Auttakaa! Miten tästä enää selvitä?
Mulla on iso ongelma. Oon yrittänyt ite tätä ratkaista, mutta en keksi enää mitään keinoja, kun yrittää kysyä apua enkä sitäkää kehtaa omalla naamalla tehdä, koska mua hävettää mihin tilanteeseen oon joutunut ja kuinka alas se on saanut mut vajoamaan.
Eli ensi kuu, maaliskuu pelottaa mua ihan älyttömästi. Ei saada ensi kuussa ollenkaan toimeentulotukea sillä Kela sähläsi ja maksoi vahingossa jo tässä kuussa ensi kuun toimeentulotuen joka mun olis pitänyt osata säästää, mutta enhän minä tietenkään siihen kyennyt. Joten tilanne on nyt se, että ensi kuussa meidän tulot on pelkkä elatustuki ja se on 150€ ja siitä pitäisi maksaa vuokranantajalle vajaaksi vuokrasta jäävä 60€. Sosiaalihuollosta, kun yritin hakea apua niin he olivat sitä mieltä, että ainoa apu jota heiltä saamme on 2x40€ maksusitoumuslappua joilla voi ostaa pelkästään ruokaa, ei mitään muuta. Mulla on alle koulu ikäinen lapsi ja minä elätettävänä. En keksi miten voitaisiin mitenkään päin selvitä 80€ ruokarahalla kuukausi!😭 Lisäksi tupakoin ja mun tupakoihin menee kuukaudessa n.50€ niin sekin raha pitäisi jostain taikoa. Itse sairastan vaikeaa masennusta ja paniikkihäiriötä. Masennusta sairastaneet ehkäpä ymmärtävät parhaiten miksi en kyennyt säästämään niitä rahoja vaikka tiesin, että niin olisi ollut pakko tehdä.. Oli niin kiva, kun ei edes kerran elämässä hetkeen kaiken harmauden keskellä tarvinut stressata rahasta! Joten nyt kysyisin, että mitä enää keksin? Onko mitään mistä voisimme saada rahaa/apua? Onko olemassa mitään laillista työmuotoa Suomessa josta voisi saada rahan käteisenä? Olen yrittänyt etsiä töitä, mutta kaikki työtkin ovat tottakai sitten pois seuraavan kuukauden tuista. Olen yrittänyt tarjoutua siivoamaan yms jotta saisin siitä edes vähän rahaa, mutta yhtäkään keikkaa en ole saanut. Olen jo niin epätoivoinen, että olen yrittänyt myydäkkin itseäni, mutta en ole siinäkään onnistunut. Joko olen liian ruma, iso tai pitkä tai sitten tarjoukset ollut oikeasti todella kuvottavia tai todella ala arvoisia.. Tähän mennessä olen siis saanut ainoastaan yhdet pikkuhousut myytyä joista sain 20€, mutta ei se hirveästi helpota tätä tilannetta. Mulla alkaa jo pettää lääkityskin, kun elän niin hirveän paineen alla. Miksi olin niin idiootti ja huono äiti, että menin pilaamaan kaiken.. Kun ensi kuukaudesta selviäisimme niin voisimme taas elää normaalia elämää.. Tämän takia en tahtoisi enempää enää irtaimistoammekaan myydä.. Miten muut selvinnyt tällaisesta tai vastaavasta tilanteesta?
Kommentit (36)
Tuossa se tulikin jo että ota yhteys seurakunnan diakoniaan. Sieltä saat ainakin leipäjonoon ruokasetelin ja diakonin kanssa voi jutella mieltäpainavista asioista luottamuksella. Tsemppiä!
Miksi et saa työttömyyskorvausta jos et ole töissä? Ei pelkoa, että töitä sais kuitenkaan.
Otat tästä nyt opiksi sitten, ei muu auta.
Tee huomenna valmiiksi kauppalista ja suunnittele ruuat valmiiksi. Yhden kuukauden selviää vähän niukemminkin, ensi kuussa syötte sitten monipuolisemmin.
Jos et tupakointia aio lopettaa, aloita siitä että vähennät.
Kysyn kirjoitti:
Miksi et saa työttömyyskorvausta jos et ole töissä? Ei pelkoa, että töitä sais kuitenkaan.
Koska ikäni ja ammattitutkittomuus.
Olen yleensä aika myötätuntoinen ihminen mutta ei näköjään harvinaisen asialliset neuvot kelpaa.
Kukaan ei sanonut että lapsen pitäisi elää vehnällä kuukausi, vaan että teet hänelle hyvää ruokaa ja itse elät vähemmällä.
Niin se nyt vaan on, meillä kaikilla. Jos yli varojen elää niin ei kukaan sitä rahaa tilille laita.
Mene nyt sinne diakonille vielä.
Oletko ylipäätään varmasti huoltajaksi sovelias, jos on mielenterveys niin pahasti horjunut, ettet ole työkykyinen etkä voi lopettaa tupakointiakaan sen vuoksi?
On tosissaan mukava tehdä töitä, että voi veroilla tällaistakin omalta osaltaan pyörittää.
Leipäjono ja käärit sätkiä. Ruoka on alusta loppuun itse tehtyä: puuroja, keittoja, laatikoita ja patoja. Elatusavulla, lapsilisällä ja sillä 20 eurolla pärjäät ihan ok. Jos tulee yllättäviä menoja (lääkkeet, pesukone, silmälasit jne.), niin saat varmaankin harkinnan varaista ttt.
Hei! Tiesitkö että sinulla on "oikeus" saada rahaa 150 euroa kuukaudessa ilman, että se pienentää toimeentulotukea? Yksinasuvalla kuukausittainen raja on 50 euroa ja perheellisellä tuo 150. Koska teitä on sinä + alaikäinen lapsi, niin teidät luokitellaan perheeksi. Tuo 150 euroa on siis summa, joka saa näkyä tilitiedoissasi ja voi koostua pienemmistä summista, kunhan yhteenlaskettu summa ei kuukaudessa ylitä 150 euroa. Onko tori.fi ja huuto.netin käyttö tuttua? Ihan varmasti sinulta löytyy kaapeista jotain myytävää (vaatteita, kippoja, koruja, koriste-esineitä, dvd bokseja, lapsen leluja, pelejä). Nyt vaan myymään! Ja jos asut pienemmällä paikkakunnalla, niin juurikin noissa tori.fi sivustolla ja huuto.netissä vaan myymään periaatteella rahat tilille ja paketti postiin :) Tutki muiden ilmoituksia, niin osaat hinnoitella omat kohteesi järkevään hintaan, jotta kauppa käy. Aikaahan sulla on tehtailla noita myynti-ilmoituksia, kun olet kotona työttömänä ja noissa myyminen on ilmaista. Onnea. Kyllä sä selviät.
Vierailija kirjoitti:
Tee huomenna valmiiksi kauppalista ja suunnittele ruuat valmiiksi. Yhden kuukauden selviää vähän niukemminkin, ensi kuussa syötte sitten monipuolisemmin.
Jos et tupakointia aio lopettaa, aloita siitä että vähennät.
Olen todellakin jo nyt ottanut opikseni.. En pysty nukkumaan, en syömään, en mitään.. ainoastaan lapsestani kykenen huolehtimaan ja laittamaan itelle jotkut vaatteet päälle sillä stressi ja syyllisyys on niin valtava. Ja kun samaan aikaan syytän itseäni siitä, että menin mokaamaan tilanteen kun myös siitä että en onnistu ratkaisemaan tilannetta. Tahtoisin vain itkeä, mutta en pysty edes itkemään..
Oletteko lasten suojelun asiakkaana? He tukevat myös taloudellisesti.
Vispis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et tupakointia aio lopettaa, aloita siitä että vähennät.Olen todellakin jo nyt ottanut opikseni.. En pysty nukkumaan, en syömään, en mitään.. ainoastaan lapsestani kykenen huolehtimaan ja laittamaan itelle jotkut vaatteet päälle sillä stressi ja syyllisyys on niin valtava. Ja kun samaan aikaan syytän itseäni siitä, että menin mokaamaan tilanteen kun myös siitä että en onnistu ratkaisemaan tilannetta. Tahtoisin vain itkeä, mutta en pysty edes itkemään..
Se että sait kahden kuukauden rahat kerralla etkä kyennyt hillitsemään itseäsi tai miettimään viikkoja eteenpäin sen vertaa että saisit lapsesi ruokittua ja vuokran maksettua, tarkoittaa että elämänhallinnassasi on ongelmia. En muuten usko hetkeäkään että Kela vahingossa maksoi kahden kuukauden toimeentulotuen kerralla.
Ongelman tunnustaminen on ensimmäinen askel, nyt joudutte kituuttamaan yhden kuukauden ja sinä hankit itsellesi apua.
Etkö saa sitten sairaspäivärahaa? Työkyvyttömyyseläkettä? Kuntoutustukea? Kotihoidontuki?
Jostain muistan lukeneeni, että Kelalla on velvollisuus kertoa etuuksista joita sinun on mshdollista saada. Luulis nyt, että ne siellä on laskenut yksi plus yksi, että jotain muutakin sun kuuluisi saada kuin pelkkä toimeentulotuki.
Jos kerran olet masentunut ja ahdistunut, voisit olla sairaslomatodistuksella oikeutettu sairaspäivärahaan ja jossain vaiheessa kuntoutustukeen jos alat hoitamaan itseäsi kuntoon tai jos ku toutuminen ei ole mahdollista jostain syystä, voit päästä sairaseläkkeelle.
Jos sulla on yksi tiukka kuukausi selvittävänä, niin varmasti siitä selviät. Osa elää velkahelvetissä vuosia
Vierailija kirjoitti:
Etkö saa sitten sairaspäivärahaa? Työkyvyttömyyseläkettä? Kuntoutustukea? Kotihoidontuki?
Jostain muistan lukeneeni, että Kelalla on velvollisuus kertoa etuuksista joita sinun on mshdollista saada. Luulis nyt, että ne siellä on laskenut yksi plus yksi, että jotain muutakin sun kuuluisi saada kuin pelkkä toimeentulotuki.
Jos kerran olet masentunut ja ahdistunut, voisit olla sairaslomatodistuksella oikeutettu sairaspäivärahaan ja jossain vaiheessa kuntoutustukeen jos alat hoitamaan itseäsi kuntoon tai jos ku toutuminen ei ole mahdollista jostain syystä, voit päästä sairaseläkkeelle.
Kela ihan vaatii että kaikki muut mahdolliset etuudet haetaan ennen toimeentulotuen myöntämistä.
Oot päivät vapaalla? Pulloja keräämään. Lisäksi liityt äkkiä facebookin kirppisryhmiin ja alat myymään vaatteita ja tavaroita. Jos on koruja tai muuta arvotavaraa, vie ne panttilainaamoon. Ja selvitä leipäjonojen jakopäivät ja ajat. Kyllä se siitä. Jokainen mokaa joskus, älä nyt ylistressaa siitä mitä jo teit, vaan mieti mitä voit nyt tehdä.
Onko sulla vanhempia tai sisaruksia, jotka vois edes vähän auttaa? Tai jotain sukulaista. Jos voisitte käydä jollain syömässä? Onko lapsi päikyssä? Siellä ainakin saa aamupalan, lounaan ja välipalan. Jos asutte isommassa kaupungissa, niin varmasti on useitakin ruokajonoja. Tampereella ainakin pelastusarmeijalla joku lapsiperheille suunnattu ihan mukava paikka, joss aamupala (muistaakseni) ja jotai rupkajakelua mukaan kotiinkin, sitten muistaakseni joku Jeesus Cafe niminen paikka, jossa kans ruokakassin saa. En kummassakaan ole käynyt, mutta noista jotain kuullut, netistä löytää. Siis muidrnkin paikka kuntien kuin juuro Tampereen. Kirjoita googleen vaikka ruoka-apu "omapaikkakunta".
Käy diakonin vastaanotolla