Miten mä saisin itseni laihtumaan? Liikun paljon ja syön terveellisesti, mutta liikaa :(
Aamupala
Kahvia
Omena
2 porkkanaa
lasillinen mehukeittoa
2 kaurareissaria juustolla
Lounas
Papupihvejä, kurkkua, raejuustoa, salsaa
Itse tehtyä ruisleipää juustolla
Välipala Nax -patukka
Illallinen 150 g lihamureketta, riisiä, linssejä, sipulia, kvinoaa
Vapaalla olen ja ajattelin viimein kelata mitä sitä tulee syötyä, kun en näillä laihdukaan. Hiihtoloma ja vapaita nyt viettelen, hiihdin tänään kympin vaikka noin kylmä. Ja nämä syömiset nyt ihan perushöttöä, Naxia en tosin useiin syö tai muutenkaan "makeaa" kun en siitä niin välitä. Ja nuo papupihvit sisälsi kidneypapuja, kaurahiutaleita, kurpitsansiemeniä, munaa, porkkanaa.. rasvassa paistettuja eivätkä perkeleet meinanneet pysyä kasassa.
Niin ja näillä ei tod ole nälkä, syön kyllä vielä unta edelle vielä varmaan banaanin ja jugun.
Yleensä syön enemmän raakaa, siinä mielessä vähän poikkeava päivä. Kai se vatsa vaan on tottunut jatkuvaan mussutukseen niin ei painokaan tipu :D Eikä nuo siemenet varsinkaan ole laihduttajan ruokaa, helppo vaan atoopikkona ollut sisällyttää perusruokaan kun ilman räjähtää iho kokonaan (olen pähkinäallergikko).
Mwaah. Parempi kai tämäkin, että paino pysynyt samana puoli vuotta ilman ihmeempiä kiristelyitä ja olen normaalipainoinen. Liikun paljon, oikeasti. 3 lihaskuntotreeniä viikkoon, juoksen nyt talvisin kelien mukaan ja mulla on fyysisesti raskas työ. Haluaisin kuitenkin laihtua parin kuukauden aikana muutaman kilon kun parit juhlatkin tiedossa.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vinkeistä! Töissä tosiaan tullut tuo tankkaustapa, kun ei tiedä milloin saa seuraavan kerran syödä.. tässä lomalla hyvä havannoida noita syömistottumuksia :) Mulla on kyllä syömishäiriötaustaa, mutta ne ongelmat on jo aikaa sitten saatu balanssiin. Ja tavoitteena on, että treeneissäkin jaksaisi olla mahdollisimman skarppina ja energisenä. Silloin niitä tuloksiakin tulee.
Juusto on mulle se akilleen kantapää, myönnän! Ja leipä.. Ah.. :D Kuten varmaan monelle muullekin. Juustona menee nyt Kadett 5 %.
En taustani takia ala laskemaan kaloreita, mutta pakko kai alkaa karsia annoskoosta ja/tai rasvasta. BMI mulla tällä hetkellä 20,97, mutta noita juhlia ajatellen vaan vinkit ovat tarpeen, kun paino jököttää edelleen.
Ap
Siis mitä mä just luin? Sulla on BMI 20,97 ja haluat laihtua? Ymmärrätkö, että sulla on vääristynyt kehonkuva ja homma käy kohta vaaralliseksi.
Välipalapatukat nyt ainakin on täysin turhia kaloreita.
Itsellä laihdutus toimii kuin junan vessa, jos jaksan punnita ruokani ja laskea kalorit, mutta heti kun kyllästyn kaloreiden laskemiseen, niin paino kääntyy nousuun.
Vierailija kirjoitti:
En taustani takia ala laskemaan kaloreita, mutta pakko kai alkaa karsia annoskoosta ja/tai rasvasta. BMI mulla tällä hetkellä 20,97, mutta noita juhlia ajatellen vaan vinkit ovat tarpeen, kun paino jököttää edelleen.
Ap
Haista paska
Mulla oli vielä syksyllä BMI 34 ja ihan terveyssyistä pudottelen painoa, vaikka olin ihan tyytyväinen itseeni.
Ihmetyttää miten jaksat, kun syöt noin vähän, ja paljon liikuntaa. Vai syötkö jotain tripla-annoksia? Avauksen listan ravinto tuskin antaa kovin paljoa kaloreita, varmaan selvästi alle 2000 kcals?
Aloituksen luettuani jäin miettimään, millaisia jättiannoksia oikein syöt, jos tuolla ruokavaliolla on paino-ongelma. Sitten luin viestisi, jossa kerroit BMI:si olevan 20,97 ja totesin, etteä kyse ei ole paino-ongelmasta vaan korvienväliongelmasta. Joko siis sinulla on jo todella vääristynyt keho- ja ruokasuhde tai kerjäät täällä huonon itsetunnon seurauksena itsellesi huomiota. On kyse kummasta tahansa, kannattaa käydä juttelemassa ammattilaisen kanssa ja hoitaa asia kuntoon.
Itse jättäisin naxin, jogurtin ja ruisleivän pois. Niissä usein turhaa sokeria ja eivät ravintoarvoltaan kummoisia ole. En maininnut paljonko juot vettä? Riittävä juominen nopeuttaa aineenvaihduntaa. Lihaksetkin tarvitsevat riittävästi ravintoa kehittyäkseen muuten ei painokaan tipu. Suola taas kerää nestettä joka saa näyttämään ettei paino tipu joten senkin saantia on hyvä tarkkailla.
Mulla on suunnilleen sama painoindeksi ja katsoin että syöt suunnilleen saman verran kuin minä. En oikein tajua miks haluat laihtua ? Mä uskon et ihmisillä on oma hyvän olon paino missä ne luontaisesti pysyy ilman suurempaa vaivaa. Minä ainakin valitsen olla siinä missä se luonnostaan on ja ei tarvi rääkätä itseään.
Öö.. syön sua enemmän, painan aika paljon (en edes tiedä), mutta oon tosi pieni. En liiku joka päivä, koiran kanssa tietty.
Syy: oon tosi vahva, esim. vedän useita leukoja putkeen yms. Treenaan miesten kanssa.
Lopeta ruoan kanssa puljaus, syö suht terveellistä ruokaa silloin kun on nälkä. Kun olet kylläinen, lopeta. Älä jätä itseäsi nälkäiseksi tai syö pinkeäksi. Treenaa vähemmän, mutta kovaa, eli kehitä voimaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten aloittajan ruuat voi kuulostaa paljolta? Mä kuolisin nälkään vaikka oonkin toimistotyössä! Lapsetkin pitäisi hoitaa. Millään papujutuilla pärjäisi... Hohhoh.
Älä viitsi, kyllä pärjäisit. Minäkin pärjäisin noilla ruuilla, vaikka teenkin ruumiillista työtä ulkona. Olenkin hoikka eli normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vinkeistä! Töissä tosiaan tullut tuo tankkaustapa, kun ei tiedä milloin saa seuraavan kerran syödä.. tässä lomalla hyvä havannoida noita syömistottumuksia :) Mulla on kyllä syömishäiriötaustaa, mutta ne ongelmat on jo aikaa sitten saatu balanssiin. Ja tavoitteena on, että treeneissäkin jaksaisi olla mahdollisimman skarppina ja energisenä. Silloin niitä tuloksiakin tulee.
Juusto on mulle se akilleen kantapää, myönnän! Ja leipä.. Ah.. :D Kuten varmaan monelle muullekin. Juustona menee nyt Kadett 5 %.
Ap
Älä nyt rasvaa vähennä, nytkin sitä on liian vähän noissa sinun ruuissa. Ja syö ihan oikeaa juustoa, jossa on rasvaa lähemmäs 30% tai ylikin, eikä noita kumisia juustonkaltaisia aineita. Minä syön rasvaa ihan reilusti, lähinnä voita ja oliiviöljyä, mutta myös pähkinöitä menee paljon. Olen aika hoikassa kunnossa verrattuna suureen osaan nykyväestöä, olen siis mies ja painan jotain 66 kg ja pituutta huimat 173 cm. Olen huomannut että leipä ja peruna turvottaa ja aiheuttaa turhaa löysyyttä, joten niitä ei tule paljoa syötyä. Kasviksia tulee syötyä paljon, myös linssit kuuluvat olennaisena osana ruokiini. Aamupalana syön usein purkillisen (200 g) creme fraichea, jossa on rasvaa 28-30%, ja tuostahan saa lähemmäs 600 kilokaloria ja sillähän pärjää hyvin monta tuntia töissä, teen siis ruumiillista työtä ulkona. Laitan myös teehen ja kahviinkin voita. Liikun enimmäkseen kävelemällä tai polkupyörällä, sillä autoa minulla ei ole.
Sanoitko aloittaja, että minkä kokoinen oot pituus paino. Mun mielestä sun ruokavalio kuulostaa tosi terveelliseltä ja hyvältä. Mutta määrällisesti ehkä tulee siis liikaa. Esimerkiksi tuo aamupala kuulostaa siltä, että siinähän on tosi iso satsi ruokaa jo tilavuudeltaan, oletkohan venyttänyt ehkä vatsalaukkuasi jo vähän liikaa isoilla kerta-annoksilla? Toisaaltaa kalorimäärältään tuo aamupala.ei kuulostaa yhtään liialliselta. Vaikea sanoa mitä tekisin sun tilanteessa. Onko sitä paikallaan noa oikeasti pudotettava vai onko ylipaino omassa päässä?
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko aloittaja, että minkä kokoinen oot pituus paino. Mun mielestä sun ruokavalio kuulostaa tosi terveelliseltä ja hyvältä. Mutta määrällisesti ehkä tulee siis liikaa. Esimerkiksi tuo aamupala kuulostaa siltä, että siinähän on tosi iso satsi ruokaa jo tilavuudeltaan, oletkohan venyttänyt ehkä vatsalaukkuasi jo vähän liikaa isoilla kerta-annoksilla? Toisaaltaa kalorimäärältään tuo aamupala.ei kuulostaa yhtään liialliselta. Vaikea sanoa mitä tekisin sun tilanteessa. Onko sitä paikallaan noa oikeasti pudotettava vai onko ylipaino omassa päässä?
No johan tuli kirjoitusvirheitä. Vikan lauseen piti olla että Onko sitä painoa oikeasti pudotettava
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Kahvia
Omena
2 porkkanaa
lasillinen mehukeittoa
2 kaurareissaria juustollaLounas
Papupihvejä, kurkkua, raejuustoa, salsaa
Itse tehtyä ruisleipää juustollaVälipala Nax -patukka
Illallinen 150 g lihamureketta, riisiä, linssejä, sipulia, kvinoaa
Vapaalla olen ja ajattelin viimein kelata mitä sitä tulee syötyä, kun en näillä laihdukaan. Hiihtoloma ja vapaita nyt viettelen, hiihdin tänään kympin vaikka noin kylmä. Ja nämä syömiset nyt ihan perushöttöä, Naxia en tosin useiin syö tai muutenkaan "makeaa" kun en siitä niin välitä. Ja nuo papupihvit sisälsi kidneypapuja, kaurahiutaleita, kurpitsansiemeniä, munaa, porkkanaa.. rasvassa paistettuja eivätkä perkeleet meinanneet pysyä kasassa.
Niin ja näillä ei tod ole nälkä, syön kyllä vielä unta edelle vielä varmaan banaanin ja jugun.
Yleensä syön enemmän raakaa, siinä mielessä vähän poikkeava päivä. Kai se vatsa vaan on tottunut jatkuvaan mussutukseen niin ei painokaan tipu :D Eikä nuo siemenet varsinkaan ole laihduttajan ruokaa, helppo vaan atoopikkona ollut sisällyttää perusruokaan kun ilman räjähtää iho kokonaan (olen pähkinäallergikko).
Mwaah. Parempi kai tämäkin, että paino pysynyt samana puoli vuotta ilman ihmeempiä kiristelyitä ja olen normaalipainoinen. Liikun paljon, oikeasti. 3 lihaskuntotreeniä viikkoon, juoksen nyt talvisin kelien mukaan ja mulla on fyysisesti raskas työ. Haluaisin kuitenkin laihtua parin kuukauden aikana muutaman kilon kun parit juhlatkin tiedossa.
Tästä unohtui ne 8 voikkaleipää, pari lasia viiniä, muutama kourallinen pähkinämysliä ja noin 20 keksiä.
Aika simppelin kuuloinen neuvo, mutta itsellä on vaikuttanut: vaihda ruokalautanen 17cm kokoiseen. Siihen vielä puolet kasviksia niin ruokamäärä pienenee merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä nyt rasvaa vähennä, nytkin sitä on liian vähän noissa sinun ruuissa. Ja syö ihan oikeaa juustoa, jossa on rasvaa lähemmäs 30% tai ylikin, eikä noita kumisia juustonkaltaisia aineita. Minä syön rasvaa ihan reilusti, lähinnä voita ja oliiviöljyä, mutta myös pähkinöitä menee paljon. Olen aika hoikassa kunnossa verrattuna suureen osaan nykyväestöä, olen siis mies ja painan jotain 66 kg ja pituutta huimat 173 cm. Olen huomannut että leipä ja peruna turvottaa ja aiheuttaa turhaa löysyyttä, joten niitä ei tule paljoa syötyä. Kasviksia tulee syötyä paljon, myös linssit kuuluvat olennaisena osana ruokiini. Aamupalana syön usein purkillisen (200 g) creme fraichea, jossa on rasvaa 28-30%, ja tuostahan saa lähemmäs 600 kilokaloria ja sillähän pärjää hyvin monta tuntia töissä, teen siis ruumiillista työtä ulkona. Laitan myös teehen ja kahviinkin voita. Liikun enimmäkseen kävelemällä tai polkupyörällä, sillä autoa minulla ei ole.
Oikeassahan sinä olet, mutta ei nämä rasvapelkoiset naiset sitä usko. Onhan sitä pelkoa jo niin kauan ruokittu :D
Minun painoindeksi on tuota luokkaa ja rasvaprosentti 16,5. Lakkaa tuijottamasta painoa ja voimaharjoittele. Kun syöt paljon, saat lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilisin sinuna syödä enemmän, juu luit oikein. Enemmän, mutta täysin vegaanisesti. Saisit aineenvaihduntaan puhtia ja tiristettyä löysät pois. Paljon kasvisruokaa, papuja, linssejä, siemeniä, öljyjä, ja hedelmiä ja sen verran "höttöä" (pastaa, leipää, riisiä, herkkuja) että mieli pysyy korkealla ja puhtia riittää. Ja vettä kannattaa juoda paljon. Sulla on oikein hyvä muutenkin tuo ruokavalio ja tunnut jaksavan kokkailla, vegaanina on pakko kokata.
Omaan korvaan kuulostaa aika paljolta aloittajan syömiset. Toki yksilöllisiä eroja on paljon. Itse olen hoikka ja jo tuolla aamupalalla olisin aika tuhdissa olossa monta tuntia. En siis kylläinen, vaan ähky.
Nainen 30 v 169/57
Niin ja kyllä, olen hoikka, mutta tää paino on se mihin elimistö mulla päätyy (ja pysyy) kun syön sitä kuunnellen..
Se riippuu ihan mitä syö. Minun korvaan tuo kuulostaa vähältä. Vegaanina saa syödä oikeasti paljon, kasvisruoka on niin kevyttä. Jos ei syö tarpeeksi paljon, tulee nuutunut ja heiveröinen olo ja elimistö alkaa jumittaa eikä jaksa liikkua. Ähkyyn ei vegaaniruoalla saa. Toki tuhdit hiilarit (pasta, riisi, leipä ja muut vilatuotteetherkut) kannattaa pitää kohtuudessa. Öljyjäkin on hankala syödä liikaa.
Vegaaniruoka on myös puhdistava ja diureettinen ja suorastaan imaisee mukanaan turhat nesteet ja rasvavarastot, joten janokin tulee aivan eri lailla ja juotava on.
Vegaanina pikemminkin JOUTUU syömään paljon. Ravintoköyhä ruoka tulee käyttämättömänä ulos ja alvariinsa pitää olla sitä vatsaa täyttämässä. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Minun painoindeksi on tuota luokkaa ja rasvaprosentti 16,5. Lakkaa tuijottamasta painoa ja voimaharjoittele. Kun syöt paljon, saat lihasta.
Tämä!! Terveisin ex-hiiri, BMI 22 ja kisoihin matkalla ;)
Unen puute ja stressi hidastaa laihtumista. Kannattaa nyt lomalla nukkua riittävästi.