Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsen päivähoitotoimisto pakottaa ostamaan auton?

Vierailija
28.02.2018 |

Yllä kysymys. Sain töitä ja hain kolme kuukautta ennen töiden alkua kolmelle lapselleni hoitopaikkaa. Työpaikalle on kotoa matkaa kilometri, päiväkoteja on kodistamme reilun kilometrin säteellä kymmenkunta. Nyt, vähän ennen töitteni alkamista, meille osoitetut hoitopaikat ovat kuitenkin päiväkodissa, johon on kodistamme 7,5km matka. Meillä on auto, mutta mies on reissuhommissa ja käytännössä n.puolet hoitokuljetuksista joudun hoitamaan kävellen/pyörällä. Julkinen liikenne ei ole toimiva, eikä meillä ole sukulaisia tällä paikkakunnalla avustamassa kuljetuksissa. Päivähoitotoimiston mukaan vapaita hoitopaikkoja ei muualla ole ja meille suositeltiin toisen auton hankintaa. Tähän meillä ei ole vara. Mitä ihmettä teen?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mun lapsuudenmaisemissa päivähoitotilanne on se, että lapset pitää roudata saman kunnan alueella 30 kilsan päähän. Sinne menee 45 minsaa suuntaansa, koska tie on kiemurainen. Matkan varrella ainakin 20 päiväkotia. Sitten taas töihin päästäkseen suurin osa joutuu ajamaan 15 kilsaa takaosin päästäkseen moottoritielle aloittakseen varsinaisen työmatkansa.

Täällä Helsingissä päivähoitopaikka on voitu munkkiniemeläiselle osoittaa Mellunmäestä.

Että en nyt ijan tajua tätä kitinää.

Ja sinusta nämä esimerkkisi on hyvin järjestettyjä päivähoitopalveluja??

Vierailija
22/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asustan espoossa ja täällä on päiväkoteja kyllä joka nurkalla. Sitä en tiedä mitkä ovat kunnallisia ja mitkä yksityisiä kun oma lapsi ei vielä hoitoon ole menossa. Ymmärrän kyllä ap:ta, minuakin ärsyttäisi jos joutuisi edestakaisin turhaa keikkaa heittämään. Ja joku täällä upeasti kommentoikin että miksei syksyllä jo hakenut paikkaa. Ihme kysymys taas kun av raatihan repisi ap:n kappaleiksi jos olisi sanonut että kotona on ja hakee hoitopaikkaa..

Olisiko ap sulla joku tuttu joka voisi lainata autoa tai mites auton liisaus..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksi tai Uber niinä päivinä kun miehesi on työmatkoilla eikä autoa käytettävissä.

Vierailija
24/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä mun lapsuudenmaisemissa päivähoitotilanne on se, että lapset pitää roudata saman kunnan alueella 30 kilsan päähän. Sinne menee 45 minsaa suuntaansa, koska tie on kiemurainen. Matkan varrella ainakin 20 päiväkotia. Sitten taas töihin päästäkseen suurin osa joutuu ajamaan 15 kilsaa takaosin päästäkseen moottoritielle aloittakseen varsinaisen työmatkansa.

Täällä Helsingissä päivähoitopaikka on voitu munkkiniemeläiselle osoittaa Mellunmäestä.

Että en nyt ijan tajua tätä kitinää.

Ja sinusta nämä esimerkkisi on hyvin järjestettyjä päivähoitopalveluja??

Ei. Mutta ap:n tilanne ei ole huonoa nähnytkään.

Vierailija
25/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi tästä vaan kiinnostamaan, että mikä on sellainen asuinpaikka, missä on kymmenkunta päiväkotia kilometrin säteellä? En millään keksi missä näin voisi olla.

Itse asiasta mulla on vaan sellainen kommentti, että meillä kolmesta lapsesta kaksi on samassa päiväkodissa ja kolmas eri päiväkodissa. Että silleenkin olisi voinut käydä.

Helsingissä ei sellaista pistettä varmastikaan löydä, jossa ei olisi kymmentä päiväkotia kilometrin säteellä.

Vierailija
26/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten tilanne sinun mielestäsi pitäisi ratkaista, jos kaikki lähipäiväkodit ovat täynnä? Oletko sitä mieltä, että päivähoitotoimiston pitää pakottaa joku perhe vaihtamaan päiväkotia siksi, että sinun lapsesi pääsisivät lähipäiväkotiin?

En ole sitä mieltä. Ehkä tilanteeni vaan kuvaa ristiriitaa, jossa hallitus haluaa vanhemmat töihin ja lapset varhaiskasvatuksen piiriin, muttei ole kuitenkaan valmis nostamaan päivähoitoon käytettäviä resursseja. Päiväkodit pursuavat ylitäysinä, henkilökunta on väsynyttä ja perheiden hoitopaikkajärjestelyt ovat kohtuuttomia. Ei kyllä motivoi pienten lasten vanhempia työntekoon.

Ymmärrän kyllä, että päivähoitopaikan järjestäminen esim.syksyn alussa olisi helpompaa. Töitteni alkamista en voi kuitenkaan siirtää.

Ikävä tilanne.

Mietin, että on aika kohtuutonta perheen sisäisesti, jos kotona on kolme alle kouluikäistä lasta ja mies tekee reissutyötä eikä osallistu arjen pyörittämiseen. Sinuna yrittäisin saada miehen hakemaan töitä lähempää jollain aikavälillä (heti). Pari kuukautta jaksaa vaikka aidanseipäänä, mutta pidemmän päälle tuo työnjako on kestämätön, mikäli sinäkin haluaisit jonkinlaisen uran. Jos alle kilometrin säteellä on kymmenen päiväkotia, niin kai jotain töitäkin voisi kuvitella löytyvän alle sadan kilsan päästä. Miksi sen pitäisi olla juuri sinä, joka polkee pyörällä lasten kanssa aamuin illoin, lapset lienevät yhteisiä? Näitä ajatuksia kypsytellessä voit tietysti yrittää neuvotella tilapäisesti osa-aikasopparin itsellesi, jos hommaa ei saa muuten pyörimään eikä mies pysty nopeasti joustamaan.

Haluaisin lisäksi huomauttaa, että varhaiskasvatuksen resursseista päättää oma kunta eikä maan hallitus. Kunta saa käyttää siihen aivan niin valtavasti resursseja kuin vain kuntalaiset ovat halukkaita maksamaan. Muuttakaa koko sakki johonkin muualle, jossa on korkeampi kunnallisveroprosentti, jos tuossa kunnassa ei toimi sen enempää päivähoito kuin joukkoliikennekään.

Vierailija
27/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä saakutti reipasta porukkaa, kun moni on sitä mieltä että ap:n pitäisi polkea 15 kilometriä aamulla ja iltapäivällä...

Vierailija
28/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllä kysymys. Sain töitä ja hain kolme kuukautta ennen töiden alkua kolmelle lapselleni hoitopaikkaa. Työpaikalle on kotoa matkaa kilometri, päiväkoteja on kodistamme reilun kilometrin säteellä kymmenkunta. Nyt, vähän ennen töitteni alkamista, meille osoitetut hoitopaikat ovat kuitenkin päiväkodissa, johon on kodistamme 7,5km matka. Meillä on auto, mutta mies on reissuhommissa ja käytännössä n.puolet hoitokuljetuksista joudun hoitamaan kävellen/pyörällä. Julkinen liikenne ei ole toimiva, eikä meillä ole sukulaisia tällä paikkakunnalla avustamassa kuljetuksissa. Päivähoitotoimiston mukaan vapaita hoitopaikkoja ei muualla ole ja meille suositeltiin toisen auton hankintaa. Tähän meillä ei ole vara. Mitä ihmettä teen?

Onnittelut työpaikasta. Pidä kiinni siitä. Riittää köyhät äidit !

Terveisin yksi sellainen joka oli liian pitkään kotona

Vierailija
29/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä saakutti reipasta porukkaa, kun moni on sitä mieltä että ap:n pitäisi polkea 15 kilometriä aamulla ja iltapäivällä...

Se ei oikeasti ole paha matka jos on pyörätiet. Itse kuljen työmatkat fillarilla ympäri vuoden koska se on nopeaa. Tämä viikko on ollut poikkeus. :-)

Asun Haagassa Länsi-Helsingissä ja käyn töissä Vallilassa Itäisessä kantakaupungissa. Minun työmatkalla polkupyörä on vaan niin selkeästi nopeampi kuin julkinen liikenne.

En edes ole missään erityisessä kunnossa vaan tavallinen keski-ikäinen nainen.

Vierailija
30/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ylimääräistä rahaa niin ostaa toisen auton tai kulkee taksilla. Jos rahaa ei löydy niin fillari on ihan ok. vaihtoehto.

Vierailija
31/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri päiväkotiin, oletko kysynyt perhepäivähoitopaikkaa? Tai kysellyt yksityisistä päiväkodeista paikkoja?  Jos ei lähempää hoitopaikkaa löydy, eikä julkiset kulje, niin sitten kannattaa ostaa osamaksulla mahdollisimman halpa auto. Halvalla tarkoitan sellaista 2-3 tonnin autoa, jonka saatte maksettua helposti puolessa vuodessa pois. Kannattaa myös selvittää miten teidän kunnassa hoituu lähipäiväkodeista vapautuvien paikkojen jonutus tms. systeemi. Mitä miehesi on mieltä mitä te aiotte tehdä?

Vierailija
32/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö löydy perhepäivähoitopaikkaa lähempänä kotia ainakin tämän kevätkauden ajalle. Hakisit sitten syyskaudelle hyvissä ajoin pk-paikkoja lähempää

Vierailija
33/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi tästä vaan kiinnostamaan, että mikä on sellainen asuinpaikka, missä on kymmenkunta päiväkotia kilometrin säteellä? En millään keksi missä näin voisi olla.

Itse asiasta mulla on vaan sellainen kommentti, että meillä kolmesta lapsesta kaksi on samassa päiväkodissa ja kolmas eri päiväkodissa. Että silleenkin olisi voinut käydä.

Helsingissä ei sellaista pistettä varmastikaan löydä, jossa ei olisi kymmentä päiväkotia kilometrin säteellä.

No kyllä löytyy eikä ole edes vaikeaa. Ja siellä kulkee julkiset. 

Vierailija
34/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan tässä nyt totuus sellainen että oikeasti niitä lähipäiväkoteja on tyyliin yksi eivätkä saaneet siihen paikkaa suoraan ja ap pikkusien dramatisoi tilannettaan? Ei luulisi olevan kovin vaikeaa kertoa että missä päin asuessa nuo ap:n kertomat kriteerit täyttyy. 

Vierailija
35/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi ihan vapaasti palkata itse kotiinsa hoitajan jos ei palvelut neidille kelpaa. Kehtaakin valittaa kun lähes ilmainen (oikeaan kustannukseen nähden) hoito on muutaman kilometrin päässä eikä ihan naapurissj! Huh mitä kermapersetouhua.

Vierailija
36/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysele päivähoitopaikasta onko siellä muita lapsia ketkä kulkee naapurustostasi samaan päiväkotiin. Jos on, yritä sopia joku kimppakyytisysteemi ja osallistut kustannuksiin.

Vierailija
37/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä löytyy eikä ole edes vaikeaa. Ja siellä kulkee julkiset. 

Helsingissä kulkee julkiset keskustaan. Jos sun pitää siirtyä lähiöstä toiseen 7.5 kilometrin matka niin kulkuneuvoja tarvitset helposti pari kolme, jopa 4. Vaihtoineen matkoista ja päivistä tulee lapsille pitkät. Minusta kohtuutonta odottaa että alle kouluikäiset lapset jaksaisivat kävellä tuon matka.

Vierailija
38/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voi ihan vapaasti palkata itse kotiinsa hoitajan jos ei palvelut neidille kelpaa. Kehtaakin valittaa kun lähes ilmainen (oikeaan kustannukseen nähden) hoito on muutaman kilometrin päässä eikä ihan naapurissj! Huh mitä kermapersetouhua.

Sulla tuntuu olevan pahoja luetun ymmärtämisen vaikeuksia.

Vierailija
39/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa v-mäinen tilanne. Soita joka päivä aamulla ja iltapäivällä ja kysy toista ratkaisua. Soita myös kaikkiin mahdollisiin paikkoihin jotka on päiväkotiasioiden kanssa tekemisissä. Painosta kauniisti. Ymmärrän ettei paikkoja ole, mutta Voihan olla että joku tuo lapsensa ristiin. 3 paikkaa on vaikea saada.

Ystävä vei kaksodiaan vähän aikaa, ori kuukautta eri päiväkoteihin. Se oli minusta huippu.

Tämä. Itse tein näin, kun oli pakko ottaa vastaan hoitopaikka johon oli matkaa eikä ollut julkisia yhteyksiä. Pari kuukautta meni ja saimme toisen paikan lähempää. Soitin kerran viikossa ja kysyin miten asia etenee. Ilmeisesti kyllästyvät, kun en uskonut, että ottaavat yhteyttä itse😀.

Vierailija
40/116 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksilla matkat menee nopeesti ja helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi