Voiko lapsen päivähoitotoimisto pakottaa ostamaan auton?
Yllä kysymys. Sain töitä ja hain kolme kuukautta ennen töiden alkua kolmelle lapselleni hoitopaikkaa. Työpaikalle on kotoa matkaa kilometri, päiväkoteja on kodistamme reilun kilometrin säteellä kymmenkunta. Nyt, vähän ennen töitteni alkamista, meille osoitetut hoitopaikat ovat kuitenkin päiväkodissa, johon on kodistamme 7,5km matka. Meillä on auto, mutta mies on reissuhommissa ja käytännössä n.puolet hoitokuljetuksista joudun hoitamaan kävellen/pyörällä. Julkinen liikenne ei ole toimiva, eikä meillä ole sukulaisia tällä paikkakunnalla avustamassa kuljetuksissa. Päivähoitotoimiston mukaan vapaita hoitopaikkoja ei muualla ole ja meille suositeltiin toisen auton hankintaa. Tähän meillä ei ole vara. Mitä ihmettä teen?
Kommentit (116)
Kyllä voivat pakottaa, ihan merkkiä ja väriä myöten.
No herranen aika! Suosittelu on vähän eri asia kuin pakottaminen.
Järjestät asian. Ongelma on vain teidän. Lakia ei riko kukaan.
Ei kukaan ole pakottamassa ketään mihinkään, joko hankit toisen auton tai sitten jätät hankkimatta. Päätös on sinun.
Ei voi pakottaa. Ihan samoin kuin sinäkään et voi pakottaa kenenkään lasta vaihtaman päiväkotia, että sinun lapsi pääsisi lähitarhaan. Tai päiväkotia rikkomaan lakia ja ottamaan enemmän lapsia kuin työntekijämäärä antaa periksi tai palkkaamaan lisää tarhatätejä sinun vuoksesi.
Onpa v-mäinen tilanne. Soita joka päivä aamulla ja iltapäivällä ja kysy toista ratkaisua. Soita myös kaikkiin mahdollisiin paikkoihin jotka on päiväkotiasioiden kanssa tekemisissä. Painosta kauniisti. Ymmärrän ettei paikkoja ole, mutta Voihan olla että joku tuo lapsensa ristiin. 3 paikkaa on vaikea saada.
Ystävä vei kaksodiaan vähän aikaa, ori kuukautta eri päiväkoteihin. Se oli minusta huippu.
Kyllä voivat pakottaa. Mikäli et toimi annettujen pakotteiden puitteissa, ne rankaisevat ipanoita ja laittavat rääpäleet kävelemään koko matkan (on vain tekosyy, jos ipana on liian pieni, eikä osaa vielä kävellä).
Hurjaa, ei pidä vihastuttaa päivähoitotoimiston väkeä turhan päiten. Nyt tarkkana siellä!
Ole onnellinen että sait ne kaikki samaan!
Ap, miten tilanne sinun mielestäsi pitäisi ratkaista, jos kaikki lähipäiväkodit ovat täynnä? Oletko sitä mieltä, että päivähoitotoimiston pitää pakottaa joku perhe vaihtamaan päiväkotia siksi, että sinun lapsesi pääsisivät lähipäiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten tilanne sinun mielestäsi pitäisi ratkaista, jos kaikki lähipäiväkodit ovat täynnä? Oletko sitä mieltä, että päivähoitotoimiston pitää pakottaa joku perhe vaihtamaan päiväkotia siksi, että sinun lapsesi pääsisivät lähipäiväkotiin?
No miksei ole päiväkotipiirejä niin kuin on koulupiiritkin? Ohiksena kommentoin omakohtaisen v-utuksen kun kävelin lapsen kanssa kolmen päiväkodin ohi päiväkotiin omaan päiväkotiin. Autoilijat veivät lähipäiväkoteihin. Fiksut osaa hakea paikkaa alkamaan syksystä. Itse hain marraskuusta niin sain paikan periferiasta. En ihmettele että kukaan ei luovuta paikkaa jos on itse kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksei ole päiväkotipiirejä niin kuin on koulupiiritkin? Ohiksena kommentoin omakohtaisen v-utuksen kun kävelin lapsen kanssa kolmen päiväkodin ohi päiväkotiin omaan päiväkotiin. Autoilijat veivät lähipäiväkoteihin. Fiksut osaa hakea paikkaa alkamaan syksystä. Itse hain marraskuusta niin sain paikan periferiasta. En ihmettele että kukaan ei luovuta paikkaa jos on itse kotona.
Niin. Kannattaa olla fiksu.
Kiitos kommenteista. Pahoittelen aloituksen sanavalintaa... tietenkään kukaan ei "pakota". Sain juuri tiedon hoitopaikasta ja tunteet pinnalla kirjoitin ensimmäisen tekstin.
Itse koen kuitenkin olevani puun ja kuoren välissä. Mielelläni aloittaisin lopultakin oman alani työt. Tähän asti olen ollut työttömänä ja hoitanut lapsia samalla kotona. Ymmärrän täysin, että päiväkotipaikat ovat tiukilla, enkä saa lapsiani lähipäiväkoteihin. Toisaalta kohtuuttomat hoitojärjestelyt tuntuvat nyt estävän töitteni aloittamisen.
Ahdistaa. Vanhimmat lapsistani täyttävät kohta 6, joten keväämmällä pystyisimme lyhyemmän matkan pyörräilläkin. Yli 7km on kyllä siihenkin liikaa. Ja nyt pakkasilla tilanne vieläkin hankalampi.
Nämä eivät ole ”kohtuuttomat hoitovaatimukset”. Hoitopaikka on alle 10 kilsan päässä sekä kotoa että työpaikkaa ja kaikki kolme pääsee samaan, mikä on suunnilleen ruhtinaallista.
Mua jäi tästä vaan kiinnostamaan, että mikä on sellainen asuinpaikka, missä on kymmenkunta päiväkotia kilometrin säteellä? En millään keksi missä näin voisi olla.
Itse asiasta mulla on vaan sellainen kommentti, että meillä kolmesta lapsesta kaksi on samassa päiväkodissa ja kolmas eri päiväkodissa. Että silleenkin olisi voinut käydä.
No ei voi pakottaa, tietenkään.
Jäin kyllä miettimään että missä oikein asutte kun kilsan säteellä on "kymmenkunta" päiväkotia mutta kuitenkaan julkisilla ei pääse kulkemaan? Asun pienessä kaupungissa ja täällä taitaa kaikkineen olla kymmenisen kunnallista päiväkotia (+yksityiset päälle) eli millään pikkupaikkakunnalla et asu. Luulisi että julkisetkin kulkee, ei välttämättä ovelta ovelle mutta jotenkin kuitenkin.
Teet oikaisuvaatimuksen lautakuntaan. Linkität siihen hallinto-oikeuden päätöksen jossa on tarkasteltu näitä matkoja ja lisäksi eduskunnan oikeusasiamiehen muistion siitä mikä on lapsille liian pitkä päivähoitopäivä kuljetuksineen. Ja jos rulee kielteisenä takaisin niin ilmoita valittavasi hallinto-oikeuteen ja tee ilmoitus Aviin.
Näistä virkamiesten valituksista valiteyaan tosi harvoin päivähoidon osalta. Paljon siis puheen tasolla valitetaan mutta harva tekee virallista valitusta. Ja ilman niitä ei tieto kulje lautakuntiin ja luottamushenkilöille.
Ja sit ilmoitat hoitoajoiksi 11 h päivässä. Eli sen ajan mitä sulla menee aamulla hoidosta töihin, töissä suihkussa käyntiin ja laittautumiseen ja sit takaisin. Kukaan ei voi velvoittaa sua ajamaan edes pyörällä nopeasti tai ajamaan ollenkaan joten voit sanoa että tuon verran menee aikaa.
Ja joo, päivähoitopaikoiksi ei voi muuttua mutta sunjektiivisen päivähoitopaikan omaavia voi siirtää muualle eli vapauttaa siten paikkoja.
Valittakaa ihmiset. Päivähoito on olemassa sitä varten että vanhemmat voivat käydä töissä ja tällaisillä päätöksillä siitä tehdään liian rankkaa koko perheelle.
Ja mä asun pääkaupunkiseudulla, jossa paljon lapsiperheitä, ja meillä ei todellakaan ole kymmentä päiväkotia kilsan säteellä.
Meillä mun lapsuudenmaisemissa päivähoitotilanne on se, että lapset pitää roudata saman kunnan alueella 30 kilsan päähän. Sinne menee 45 minsaa suuntaansa, koska tie on kiemurainen. Matkan varrella ainakin 20 päiväkotia. Sitten taas töihin päästäkseen suurin osa joutuu ajamaan 15 kilsaa takaosin päästäkseen moottoritielle aloittakseen varsinaisen työmatkansa.
Täällä Helsingissä päivähoitopaikka on voitu munkkiniemeläiselle osoittaa Mellunmäestä.
Että en nyt ijan tajua tätä kitinää.
Vierailija kirjoitti:
En ole sitä mieltä. Ehkä tilanteeni vaan kuvaa ristiriitaa, jossa hallitus haluaa vanhemmat töihin ja lapset varhaiskasvatuksen piiriin, muttei ole kuitenkaan valmis nostamaan päivähoitoon käytettäviä resursseja. Päiväkodit pursuavat ylitäysinä, henkilökunta on väsynyttä ja perheiden hoitopaikkajärjestelyt ovat kohtuuttomia. Ei kyllä motivoi pienten lasten vanhempia työntekoon.
Ymmärrän kyllä, että päivähoitopaikan järjestäminen esim.syksyn alussa olisi helpompaa. Töitteni alkamista en voi kuitenkaan siirtää.
I so feel you.
Mutta ota ratkaisukeskeinen asenne. Hanki semmoinen tanskalaistyylinen polkupyörä missä on kuljetuslaatikko edessä. Kolme muksua mahtuu laatikkoon hyvin ja 7,5 km polkee hetkessä. Ja siirtohakemus heti eteenpäin. Todennäköisesti saatte siirron lähempään päiväkotiin viimeistään syksystä.
Helsingissä ihan normia että jos aloittaa hoidon muuna aikana kuin elosyyskuussa niin päiväkoti on ihan missä sattuu ja sisarukset joutuu eri päiväkotiin. Oma kokemus hymyilyttää jo, mutta parikymmentä vuotta sitten ei naurattanut yhtään kun vein yhden kevään ajan kolmea lasta kolmeen eri päiväkotion. Siihen aikaan meillä ei ollut autoa ollenkaan ja aamun hoito-työmatkat meni reittiä 1/2 km kävely- metro-bussi-bussi-metro-ratikka ja iltapäivällä samaa reittiä takaisin. Sitä jaksaa kun ei ole vaihtoehtoja, kurjinta oli vaihto just kun lapset oli ryhmäytynyt päiväkotiin, mutta se arjen helppous oli uskomaton. Mun ja lasten päivän pituus lyheni aikoinaan puolitoista tuntia kun sain kaikki lapset samaan metron lähellä olevaan päiväkotiin.
Otsikko hieman hassu...tarkoitus oli kirjoittaa "voiko päivähoitotoimisto pakottaa ostamaan auton"
Ap