Portti pihatielle vuokranantajan luvalla?
Tuli vain tällainen mieleen, että saa varmaan laittaa jos se on ok vuokranantajalle? Ajattelin kyllä laittaa puhelinnumeroni päällystettynä portin viereen näkyvästi, jos on tulossa joku, joka on ihan oikeasti tänne tulossa eikä ajamassa harhaan, niin voi sitten soittaa avaamaan porttia.
Omakotitalo kyseessä ja pitkä pihatie, näyttää pieneltä tieltä, joten aika monta kertaa päivässä joku kääntyy tänne harhaan ja sitten saa olla omaa autoaan siirtelemässä, että saavat käännettyä oman autonsa. Pelkään myös, että oma auto kolhiintuu, kun kaikki eivät kehtaa tulla pyytämään auton siirtämistä ja yrittävät sitten väkisin saada sen auton kääntymään, vaikka se ei onnistu, jos minun autoani ei siirrä, kun on niin pieni tuo parkkialue.
Olin tätä ennen myös vuokralla omakotitalossa ja siellä oli portti pitkällä pihatiellä, vuokranantaja oli sen sinne joskus itse laittanut. Siitä ei ainakaan kukaan valittanut ainakaan mistään virastosta tai vastaavasta, kaikki jotka olivat tulossa oikealla asialla, soittivat etukäteen ja satunnaisia esim. huoltomiehiä varten oli juuri puhelinnumero, eikä heillekään se ollut mikään ongelma.
Kommentit (22)
No kyllä minä ajattelin sen lukkoon laittaa, eipähän varkaisiinkaan pääse ihan niin helposti. Kai se on vakuutuksenkin kannalta parempi, että on ollut lukossa jos joku kuitenkin jotain varastamaan tulee?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä ajattelin sen lukkoon laittaa, eipähän varkaisiinkaan pääse ihan niin helposti. Kai se on vakuutuksenkin kannalta parempi, että on ollut lukossa jos joku kuitenkin jotain varastamaan tulee?
Ap
Jos lukitsee koko tonttinsa massiivisen kuplan alle, ovat varkaudet entistä epätodennäköisempiä. Ja vakuutusyhtiökin tykkää.
Jokaisessa autossa on peruutusvaihde! Ei sun tarvitse autoasi mihinkään siirrellä.
Entäs jos tarvit palokuntaa tai ambulanssia? Kuka avaa portin?
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa autossa on peruutusvaihde! Ei sun tarvitse autoasi mihinkään siirrellä.
Portin voi laittaa pihan puolen tien päähän. Siinähän peruuttelevat.
Tuo pihatie on todella pitkä ja mutkainen, siksi kai moni tänne erehtyykin kääntymään, kun näyttää metsätieltä, että sitä ei kovin moni mielellään peruuta. Onko se massiivinen kupla, jos laittaa yhden portin pihatielle? Ambulanssilla ja muilla on varmaan tällaisia tilanteita varten pihdit tai jotkin vastaavat. Ja paloauto nyt ainakin on sen verran järeä, että eiköhän tule läpi jos tarvitsee. Voisihan siihen silti laittaa puisenkin portin, jossa on vain salpa, kaipa sekin jo kertoo, ettei ole metsätie.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuo pihatie on todella pitkä ja mutkainen, siksi kai moni tänne erehtyykin kääntymään, kun näyttää metsätieltä, että sitä ei kovin moni mielellään peruuta. Onko se massiivinen kupla, jos laittaa yhden portin pihatielle? Ambulanssilla ja muilla on varmaan tällaisia tilanteita varten pihdit tai jotkin vastaavat. Ja paloauto nyt ainakin on sen verran järeä, että eiköhän tule läpi jos tarvitsee. Voisihan siihen silti laittaa puisenkin portin, jossa on vain salpa, kaipa sekin jo kertoo, ettei ole metsätie.
Ap
Voi tulla kallis portti jos palokunta kolhii kalustonsa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tätä juuri yritän kysyä, voiko jollakin olla jotain sanomista asiaan? Se ei silti varmaan ole minun syyni, jos eivät näe tiellä porttia, kuitenkin autoa ajavat ihmiset, en nyt ajatellut laittaa sitä mihinkään mutkan taakse piiloon.
Ap
Kyllä siihen vuokranantajan lupaa pitää kysyä. Ei saa laittaa ominpäin, portin mallista ja materiaaleista on keskusteltava jne.
Tottakai kysyn vuokranantajalta, ei tulisi mieleenkään tehdä omin nokkineni mitään muutoksia vuokra-asunnossa. Uskon, että on hänelle ok, eikä oikein häntä kiinnosta materiaali tai sijoituspaikka, onko portti lukossa vai ei jne.
Ap
Kaava-alueella voi tarvi luvan kunnalta, samoin jos se on yksityistie. Jos kyse on pihatiestä tai tilustie, johon kenelläkään muulla ei ole käyttöoikeutta, niin kyllähän sen saa sulkea ilman sen suurempia lupia.
Riittäisikö liikennemerkki? Moottoriajoneuvolla ajo kielletty ja lisäkilpi "ajo sallittu erityisluvalla". Puomista on itsellekkin vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Palokunta vastaa ihan itse omasta kalustostaan, ei siitä voi keltään vaatia korvausta jos kolhiin itse autonsa.
Ns. tilustien voi sulkea ja kannattaa laittaa hyvin näkyvä puomi heijastimin, ettei kukaa aja siitä päin vahigossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaava-alueella voi tarvi luvan kunnalta, samoin jos se on yksityistie. Jos kyse on pihatiestä tai tilustie, johon kenelläkään muulla ei ole käyttöoikeutta, niin kyllähän sen saa sulkea ilman sen suurempia lupia.
Riittäisikö liikennemerkki? Moottoriajoneuvolla ajo kielletty ja lisäkilpi "ajo sallittu erityisluvalla". Puomista on itsellekkin vaivaa.
Mielestäni tämä on luokiteltu ihan pihatieksi, mutta varmistan vuokranantajalta, jos antaa luvan tähän. Tuo merkki ei tullut mieleenikään, sitä voisin kyllä kokeilla ensin. Epäilen kyllä hiukan toimivuutta, kun niin monesti olen nähnyt tällaisia pihateiden tai yksityisteiden varrella ja sinne aina vain kaikki ajavat merkistä välittämättä.
Tunsin kerran miehen, jolla oli tällainen ja joka päivä joku kuulemma oikaisi hänen tiensä kautta, joka oli useamman kilometrin mittainen ja oli molemmissa päissä tuollaiset merkit ja kyltti "Yksityistie".
Eikö tuo ole käytännössä luvaton tunkeutuminen, jos merkeistä välittämättä ajaa kielletylle tielle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Palokunta vastaa ihan itse omasta kalustostaan, ei siitä voi keltään vaatia korvausta jos kolhiin itse autonsa.
Ns. tilustien voi sulkea ja kannattaa laittaa hyvin näkyvä puomi heijastimin, ettei kukaa aja siitä päin vahigossa.
Ajattelinkin, että voiko minua siitä syyttää, jos kortillinen ihminen ei näe tiellä isoa porttia.
Pitää tämän tien tyyppi varmistaa vielä jos saan vain luvan tähän. Heijastimia ajattelinkin, ettei pimeässä törmää, ajattelin ehkä myös ketjua, johon ripustan liikennemerkin ja laitan vielä jotain heijastin teippiä. Tämä on oikeasti aika rasittavaa, kun pari kertaa olen jo ollut sängyssä nukkumassa kun kuulen auton pihassa ja joku tulee ovelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No tätä juuri yritän kysyä, voiko jollakin olla jotain sanomista asiaan? Se ei silti varmaan ole minun syyni, jos eivät näe tiellä porttia, kuitenkin autoa ajavat ihmiset, en nyt ajatellut laittaa sitä mihinkään mutkan taakse piiloon.
Ap
Kannattaa ensiksi selvittää, kenen maalle olet porttia laitamassa ja onko muilla maanomistajilla oikeus käyttää tietä. Ja vaikka omistaisin maa-alueen, jossa pihatie on se se voi yhtähyvin olla rasitteena tontille. Jolloin mitään porttia ei voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kannattaa ensiksi selvittää, kenen maalle olet porttia laitamassa ja onko muilla maanomistajilla oikeus käyttää tietä. Ja vaikka omistaisin maa-alueen, jossa pihatie on se se voi yhtähyvin olla rasitteena tontille. Jolloin mitään porttia ei voi laittaa.
Tie kuuluu vuokranantajalle, sen tiedän. Tämä tie ei vie mihinkään muualle kuin minun pihaani, eikä muilla ole tätä lupaa käyttää. Joskus naapurin mies ottaa tuosta ihan tien alun vierestä risuja, sen on sopinut vuokranantajan kanssa, joka kysyi minulta onko se ok, kun muutin tähän.
Ap
Mä laitoin paksun ketjun, josta roikkumaan iso kyltti "yksityisalue". Ketjun kyllä saa tarvittaessa nopeasti aukikin.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin paksun ketjun, josta roikkumaan iso kyltti "yksityisalue". Ketjun kyllä saa tarvittaessa nopeasti aukikin.
Tällaisen oli entinen vuokranantajani laittanut kahden ison kiven väliin roikkumaan, ei sen kanssa koskaan kauan mennyt avata ja sulkea. Tällaista juuri mietin, kun merkit eivät varmaan pure kaikkiin, kuten kerroin siitä tutusta miehestä, jolla oli tällainen mutta silti kaikki sieltä ajoivat.
Ap
Eikai sen portin lukossa tarvitse olla?