanssa, kun eivät ymmärrä että ihminen keskustelee itsensä kanssa omassa päässään. Ne ajatukset ovat siis ihan itseltä peräisin.

Vierailija
39/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ateisteilla on usein se omituinen "jumala" johon se vetoavat eli mystinen satujumala nimeltä TIEDE

"tiede on osoittanut......evoluutio on osoittanut...tiede sanoisitä ja tätä"

tiede ei ymmärrä hevon paskaa universumista se on vissi

Vierailija
40/47 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fdgdsgdsfg kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiede ei ole uskon asia, se on meidän paras käsityksemme faktoista ja todellisuudesta ja se päivittyy jatkuvasti tarkemmaksi. Kyse on siis siitä, että joko hyväksyt faktat tai sitten et. Uskominen aatteeseen tai puolueeseen taas tarkoittaa pikemminkin sitä, että kokee ajamansa asian oikeaksi ja ajamisen arvoiseksi. Ei mikään muu ole samalla tavalla uskomista kuin uskonnollisuudessa. Siinä on kyse siitä, että uskot mitä sinulle väitetään ilman minkäänlaista todistusaineistoa.

Noin teoriassa tiede ei ole "uskon asia", mutta kyllä se kuitenkin useimpien ihmisten aivoissa näyttää toimivan samalla lailla. Sitäpaitsi en - itse tieteen tekijänä - mitenkään usko, että sinäkään olet nähnyt KAIKKIA todistuksia tieteen kaikilta aloilta. Useimmat tiedettä ammatikseen tekevät sentään joutuvat käyttämään koko elämänsä perehtyäkseen edes omaan alaansa kunnolla, joten ihmettelen, väitettä, että joku olisi katsonut kaikki todisteet kaikesta. Todisteet ovat olemassa - kunnes joku kumoaa ne - mutta ei niitä kaikkia kukaan itse tarkasta. Suurimman osan sitä joutuu sittenkin ottamaan "uskomalla" siihen, mitä joku muu sanoo ja siihen, että jollakulla muulla on perusteet - lähinnä siltä pohjalta,  että ei ole mitään järkevää syytä olettaa toisinkaan. Muutenhan tiede ei ikinä edistyisi, vaan keksisimme tulta ja pyörää vuoropäivinä uudestaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä