Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsen päivähoitotoimisto pakottaa ostamaan auton?

Vierailija
28.02.2018 |

Yllä kysymys. Sain töitä ja hain kolme kuukautta ennen töiden alkua kolmelle lapselleni hoitopaikkaa. Työpaikalle on kotoa matkaa kilometri, päiväkoteja on kodistamme reilun kilometrin säteellä kymmenkunta. Nyt, vähän ennen töitteni alkamista, meille osoitetut hoitopaikat ovat kuitenkin päiväkodissa, johon on kodistamme 7,5km matka. Meillä on auto, mutta mies on reissuhommissa ja käytännössä n.puolet hoitokuljetuksista joudun hoitamaan kävellen/pyörällä. Julkinen liikenne ei ole toimiva, eikä meillä ole sukulaisia tällä paikkakunnalla avustamassa kuljetuksissa. Päivähoitotoimiston mukaan vapaita hoitopaikkoja ei muualla ole ja meille suositeltiin toisen auton hankintaa. Tähän meillä ei ole vara. Mitä ihmettä teen?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi tästä vaan kiinnostamaan, että mikä on sellainen asuinpaikka, missä on kymmenkunta päiväkotia kilometrin säteellä? En millään keksi missä näin voisi olla.

Itse asiasta mulla on vaan sellainen kommentti, että meillä kolmesta lapsesta kaksi on samassa päiväkodissa ja kolmas eri päiväkodissa. Että silleenkin olisi voinut käydä.

Tampereella Hervannassa pikaisella googletuksella on kymmenen päiväkotia ja kilsan päässä Vuoreksessa vielä kolme lisää.

Vierailija
102/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi tästä vaan kiinnostamaan, että mikä on sellainen asuinpaikka, missä on kymmenkunta päiväkotia kilometrin säteellä? En millään keksi missä näin voisi olla.

Itse asiasta mulla on vaan sellainen kommentti, että meillä kolmesta lapsesta kaksi on samassa päiväkodissa ja kolmas eri päiväkodissa. Että silleenkin olisi voinut käydä.

Ohis. No meillä ainakin on seitsemän päiväkotia n. Kilometrin säteellä. Eli melkeinpä se kymmenkunta. Keskisuuri kaupunki kyseessä, pääkaupunkiseudun kupeessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiat alkoivat nyt aamusta selvitä. Miehen työpaikka järjestää hänelle auton käyttöönsä ja minä saan pitää meidän auton. LIisäksi päivähoitotoimistosta ilmoitettiin, että huhtikuun alusta lapsemme saavat paikan yhdestä lähellä olevista päiväkodeista. Olen kyllä niin iloinen, kun asiat lopulta loksahtivat paikalleen.

Näin jälkeenpäin itseäni eniten harmitti tuo aikataulu, jolla saimme tietää päivähoitopaikan. Hain kuitenkin paikkaa jo joulukuun alussa ja sain tiedon päivähoitopaikasta kaksi arkipäivää ennen hoidon alkua. Jos aikaa olisi ollut edes viikko, kuljetusten järjestely olisi tuntunut kohtuullisemmalta. Onneksi nytkin kaikki kääntyi parhain päin!

Pahoittelen, jos annoin kirjoituksillani ymmärtää, että kritisoisin virikehoidossa olevia lapsia. Se ei ole ollut missään tapauksessa tarkoitus. Tiedän, miten erilaisia tilanteita perheissä voi olla ja kuinka paljon lapsi voi hyötyä tästä virikitoiminnasta. Enkä todellakaan ole oikea henkilö arvioimaan, kuka sitä tarvitsee ja kuka ei. En ole myöskään sanonut, että jonkun pitäisi siirtyä pois päivähoidosta lastemme tieltä. Tarkoitukseni oli purkaa tänne se ahdistus, joka eilen tilanteestamme nousi ja toivoin saavani näkökulmia asian tarkasteluun. Niitä tulikin, kiitos! Kiitos erityisesti niille, jotka kertoivat samankaltaisista kokemuksista. Helpotti tietää, että on muitakin ja muutkin ovat selvinneet.

Auton ostamista ehdotti moni. Tilanteessamme auton osto ei olisi tullut kysymykseen. Yksinkertaisesti toiseen autoon, vakuutusmaksuihin ja veroihin meillä ei olisi ollut nyt varaa. Lainaakaan tähän hätään meille ei olisi irronnut. Asuinalueemme valitsimme nimenomaan sillä perusteella, että lapsiperheenä pärjäämme yhdellä autolla. Miehen reissaaminen tänä vuonna asettaa tietenkin omat haasteensa, mutta onneksi asia nyt järjestyi.

Julkisesta liikenteestä... Selvitin tämän vaihtoehdon heti, kun sain tiedon hoitopaikasta. Tulevan päiväkotimme suuntaan lähtee busseja tunnin välein. Bussi kulkee monen mutkan kautta ja pelkkä bussimatka kestää 45min suuntaansa. Tähän vielä kävelymatka pysäkille. Lapsia kuljettaessa joutuisin kulkemaan tuon matkan bussilla neljästi/päivä eli yhteensä bussilla liikkumiseen menisi 4h/päivä. Onneksi tuotakaan nyt ei tarvitse kokeilla.:)

Ap

Sait kuitenkik tiedon ennen hoidon aloittamista. Monta päivää ennen jopa. Me saatiin aikoinaan edellisenä iltana.

Tunnen paljon perheitä joilla om mennyt se hoidonaloituspäivä jo ohi paikkoja odotellessa.

Et taida paljon tietää todellisuudesta.

Järkyttävää, miten tässäkin keskustelussa varmaan 2/3 kommenteista on vaan kehuskelua sillä, miten itsellä on ollut tai on asia paaaaljon huonommin tai tilanne ollut miljoona kertaa haastavampi. Aloittaja varmaan kaipasi lähinnä vertaistukea tilanteeseen.

Tsemppiä ap töiden aloitukseen ja onneksi asiat järjestyi 😊👍

Vierailija
104/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Päivähoitotoimisto nimenomaan on se taho, jonka käskystä toimitaan. Yli 90% suomalaisista on ostanut auton päivähoitotoimiston pakottamana.

Vierailija
105/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta missä korvessa te asutte jos päiväkoteihin ei ole julkista liikennettä kuin esim. 1 tunnissa?

t. Helsinkiläinen

Poikittaisliikenne ei ole ihanteellisin. Meillä.jos menisi 2km päässä olevaan päiväkotiin julkisilla, niin joutuisi kiertämään ostarin kautta. Eli toisella bussilla keskustaanpäin siten vaihto ja toisella bussilla takaisinpäin.

Vierailija
106/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tilanne olisi aivan mahdoton.... ei ole ajokorttia ja kunto ei sallisi kroonisen ”vian” vuoksi päivittäin tuollaista lenkkiä ennen ja jälkeen töiden. itse olisin yhteydessä vielä kaupunkiin ja viime kädessä avautuisin neuvolan tädilleni jos muu ei auttaisi. Meillä ainakin ihana täti ja lattoi eskari asiassa suositukset kaupungille kun päiväkoti oli juurikin paikasta eri mieltä. Sanoi vielä itse olevansa töissä koko perhettä varten ❤️

Vierailija
107/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tästä keskustelusta oli apua niille, joilla päiväkotiajat ovat tulossa. Eli ei kannata tuudittautua siihen, että lapsi pääsee lähimpään päiväkotiin. Sama juttu koulujen kohdalla, vaikka todennäköisesti silloin se lähikoulu on ykkösmahdollisuus. Mutta jos koulu on täynnä, voi joutua kauemmaksi kouluun tai koulu voidaan lopettaa jos ei ole tarpeeksi oppilaita.

Melkein sanoisin, että kun lapsia on, varsinkin useampia, niin melkein pakko on olla kaksi autoa. Vaikka asut niin, että julkiset kulkee hyvin, niin sitten lapsi haluaakin harrastaa ratsastusta julkisten ulottumattomissa tai pelaa jotain joukkuelajia ja turnauksia varten ajettava ympäri maakuntaa. Itse olin ilman autoa haja-asutusalueella kolmen lapsen kanssa kun olin äitiyslomalla nuorimmasta, mutta totta kai tiesin, että auto on heti välttämätön kun työt ja hoito alkaa.

Vierailija
108/116 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lasten päivähoitotoimiston määräystä kukaan ei ostaisi autoa! Kuka nyt niin hullu olisi että sellaisen riesoikseen ottaisi ja rahansa hassaisi?

Vierailija
109/116 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä saakutti reipasta porukkaa, kun moni on sitä mieltä että ap:n pitäisi polkea 15 kilometriä aamulla ja iltapäivällä...

Se ei oikeasti ole paha matka jos on pyörätiet. Itse kuljen työmatkat fillarilla ympäri vuoden koska se on nopeaa. Tämä viikko on ollut poikkeus. :-)

Asun Haagassa Länsi-Helsingissä ja käyn töissä Vallilassa Itäisessä kantakaupungissa. Minun työmatkalla polkupyörä on vaan niin selkeästi nopeampi kuin julkinen liikenne.

En edes ole missään erityisessä kunnossa vaan tavallinen keski-ikäinen nainen.

Työmatkasi ovat varmasti silkkaa iloa tuolla 20 asteen pakkasessa sen 50 kiloa painavan käsilaukkusi kanssa.

Vierailija
110/116 |
02.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitotsto haluaa palvella asiakkaita. Olisi todella ihanaa, kun ihan kaikille järjestyisi paikka lähipäiväkodista. Mutta jos paikkoja ei ole, niin silloin paikka pitää järjestää kunnan alueelta.

Juuri se, että saitte tiedon pari pvää ennen hoidon aloitusta kertoo siitä, että paikat ovat ihan kortilla. Tyhjästä on vähän paha nyhjästä. Älä valita!!!!

Vierailija
111/116 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

S

Vierailija kirjoitti:

Päivähoitotsto haluaa palvella asiakkaita. Olisi todella ihanaa, kun ihan kaikille järjestyisi paikka lähipäiväkodista. Mutta jos paikkoja ei ole, niin silloin paikka pitää järjestää kunnan alueelta.

Juuri se, että saitte tiedon pari pvää ennen hoidon aloitusta kertoo siitä, että paikat ovat ihan kortilla. Tyhjästä on vähän paha nyhjästä. Älä valita!!!!

Se että tieto tulee pari päivää ennen hoidon aloitusta tai vasta edellisenä päivänä kertoo vain ja ainoastaan päivähoitotoimiston ammattitaidottomuudesta hallinnoida päivähoitopaikkoja ja hakuprosessia.

Vierailija
112/116 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On täällä saakutti reipasta porukkaa, kun moni on sitä mieltä että ap:n pitäisi polkea 15 kilometriä aamulla ja iltapäivällä...

Se ei oikeasti ole paha matka jos on pyörätiet. Itse kuljen työmatkat fillarilla ympäri vuoden koska se on nopeaa. Tämä viikko on ollut poikkeus. :-)

Asun Haagassa Länsi-Helsingissä ja käyn töissä Vallilassa Itäisessä kantakaupungissa. Minun työmatkalla polkupyörä on vaan niin selkeästi nopeampi kuin julkinen liikenne.

En edes ole missään erityisessä kunnossa vaan tavallinen keski-ikäinen nainen.

Onko sulla 3 lasta kyydissä?

Vierailija
113/116 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tilanne olisi aivan mahdoton.... ei ole ajokorttia ja kunto ei sallisi kroonisen ”vian” vuoksi päivittäin tuollaista lenkkiä ennen ja jälkeen töiden. itse olisin yhteydessä vielä kaupunkiin ja viime kädessä avautuisin neuvolan tädilleni jos muu ei auttaisi. Meillä ainakin ihana täti ja lattoi eskari asiassa suositukset kaupungille kun päiväkoti oli juurikin paikasta eri mieltä. Sanoi vielä itse olevansa töissä koko perhettä varten ❤️

Tottakai näin. Ne pakolliset olosuhteet vaan pitää tehdä jo siinä hakemuksessa selväksi, kaupunkialueella pelkkä autottomuus ei ole peruste sille että lähipäiväkodista pitää tehdä tilaa kolmelle lapselle mutta terveydelliset syyt sitä tietenkin ovat :) 

Vierailija
114/116 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan ajetaan se ajokortti.. Miten ihmeessä selviäisit, jos joutuisit töiden takia muuttamaan toiseen kaupunkiin?

Vierailija
115/116 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme, että työttömyysluvut ovat näin korkeat, kun tämmöisetkin asiat tuottaa joillekin ongelmia? Miten ihmeessä sinne töihin pääsee (jos vaikka paikka vaihtuu), jos lasten kuljettaminen on haasteellista? Tai miten pystyy työmatkat hoitamaan ilman ajokorttia?? Ajokortin voi ajaa ja auton saa kaupasta; lainaa pankista. Täysin avuttomia osa vastaajista (en tarkoita ap:tä)!

Vierailija
116/116 |
08.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mä asun pääkaupunkiseudulla, jossa paljon lapsiperheitä, ja meillä ei todellakaan ole kymmentä päiväkotia kilsan säteellä.

Asun Tampereella, ja meillä on 1.5km säteellä ainakin 8 päiväkotia.

T. Ei ap

Meilläkin on kilometrin säteellä 8 päiväkotia Tampereella. Puolet on yksityisiä. Meiltä kyllä pääsee julkisillakin lähes minne tahansa. On kummallista, että olisi paljon päiväkoteja, mutta julkiset ei kulje.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi